2013-01-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Som vanligt har du helt fel. För det första vänder sig artikeln inte till städer som paris, artikeln tar upp sambandet mellan trängsel och tillväxt. För det andra definiera storstad om artikeln inte är tillämpbar på gbg
För det tredje, kan du inte lägga fram någon seriöst källa själv?

Om vi tar tingstadstunneln som exempel så har den ökat med 82% mellan 1970 till 2000 att du försöker tycker du själv att det säger så mycket när trafiken har minskat de senaste åren. Men tanke på hur trängseln ser ut idag så är det inte konstigt att trafiken justeras. Det ser du om du läser artikeln

Kan du förövrigt referera till något förutom dina fantasier när det gäller att syftet Enbart är att finansiera projektet?

Har du svårt för att läsa eller något? Volvo arbetarna kommer enbart att betala för en riktning, då skatten inte gäller på ditväg för dagtid (sålänge de inte anländer i sista minuten) samt på hemvägen för kvällsskiftet. Svårt att fatta eller?

Har du svårt att fatta att hela Volvo inte börjar klockan 06:30?
Citera
2013-01-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoAreYooooou

Nu var det iof dessa som diskussionen handlade om
Citera
2013-01-07, 21:38
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhoAreYooooou

Jag är rädd att denna Weiron i Ottan inte inser detta.
Inklusive alla underleverantörer och serviceföretag kopplade till Volvo som arbetar med en viss tids fördröjning från Volvos skift.

Trängselskatterna drabbar många och är orättvisa.
Citera
2013-01-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Jag är rädd att denna Weiron i Ottan inte inser detta.
Inklusive alla underleverantörer och serviceföretag kopplade till Volvo som arbetar med en viss tids fördröjning från Volvos skift.

Själva poängen var ett påstående om att Volvo skulle tvingas att flytta sin verksamhet då deras anställda "straffskattades så hårt". Då de flesta av de anställda arbetar i produktionen och jobbar därför dessa tider. Det var just dessa personer jag tog med i mitt exempel, och 379 kr månad är knappast någon som får Volvo att fundera på flytt ar sin verksamhet. Skrämmande hur dumma ni är som får för er detta.
Citera
2013-01-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton

Vi har haft orättvisa inkomster (och utgifter/skatter) i 80 år iaf, välkommen till 2013..
Citera
2013-01-07, 22:18
Medlem
x-dreams avatar
Detta är bara för att tjäna pengar. Har inget med köer att göra.
Citera
2013-01-07, 22:42
Medlem
Citat:
Då de flesta av de anställda arbetar i produktionen och jobbar därför dessa tider.

Volvo Personvagnar har 11000 anställda i göteborg varav lite drygt 3000 jobbar i produktionen.
Citera
2013-01-07, 22:56
Medlem
Kemiske Alis avatar
Politikerna är som vanligt blodsugare som stjäl vanligt folks arbetsinkomst för att trygga sina egna förmåner. Sveriges bilister betalar redan med råge kostnaden för all befintlig och planerad infrastruktur. Jag sörjer med göteborgarna och andra som är tvingade att betala trängselskatt i en stad som saknar större trängsel. Visa med era röster 2014 att ni inte är beredda att stödja sjuklöverns idiotiska skattehöjningar.
Citera
2013-01-07, 23:29
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Som vanligt har du helt fel. För det första vänder sig artikeln inte till städer som paris, artikeln tar upp sambandet mellan trängsel och tillväxt. För det andra definiera storstad om artikeln inte är tillämpbar på gbg
För det tredje, kan du inte lägga fram någon seriöst källa själv?

