2010-01-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Skit i Kusseburt.

Jag fick inte ett sådant mail. Skulle det komma till mailen som var kopplad till golfdata-kontot?
Skit i dig.
Kom på mailen som är kopplad till golfkontot.
Citera
2010-01-19, 00:05
Medlem
Bobbo.s avatar
Hur går med försäsongsträningen gott folk?

För egen del har det mest blivit gymmet och tyvärr har väl inte fokus legat de kroppsdelar som främjar svingrörelsen. Någon som har några tips på övningar som stärker bålen?
Citera
2010-01-19, 00:06
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.

För egen del har det mest blivit gymmet och tyvärr har väl inte fokus legat de kroppsdelar som främjar svingrörelsen. Någon som har några tips på övningar som stärker bålen?

I princip alla övningar på uppblåsbar boll
Citera
2010-01-19, 09:54
Medlem
Eksept1oNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
I princip alla övningar på uppblåsbar boll

Håller med. Känns jävligt töntigt när man ligger där men jäklar vad det ger mycket!
Citera
2010-01-19, 14:04
Medlem
Bobbo.s avatar
Ska surfa runt och leta övningar lite senare. I år ska vi ner till singel.
Citera
2010-01-19, 17:56
Medlem
Dr_Dollars avatar
Som gammal golfare och 14 år spelade så har man verkligen varit med om en hel del...och jag tänkte delge alla om någar incidenter som hänt genom åren;

Det finns enormt med idioter på golfbanan..som säkert alla här inne uppmärksammat, och jag tycker verkligen man ska visa tack och god ton när man lirar..det hör lixom till;

* Stockholm nångång under 2000-talet på nån random bana;

Mitt sällskap står mitt på Fairway på första hålet och väntar, svammlar och har allmänt trevligt när en boll rullar mellan mina ben?!
Vänder mig om och ser från Tee nån jävla tomte som vinkar med sin nyinköpta Taylor Made keps och vrålar;
- ÖÖKAAAAA!!!!!!!!

Jag går helt sonika fram till bollen, tar fram mig J6 och trycker in den 150 meter in i skogen och ställer mig lugnt och försiktigt till min egen boll och slår.
Hål 2 kommer bakom varande sällskap i kapp och snubben går fram till mig och kräver att han vill ha en ny boll?!
- Duu...är det första gången du är på en golfbana..?
- Ni ska faan i mig snabba på..är ni från Norrland eller????
- Har det nån betydelse?
- Här i Sthlm går vi snabbt!!!
- Då tycker jag att ni skall gå förbi oss, eftersom ni verkar ha så förbannat bråttom!

Dessa typer som bara är ute för att det ska gå så snabbt som möljigt..?
Var finns det roliga i att spela golf då?

* Jag är på min hemmabana och lirar i strålande sol med tre av mina polare, bakom oss går en tvåboll...herr & fru. På 3:an när vi kliver av green kommer dom springande (dom hålade inte ut märk väl)
- Duu..ni har faktiskt 2 lediga hål framför er?!
- Jaha?
- Nu får ni se till att snabba på!
- Men om ni uppenbarligen har så bråttom..så varsågod och smit förbi.

Kärringen quick hookar sin i en tall och gubben duffar ner den till Dam Tee...wp!

* "Kan jag gå med er typerna"

Jag har väl inget emot att träffa nya människor så, men ibland träffar man på stjärnor. 13:00 och vi ska ut...då kommer det en snubbe kring 30-strecket och vill gå med (varför åker man ut själv lixom??)
Javisst..klart du får gå med.
Jag och min partner svammlar om väder och vind...men killen som skulle med..INTE ett enda ord yppades på dessa 3h 40min...jaha?

* Fuskarna

Golf är för mig en av dom få gentlemanna sporterna som finns, och är det nånting jag verkligen hatar är det fuskare!

Hur många har inte rusat in i skogen och ropat;
- Jag har den grabbar!
..och wedgat ut den prefekt mitt i fairway?
Trist!

