Kort angående journalisternas syn på SD, och hur den påverkar rapporteringen. Dagens Opinion har frågat ungdomsförbunden om hur de ser på kravallerna i Husby. I samband med att de frågar SDU ger de oss följande brasklapp:
Citat:
Dagens Opinion ställer samma frågor till alla ungdomsförbund, och från SDU, kommer snabbt svar från förbundsordförande Gustav Kasselstrand.
http://www.dagensopinion.se/sdu-om-h...4tt-gendarmeri
I det här fallet handlar det inte om någon smutskastning utan om att redaktion ursäktar sig själv. Oklart om det är gentemot läsaren eller kompisarna inom kåren. Intressant är för övrigt att Kasselstrand intar ett unikt perspektiv på kravallerna:
Citat:
Det handlar inte bara om att diskutera realpolitik som arbete, bostad och utbildning, det handlar lika mycket om identitetspolitik och en större debatt kring vad det innebär att leva i Sverige som en anständig medborgare och i harmoni med vår svenska och västerländska kultur, säger Gustav Kasselstrand.
Precis som Åkesson är han en intressant politiker. Men jag ska försöka hålla mig inom ramen för trådens ämne. När DN refererar Expressens intervju med Mattias Karlsson känner de i ingressen sig angelägna om att påtala:
Citat:
Mattias Karlsson, Sverigedemokraternas integrationspolitiska talesman, kom till Husby vid 19-tiden på tisdagen. Han kom inte av egen kraft – utan på inbjudan till Husby Södra av Expressens webb-tv-redaktion.
http://www.dn.se/sthlm/expressen-bjo...ker-till-husby
Karlsson är mjukare i sin retorik än Kasselstrand. Uppfriskande är att han inte drar sig för att kalla Megafonen lögnare:
Citat:
Hans bild är också att vänsterextrema grupper utnyttjar och eldar på upprorsmakarna.
– Det ligger i deras intresse att sprida oron och falska uppgifter om vad till exempel polisen gör. De är inte trovärdiga och har tidigare sagt att de vill militarisera Husby. De har ett stort ansvar när det gäller det hat som sprids.
Att kryptoanarkistiska förortsaktivister sprider överdrifter för att piska upp stämningen tror jag stämmer. Att de skulle göra ett källkritiskt och rättvist omdöme har jag svårt att tänka mig.
Jag tycker det här är två bra exempel på en mediernas motvilja mot SD. Den tycks vara något så självklart att frågan är om de ens reflekterar över den.
Vänligen,
SD-trollet