2013-05-22, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
och trängselskatten kommer att vara kvar.

Men folket kräver en omröstning och då bör dom få en.

Hmm, blir det ett nej och TS får vara kvar ändå så tror jag risken är stor att det enda som blir kvar av betalstationerna är vridna och brända metallrester ändå.
Citera
2013-05-22, 10:02
Medlem
David Pruttons avatar
Men om folk inte vill ha TS så kan ju politikerna i konsekvensens namn föreslå en alternativ finansiering och vara tydliga med vad som då krävs av folket via skattesedeln. Jag förstår inte denna prestige från politikerhåll.

Klubba att paket ligger kvar men fråga folket hur det ska betalas.
Rätt eller fel kan man tycka mycket om - men politikerna i stort verkar överens om att VSP är bra och nödvändigt och politik handlar om att våga - det kan jag ge dem även om jag inte nödvändigtvis håller med dem.

Men de borde snarast överge den ensidiga tanken på att TS är ett bra verktyg med tanke på hur det hela utvecklat sig.
Citera
2013-05-22, 11:38
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Det företagen säger är ju att nu blir det en massa osäkerheter och därmed kan hela projektet fördröjas en ansenlig tid.

Fast är Volvo en upphandlare av infrastruktur i den här storleksordningen? Vilka villkor kan Volvo ställa upp som inte Staten kan? Samt, det kan fungera med de bolag som Volvo har som leverantörer (ofta mindre bolag), har svårt att se hur det kan fungera på de internationella entreprenörsfirmorna .

Fast denna (extra) administrativa kostnad som ska tas måste ju finansieras också. Sen är ju jag fundersam till dels vilken fråga som ska ställas, men även till varför omröstningen avgränsar sig till Göteborgs kommun när nyttorna av VSP är regionala. Med andra ord blir det ju inte en extra kommunal skattepålaga som bör ersätta TS utan snarare en extra regional skatt som tas ut av alla. Antingen så inför vi mer utav brukaravgifter (vilket TS är), eller så får ALLA en högre skatt.
Den där administrativa kostnaden för folkomröstning bör väl tas från någon budget för just valrelaterade saker. Frågan har väckts i Göteborg och bör därför ställas i Göteborg. Frågan det handlar om i namninsamlingen verkar handla om trängselskatt, ja eller nej, inget annat. Så ställ frågan "Ska det vara trängselskatt i Göteborg?" Blir svart ja fortsätter vi som tidigare, blir det nej så får vi se då. Varför göra det svårare än nödvändigt?

För övrigt tycker jag det här kravet på omröstning är ren idioti.
Citera
2013-05-22, 14:31
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1684676-sa-ser-den-typiske-motstandaren-ut

Så här ser den typiske motståndaren ut:
  • Saknar högskoleutbildning
  • Är politiskt ointresserad
  • Har lågt förtroende för politiker
  • Bor utanför betalstationerna
  • Är över 40 år
  • Står till höger politiskt

Hur många rätt har motståndarna i tråden
Citera
2013-05-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla

• Är över 40 år

"- De som har bra kollektivtrafik var mindre negativa till trängselskatten, säger Folke Johansson.

Bland dem som bor i de mest centrala stadsdelarna är motståndet också mindre, alltså särskilt lågt i Linnéstaden och Majorna.

- De som har bosatt sig i Haga och Linnéstaden har i större utsträckning än andra inte egen bil. De är oftare miljöpartister eller har ett miljötänkande. Därför är de mer positivt inställda till trängselskatten. Rent generellt har de också högre utbildning, säger Folke Johansson.
"

No shit Sherlock
Citera
2013-05-22, 15:53
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Citat:

• Är över 40 år

Det var faktiskt inte ett enda rätt där, bra jobbat

Vad vill man säga med resultatet av denna undersökning då? Skall endast personer med högskoleutbildning som är politiskt engagerade, bor innanför stationerna och är vänster få vara med och bestämma vad som sker i staden. Det luktar elitism lång väg. Förresten, hur många av politikerna är högskoleutbildade, skulle tippa på 0.

