2013-01-16, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag var faktiskt i Göteborg igår och använde just den metoden Såg bara en enda bil till där någon hade gjort så. Vad är det för fel på folk här i landet som inte på något sätt sätter sig till motvärn mot övergreppen?

Tja, några har i alla fall skrivit på så vi kan få en folkomrsötning om detta odemokratiska beslut!
Men faan vet om västermaffian i stan vågar gå med på en sådan.

Bra att fler gör som jag! Har sluppit betala 44kr extra än så länge.... :-)
Såg föresten att man kan köpa ett filter som man kan sätta på skyltarna som gör att man bara ser vad det står på nummerplåten framifrån. Undrar om det funkar, en västeridiot-mupp sa att det inte gjorde det i GP nyligen?
Citera
2013-01-17, 16:09
Medlem
Backafalls avatar
Filter över nummerskylt ej OK enligt SR Göteborg http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5412365

Citat:
Att montera ett plastskydd eller en plastfilm på sin registreringsskylt, för att undvika trängselavgifter, är inte tillåtet och leder till böter. Det har den den juridiska enheten vid länspolismästarens stab kommit fram till.
Citera
2013-01-17, 21:18
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Filter över nummerskylt ej OK enligt SR Göteborg http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=5412365

Vilken tur då att "den juridiska enheten vid länspolismästarens stab" inte har något att göra med domstolarnas tolkning av lagen när det väl gäller. Massa bubbelbabbel. Det enda som är säkert är att när det förra gången prövades vid tingsrätten i Vänersborg fick polisen bakläxa. Om man blir stoppad hävdar man att det är ett skydd mot skador på nummerplåten. Skylten är fullt synlig från alla håll utom uppifrån.
Citera
2013-01-17, 23:56
Medlem
-från Potatisgris.se :

Med anledning av den senaste tidens enorma fokus på linser och plastskydds eventuella laglighet. Tycker vi att det är på sin plats med lite vägvisning.

Den senaste tiden har försäljningen av trängselskattsskydd exploderat. Med anledning av detta har våra makthavare självklart fått darriga ben. Därför har man blixtsnabbt ålagt polisen att stoppa lite bilar för att statuera exempel.

När sedan en polis som ser ut som klippt och skuren ur Pippi Långstrump står och ljuger TV4 reportern rakt upp i ansiktet. Då är det klart att folk undrar.

Men nu är det så här att det är INTE polisen som stiftar Sveriges lagar (som tur är). Utan det är våra makthavare och allra ytterst EU. Trafiklagstiftningen är väldigt "Europeiferad" vilket gör att inget land bara kan ändra en lag över en natt bara för att ett gäng hönshjärnor i en remote stad i Europas utkant beslutat sig för att våldta alla bilburna invånare.

Alltså tar en lagändring av det här slaget minst ett par år. Det skall igenom en massa instanser.

Och just nu har inte våra makthavare (polisen är inga makthavare) beslutat att det är olagligt att åka med prisma linser som begränsar sikten av skylten från sidan eller uppifrån. Dom hade självklart inte räknat med sådana här frågor när dom skrev lagen. Detta eftersom det inte fanns så avancerad utrustning att ens dom kommit på att bevaka oss överallt ännu.

Och därför blev killen i den berömda tingsrättsdomen frikänd. Det finns två argument för varför linser är lagliga.

1. Dom klistras inte på skylten och räknas därför inte som olaga märke.
2. Dom syns i den utav Europeiska unionens gemensamma lagstiftnings uppsatta riktlinjer för hur en registreringsskylt skall vara synlig.

Vi har bifogat hela lagtexten. Men det är framförallt stycke 1.2.1.5 där det står vilka vinklar skylten skall vara synlig från. Vi har gjort ett utdrag av det här.

<b>1.2.1.5 Geometrisk synbarhet:
1.2.1.5.1 Om höjden över marken för skyltens övre kant inte överskrider 1,20 m, ska skylten vara synlig i hela utrymmet som innefattas av följande fyra plan:
- De två vertikala planen som tangerar skyltens båda sidokanter och som bildar en utåtriktad vinkel på 30° i förhållande till fordonets symmetrilängdplan.
- Planet som tangerar skyltens övre kant och som bildar en uppåtriktad vinkel på 15° i förhållande till det horisontella planet.
- Det horisontella planet genom skyltens lägre kant.
1.2.1.5.2 Om höjden över marken för skyltens övre kant överskrider 1,20 m, ska skylten vara synlig i hela utrymmet som innefattas av följande fyra plan:
- De två vertikala planen som tangerar skyltens båda sidokanter och som bildar en utåtriktad vinkel på 30° i förhållande till fordonets symmetrilängdplan.
- Planet som tangerar skyltens övre kant och som bildar en uppåtriktad vinkel på 15° i förhållande till det horisontella planet.
- Planet som tangerar skyltens nedre kant och som bildar en nedåtriktad vinkel på 15° i förhållande till det horisontella planet.
<b>
Här är hela lagtexten:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX%3A32010R1003%3ASV%3AHTML

Så jag kan lugna alla med att så länge inte lagen ändras (vilket tar tid) så är lagen på vår allas sida.

