2013-01-12, 23:47
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guesswho1055
Kommer det finnas folk som kommer i kläm? Absolut. Kommer nettokostnaderna överstiga nettonyttorna? Mycket troligt, men vet ej med säkerhet, i likhet med många andra.

Onekligen är det så och därmed är det ett hett debatterat ämne. Värst av allt hittills var nog Annelie hultens inlägg i GP där hon var trött på kritiken?? Som man bäddar får man ligga.
Citera
2013-01-13, 00:11
Medlem
guesswho1055s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Onekligen är det så och därmed är det ett hett debatterat ämne. Värst av allt hittills var nog Annelie hultens inlägg i GP där hon var trött på kritiken?? Som man bäddar får man ligga.

Det jag menar är att folk ofta debatterar för sin egen sak. Dessutom är majoriteten av de som tycker till inte tillräckligt insatta för att kunna argumentera nyanserat. De som missgynnas hörs klart och tydligt - därav den negativa kritiken. De som gynnas hörs dock mindre tydligt, då många av dessa rimligtvis inte vet om att så är fallet.
Citera
2013-01-13, 00:25
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Det jag menar är att folk ofta debatterar för sin egen sak. Dessutom är majoriteten av de som tycker till inte tillräckligt insatta för att kunna argumentera nyanserat. De som missgynnas hörs klart och tydligt - därav den negativa kritiken. De som gynnas hörs dock mindre tydligt, då många av dessa rimligtvis inte vet om att så är fallet.

Själv drabbas jag inte särskilt hårt av detta då jag förhållandevis sällan behöver passera genom en station. Jag är ändock starkt kritisk till det då det på sätt och vis delar upp staden. Murar och tullar har aldrig varit något positivt för de som drabbas av dem.

Jag är mest kritisk till hur man infört det, mer eller mindre kuppat igenom det, fått i princip alla "elit politikerna" från de stora partierna med sig och anser sedan att det är dels demokratiskt och dels att ingen folkomröstning behövs.

De etablerade partierna i västra götaland borde få betalt av Sd, de är i nuläget sverigedemokraternas absolut bästa valarbetare.
Citera
2013-01-13, 01:21
Medlem
Citat:
Men, om projektet ska implementeras tycker jag inte att det är orimligt att folk i kranskommuner är med och finansierar, då folk i samma kommuner kommer att utnyttja de nya tågförbindelserna.

Vilka nya tågförbindelser till kranskommunerna är det du pratar om?
Citera
2013-01-13, 01:39
Medlem
Spännande läsning:

http://www.trafikverket.se/PageFiles/96362/rapport_effekter_av_trangselskattens_inforande_10_ januari_2013.pdf

Som av en händelse saknas statistik på trafiken på norrleden på sidan 11. Även trafiken på E45 vid Ale saknas.

Morgontrafiken över jordfallsbron steg med 35% medans trafiken in mot stan på E6 minskade.
Citera
2013-01-13, 01:45
Medlem
guesswho1055s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Vilka nya tågförbindelser till kranskommunerna är det du pratar om?

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stl%C3%A4nken
Citera
2013-01-13, 01:51
Medlem
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stl%C3%A4nken

Jo jag har läst det där men jag undrar vilka ytterligare tågförbindelser till kranskommunerna man planerar.
Citera
2013-01-13, 01:53
Medlem
Citat:
Spännande läsning:

http://www.trafikverket.se/PageFiles/96362/rapport_effekter_av_trangselskattens_inforande_10_ januari_2013.pdf

Som av en händelse saknas statistik på trafiken på norrleden på sidan 11. Även trafiken på E45 vid Ale saknas.

Morgontrafiken över jordfallsbron steg med 35% medans trafiken in mot stan på E6 minskade.

Av någon anledning vill man inte redovisa trafikökningen där jag reser. Jordfallsbron, rödby och ut på norrleden. Det hade varit väldigt spännande att se trafikökningen på norrleden förra veckan i statistiken...
Kanske har man ett svårt beslut framför sig? Om man sätter en tullstation på norrleden driver man kanske den trafiken in mot stan igen?
Citera
2013-01-13, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hushlittledarling
Det stämmer inte.

När trängselskatten infördes i stockholm ökade en taxibils dagskassa med 25% eftersom de slapp sitta i köer, de kunde ta fler kunder.

Plötsligt kunde den nyttiga trafiken göra sitt jobb istället för att sitta i köer.
Det ökade omsättningen.

Det du säger är lögn. Det finns ingen logik...du ljuger, och jag blir arg när människor ljuger.

Ökade med 25%?

Det förutsätter ju 25% mer kunder, var menar du att dom kommer ifrån?
Sen är det ju någon som får trängselskattpengarna, det är klart dom har råd att åka mer taxi, men då betalar alltså alla deras taxiresor, är det bra? Att människor som knappt har råd att ta bilen, betalar andras taxiresor.
Citera
2013-01-13, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Visst kan man önska sig kollektivtrafik överallt och alltid men kostnaden för det blir för hög i förhållande till efterfrågan.

