2013-01-03, 13:16
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Nu är det ju ingen trängselskatt på att ha körkort...
Skatten infördes igår...har du sovit det senaste halvåret?
Citera
2013-01-03, 13:18
Medlem
Vad hade hänt rent hypotetiskt om dom där kamerorna åkte ner hela tiden, saboterades gång på gång, olika ställen hela tiden dvs.

Polisbevakning ?
Citera
2013-01-03, 13:20
Moderator
Neksnors avatar
En sak som borde ge en genomfart, men ingen smitväg, samtidigt som det avlastar Tingstadstunneln hade väl varit om man satt upp en extra kamerabåge på E6 mellan Kållered och Åbro en på E6 norr om Angeredsbron och en på E45 norr om Angeredsbron?

Ställ in skiten så att om man passerar Åbro, sedan Älvsborgsbron och ut igen på E6/E45, inom en timme utan att passera någon annan kamera, så slipper man skatten.

Bara en tanke, men hade inte det varit ett sätt att skapa en genomfart?
Citera
2013-01-03, 13:20
Medlem
LuminorBases avatar
Läste ett utspel av tanten från miljöpartiet där hon helt underkänner en folkomröstning.
Straffskattandet på bilhavare i Stockholm har nått helt sinnessjuka gränser. Antar att ni i Göteborg också kommer få 3 vaktbolag som ger parkeringsböter helt maniskt snart.

För påhittade felparkeringar och allehanda idioti.

Tro mig när jag säger att äga bil kommer vara omöjligt för normalinkomsttagare i storstadsregioner inom 5 år.
Citera
2013-01-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamwing
Det kommer aldrig bli någon folkomröstning, alternativt blir det folkomröstning men det kommer inte betyda ett skit. Dags att börja klaga nu när beslutet klubbades igenom 2009? Det har plöjts ner miljarder på att utveckla ett nytt system för trängselskatt och kameror vid vägarna, det finns inte en chans i helvete att de kommer dra tillbaka det nu när det äntligen har färdigställts.

Om alla tänker som du så lär det ju inte hända något, det kan jag hålla med om.

Och det är ju exakt det som var politikernas tanke. Att klubba igenom förslaget fort som fan utan någons vetskap. Att smälla upp kamerorna fort som fan helt skamlöst och rulla skiten.

Enbart för att personer som Du ska tänka att det är meningslöst att ens bry sig. Bara betala och se glad ut.

Vilken tur att alla inte är som du, eller hur?
Citera
2013-01-03, 13:31
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Skatten infördes igår...har du sovit det senaste halvåret?

Infördes det skatt på att ha körkort igår? Undra vem som sovit?
Citera
2013-01-03, 13:37
Medlem
In.Controls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r2d2r2d2
Stora delar av trafiken kommer i och med tullarna att flytta från lederna som är avsedda för stor trafikmängd till "smitvägar" i kranskommunerna. Smitvägarna är givetvis lite längre så det blir längre transporter.

Gissar att bil vs människa olyckorna kring Göteborg kommer att öka framöver i och med ökad trafik på småvägar och i lantlig miljö.

Hur ser miljösmurfarna i tråden på detta?
Finns det ärligt talat så många vettiga smitvägar? Man har dessutom vid placeringen av stationerna tittat på aspekten med att bilförare smiter undan skatten via villagator mm och på några ställen placerat extra portaler för att motverka det. Bland annat den på Tagenevägen i Hisings Backa/Kärra är ju till för att minska trafiken på den vägen, för att boende i Backa inte skall kunna "smita".

Tror inte olyckorna kommer öka någonting eftersom bilresandet kommer minska något och kollektivresande är normalt sätt säkrare än eget körande.

Och nej, jag är ingen miljösmurf och tycker inte trängselskatten i sin nuvarande form är särskilt genomtänkt.
Citera
2013-01-03, 13:37
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Infördes det skatt på att ha körkort igår? Undra vem som sovit?
Jag körde själv under en station igår så...ja. Från och med igår är trängselskatten införd.
Citera
2013-01-03, 13:40
Medlem
In.Controls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
trängselskatt i innerstan = utmärkt
biltullar i områden utan trängsel = helt efterblivet

är det samma geni som ritat detta som ritat muren kring västbanken? man kan nästan tro det.

morsan som är halvt handikappad kör aldrig in i stan, utan handlar i sin förort. ingen trängsel där men gott om tullar. kan någon förklara hur det är rimligt? ett dagcentermiffo med till hälften uppätna pastellkritor skulle kunna rita detta bättre.
Har hon ett handikapptillstånd (tänker på att du skriver att hon är halvt handikappad)? Då kan man ansöka om att slippa trängselskatt. En rullstolsburen bekant behöver ej betala.
Citera
2013-01-03, 13:45
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
Jag körde själv under en station igår så...ja. Från och med igår är trängselskatten införd.

OK, jag tar det tydligt så kanske du förstår (mina fetmarkeringar):

Eniloracx skrev (12:32): Med tanke på alla arbetsgivare som kräver körkort funderar jag över hur allt ska gå ihop.

Jag skrev (13:07): Nu är det ju ingen trängselskatt på att ha körkort...

Du skrev (13:16): Skatten infördes igår...har du sovit det senaste halvåret?

Jag skrev (13:31): Infördes det skatt på att ha körkort igår? Undra vem som sovit?

Du skrev (13:37): Jag körde själv under en station igår så...ja. Från och med igår är trängselskatten införd.

Slutsats: Jag är medveten om att trängselskatten infördes igår men vidstår att det inte är trängselskatt på KÖRKORT. Har du någon annan uppfattning om trängselskatt på att ha KÖRKORT?
Citera
2013-01-03, 13:46
Medlem
VonArsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminorBase
Läste ett utspel av tanten från miljöpartiet där hon helt underkänner en folkomröstning.
Straffskattandet på bilhavare i Stockholm har nått helt sinnessjuka gränser. Antar att ni i Göteborg också kommer få 3 vaktbolag som ger parkeringsböter helt maniskt snart.
.

Miljöpartiets Kia Andreasson, kommunalråd (MP) vill inte ha någon folkomröstning. Roligt att MP alltid talat så gott om direktdemokrati. Men tydligen vill dom inte ha någon demokrati när åsikterna går emot. FASCIST är KIA ANDERSSON.
Citera
2013-01-03, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DulceGabbana
LOL! Det kommer ta 30 år innan man ens betalat av investeringen i tullsystemet!

Skall alla som inte åker bil vara med och betala detta?

Alla förstår att det inte är hållbart att all framtida transport skall göras med bil. Därav måste kollektivtrafiken förbättras, samt incitament måste till för att folk skall välja att åka kollektivt istället för med bil.

Då göteborgsregionen växer ökar också behovet av att reducera trängsel. Då det inte går att "bygga" bort köer med nya vägar vad är då ett rimligt alternativ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in