2013-05-21, 16:37
Medlem
joemags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
USGA gör en kovändning och går med på R&As förslag om att förbjuda förankring vid puttning. 1 januari 2016 så måste alla oavsett nivå putta ordentligt under tävling!

http://www.usga.org/news/2013/May/US...pt-Rule-14-1b/

Jag är fan tveksam till det. Många äldre har skakningar vilket försvårar puttning utan ankring. Jag anser att förankrade puttrar borde vara tillåtet på låg amatörnivå för att få fler att spela...
Citera
2013-05-21, 16:58
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joemag
Jag är fan tveksam till det. Många äldre har skakningar vilket försvårar puttning utan ankring. Jag anser att förankrade puttrar borde vara tillåtet på låg amatörnivå för att få fler att spela...

Tror det kommer finnas en hel del lokala regler under tävlingar på klubbnivå som godkänner användandet av det.
Citera
2013-05-21, 21:01
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Kunde inte hålla mig idag - 3 nya vokeywedgar fick det bli
Citera
2013-05-21, 22:18
Medlem
Citat:
USGA gör en kovändning och går med på R&As förslag om att förbjuda förankring vid puttning. 1 januari 2016 så måste alla oavsett nivå putta ordentligt under tävling!

http://www.usga.org/news/2013/May/US...pt-Rule-14-1b/

Underbart! Och vilka jävla pissargument man hör från förespråkarna. Klubbtillverkare talar om att förbudet "stöter bort folk från sporten" och att målet är att göra det mer attraktivt. Haha, jo tjena, som om det finns en hel målgrupp av folk som börjar/fortsätter med golf beroende på magputterns existens.

Citat:
Ursprungligen postat av Tiger Woods
Konsten att putta är att svinga klubban rätt och ha kontroll på sina nerver. Magputtern är ett främmande föremål i golfens traditioner. Vi svingar alla andra 13 klubbor.

Just precis så.
Citera
2013-05-21, 22:48
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
Citat:

haha jävlar! kan du länka dem?
Citera
2013-05-21, 23:10
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
underbart! är sj på jakt efter tre begagnade vokeys då studentbudgeten säger nej till nya =)
Citera
2013-05-21, 23:15
Medlem
ErPupones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatevah
Jag kör visa-kortet: Ta ut linje lägg ner ett kort 30 cm framför bollen (visa, range, git eller vad du nu har tillgängligt) sätt 1 peg på varje sida och slå sedan bollarna igenom pegarna (och ner i hålet). Bra sätt att få bollen att starta rätt, startar bollen rätt på rätt linje är mycket vunnet.

Stjärnan eller korset: 12 bollar. 4 på 1 meter från hål i kryssformation (+), 4 på 2 meter, 4 på 3 meter (dvs du har 3 bollar i varje riktning (och lutning) med 1 meter mellan dom). Sätt alla eller gör om tills du gör detta. (Går att göra många varianter på denna övning)

Inom 1 klubblängd från 5-20m: Ta 3 bollar slå dom mot 3 olika flaggor på övningsgreenen stanna bollen inom 1 klubblängd och det hålet är klart, nytt läge och nya flaggor tills alla flaggor är avklarade. (Går att sätta poäng med 2 får hålad chip, 1 för inom 1 klubblängd, -1 för 3m+ ifrån och sen ska du nå en viss siffra för att byta hål/övning)
Tusen tack för tipsen!
testade nr 1 och 3 idag. Var skeptisk till nr 1 men den var lärorik. Insåg tidigt att min pendel gjorde att jag prickade den högra pegen (alltför många ggr för vad som är acceptabelt)
Citera
2013-05-22, 09:25
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigity-Wigity
haha jävlar! kan du länka dem?