* "Jag är bäst klädd och bara bäst killen"

Dessa typer finns överallt...tyvärr!
Röda Parnevik byxor, Peak Preformance skärp och splitternya klubbor står på ranchen och säger oftast nått liknande;
- Faan..jag drawar bara idag, jag hittar inte swingen idag..bla bla bla

Jag har absolut inget emot att klä mig propert och snyggt på banan...men det är ingen tävling

* Kaffe & Korv efter 9.an

Detta verkar vara en typiskt svensk sak vi håller på med
Jag tycker bara det är najs att sitta och ta en java, svammla lite om nio första och garva lite om alla som hookar dit och slicar dit

* Direkt från bilen till Tee

Varför?
Jag tycker man ska komma i god tid, värma upp och bara ha trevligt i 30 min tillsammans.
Vad driver dessa (oftast 50+:arna) att göra detta?

Har ni nån rolig anekdot som inträffat?
Citera
2010-01-19, 23:48
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo.
Slötittar på Viasat Golf någon gång i veckan. Längre än så har jag inte kommit ännu...

Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Mitt sällskap står mitt på Fairway på första hålet och väntar, svammlar och har allmänt trevligt när en boll rullar mellan mina ben?!
Vänder mig om och ser från Tee nån jävla tomte som vinkar med sin nyinköpta Taylor Made keps och vrålar;
- ÖÖKAAAAA!!!!!!!!

Jag går helt sonika fram till bollen, tar fram mig J6 och trycker in den 150 meter in i skogen och ställer mig lugnt och försiktigt till min egen boll och slår...
Ha ha! Världsklass!
Senast redigerad av Ace Ventura 2010-01-19 kl. 23:53.
Citera
2010-01-20, 01:17
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Försäsongen går både upp och ner beroende på mitt humör. Visst är man på gymmet sex gånger i veckan men inte lägger jag ner massvis med tid på specifika golfövningar. Jag har ett par specialare som innehåller övningar som ska efterlikna golfsvingen så gott det bara går.

För er som vill ha bålövningar så har jag två tips för främre utöver då samtliga övningar på boll.

Ligg ner på rygg med benen rakt ut och gör en halv situp så att säga, ryggen ska vara kanske en decimeter upp ifrån backen. Ha sedan en viktskiva mellan händerna som passar din styrka. Denna roterar du sedan fram och tillbaka med axlar och armar så att även bålen rör sig. En personlig favorit som tränar större delen av lägre bålen.

En annan är att ligga raklång på rygg och andas in. När du har fulla lungor försöker du lyfta dig precis som en situp samtidigt som du andas ut. Ganska svår övning att göra rätt i början men när man väl ser till att det är de lägsta bålmusklerna som får jobba så gör den sitt jobb ordentligt.

Vill man använda maskin så finns det åtminstone på de flesta gym jag varit på en magträningsmaskin där man antingen låser fast ben eller överkropp för att sedan rotera just bålmuskulaturen. En mycket enkel men jobbig övning som både tränar musklerna men också hjälper rörligheten i ryggen/bålen som kan liknas vid en golfsving.

Ett sista tips är en bok som släpptes 2008 som jag tror heter Fysisk Träning i Golfen eller något liknande som ger mängder av information och tips om övningar.
Citera
2010-01-20, 01:46
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Försäsongen går både upp och ner beroende på mitt humör. Visst är man på gymmet sex gånger i veckan men inte lägger jag ner massvis med tid på specifika golfövningar. Jag har ett par specialare som innehåller övningar som ska efterlikna golfsvingen så gott det bara går.

För er som vill ha bålövningar så har jag två tips för främre utöver då samtliga övningar på boll.

Ligg ner på rygg med benen rakt ut och gör en halv situp så att säga, ryggen ska vara kanske en decimeter upp ifrån backen. Ha sedan en viktskiva mellan händerna som passar din styrka. Denna roterar du sedan fram och tillbaka med axlar och armar så att även bålen rör sig. En personlig favorit som tränar större delen av lägre bålen.

En annan är att ligga raklång på rygg och andas in. När du har fulla lungor försöker du lyfta dig precis som en situp samtidigt som du andas ut. Ganska svår övning att göra rätt i början men när man väl ser till att det är de lägsta bålmusklerna som får jobba så gör den sitt jobb ordentligt.

Vill man använda maskin så finns det åtminstone på de flesta gym jag varit på en magträningsmaskin där man antingen låser fast ben eller överkropp för att sedan rotera just bålmuskulaturen. En mycket enkel men jobbig övning som både tränar musklerna men också hjälper rörligheten i ryggen/bålen som kan liknas vid en golfsving.

