2013-08-09, 15:17
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cachaca51
Angående Nike och deras klubbor.

Någonstans har jag hört att Tiger Woods spelade med Mizuno när han var yngre. Sedan blev han kontrakterad av Titleist, Titleist funkade inte som han ville och han tog med sig klubbmakare från Mizuno till Titleist. När han sedan blev kontrakterad till Nike så gjorde han likadant och tog med sig klubbmakaren/ -na från Titleist som sedan tillverkade Nikeklubborna så som han ville ha dem.

Om det stämmer så är således Nike egentligen Titleist som i sin tur egentligen är Mizuno och har någonstans däremellan utvecklats i sin egen riktning så att de har blivit någonting eget.

Om man ska ta resonemanget ytterligare en bit så är nog Nike bara någon generation från att bli en ordentlig maktfaktor inom golfen. De har ju blivit en storspelare inom nästan varje sport de har tagit sig in i. Basket, tennis, fotboll, baseball och även amerikansk fotboll. Undantaget är väl hockeyn. Jag minns när jag var yngre och lirade hockey så var Bauer ett solitt märke som man tog på allvar. I mitten på 90-talet så köpte Nike Bauer och började successivt att försöka introducera Nike i namnet och hette i mitten på 2000-talet BauerNike. Det sprack dock och Nike sålde sin del av företaget.

Det som talar för är att golf är väldigt mycket kläder och skor (som tennis, finns dock inga Nike tennisracketar såvitt jag vet) som de är väldigt bra på.

Det som talar emot är väl just att klubborna är en väldigt central del av sporten och Nike inte bryr sig så vansinnigt mycket om just utrustning. Å andra sidan så har de fått med sig väldigt mycket erfarenhet och kunnande i och med att klubbmakare från ledande tillverkare har anslutit sig till märket.
Jag tror i vilket fall att Nike bara kommer att bli större. Bara man tittar på hur mycket de har utvecklats på bara tiotalet år så finns det inget som talar för att de ska sluta utvecklas.

Att Tiger tog med sig klubbmakare mellan märken har jag väldigt svårt att tro. Ungefär alla golfkunniga (och spelare själva) var ju överens om (och är fortfarande) att hade Nike erbjudit Tiger de möjligheter som Titleist gjorde hade han dominerat ännu mer. Största diskussionen handlar ju om drivers då Tiger spelade som bäst med sin 43" stålskaftsdriver men Nike bestämt skulle ha grafitskaft i Tigers klubbor för att sälja bättre.

Sen har du egentligen rätt - vissa designers och ingenjörer hoppar ofta mellan märken för att tjäna pengar och i grund och botten är många klubbor väldigt lika. Precis som bilar kan byggas på samma platta som en annan.

Ditt resonemang angående att Nike är nära att bli en maktfaktor är ju förståeligt men jag tror inte det kommer att hända. Nike var stora för ett par säsonger sen (ganska många just nu) när Tiger var igång och nummer ett och Nike var nya på klubbmarknaden. Nike SQ t.ex. eller varför inte SlingShot-järnen? One-bollen skulle ju ta värden med storm och det brändes en jävla massa reklam på bara den. Men allt det där har coolats av väldigt. Visst är kläderna fortfarande bra men intresset för Nike i golfen blir kallare i mitt tycke. Priset på One-bollen har t.ex. gått ner ordentligt från att vara en konkurrent med ProV1an.

Det som är intressant är det du säger om utveckling. Nike brukar vara längst fram med nya idéer och grejer. Jag vet dessutom att de till nästa säsong kommer med en hel del nya grejer som ska "revolutionera" och som i teorin låter riktigt häftigt. Men jag tror att det måste bli en riktig jävla smash hit för att Nike på något sätt ska ta sig i Golfvärlden igen.
Citera
2013-08-09, 16:07
Moderator
Semesters avatar
Såg att det tipsades om Mickelsons närspelsbok, vilka andra böcker skulle ni rekommendera?

Känner jag mig själv så kommer jag läsa högst en bok, så vilken är den mest essentiella boken i era ögon?
Citera
2013-08-09, 16:48
Medlem
Langsdales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustam
Vart kan man se den?

Finns som torrent om du inte vill köpa den.

Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Rekommenderar boken framför videon faktiskt - personligen är det lite mer detaljerat än vad filmerna blir.

Gött, får man fixa fram den boken då. Phil kan sina grejer, helt klart.
Citera
2013-08-09, 17:22
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Såg att det tipsades om Mickelsons närspelsbok, vilka andra böcker skulle ni rekommendera?

Känner jag mig själv så kommer jag läsa högst en bok, så vilken är den mest essentiella boken i era ögon?

Beror på vad du är ute efter i en bok - detaljerad teknik, lite enkla tips i teknik, psyket eller riktigt jävla teknikgrottande.

