2013-01-08, 15:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Alla argument för trängselskatten blir ju skrattretande ifall inte kollektivtrafiken förbättras eller t o m blir sämre med högre biljettpriser.

Kan de förbättra kollektivtrafiken och att den blir billigare, då är jag för trängselskatten, men inte annars. Detta är i stort sett den enda princip jag följer närmaste åren och torde inte bli möjligt för politiker att snacka bort.
Varför skulle kollektivtrafiken bli billigare? Det ska bli mer kollektivtrafik och delvis dyr kollektivtrafik i form av spårvagn? Den kommer kosta mer att driva och även om fler betalar biljett så ökar fler resande slitaget och det kostar i sig pengar.
Citera
2013-01-08, 16:20
Medlem
johannes Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle kollektivtrafiken bli billigare? Det ska bli mer kollektivtrafik och delvis dyr kollektivtrafik i form av spårvagn? Den kommer kosta mer att driva och även om fler betalar biljett så ökar fler resande slitaget och det kostar i sig pengar.

Tycker nog de ökade intäkterna av fler resande borde dominera. Annars är det helt galet.
Citera
2013-01-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Jag föreslår att du flyttar. Då blir vi Göteborgare av med gnällspikar och du får betala skatt där du nu önskar i ditt nya land, två flugor i en smäll!

Och nu tillbaka till vad tråden egentligen handlar om; trängselskatten. Var ute en sväng i morse, och upplever att det är mindre trafik och att det flyter på bättre. Någon som märkt någon markant skillnad? Tycker inte det är nån enorm skilland, men lite.

Nån pärla har visst försökt köra förbi på cykelvägen. Borde väl ge böter?
http://www.dn.se/nyheter/sverige/biltullar-minskade-goteborgstrafik

Jag har kört i morgontrafiken varje dag sen skatten infördes, och jag tycker att det verkar som om att trafiken har minskat ganska kraftigt, men vi får väl se om det håller i sig.
Det känns lite som att många anstränger sig extra för att slippa betala, så frågan är hur länge dom orkar med det.

Jag tror att när det har lagt sig lite så kommer folk återgå till tidigare resmönster, dock muttrandes över den förbannade skatten.
Citera
2013-01-08, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes X
Tycker nog de ökade intäkterna av fler resande borde dominera. Annars är det helt galet.

Varför skulle fler innebära mer intäkter? För varje resande så har du såklart också ökande utgifter.
Och om du har en obalans åt andra hållet, så innebär ju fler resande ökade förluster.

Hade vi haft en ekonomi i balans så hade vi inte haft den här diskussionen. Och problemet med det du säger är ju att en obalans (vinster) åt andra hållet är lika skadlig.

Om Västtrafik går 2kr + på varje resenär, så tar dom ju pengar som borde gå till mat, hyra, kläder, osv.

Gör dom en förlust på samma summa, så får dom ju för lite, och...ja det går inte.
Citera
2013-01-08, 17:30
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gummiankafb
Vem är det som ska styras ekonomiskt?

Medborgarna pengarna ska in oavsett vad de svamlar om, sen givetvis för att ha bättre koll på vad medborgarna gör.

Sen undrar jag vad folk tycker om att alla utlänningar är undantagna skatten alla jävla lass med polska och rumänska lastbilar och vanliga bilar (utländska byggfirmors bilar etc) som helt enkelt slipper skatten och kan konkurrera med svenska åkerier på att ha lägra kostnader då de slipper alla former av skatt, är detta rimligt ? eller ska folket bara ta en dubbelspottloska i ansiktet.
Senast redigerad av Rostiga.Sheriffbrickan 2013-01-08 kl. 17:32.
Citera
2013-01-08, 17:47
Bannlyst
roligaste är folk som kör på gångbanorna som polisen gett böter nu
Citera
2013-01-08, 17:49
Medlem
Jag betalade en del skatt när jag köpte min bil, jag betalar en massa skatt för varje liter bensin jag tankar min bil, skatt på bilförsäkringen och naturligtvis vägskatt, skatt på reservdelar och skatt på arbetskostnad för service på redan skattade pengar, så trängselskatt i alla former är bara ett sätt för fega politiker att suga ut mer pengar från oss som har det sämst. För dom själva och höga chefer/personal med tjänstebil och utlandsfordon slipper ju betala. Och invånare från övriga Sverige kan
inte åka igenom Göteborg på Motorvägen utan att betala.

