2013-01-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Vad menar du med "subventionera bilismen". Enligt den fakta jag har tagit del av så går idag knappt 50% till vägar och infrastruktur som har med bilism att göra. Vad pangarn på skatten på drivmedel tar vägen vet jag inte, men det går i alla fall inte till bilismen!
Vad jag vet är att våra pengar sopm vi bilister inte får något för så subventionerar vi i Gbg 50% av resorna för kollektivtrafiken.

Ah, det klassiska med att vi sätter X miljarder i nyanläggningsprojekt och Y miljarder på drift medan vi tar in X+Y+Z miljarder i skatt relaterade till fordon.

Vilka intäkter har vi som är direkt relaterade till fordonet då? Fordonsskatten, vad mer?

Finns mängder av kostnader som inte redovisas i stadsbudgeten som trots allt finns .
Citera
2013-01-24, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Första åtalet mot "plastskydd". Kommer att bli intressant att följa...

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1242301-forsta-atalet-mot-trangselsmitare

När kommer domen då? Jag som trodde sånna här små saker avgjordes direkt.
Citera
2013-01-24, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Nja, många pendlar ju från söder till norr i Stockholm, samt till kranskommunerna Sundbyberg, Solna och Sollentuna.

Ursäkta om jag skrev alla stockholmare resp. alla göteborgare.
Citera
2013-01-24, 20:26
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gvcx
När kommer domen då? Jag som trodde sånna här små saker avgjordes direkt.

Jag med men då borde vi ju veta. Åtal är väckt men det tar nog åtminstone någon vecka innan målet kommer upp. Skall se om jag kan få reda på något under morgondagen...
Citera
2013-01-24, 22:03
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
All modern forskning visar ju att du har fel i dina tankar. Visst som bilburen handlar man för en större summa pengar än en person som går eller cyklar (per handlingstillfälle). Totalt blir vinsterna större på de som går eller cyklar då dessa handlar oftare.

Sen är det ju inte alls lika dyr infrastruktur för att härbärgera cyklister eller gående som det är att subventionera bilismen.

Jag som i min naiva tro trodde att barnfamiljerna var de som storhandlade och spenderade mest mest pengar på de stormarknader som främst frekventeras av bilister. De menar att cykelburna ensamhushåll totalt gör större inköp än bilburna barnfamlijer? Varför tror du barnfamiljer ur medelklassen väljer bort centrum? Ta en funderare på det...

Du menar att cykelburna ensamhushåll är en köpgrupp som stormarknaderna gärna vill nå genom att förlägga sina stormarknader runt motorvägskors i stadens utfarter? Ofta på ställen dit man knappt kan nå med kollektivtrafik eller ens med cykel? Hur ofta ser du tiggare och väktare utanför Bäckebol, Ikea Kållered,eller Sisjöns köpcentra jämfört med de centra som nås av den kollektivburna mångkulturen i Nordstan eller Frölunda Torg, där man konfronteras med ficktjuvar, tiggare och kringströvande negrer utan sysselsättning och annat som man med hjälp av hjulen kan undvika att konfronteras med och då gynna de köpcentra enbart vänder sej till den bilburna medelklassen med barn.

Håll du dej i i de mångkulturella köpcentra och storhandla där till ditt enmanshushåll men glöm inte att kedja cykeln rejält så att ingen kringströvande neger stjäl ditt åkdon när du fullastad avser cykla hemåt med ditt storinköp...

Citera
2013-01-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag som i min naiva tro trodde att barnfamiljerna var de som storhandlade och spenderade mest mest pengar på de stormarknader som främst frekventeras av bilister. De menar att cykelburna ensamhushåll totalt gör större inköp än bilburna barnfamlijer? Varför tror du barnfamiljer ur medelklassen väljer bort centrum? Ta en funderare på det...

Du menar att cykelburna ensamhushåll är en köpgrupp som stormarknaderna gärna vill nå genom att förlägga sina stormarknader runt motorvägskors i stadens utfarter? Ofta på ställen dit man knappt kan nå med kollektivtrafik eller ens med cykel? Hur ofta ser du tiggare och väktare utanför Bäckebol, Ikea Kållered,eller Sisjöns köpcentra jämfört med de centra som nås av den kollektivburna mångkulturen i Nordstan eller Frölunda Torg, där man konfronteras med ficktjuvar, tiggare och kringströvande negrer utan sysselsättning och annat som man med hjälp av hjulen kan undvika att konfronteras med och då gynna de köpcentra enbart vänder sej till den bilburna medelklassen med barn.