Skulle vilja sätta ett par böcker i följande ordning-
1. Ben Hogans Five Lessons - Ben Hogan
2. Golf is not a game of perfect - Dr Bob Rotella
3. Search for the perfect golf swing - författare kan jag inte i huvudet
4. Dave Pelz' Short Game Bible - David Pelz (han är praktiskt taget bakgrunden till Mickelsons närspel)
5. Golf My Way - Tiger Woods
Citera
2013-08-09, 19:01
Medlem
Whatevahs avatar
Citat:
Angående Nike och bollar

Kollade igenom påsen för bollar-som-är-ok-att-spel-på-men-förmodligen-aldrig-kommer-användas. Det som slog mig var hur många olika bollar som Nike måste gjort, hittar dom på nya namn varje gång dom uppdaterar en version eller vad sysslar dom med? Jag hade säkert minst 10-tal olika modeller av Nike bollar. De flesta andra märken var det 3-4 olika modeller.

Fick äntligen ut lite av spelet som finns någonstans djupt inne i kroppen (träffade 6/7 FWs och 7/9 GIR UT, sen 1/6 FWs och 5/9 GIR in, totalt över 50% i FWträffar och 60% i GIR). Var 2 över efter 7 hål, missar par putten på under 1m på både 8 och 9. Hade spelat första 5 hålen sista 9 på par, hittar en hook och gör en trippel. Följde upp med att missa 2 st parputtar till från 1m. Men 43p och 81 slag, så är det bara en bra runda till innan årsmålet är uppnått (det realistiska).
Citera
2013-08-09, 21:45
Medlem
Citat:

Låter lite konstigt att det finns så dåligt med möjligheter att prova. Har du ingen grannklubb med bättre utbud?

Tyvärr. Inte mycket järn men 3 bagar med Amp cell driver de finns nog. Ska dra och kolla imorgon till shopen.

Jämförde lite klubbor idag. Min nya 60 graders wedge med standard skaft är lika lång som min j8, min sand wedge är lika lång som min 34" putter. Vet inte om det säger så mycket men kan säga att j8-sw så måste jag böja mig väldigt mycket fram för att en nå bollen. Att järnen är med grafit är knappast bra de heller.
Citera
2013-08-10, 03:01
Medlem
Är det någon som äger eller har provslagit denna skönhet ?

Hade själv tänk införskaffa mig denna (efter en provslagnig såklart), det står egentligen mellan Cobra amp Cell, R1 och denna Nike så om någon har upplevt alla dessa eller delar av dem så posta gärna (eller PM).

Har för närvarande en Titleist 909 med en Reg skafft, som känns lite sladdrigt.

Sitter på bekväma 14,9 i hpc, så behöver kanske inte några värsting grejer, men det är roligare så

// QuiZi
Citera
2013-08-10, 06:57
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuiZi
Är det någon som äger eller har provslagit denna skönhet ?

Hade själv tänk införskaffa mig denna (efter en provslagnig såklart), det står egentligen mellan Cobra amp Cell, R1 och denna Nike så om någon har upplevt alla dessa eller delar av dem så posta gärna (eller PM).

Har för närvarande en Titleist 909 med en Reg skafft, som känns lite sladdrigt.

Sitter på bekväma 14,9 i hpc, så behöver kanske inte några värsting grejer, men det är roligare så

// QuiZi

Nikes senaste driver är lite som att slå med en plåtlåda - låter konstigt och har ingen känsla. Skulle till och med rekommendera TaylorMade över VRS_Covert. Och det säger inte lite när det kommer ifrån mig
Citera
2013-08-10, 09:31
Medlem
Har aldrig gjort en HIO, men igår var det nära. Istället blev det en VATTENBIRDIE
Missade lite utslaget över vatten på ett par 3. Bollen studsade som en galning på vattenytan, dunkade i dammväggen och flög upp på green och la sig 1 decimeter från hål.
Citera
2013-08-10, 10:01
Medlem
joemags avatar
Någon som vet var man kan köpa Pelz putting tutor?
Citera
2013-08-10, 10:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Någon som vet var man kan köpa Pelz putting tutor?

www.pelzgolf.com
Citera
2013-08-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money22
Har aldrig gjort en HIO, men igår var det nära. Istället blev det en VATTENBIRDIE
Missade lite utslaget över vatten på ett par 3. Bollen studsade som en galning på vattenytan, dunkade i dammväggen och flög upp på green och la sig 1 decimeter från hål.

Riktigt irriterande när man är så nära hålet.

Spelade en par 3, jag sköt en boll som lite höger men sedan vek sig till pinnen... bollen studsade en hög studs, sedan en låg och krockade i pinnen och bollen landade 10-20cm ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in