Nu kan vilken stad som helst införa trängselskatt som har en genomfartsled genom sin stad som tex Borås, Jönköping, Mjölby osv osv osv

Vilket liv i luckan det skulle bli om Västtrafik skulle höja månadskortet med 600-1000:- på ett bräde. Göteborg lever ganska gott på att producera bilar och reservdelar, och på detta sätt skjuta sig själv i foten är ju jättesmart.
Citera
2013-01-08, 18:33
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Din desperation över att du inte har kvar några sakliga argument är total märker jag.
Och på vilket sätt hyser jag agg mot utländska företag.

Och nej jag är inte för högskattesamhällen. Jag är för att man använder styrmedel för att begränsa mängden trafik. Har du något annat förslag på hur detta skall göras så lyssnar jag gärna. Problemet med de förslag jag har fått höra i tråden är att det bara är random förslag tagna ur luften, typ ny ringled. Men börja du, ge järnet

Du har ju redan bestämt dig, trängselskatten är lösningen på alla problem. Vad någon än kommer med här i tråden så avfärdar du det utan pardon.

Nä du, tror det är du som får öppna dina ögon lite om du vill ha något konstruktivt.

Ringled är ett vettigt förslag ja, men det bryr du dig inte om du ser bara problem.

Ta det här med Västlänken till exempel. Kan du ge mig en enda bra anledning till att den bör byggas? Det är trots allt denna som trängselskatten skall betala till största del.
Senast redigerad av Megafailure 2013-01-08 kl. 18:37.
Citera
2013-01-08, 18:40
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Du har ju redan bestämt dig, trängselskatten är lösningen på alla problem. Vad någon än kommer med här i tråden så avfärdar du det utan pardon.

Nä du, tror det är du som får öppna dina ögon lite om du vill ha något konstruktivt.

Ringled är ett vettigt förslag ja, men det bryr du dig inte om du ser bara problem.

Ta det här med Västlänken till exempel. Kan du ge mig en enda bra anledning till att den bör byggas? Det är trots allt denna som trängselskatten skall betala till största del.

För att Göteborg kan inte ta emot fler tåg än de gör idag efter som att det är en "Deadend"-station istället för något som tågen kan köra igenom och köa i. Nu får tågen stanna 2 kilometer ifrån stationen och vänta på att de blir deras tur och i sin tur blockerar andra tåg från att köra. KAOS.

Man skulle säkert kunna lösa det genom att flytta skiten eller bygga en till jävla station men det är en bra anledning i alla fall och det var det du frågade efter!
Citera
2013-01-08, 18:47
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Om vi tar tingstadstunneln som exempel så har den ökat med 82% mellan 1970 till 2000

Tro fan det ditt ärkenöt. Den invigdes ju 29 mars 1968! Fantastiskt vad man kan förvilla med statistik.
Citera
2013-01-08, 18:48
Medlem
Samtliga partier i den blå-röd-gröna röran gick ut med sina ambitioner om att införa trängselskatt i god tid före valet 2010. Var det något som väljarna kunde missa att känna till?

Det vore intressant om någon göteborgare och sjuklöverväljare kunde uttala sig om deras syn på sitt favoritparti har ändrats nu?

Det fanns två partier i Göteborg som gick ut med sin ambition om att förhindra trängselskatten före valet, Sverigedemokraterna och enfrågepartiet Vägvalet. Sverigedemokraterna har även lagt en riksdagsmotion för att försöka förhindra trängselskatten.

Jag förstår inte riktigt folks konsekvenstänkande, röstar man på ett parti som är för något så röstar man just för det.

Rösta på sjuklövern = trängselskatt ?
Senast redigerad av Blue-tie 2013-01-08 kl. 18:50.
Citera
2013-01-08, 18:55
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minimalist
Moderaterna kör ju med trängselskatter nu när dom sänkt skatterna med 100 miljarder. Innan betalade alla för infrastruktur, nu ska den som använder vägarna som ska betala endast.

Pengarna går till en tågtunnel i Göteborgs främst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in