Håll du dej i i de mångkulturella köpcentra och storhandla där till ditt enmanshushåll men glöm inte att kedja cykeln rejält så att ingen kringströvande neger stjäl ditt åkdon när du fullastad avser cykla hemåt med ditt storinköp...

Prova att kliva ut ur pojkrummet och titta på lite forskning inom stadsutveckling&stadsplanering.

Ser väl rätt ofta tiggare även i perifera centrum som främst nås med bil. Och väktare/OV är väl mer regel än undantag på dessa platser.

Nja, ska jag handla så går jag främst. Känner ingen större lust att lämna min cykel även om den är låst, även med godkända lås så är investeringar för 30-40k inget man lämnar var som helst.
Citera
2013-01-24, 23:06
Medlem
Jag tyckte illa om idén med trängselskatt men oj sådan skillnad i trafiken. Körde till Göteborg idag kl 07:30 blåste från Örgryte till Hisingen i 70 hela vägen. Ser ut som 80% av alla bilar försvunnit. Som att köra till jobbet under industrisemestern

Jag kom också hem 20 min snabbare än jag brukar

Definitivt värt 18 kr per tur.
Citera
2013-01-25, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger
Fast du måste väl handla någonstans? Rimligen i ditt närområde. Ett ställe lägger ned i stan, ett annat öppnar upp i ett ytterområde. Det är ju bara positivt. Mer lokal ekonomi med allt vad det innebär. Samt kortare färdsträckor.

Kan du inte berätta det för alla tusentals företagare i stan! Vad är det sedan för trevligt med en öde stad?
Citera
2013-01-25, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Lagen är ju ganska klar på att skyltarna skall vara väl synliga och lätta att avläsa. Hovrätten har tidigare uttalat sig om att en reg.skylt skall kunna avläsas från ett lägenhetsfönster, gångbro eller liknande plats... Det blir nog inte någon annan utgång än att den misstänkte får betala böterna och rätten förverkar hans plastskydd...

I lagen står det att den ska vara synlig bara 5 grader i höjdled. Dom får ändra lagen innan dom kan fälla någon. Det var dörför killen i Vänersborg klarade sej.
Citera
2013-01-25, 10:15
Bannlyst
Citat:
Ah, det klassiska med att vi sätter X miljarder i nyanläggningsprojekt och Y miljarder på drift medan vi tar in X+Y+Z miljarder i skatt relaterade till fordon.

Vilka intäkter har vi som är direkt relaterade till fordonet då? Fordonsskatten, vad mer?
Finns mängder av kostnader som inte redovisas i stadsbudgeten som trots allt finns .

Vet inte om du är 5 år eller bara jävligt okunnig.... Kan du inte fyllla i dina X och Y med fakta i stället!
Vi andra som vet eller tankar betalar över 10kr i skatt per liter bensin, vad faan tror du dom pengarna tar vägen? Inte till vägar i alla fall!
Citera
2013-01-25, 10:51
Bannlyst
Jaja, folk förtjänar inte bättre i de flesta fall. Varför täcker fler inte över sina nummerplåtar för att slippa betala utpressningspengarna? Nu på vintern är det t.o.m. gratis.
Citera
2013-01-25, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
I lagen står det att den ska vara synlig bara 5 grader i höjdled. Dom får ändra lagen innan dom kan fälla någon. Det var dörför killen i Vänersborg klarade sej.

Jag har läst lagarna och det står inget om 5 grader.

"Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas."

Där har du lagen

I fallet i Vänersborg du hänvisar till:

1. Killen klarade sig för att åklagaren gjorde en miss och åtalade för fel stycke i lagen
2. Åtalet ogillades. Han blev inte friad.
3. Tingsrätten kan inte sätta prejudikat

Det finns således inget prejudikat som skyddar linserna och personerna som använder dom gör det bara med polisens godtycke och en polisman kan när som helst stanna dig. Konfiskerar linserna och bötfälla dig.

RH 2007:72 är ett bra fall att läsa på det här ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in