Sen är det självklart upp till dig om du skall fortsätta och gå runt och knyta näven i fickan över vilka övergrepp du utsätts för som bilist. Eller om du skall göra något åt det. Vi har massor av kunder varje dag som faktiskt köper linsen av enbart principiella skäl och inte bara för att spara pengar.

Länka gärna detta vidare gott folk. Och framförallt på Kling och Klangs sida :-)
See Translation
http://1.2.1.5/
1.2.1.5
Citera
2013-01-18, 00:01
Medlem
Idag blev jag stoppad av två trevliga civilpoliser som körde en mörklila Skoda Octavia:
Dom ville bara upplysa mig, FYI att dom där "plastlinserna" som satt över mina nr plåtar inte va godkända och om dom vore helt vanliga dryga trafikpoliser så hade detta köstat mig 1500kr just nu...
Jag försökte på ett snällt och pedagogiskt sätt att fråga vad dom stödjer det på?
Dom sa: du tror säkert att den där domen i Vänersborg gör att du sitter säkert, men vi har tryck på oss "uppifrån" (Göteborgs kommun) att sätta dit dom personer som döljer sina skyltar, och det finns en dom ifrån Stockholms trängselskatt där någon åkt dit, och DEN går vi efter......
WTF tänkte jag!

Hovrätträttsdomen Stockholm
1:a paragrafen Trafikförfattningen.
Förklarade han lugnt å stilla.

(hittar inget om detta på Google)

Skyltarna är köpta av potatisgris.se och är IR-linser man LÄGGER framför skylten, inte klistrar eller limmar på skylten så som dom trodde att dom gjort i Stockholm.
Skyltarna blir suddiga om man tittar snett uppifrån, vilket lagen inte säger nått om, bara att dom syns framifrån bra.

Potatisgris.se skydd mot trängselskatt och polisens fartkontroller
www.potatisgris.se
Citera
2013-01-18, 00:07
Medlem
Måste även lägga till att jag kört hela januari i GBG och ringt in till Transportsyrelsen och frågat om dom sett mig i sina kameror, vilket dom gjort, men endast en bråkdel av det jag kört....
Begärde ett hemskickat brev med bild på min bil då, och det fick jag, men bilderna var helt svarta....? såg varken bil eller nr skylt, så jag ringde tillbax och frågade hur dom tänkte där? dom kommer skicka nya bilder sa dom, få se om dessa blir bättre.....
Citera
2013-01-18, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av robertfab
Idag blev jag stoppad av två trevliga civilpoliser som körde en mörklila Skoda Octavia:
Dom ville bara upplysa mig, FYI att dom där "plastlinserna" som satt över mina nr plåtar inte va godkända och om dom vore helt vanliga dryga trafikpoliser så hade detta köstat mig 1500kr just nu...
Jag försökte på ett snällt och pedagogiskt sätt att fråga vad dom stödjer det på?
Dom sa: du tror säkert att den där domen i Vänersborg gör att du sitter säkert, men vi har tryck på oss "uppifrån" (Göteborgs kommun) att sätta dit dom personer som döljer sina skyltar, och det finns en dom ifrån Stockholms trängselskatt där någon åkt dit, och DEN går vi efter......
WTF tänkte jag!

Hovrätträttsdomen Stockholm
1:a paragrafen Trafikförfattningen.
Förklarade han lugnt å stilla.

(hittar inget om detta på Google)

Skyltarna är köpta av potatisgris.se och är IR-linser man LÄGGER framför skylten, inte klistrar eller limmar på skylten så som dom trodde att dom gjort i Stockholm.
Skyltarna blir suddiga om man tittar snett uppifrån, vilket lagen inte säger nått om, bara att dom syns framifrån bra.

Potatisgris.se skydd mot trängselskatt och polisens fartkontroller
www.potatisgris.se

Det ska nog vara Vägtrafikförordningen, 17 kap 1§
Citera
2013-01-18, 03:52
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Detta jävla skitsystem som miljömupparna och tokvänstern har fått i genom retar gallfeber på oss som är tvungna att ta bilen till jobbet beroende på att barn skall köras mm!
Du är medveten om att det är framför ALLT moderater, folkpartister, center som är orsaken till att det där röstades igenom? Det behövdes en bred politisk majoritet för att ta beslutet. Utan dem hade det aldrig gått igenom. Vägvalet och skogstomtarna är liksom de enda som var emot...
Det är inte fel att säga att det är moderaternas vi har att tacka för att det blev trängselskatt även om förslaget inte kom från dem från början.

Och, som jag tycker själv då, gött att det är lugnare i trafiken. Har man råd att ha bil så har man råd att betala bilens kostnader, däri trängselskatt ingår, om man nu "måste" köra där.

