2013-04-04, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja som jag sa så finns det både positiva och negativa effekter men att dra en slutsats på en egen händelse blir bara dumt.
Gällande handel i bäckebol så talas det mig veterligen enbart om handeln på dagtid. Hur handeln har påverkats på veckobasis har det inte varit någon debatt om. Det är ju inte särskilt troligt att folk väljer att INTE köpa virke eller isolering pga att de får betala 8 kr.

Att boenden på hisingen väljer hornbach och vilket gör att vi har en osund konkurrens är något som snarare bör flytta fokus till betalstationernas placering snarare än trängselskattens vara/icke vara. Vilket inte riktigt min opponent hade för avsikt att diskutera

Läs nyheterna en gång till då! Det handlar om alla vardagar hela dagen. Vissa säger att det nu räcker med att dra ner på halva personalen....

Sedan finns det sådana som jag (flera iu den här tråden) som bor i Mölndal och aldrig inte ens längre på helgerna lägger en krona i Gbg kommun! Är jag inte välkomme dit på veckorna med min bil så åker jag hellre söderut och handlar på helgerna! Kba har många fina och billiga butiker har vi upptäckt sedan nyår.
Citera
2013-04-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Nej jag har inte sett en rapport där det visas vad pengarna från dels vägskatten men ÄVEN vad alla miljarder för övriga skatter i samband med tex bränsle och annat tar vägen. Jag VET dock redan att vägskatten redan finansierar alla vägar samt även sjukvård mm för olyckor framkallade av bilolyckor.
Så det vore skoj att se vad du har för rapport som då visar att billismen INTE finansierar bla kollektivtrafiken.

Läs den inlänkade rapporten om bränselskatter och liknande.

Jo jo, marginalkostnaderna är ju större än skatteintäkterna. Kan inte du visa vilka kostnader som faktiskt täcks av de bilrelaterade skatterna?

Du vill mena att MINA skattepengar inte finansierar DIN sjukvård? Återigen, du kan inte påstå att skatten A finansierar utgift B, då vi inte har någon sådan koppling i Sverige...

Du har ju fortfarande heller inte svarat på grundfrågan: Vad är fel med en koppling mellan tillgång/efterfrågan på transportmöjligheter?
Citera
2013-04-05, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21

Jo jo, marginalkostnaderna är ju större än skatteintäkterna. Kan inte du visa vilka kostnader som faktiskt täcks av de bilrelaterade skatterna?

Du vill mena att MINA skattepengar inte finansierar DIN sjukvård? Återigen, du kan inte påstå att skatten A finansierar utgift B, då vi inte har någon sådan koppling i Sverige...

Du har ju fortfarande heller inte svarat på grundfrågan: Vad är fel med en koppling mellan tillgång/efterfrågan på transportmöjligheter?

Var finns den inlänkade rapporten du pratar om? Jag återkommer med fakta ang avgifter och skatter, men så mycket kan jag säga tt jag härt politiker säga att tack vare bilismen så har vi råd att ha den
kollektivtrafik vi har.

Får man man fråga vad årtalen står för som du har i dina år?
Citera
2013-04-05, 09:17
Bannlyst
Citat:

Svårt att få tag på alla detaljer i detta ämne!
MEN, Detta har jag i alla fall fått fram från MSB samt ekonomifakta.
Intäckter
16 miljarder (Bilskatter)
21 miljarder (Energi+koldixid skatter för trafik)
4 miljarder (Moms)
xx miljarder (Parkerings intäckter)
Summa: 41+xx Miljarder

Utgifter:
20.5 miljarder (Sjukvårdskosnade samt Buller) Detta gäller ALL trafik även kollektivtrafik samt tung trafik.
ca 9 miljarder. Vägar samt underhåll. Detta belopp gynnar även kollektivtrafiken.
Summa ca 30 miljarder.

Kontenta. Ca 15 miljarder i överskott för staten som lär gå till subventioner för kolletivtrafiken. Notera att jag inte ens tagit med inkomsten från vägtullarna.
Citera
2013-04-05, 09:43
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Vi får betala sjukvårdskostnaderna för gående som blir
överkörda av skenande bussar samt kvinnor som fullt upptagna av att
hantera sin iPhone kliver rakt ut framför spårvagnar.

Bara för att bilismen trängs bort från centrum så lär
inte olyckorna minska. Dessa bimbos blir överkörda av
miljövänliga bussar istället. Ska jag behöva erinra om skenande
spårvagnar vid Vasaplatsen?
Citera
2013-04-05, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Svårt att få tag på alla detaljer i detta ämne!
MEN, Detta har jag i alla fall fått fram från MSB samt ekonomifakta.
Intäckter
16 miljarder (Bilskatter)
21 miljarder (Energi+koldixid skatter för trafik)
4 miljarder (Moms)
xx miljarder (Parkerings intäckter)
Summa: 41+xx Miljarder

Utgifter:
20.5 miljarder (Sjukvårdskosnade samt Buller) Detta gäller ALL trafik även kollektivtrafik samt tung trafik.
ca 9 miljarder. Vägar samt underhåll. Detta belopp gynnar även kollektivtrafiken.
Summa ca 30 miljarder.

Kontenta. Ca 15 miljarder i överskott för staten som lär gå till subventioner för kolletivtrafiken. Notera att jag inte ens tagit med inkomsten från vägtullarna.

Vi har sedan 2007 även en 32% skatt på Trafikförsäkringspremien vilket bör inbringa en slant till staten.
Citera
2013-04-05, 21:12
Moderator
Neksnors avatar
Har sett att en del står på både olämpliga och olagliga platser och väntar på att klockan ska passera ett skattesänkande klockslag. Vore kul om någon polisbil kunde dela ut lite skatteuppmuntrande böter.
Citera
2013-04-06, 11:34
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel

Bilister som messar eller pratar i telefon är också en trafikfara.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1515193-nu-far-du-cykla-mot-enkelriktat
Trodde detta var ett försenat Aprilskämt.
Nu har MEMIL'erna rätt att cykla mot enkelriktat, tidigare har de bara gjort det ändå.
Citera
2013-04-06, 11:35
Medlem
itwasfrees avatar
Nytt sabotageförsök mot betalstation??

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1517965-branden-kan-vara-ett-nytt-sabotage
Citera
2013-04-06, 12:13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Ja, något exempel vore trevligt.
Citera
2013-04-06, 17:46
Medlem
Salama-Blixts avatar
Citat:

Nu får vi också betala sjukvårdskostnaderna för idioter som försöker bränna ner betalstationerna. Visst att Göteborgare är innovativa, men att tända eld på ett elskåp och sig själv är inte smart.
Eftersom stackaren har hamnat på brännskadeenheten i Linköping, så är det en mycket allvarlig skada, troligtvis också livshotande.
Citera
2013-04-06, 18:26
Medlem
Det går att lura trängselskatten om man kan få reda på vilken frekvens IR ljuset har, det ryktas om 875 nm men jag kan inte hitta bekräftade uppgifter på det.
Kamerorna som används finns här: http://www.alliedvisiontec.com/us/news/news-display/article/the-new-generation-of-electronic-toll-collection.html
Och de heter Prosilica GX1920
Vet någon vilken IR frekvens som används?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in