Bara vanliga vokey, tour chrome med initialerna graverade
50 graders (ska strongloftas till 49) - 115 metersklubba - Standard grind.
54 graders 8 grader bounce - 100 metersklubba - M-grind för att kunna leka lite med runt greener.
58 graders - 12 grader bounce - 90 metersklubba - M-grind den med. Spelar mest blötare norrlandsbanor så mycket bounce fick det bli. Samtidigt gör M-Grind med häl och "backrelief" att det är förvånansvärt enkelt att slå även ifrån hårt underlag med mycket bounce.

Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
Tusen tack för tipsen!
testade nr 1 och 3 idag. Var skeptisk till nr 1 men den var lärorik. Insåg tidigt att min pendel gjorde att jag prickade den högra pegen (alltför många ggr för vad som är acceptabelt)

Visa-kortet är en av de absolut bästa testövningar du kan göra. När du börjar tycka att du kan ska du göra den på landslagsnivå där du har porten 30 cm framför dig och ett hål 3-4 meter bort.

Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
underbart! är sj på jakt efter tre begagnade vokeys då studentbudgeten säger nej till nya =)

Tyckte mig inte heller ha råd, men efter lite fitting fick det bli ett samtal till säljaren hos Titleist och efter lite snack (läs rövslickande) så blev det mycket bra pris
Citera
2013-05-22, 12:35
Medlem
mustams avatar
Precis hämtat min nya rbz stage2. Den hamna på 2695. Såg samtidigt att r1 låg på 3495, kanske man skulle gått på den istället
Citera
2013-05-22, 14:55
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joemag

Jag tycker att det var ett klokt beslut. Magstödet ger en orättvis fördel. Och jag kan inte se varför ett fåtal skakande golfspelare ska vara ett motiv.

Men när h*n går sina nio hål på morgonen med hunden gör det ju inget om h*n använder både magputtern och läderwegden, så länge det inte är en hcp-grundande runda.
Senast redigerad av Fickludd 2013-05-22 kl. 15:52.
Citera
2013-05-22, 15:09
Medlem
preben12s avatar
Spelade årets första runda förra veckan. Var en 9-håls bana och spelade på 13 poäng första nio men lyckades sen faktiskt spela på 18 poäng dom sista nio. Helt okej med tanke på att jag spelade med lånade klubbor tycker jag.

Är riktigt sugen på att börja spela golf ordentligt igen. Har inte gjort en full säsong sedan 2008. Nu har det blivit fyra-fem år med endast ett fåtal rundor per år. Men tanken är att ändra på det nu, problemet är bara att jag inte hinner med det riktigt i sommar heller. Bor och studerar i Stockholm men är från Småland ursprungligen och kommer vara "hemma" och jobba i Småland hela sommaren.

Åker tillbaka till Stockholm i augusti och då är tanken att klubborna ska åka med upp. Kommer flytta ut på Lidingö till hösten och kollade då runt på golfbanor där. Funderar på ett greenfee-medlemskap på http://www.ekholmsnasgolf.se/ bara för att kunna spela lite rundor till hösten. Någon som kan berätta lite om den banan, är den något att ha?

Sen om tid, pengar och intresse finns är tanken att försöka göra en hel säsong med minst två rundor per vecka 2014.
Citera
2013-05-22, 18:17
Medlem
Skaffade formgjutna sulor för ett tag sedan vilket gjort underverk för min rygg och fötter! Efter en runda känner jag knappt några smärtor överhuvudtaget! MEN och det är ett stort men. Sen sulorna kom in i skorna har min slag blivit (en aningens) orena. Nu undrar jag om andra som skaffat sulor haft liknande problem. Det är allt från duffar till toppar.
Sulorna är som mest uppbyggda cirka 5-6 mm i hälen med stötdämpning och det känns ungefär som det är det som är skillnaden i träffen. Är det hjärnspöken i huvudet på mig eller kan jag ha rätt? Dela gärna med er av tips hur ni kommit tillrätta med era problem om ni haft liknande...
Dessutom är jag numera även orolig var bollen tar vägen och lyfter huvudet för fort och då blir ju resultaten helt åt hel-ete.
Bogey-to-Doublebogey
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in