Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Nu får bestämma dig vad som är positivt med trängselskatt. Tingstadstunneln användas som genomfartsled av dom som kör på E6 mot Oslo eller Malmö. De tillhör inte kategorin som byter transportmedel mot spårvagnen, buss eller pendeltåg. Varför skall dom straffas för att passera en stad? De har inget alternativ förutom en omväg som skulle ta en längre tid. Det är därför EU kommissionen dömer trängselskatt diskriminerande! Tyvärr gäller det bara för EU medborgarna inte svenska.
Jag förstår poängen med dom som inte har andra val att passera tingstadstunneln upplever det som "diskriminerande" tex transporter mellan Malmö och Oslo. Frågan är ju då, vem kommer att bli diskriminerad om man inte väljer att låta dessa transporter betala. Dom som tex åker från mölndal till bäckebol, dom slipper skatt. Vilket du inte gör om du istället för från möllndal till backaplan. Är in detta diskriminerande?
Om vi tar transporten malmö - oslo. 18 kr i skatt per väg tycker jag känns som en ganska liten summa jmf med transportkostnaden för att jag skall vara villig att tycka att ändra systemet.
Som jag påpekat tidigare så ökar skatten framkomligheten så att de diskriminerande 18kr som en "tidsinvestering" då tidsvinsten måste vara ca 2,4 min om vi antar att timmpenningen är 450kr/h.
Jag har tagit upp detta exempel ett flertal gånger här i tråden. Hänger du med i resonemanget?
Citat:
Är trängselskatten till för att finansiera Västlänken eller minska biltrafiken i innerstaden?
Både och, samt fler aspekter. Det handlar inte om det ena eller det andra.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trangselskatt/Fragor--svar/Fragor--svar-for-Goteborg/Fragor-svar-om-trangselskatt-i-goteborg1/
Citat:
Tidigare pratade du om att dom inte skulle betala alls. Har du svårt att minnas vad du har skrivit tidigare?
Jag sa inte att dom inte skulle betala. Jag påpekade att en person som jobbar dag eller kvällsskift behöver betala 378 kr/månad. Du frågade då om denne bara tog bilen 1 väg. Då förklarade jag att enbart Betalar 1 väg om han reser innan skatten börjar tas ut.