2013-08-08, 17:43
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErPupone
jo givetvis, men jag syftar mer på vilka alternativ man har. Har golfshoppar lösa klubbor man kan köpa, måste man gå via Callaway eller finns det någon nätshop som har nisschat sig på just detta?
Spelar med Callaway X-20

Näst intill omöjligt att få en helt ny klubba. Men som sagt sitter det troligen bara ett R300 eller liknande i - då bör ett byte av skaftet inte kosta allt för mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av VaGK
Jag fick mina ordentligt nedsatta och hade kanske inte köpt dem om de inte var det. Dock var det en vän till mig som tipsade, han är dessutom proffs och spelar själv på dem. I och för sig med hela bladsetet. Han bytte just från Titleist. Poängen är att jag anser honom "kunna golf" och att Nike gör riktigt bra klubbor.

Det är en av få som jag hört talas om. Sen var det väl två säsonger sen jag själv provade. Däremot diskuterade jag det som sagt ganska ordentligt med ett par kollegor senast vi träffades och två av dem för Nike i sortimentet och båda hävdar att det säljer katastrofalt dåligt.
Citera
2013-08-08, 18:47
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
ErPupone skrev

lyckades med bedriften att knäcka av min järn-5 i ett skogsbesök. Hur är möjligheterna att få tag på en ny av samma modell?

Största chansen att få tag på en äldre singelklubba är nog ebay US eller ebay UK.
Citera
2013-08-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basseluring
Kommer du spela pro-amen på fredag oxå?

Jajamensan, ska du också spela eller?
Citera
2013-08-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Det är en av få som jag hört talas om. Sen var det väl två säsonger sen jag själv provade. Däremot diskuterade jag det som sagt ganska ordentligt med ett par kollegor senast vi träffades och två av dem för Nike i sortimentet och båda hävdar att det säljer katastrofalt dåligt.

Har Nike dåligt med klubbor, alltså flera olika sorters klubbor ? Har svårt att se varför dom skulle sälja så dåligt. Groteskt dåliga verkar dom inte heller vara.

Är själv jävligt sugen på nya klubbor men har inte direkt möjlighet att pröva något förutom callaway razr x . Även om de finns en hel del klubbor som liknar varann så tror jag inte ett impulsköp är så bra.
Senast redigerad av bjebbosten 2013-08-08 kl. 23:19.
Citera
2013-08-09, 00:31
Medlem
En tanke som slog mig nu när jag ligger och ska sova. Har en polare som har ett dynamic gold x100 i sin driver. Själv har jag en gammal 909 D2 som är svårsåld så jag tänkte att jag kan stoppa in ett 43" c-taper xstiff i den drivern. Tanken är att den ska gå spikrakt och inte speciellt långt. Det jag är orolig för är att svingvikten blir skit och jag måste blytejpa sönder klubbhuvudet. Kanske något som King har koll på?
Citera
2013-08-09, 09:18
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Har Nike dåligt med klubbor, alltså flera olika sorters klubbor ? Har svårt att se varför dom skulle sälja så dåligt. Groteskt dåliga verkar dom inte heller vara.

Är själv jävligt sugen på nya klubbor men har inte direkt möjlighet att pröva något förutom callaway razr x . Även om de finns en hel del klubbor som liknar varann så tror jag inte ett impulsköp är så bra.

Tror inte Nikes utbud är så dåligt egentligen - troligen ganska likt Titleists. Varför de säljer dåligt har väl att göra med att spelare föredrar någonting annat när de får testa sida vid sida.

Oavsett vad du ska köpa till bagen - "Watch it fly before you buy"!

Citat:
Ursprungligen postat av Treamz
En tanke som slog mig nu när jag ligger och ska sova. Har en polare som har ett dynamic gold x100 i sin driver. Själv har jag en gammal 909 D2 som är svårsåld så jag tänkte att jag kan stoppa in ett 43" c-taper xstiff i den drivern. Tanken är att den ska gå spikrakt och inte speciellt långt. Det jag är orolig för är att svingvikten blir skit och jag måste blytejpa sönder klubbhuvudet. Kanske något som King har koll på?

