2013-01-09, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Är du frisk? Hoppas du inser att alla arbetare på Volvo INTE börjar 06.30....

Jo det fattade jag, det var dock dessa frågan gällde
Citera
2013-01-09, 18:21
Medlem
KobeTais avatar
Norrleden är det fullt med köer på eftermiddagarna nu.
Citera
2013-01-09, 18:37
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jo det fattade jag, det var dock dessa frågan gällde

Majoriteten av arbetande på Volvo börjar efter 06.30 därför borde dessa va den grupp vi argumenterar om.

Jag är för trängselskatten in till innerstan, det som är idag är dock inte trängselskatt, det är vägtull! När jag åker till Göteborg City Airport från Frölunda vid sjutiden på morgonen för att jobba passerar jag Älvsborgsbron. Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om köer på Älvsborgsbron! Hur kan detta då vara ett argument för att sätta upp vägtullar vid bron om det inte finns någon trängsel där?

Kanske skall vi bara tillåta sämre luft i en stad som Göteborg då den viktigaste industrin är just bilindustrin! Det är heller inte rimligt att Göteborgare skall betala 64% av kostnaderna då Stockholmare och Malmöbor endast skall betala 20%.

Det är inte heller hållbart att sätta upp vägtullar och förvänta sig en dramatisk förändring i antalet bilar. Experter har sagt att antalet minskade bilar i procent kommer bli mindre i Göteborg än t.ex. Stockholm. Då blir det extra ohållbart att minska 3 körfält i stan till 1 då det bara kommer bli ännu fler köer och kaos då alla kommer slutligen köra i bussfilerna! Igår körde fyra bussar på rad i vanliga filen mellan centralstationen och drottningtorget medans bussfilen var helt tom.

Hulthén och Andreasson kör Göteborg i graven samtidigt som de inte respekterar folkets missbehag då de skickar kritiska mail till kommunen. Har nämnts nyligen i tråden att Hulthén rytit tillbaka att göteborgarna skall sluta skicka kritiska mail angående vägtullar.

Detta är inte demokrati, det är diktatur. Dessutom är det en diktatur styrd av politiker som är helt inkompetenta att ta dessa beslut då flera ingenjörer bortdömt hela projektet med västlänken.

Det enda argumentet Hulthén har för hela projektet är: "Jag tror på detta"

Vadå tror på detta? Kör hon på magkänsla eller vad fan sysslar hon med?
Citera
2013-01-09, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenderRodriquez
Delfinansiering är inte nödvändigtvis felaktigt men hade man istället höjt skatten i regionen så hade det varit betydligt billigare.

Lönsamt i avseendet att intäkter inte översteg utgifter.

Sammhällsekonomiskt är det också tveksamt, varför Riksrevisionen sågade både trängselskatten och Västlänken vid fotkölarna.

Fast tittar vi samhällsekonomiskt så blir ju tidsvinsterna en pluspost som sällan redovisas i media av den anledningen att då faller hela resonemanget kring att trängselavgiften är ond.

Riksrevisionen har ju inte minst sågat Trafikverkets prioriteringar av färdsätt (majoriteten av investeringar läggs på nybyggnation av vägar). Fyrstegsprincipen släpper man helt och tjänstemännen vill inget annat än att behaga politikerna. Som fackman så ska man ha den integriteten att man inte ska gå i politikernas ledband.

Andra investeringar som näppeligen räknas hem är ju motorvägarna, inte minst den till Trollhättan.
Citera
2013-01-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast tittar vi samhällsekonomiskt så blir ju tidsvinsterna en pluspost som sällan redovisas i media av den anledningen att då faller hela resonemanget kring att trängselavgiften är ond.

Självklart ingår redan tidsvinster i beräkningar om samhällsnytta.

Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Riksrevisionen har ju inte minst sågat Trafikverkets prioriteringar av färdsätt (majoriteten av investeringar läggs på nybyggnation av vägar). Fyrstegsprincipen släpper man helt och tjänstemännen vill inget annat än att behaga politikerna. Som fackman så ska man ha den integriteten att man inte ska gå i politikernas ledband.

Riksrevisionen kritiserar främst Västlänken (järnvägstunneln) som totalt olönsam ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Citera
2013-01-09, 19:29
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad gnäller ni på? Nu har ni bevis på att ni äntigen är en storstad. Smakar det så kostar det så Kålle till Ada. Grattis lilla London!
Och till det riktiga London kan man säga grattis!!
Deras tunnelbana fyller 150 år just idag.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/den-nedgravda-succen-som-forandrade-staden

Här i lilla London trängs vi fortfarande i ett plan.
Och den dåliga planeringen skall vi nu dyrt betala för.
Citera
2013-01-09, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenderRodriquez
Självklart ingår redan tidsvinster i beräkningar om samhällsnytta.

