Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Argumenterar du för att GLC skall säga upp sitt kollektivavtal? Det är nämligen det enda som krävs för att gå över till låglönepolacker, halva göteborgs trailers har utlandsregistrerade dragbilar redan.
Gör ett besök i skandiahamnen, där parkerar de för natten och bor i bilarna.
Kan du läsa? Att du får svårt att hålla dig till saken när argumenten tryter blir mer och mer tydligt.
Frågan gällde huruvida trängselskatten trängselskatten gynnar utländska åkare som inte behöver betala. Då pekade jag på det faktum att de bilar som i regel är dom som kommer komma upp i maxtaxa enbart är svenska. Och då försöker du rädda situationen med att påstå att jag är för nedmontering av kollektivavtal.
Cabotage är reglerat och inget konstigt i europa, så det argumentet tar dig ingenstans. Vill du ta diskussionen om konkurrens föreslår jag att du tar med övriga detaljer i din analys, som tex hur troligt det är att trafikskatten på 18 kr konkurrerar ut svenska transport företag som kör 60ton medans 18,75 ton gäller i europa.
Och ja jag vet. Det ÄR ett problem att svenska företag kör runt i utländska fordon för att slippa skatten.
Något jag påpekat tidigare är att det ligger en utredning för att komma åt detta problemet. Här få ni en länk så att ni skall fatta era gnällspikar.
http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trangselskatt/Fragor--svar/Fragor--svar-for-Goteborg/Fragor-svar-om-trangselskatt-i-goteborg11111/Varfor-betalar-inte-utlandska-fordon/