Svingvikten bör naturligtvis ändras ganska duktigt förutsatt att du har ett standardskaft i så är det ju närmare en ökning på 50% i skaftet. Kan bli svårt att matcha svingvikten igen, helt klart. Men du kanske har ett 100+ gram skaft i redan?
Citera
2013-08-09, 09:58
Medlem
Langsdales avatar
Låg inatt och tittade på Phil M's närspelsskola på DVD. Jävlar vad bra den var, rekommenderas till alla. Han förklarar på ett bra sätt och grejerna han lär är verkligen saker man vill veta/behöver veta
Citera
2013-08-09, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KinG-NothinG
Tror inte Nikes utbud är så dåligt egentligen - troligen ganska likt Titleists. Varför de säljer dåligt har väl att göra med att spelare föredrar någonting annat när de får testa sida vid sida.

Ja så är det säkert

Citat:
Oavsett vad du ska köpa till bagen - "Watch it fly before you buy"!

Finns inte mycket i shopen att testa tyvärr. Callaway razr x, tyckte de var rätt tunga och hade för tjocka huvuden. AMP Cell pro finns men de är väl blad och kostar 6-8k. Får ta och köpa nästa år kanske.
Citera
2013-08-09, 12:09
Medlem
mustams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langsdale
Låg inatt och tittade på Phil M's närspelsskola på DVD. Jävlar vad bra den var, rekommenderas till alla. Han förklarar på ett bra sätt och grejerna han lär är verkligen saker man vill veta/behöver veta
Vart kan man se den?
Citera
2013-08-09, 13:02
Medlem
Iam-Varfors avatar
Hahahahah fyfan, jag kommer lära mig saker på km iaf... Blev lottad ihop med 2 killar som spelat på ET och TeliaTouren Skoj med +hcp men inte så skoj för dom om jag börjar hacka mig runt...
Citera
2013-08-09, 14:16
Medlem
KinG-NothinGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langsdale

Rekommenderar boken framför videon faktiskt - personligen är det lite mer detaljerat än vad filmerna blir.

Citat:
Ursprungligen postat av bjebbosten
Finns inte mycket i shopen att testa tyvärr. Callaway razr x, tyckte de var rätt tunga och hade för tjocka huvuden. AMP Cell pro finns men de är väl blad och kostar 6-8k. Får ta och köpa nästa år kanske.

Låter lite konstigt att det finns så dåligt med möjligheter att prova. Har du ingen grannklubb med bättre utbud?
Citera
2013-08-09, 14:27
Medlem
Angående Nike och deras klubbor.

Någonstans har jag hört att Tiger Woods spelade med Mizuno när han var yngre. Sedan blev han kontrakterad av Titleist, Titleist funkade inte som han ville och han tog med sig klubbmakare från Mizuno till Titleist. När han sedan blev kontrakterad till Nike så gjorde han likadant och tog med sig klubbmakaren/ -na från Titleist som sedan tillverkade Nikeklubborna så som han ville ha dem.

Om det stämmer så är således Nike egentligen Titleist som i sin tur egentligen är Mizuno och har någonstans däremellan utvecklats i sin egen riktning så att de har blivit någonting eget.

Om man ska ta resonemanget ytterligare en bit så är nog Nike bara någon generation från att bli en ordentlig maktfaktor inom golfen. De har ju blivit en storspelare inom nästan varje sport de har tagit sig in i. Basket, tennis, fotboll, baseball och även amerikansk fotboll. Undantaget är väl hockeyn. Jag minns när jag var yngre och lirade hockey så var Bauer ett solitt märke som man tog på allvar. I mitten på 90-talet så köpte Nike Bauer och började successivt att försöka introducera Nike i namnet och hette i mitten på 2000-talet BauerNike. Det sprack dock och Nike sålde sin del av företaget.

Det som talar för är att golf är väldigt mycket kläder och skor (som tennis, finns dock inga Nike tennisracketar såvitt jag vet) som de är väldigt bra på.

Det som talar emot är väl just att klubborna är en väldigt central del av sporten och Nike inte bryr sig så vansinnigt mycket om just utrustning. Å andra sidan så har de fått med sig väldigt mycket erfarenhet och kunnande i och med att klubbmakare från ledande tillverkare har anslutit sig till märket.
Jag tror i vilket fall att Nike bara kommer att bli större. Bara man tittar på hur mycket de har utvecklats på bara tiotalet år så finns det inget som talar för att de ska sluta utvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in