Ett sista tips är en bok som släpptes 2008 som jag tror heter Fysisk Träning i Golfen eller något liknande som ger mängder av information och tips om övningar.

Tävlar du mycket..?
Telia Touren?
...eller heter den SAS nu kanske?
Citera
2010-01-20, 12:40
Medlem
Eksept1oNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
Som gammal golfare och 14 år spelade så har man verkligen varit med om en hel del...och jag tänkte delge alla om någar incidenter som hänt genom åren;

Det finns enormt med idioter på golfbanan..som säkert alla här inne uppmärksammat, och jag tycker verkligen man ska visa tack och god ton när man lirar..det hör lixom till;

* Stockholm nångång under 2000-talet på nån random bana;

- ÖÖKAAAAA!!!!!!!!

Jag går helt sonika fram till bollen, tar fram mig J6 och trycker in den 150 meter in i skogen och ställer mig lugnt och försiktigt till min egen boll och slår.
Hål 2 kommer bakom varande sällskap i kapp och snubben går fram till mig och kräver att han vill ha en ny boll?!
- Duu...är det första gången du är på en golfbana..?
- Ni ska faan i mig snabba på..är ni från Norrland eller????
- Har det nån betydelse?
- Här i Sthlm går vi snabbt!!!
- Då tycker jag att ni skall gå förbi oss, eftersom ni verkar ha så förbannat bråttom!

Dessa typer som bara är ute för att det ska gå så snabbt som möljigt..?
Var finns det roliga i att spela golf då?

* Jag är på min hemmabana och lirar i strålande sol med tre av mina polare, bakom oss går en tvåboll...herr & fru. På 3:an när vi kliver av green kommer dom springande (dom hålade inte ut märk väl)
- Duu..ni har faktiskt 2 lediga hål framför er?!
- Jaha?
- Nu får ni se till att snabba på!
- Men om ni uppenbarligen har så bråttom..så varsågod och smit förbi.

Kärringen quick hookar sin i en tall och gubben duffar ner den till Dam Tee...wp!

Onödigt gjort av dem kanske men fan vad man kan störa sig på folk som sölar sig runt banan. Känner man att man vill ta det lugnt tycker jag det är ens plikt att titta bak om det står någon på tee som vill spela snabbare...
Citera
2010-01-20, 14:43
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eksept1oN
Onödigt gjort av dem kanske men fan vad man kan störa sig på folk som sölar sig runt banan. Känner man att man vill ta det lugnt tycker jag det är ens plikt att titta bak om det står någon på tee som vill spela snabbare...

Absolut!
Jag håller med till 100%...men, jag är inte på banan för att halvspringa runt bara för att behaga andra.
Citera
2010-01-20, 21:21
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Som vanlig golfare så är det ju vanligt med folk som faktiskt gör det för att ta det lugnt och ha en trevlig stund. Egentligen gäller det nog alla, men samtidigt är vi ju alla olika och vissa trivs bäst med ett högt tempo och vissa ett långsamt. Spenderar man 3 timmar eller 7 timmar på golfbanan så tycker jag det är upp till var och en. Däremot så är det ju bara rent golfvett och etikett att faktiskt släppa igenom bollar ifall man vet att man går långsamt och det är ledigt framför.

Samtidigt så kan jag tycka att man som väntande boll också kan ta tag i det själva och faktiskt artigt gå fram och fråga bollen framför om man får gå igenom. Förutsatt då att det är tomt framför så ska nog gemene golfare släppa dig/din boll.

Naturligtvis finns det folk som har andra sätt att gå tikll väga eller som jag kan svära på bara är ute för att göra det förjävligt för alla andra på golfbanan och dessa tycker jag man får klanka på ner så mycket man vill.

Och Dr_Dollar tyvärr spelar jag inte på SAS-tour. Har tidigare spelat på minitouren innan ag flyttade till Norge för att spela på deras motsvarighet ett par år. Den är dock nu nedlagd och jag har flyttat tillbaks till Sverige för att jobba med golfen och kanske försöka kvala in det kommande året om jag har motivation och vilja att lägga ner den träning som behövs. Att jag tränar försäsong eller försöker snarare har bara att göra med att jag vill hålla mig i god form och jag fullkomligt älskar att gå på gymmet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in