Hur hög blir kostnaden? Lek med tanken (för kollektivtrafik är ju bara en organiserad, fysiskt enklare variant av det jag säger) att vi har 50.000 arbetslösa i regionen (det har vi) som idag får a-kassa, försörjningsstöd, osv. så dom är "finansierade".

Ge dom varsin rickshaw så dom kan transportera människor till jobbet, kostar det något då?
Dom kommer behöva mer mat (energi) och därför behöva mer pengar än idag, men det ger fler jobb på ICA och Hemköp.

Om du istället ger dom en buss, så kostar den såklart, men köper du den bussen från Volvo, så förhindrar du arbetslöshet där, bensin kostar, men det innebär att den ökade kostnaden för mat (ovan) uteblir.

Nu är bilar som väger 1000kilo idiotiska för att transportera 1 människa. Men det är ji en korkad illusion att det är gratis eller miljövänligt att gå.

Om alla skulle börja gå till jobbet, så skulle VI använda mer energi, och för att det ska vara möjligt, måste vi transportera dubbelt så mycket mat, och hur transporterar vi den?
Senast redigerad av gummiankafb 2013-01-13 kl. 08:16.
Citera
2013-01-13, 09:22
Medlem
Citat:
Tror du missar poängen lite. Västtrafik upphandlar all lokaltrafik i västsverige och man gör det med hjälp av skattepengar som inte fiinns tillgängliga för någon som själv vill bedriva kollektivtrafik. Denna måste i så fall finansieras av biljetterna. En helt omöjlig förutsättning på de flesta lokallinjer då kunderna helt enkelt inte vill betala vad det egentligen kostar att skumpa runt på en buss.

Trots detta finns ju Swebus som kör bussar på längre sträckor utan ersättningar från stat/landsting. Eller för den sakens skull Veolia som kör från Nacka/Värmdö till Kista.

Finns det underlag, vilket det borde göra från centrala Göteborg till t.ex. Torslanda så kommer privata alternativ erbjuda lösningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Trusty
Västtrafik har monopol. Ett privatföretag kan inte konkurrera då Västtrafik får pengar in-pumpade. Finns det inte tillräckligt med pengar så trycker man mer pengar. Först 2012 blev det okej för privata att starta kollektivtrafik.

Vad jag menar att privata företag ska bygga vägar är att de ska äga vägarna också, inte staten. Gör så att det blir billigare för privata o bygga vägar genom ta bort moms. Vill staten använda vägen måste de betala.

Betalar redan för kostnaderna. Du är liberal och anser att staten ska bestämma vad som behövs? Trängselskatten är där för betala för vägar och järnvägar som "behövs".

Jag känner massor som behöver åka till Bäckebol köpcenter (de jobbar där och runt om på industrierna). Kollektivtrafiken dit är usel och det tar för långtid och cykla. Staten förslavar oss redan med högskatt, skyhög bensin(25% moms), moms på allt. Vi betalar redan för vägbyggen och vägunderhåll. Ta bort pengarna som går till vägbyggen och vägunderhåll och låt trängselskatten vara kvar - eller tvärtom. Inte dubbla.

Självklart går det att konkurrera med Västtrafik, det finns ju konkurrenter till SL i Stockholm, så varför skulle det INTE fungera i Göteborg?

Arlandabanan (arlanda express) är väl typexemplet på privatägd infrastruktur, och vet inte riktigt om jag tycker att det är något som blir den bästa lösningen.

Sundsvallsprojektet samt nya Skurubron kommer ju att finansieras delvis via vägavgifter, så de kanske kan vara aktuella att titta på?

Du verkar inte vara helt insatt i hur processen för att få bygga väg/järnväg ser ut, http://www.trafikverket.se/Privat/Vagar-och-jarnvagar/Sa-blir-vag-och-jarnvag-till/

På vilket sätt påverkar momsen detta?

Enligt principen polluter pays så bör det väl vara båda? Skulle personligen se andra saker försvinna från statsbudgeten än infrastrukturinvesteringarna, främst då försvarsbudgeten som skulle kunna minskas ordentligt.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Dock inte de som får betala, de kör ju bil dvs, de som inte inte har några alternativ får betala för de som nu och i framtiden kan utnyttja sagda tåg.

Då tycker jag att du kan läsa på om banavgifter kontra vägavgifter
Citera
2013-01-13, 10:27
Medlem
Citat:
Av någon anledning vill man inte redovisa trafikökningen där jag reser. Jordfallsbron, rödby och ut på norrleden. Det hade varit väldigt spännande att se trafikökningen på norrleden förra veckan i statistiken...
Kanske har man ett svårt beslut framför sig? Om man sätter en tullstation på norrleden driver man kanske den trafiken in mot stan igen?

Minskningen av trafiken på E6 in mot stan bör ju påverkas av att motorvägen på 45:an blivit färdig. Därav även den ökade trafiken på Jordfallsbron. Ökningen på 45:an märks tydligt och skapar även mycket mer trafik på Marieholmsleden där de dessutom sänkt hastigheten till 80
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in