Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Ren åsiktsjournalistik. Artikeln finns nu på nätet.
http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/barplockare-lever-i-misar_8416550.svd
PS Undrar vem som äger marken, där "ett femtiotal tält [står] uppställda"?
Katia Ostrowska hade kunnat ställa en ganska självklar uppföljande fråga till Mats Engström, som "inte [kan] moralisera över hur folk väljer att bo", om han inte heller anser sig kunna moralisera över, att folk olagligen väljer att slå läger utan markägarens tillstånd.
Det hade varit mer adekvat att fråga kunderna, om Finnerödja ska köpa bär av romer i tältläger, som olagligen uppförs på annans mark.
Detta är en parallell till frågan om invandringens "lönsamhet" för ett av världens högst beskattade länder. Viljan, (eller förmågan)att se de grundläggande sammanhangen och principerna är totalt frånvarande.
VEM är det som upplåter mark för dessa tältläger är ju en uppenbar fråga. Men nej, man bygger upp en bild av situationen, men grundförutsättningarna låter man förbli dimmiga, dom talar man inte om.
Det är också en förvånande tysthet ifrån markägare, jordbrukarnas företrädare och liknande, som om de vore invaggade i samma oförståelse för situationen som "journalisterna".
Andra liknande fall (som rör allemansrätten) har handlat om att man inte skulle få ta betalt för att kunna erbjuda preparerade skidspår!! Eftersom att detta skulle inkräkta på allemansrätten. Snacka om att blanda korten. Tystnad från olika aktörer även där, vilket är märkligt.
Jag försöker förstå, hur kan det ha blivit så fel?
Den närmsta förklaringen jag har till detta fenomenet är att den framgångsrika socialdemokratin har lagt grunden för en barnslig oförståelse som aldrig behövt växa upp, och att det genomsyrar hela samhället. I stor mån även de som alltid kallat sig moderater.
Det har talats om mångkultur som religion tidigare. Visserligen intressanta tankar, men jag kan inte riktigt se det så ändå. Visst finns dom som driver tydliga ideologiska agendor, men jag är mer benägen att se andra förklaringar som gör att dumheten kan stå så pass oemotsagd som den gör.