Riksrevisionen kritiserar främst Västlänken (järnvägstunneln) som totalt olönsam ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Tidsvinsterna ingår i de större projektens samhällsekonomiska kalkyler, däremot har jag inte sett tidsvinsterna ingå i redovisningarna av trängselskatterna/avgifterna. Men vad vet jag, tiden att resa kollektivt är 30 minuter konstant, oavsett tid på året, bilresa samma sträcka i rusningstid är i bästa fall 45 minuter, värst så här långt är det 4 timmar.

Riksrevisionen har uttalat stark kritik kring främst väginvesteringar som man inte anser följer de miljömål som finns uppställda för Trafikverket. Men visst, Västlänken är inte samhällsekonomiskt lönsamt om man tittar på de strikta värden som ingår. Det ska dock kommas ihåg att de samhällsekonomiska kalkylmodellerna även kritiseras för att övervärdera nyttan av väginvesteringar och underskatta nyttan av järnväg, främst kopplat till att restiden inte värderas lika högt på spårtrafik som vägtrafik (man kan göra annat i tåget jämfört med att sitta i bilen som förare).

Citat:
”Tidsvinster på väg värderas högre eftersom man antar att tiden i bilen inte kan användas som arbetstid, till skillnad från tågresor där förlusten av arbetstid inte antas vara lika stor. Tågets fördel med arbetsmöjligheter blir således en negativ faktor för järnvägen i dessa beräkningar.”

Visst, Förbifart Stockholm har positiv NNK, men det är knappast ett bra projekt.
Citera
2013-01-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Och till det riktiga London kan man säga grattis!!
Deras tunnelbana fyller 150 år just idag.
http://www.svt.se/nyheter/varlden/den-nedgravda-succen-som-forandrade-staden

Här i lilla London trängs vi fortfarande i ett plan.
Och den dåliga planeringen skall vi nu dyrt betala för.

Tänk om London hade haft spårvagn och tre broar och en tunnel över themsen?
Citera
2013-01-09, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
det som är idag är dock inte trängselskatt, det är vägtull! .... Jag har aldrig i hela mitt liv varit med om köer på Älvsborgsbron! Hur kan detta då vara ett argument för att sätta upp vägtullar vid bron om det inte finns någon trängsel där?

...

Detta är inte demokrati, det är diktatur. Dessutom är det en diktatur styrd av politiker som är helt inkompetenta att ta dessa beslut då flera ingenjörer bortdömt hela projektet med västlänken.

...

Det enda argumentet Hulthén har för hela projektet är: "Jag tror på detta"

Ja, vad ska man säga. Diktatur är du rätt ute med, maskeringen om tullarna som en miljöfråga är patetisk och förnedrande för tänkande, fungerande människor.

Självklart är det en finansieringsfråga enbart (eftersom i princip all bilburen trafik måste betala, oavsett om de ska in i centrum eller ej, valfri startpunkt). Och till råga på allt finaniseras ett fullständigt barockt projekt från drömlandet istället för en utökning av infrastruktur inom city där problemen med tid kommer bli värre än innan tullarna och mycket värre än idag.

Om inte tidigare, så om 10 år kommer säkerligen majoriteten revideras och de konverterade bussfilerna blir bilfält igen, med ex antal miljoner i sjön och ännu fler miljoner i vad som skulle gjorts 1990.
Citera
2013-01-10, 12:51
Medlem
Rostiga.Sheriffbrickans avatar
Blir så besviken på de rent ut sagt idioter som tror att detta är annat än tullar, även jag är för att man kan sätta tull om folk ska in i centrum men att göra det på en europaväga är fan kriminellt.

Det värsta är att detta kommer sprida sig vem trodde 2006 att det skulle bli vägtullar för all fordon att passera göteborg? snart kommmer förslagen hagla in (med lite mellanrum så klart) om div regioner som ska satsa på div paket och detta ska givetvis finansieras av tullar på varenda jävel som åker förbi ja förutom utlänska bilar de får bränna runt hur mkt de vill inte ens polisen kan ju stanna och bötfälla rumänska lastbilar än mindre sätta clamp på dom så dom står tills böterna är betalda.

Hoppas det blir den folkstorm jag tror på när de fattar att detta endast är en extra skatt på folket. och ingen jävla trängselskatt för centrum.
Citera
2013-01-10, 12:54
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonArsle
Spelar ingen roll vad pengarna går till, moderaterna har ju sänkt skatten då har man inte råd med att skövla pengar över västsvenska paketet på annat sätt än en trängselskatt.
Fast. Hela paketet är ju en bred överenskommelse mellan ett antal partier (något enstaka marginalparti stod utanför, men alla andra är överens). Så tycker inte man kan säga att det är moderaternas "fel" som infört det.

Kanske är dags att ta mc-kortet nu? För motorcykel trängselskattas väl inte?
Citera
2013-01-10, 15:38
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostiga.Sheriffbrickan
att göra det på en europaväga är fan kriminellt.

Aldrig tänkt så. Är det okej enligt EU att tulla en delvis EU-finansierad väg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in