Men ja. Jag är ju lite sugen på att reparera MC:n, det ska erkännas.
Citera
2013-01-18, 12:12
Medlem
Helle031s avatar
Ett jävla gnäll.
Betala eller ställ bilen, enkelt!
Citera
2013-01-18, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Vilken tur då att "den juridiska enheten vid länspolismästarens stab" inte har något att göra med domstolarnas tolkning av lagen när det väl gäller. Massa bubbelbabbel. Det enda som är säkert är att när det förra gången prövades vid tingsrätten i Vänersborg fick polisen bakläxa. Om man blir stoppad hävdar man att det är ett skydd mot skador på nummerplåten. Skylten är fullt synlig från alla håll utom uppifrån.

Fast en TR-dom saknar ju tyngd som prejudikat.

Citat:
Ursprungligen postat av robertfab
-från Potatisgris.se :

Med anledning av den senaste tidens enorma fokus på linser och plastskydds eventuella laglighet. Tycker vi att det är på sin plats med lite vägvisning.

Den senaste tiden har försäljningen av trängselskattsskydd exploderat. Med anledning av detta har våra makthavare självklart fått darriga ben. Därför har man blixtsnabbt ålagt polisen att stoppa lite bilar för att statuera exempel.

När sedan en polis som ser ut som klippt och skuren ur Pippi Långstrump står och ljuger TV4 reportern rakt upp i ansiktet. Då är det klart att folk undrar.

Men nu är det så här att det är INTE polisen som stiftar Sveriges lagar (som tur är). Utan det är våra makthavare och allra ytterst EU. Trafiklagstiftningen är väldigt "Europeiferad" vilket gör att inget land bara kan ändra en lag över en natt bara för att ett gäng hönshjärnor i en remote stad i Europas utkant beslutat sig för att våldta alla bilburna invånare.

Alltså tar en lagändring av det här slaget minst ett par år. Det skall igenom en massa instanser.

Och just nu har inte våra makthavare (polisen är inga makthavare) beslutat att det är olagligt att åka med prisma linser som begränsar sikten av skylten från sidan eller uppifrån. Dom hade självklart inte räknat med sådana här frågor när dom skrev lagen. Detta eftersom det inte fanns så avancerad utrustning att ens dom kommit på att bevaka oss överallt ännu.

Och därför blev killen i den berömda tingsrättsdomen frikänd. Det finns två argument för varför linser är lagliga.

1. Dom klistras inte på skylten och räknas därför inte som olaga märke.
2. Dom syns i den utav Europeiska unionens gemensamma lagstiftnings uppsatta riktlinjer för hur en registreringsskylt skall vara synlig.

Vi har bifogat hela lagtexten. Men det är framförallt stycke 1.2.1.5 där det står vilka vinklar skylten skall vara synlig från. Vi har gjort ett utdrag av det här.

<b>1.2.1.5 Geometrisk synbarhet:
1.2.1.5.1 Om höjden över marken för skyltens övre kant inte överskrider 1,20 m, ska skylten vara synlig i hela utrymmet som innefattas av följande fyra plan:
- Det horisontella planet genom skyltens lägre kant.
1.2.1.5.2 Om höjden över marken för skyltens övre kant överskrider 1,20 m, ska skylten vara synlig i hela utrymmet som innefattas av följande fyra plan:
- Planet som tangerar skyltens nedre kant och som bildar en nedåtriktad vinkel på 15° i förhållande till det horisontella planet.
<b>
Här är hela lagtexten:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX%3A32010R1003%3ASV%3AHTML

Så jag kan lugna alla med att så länge inte lagen ändras (vilket tar tid) så är lagen på vår allas sida.

Sen är det självklart upp till dig om du skall fortsätta och gå runt och knyta näven i fickan över vilka övergrepp du utsätts för som bilist. Eller om du skall göra något åt det. Vi har massor av kunder varje dag som faktiskt köper linsen av enbart principiella skäl och inte bara för att spara pengar.

Länka gärna detta vidare gott folk. Och framförallt på Kling och Klangs sida :-)
See Translation
http://1.2.1.5/
1.2.1.5

Vilken lagtext är det som är relevant här? Den EU-förordning som endast nämner något kring bakre registreringsskylten? Hur är det överhuvudtaget något som kan åberopas som stöd för den främre?
Citera
2013-01-18, 23:50
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast en TR-dom saknar ju tyngd som prejudikat.

Och att polisens interna klåpare tycker något är tyngd? Ingen har pratat om prejudikat, bara att när det prövats har de fått backa.
Citera
2013-01-19, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Och att polisens interna klåpare tycker något är tyngd? Ingen har pratat om prejudikat, bara att när det prövats har de fått backa.

Har själv inte läst den TR-dom som hänvisas till, men principellt så är ju TR och dess nämndemän att anse som klåpare.

Sen är ju "åtalet ogillas" inte samma sak som att det prövats.

Hur ser DU på det faktum att den EU-förordning som hänvisas till inte är relevant för sakfrågan då den endast hanterar bakre registreringsskylt?
Senast redigerad av henrik21 2013-01-19 kl. 10:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in