Om vi tar tingstadstunneln som exempel så har den ökat med 82% mellan 1970 till 2000 att du försöker tycker du själv att det säger så mycket när trafiken har minskat de senaste åren. Men tanke på hur trängseln ser ut idag så är det inte konstigt att trafiken justeras. Det ser du om du läser artikeln

Kan du förövrigt referera till något förutom dina fantasier när det gäller att syftet Enbart är att finansiera projektet?
Nu får bestämma dig vad som är positivt med trängselskatt. Tingstadstunneln användas som genomfartsled av dom som kör på E6 mot Oslo eller Malmö. De tillhör inte kategorin som byter transportmedel mot spårvagnen, buss eller pendeltåg. Varför skall dom straffas för att passera en stad? De har inget alternativ förutom en omväg som skulle ta en längre tid. Det är därför EU kommissionen dömer trängselskatt diskriminerande! Tyvärr gäller det bara för EU medborgarna inte svenska.

Är trängselskatten till för att finansiera Västlänken eller minska biltrafiken i innerstaden?

Citat:
Har du svårt för att läsa eller något? Volvo arbetarna kommer enbart att betala för en riktning, då skatten inte gäller på ditväg för dagtid (sålänge de inte anländer i sista minuten) samt på hemvägen för kvällsskiftet. Svårt att fatta eller?
Tidigare pratade du om att dom inte skulle betala alls. Har du svårt att minnas vad du har skrivit tidigare?
Citera
2013-01-07, 23:36
Medlem
Moderaterna kör ju med trängselskatter nu när dom sänkt skatterna med 100 miljarder. Innan betalade alla för infrastruktur, nu ska den som använder vägarna som ska betala endast.
Citera
2013-01-07, 23:54
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minimalist
Moderaterna kör ju med trängselskatter nu när dom sänkt skatterna med 100 miljarder. Innan betalade alla för infrastruktur, nu ska den som använder vägarna som ska betala endast.

Snarare att bilisterna skall betala mer för kollektivtrafiken vilket kan ses som orättvist med tanke på hur subventionerad den redan är.

Men en väll utbyggd kollektivtrafik är såklart trevligt men känns som man kunde gjort det på betydligt smidigare sätt än att införa tullar.
Citera
2013-01-08, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Nu får bestämma dig vad som är positivt med trängselskatt. Tingstadstunneln användas som genomfartsled av dom som kör på E6 mot Oslo eller Malmö. De tillhör inte kategorin som byter transportmedel mot spårvagnen, buss eller pendeltåg. Varför skall dom straffas för att passera en stad? De har inget alternativ förutom en omväg som skulle ta en längre tid. Det är därför EU kommissionen dömer trängselskatt diskriminerande! Tyvärr gäller det bara för EU medborgarna inte svenska.

Jag förstår poängen med dom som inte har andra val att passera tingstadstunneln upplever det som "diskriminerande" tex transporter mellan Malmö och Oslo. Frågan är ju då, vem kommer att bli diskriminerad om man inte väljer att låta dessa transporter betala. Dom som tex åker från mölndal till bäckebol, dom slipper skatt. Vilket du inte gör om du istället för från möllndal till backaplan. Är in detta diskriminerande?

Om vi tar transporten malmö - oslo. 18 kr i skatt per väg tycker jag känns som en ganska liten summa jmf med transportkostnaden för att jag skall vara villig att tycka att ändra systemet.

Som jag påpekat tidigare så ökar skatten framkomligheten så att de diskriminerande 18kr som en "tidsinvestering" då tidsvinsten måste vara ca 2,4 min om vi antar att timmpenningen är 450kr/h.
Jag har tagit upp detta exempel ett flertal gånger här i tråden. Hänger du med i resonemanget?

Citat:
Är trängselskatten till för att finansiera Västlänken eller minska biltrafiken i innerstaden?
Både och, samt fler aspekter. Det handlar inte om det ena eller det andra.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trangselskatt/Fragor--svar/Fragor--svar-for-Goteborg/Fragor-svar-om-trangselskatt-i-goteborg1/

Citat:
Tidigare pratade du om att dom inte skulle betala alls. Har du svårt att minnas vad du har skrivit tidigare?

Jag sa inte att dom inte skulle betala. Jag påpekade att en person som jobbar dag eller kvällsskift behöver betala 378 kr/månad. Du frågade då om denne bara tog bilen 1 väg. Då förklarade jag att enbart Betalar 1 väg om han reser innan skatten börjar tas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in