Men du är väl antagligen en sådan som anser dig finare än andra då du står för "rätt" värderingar i politiken. En äkta anti-demokrat likt majoriteten av Miljöpartisterna, Sovjet borde passa sig bättre.
Citera
2013-05-22, 16:30
Medlem
Citat:
"- De som har bra kollektivtrafik var mindre negativa till trängselskatten, säger Folke Johansson.

Bland dem som bor i de mest centrala stadsdelarna är motståndet också mindre, alltså särskilt lågt i Linnéstaden och Majorna.

- De som har bosatt sig i Haga och Linnéstaden har i större utsträckning än andra inte egen bil. De är oftare miljöpartister eller har ett miljötänkande. Därför är de mer positivt inställda till trängselskatten. Rent generellt har de också högre utbildning, säger Folke Johansson.
"

No shit Sherlock

Då skall man absolut inte bygga västlänken som kommer göra kollektivtrafiken bättre för så många fler
Citera
2013-05-22, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
Det var faktiskt inte ett enda rätt där, bra jobbat

Vad vill man säga med resultatet av denna undersökning då? Skall endast personer med högskoleutbildning som är politiskt engagerade, bor innanför stationerna och är vänster få vara med och bestämma vad som sker i staden. Det luktar elitism lång väg. Förresten, hur många av politikerna är högskoleutbildade, skulle tippa på 0.

Men du är väl antagligen en sådan som anser dig finare än andra då du står för "rätt" värderingar i politiken. En äkta anti-demokrat likt majoriteten av Miljöpartisterna, Sovjet borde passa sig bättre.

Den slutsatsen man kan dra är vilka man rimligen skall lägga beslutet i knäna på. Politiker som röstar med stöd från forskarrapporter eller vanligt folk.

Om jag anser mig finare än många andra?? Tjaaa. Om det är finare att agera för ett beslut som påverkar framtida utveckling och jobbmöjligheter - kontra någon som agerar i tron att spara några hundralappar i sin egna plånbok. Ja det tycker jag är finare.

Förövrigt så betalar jag också TS och röstar inte på MP
Citera
2013-05-22, 16:39
Medlem
Citat:
Då skall man absolut inte bygga västlänken som kommer göra kollektivtrafiken bättre för så många fler

Märkligt vad du läser in mycket som jag inte skriver, jag är inte emot VSP, det är trängselskatten jag inte är helt för.

Men frågan är ju om VSP är det bästa alternativet, men hur som haver så kommer VSP att byggas.
Citera
2013-05-22, 16:44
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Märkligt vad du läser in mycket som jag inte skriver, jag är inte emot VSP, det är trängselskatten jag inte är helt för.

Men frågan är ju om VSP är det bästa alternativet, men hur som haver så kommer VSP att byggas.

Misströsta inte.
Hos många av debattörerna härinne blir det "syntax error" så fort man avslöjar att man står på bägge benen på jorden och inte på bara ett... Tänk vad praktiskt om världen alltid vore svartvit. Skulle passa in i en dels världsbild alldeles utmärkt.

Jag håller med dig, jag köper VSP med viss tvekan men är mer än lovligt skeptisk till TS som sådan. Och det är mycket p.g.a politikernas agerande som väcker min misstanke.

Angående "profileringen" så stämde bara två av kännetecknen på mig förresten, vilket trams.
Citera
2013-05-22, 20:13
Medlem
Ååååkaj...
Fem storföretag verksamma i Göteborg går ut i media och snyftar över folkomröstningen och gör det gemensamma uttalandet att: "Vi måste satsa".
"Om det inte kommer in pengar från trängselskatten måste politikerna snabbt hitta andra sätt att lösa den regionala finansieringen på" säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.
"Vår enskilt mest känsliga punkt i hela logistikkedjan är Marieholmsbron. Om det projektet fallerar får det stora konsekvenser för oss" säger Mårten Wikforss på AB Volvo.

Den bit av det Västsvenska paketet som skall finansieras av trängselskatten är cirka 14 mdkr och dessa fem storföretag drog tillsammans in nästan 40 mdkr förra året. Skjuta till en slant, kanske?
Citera
2013-05-22, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Den där administrativa kostnaden för folkomröstning bör väl tas från någon budget för just valrelaterade saker. Frågan har väckts i Göteborg och bör därför ställas i Göteborg. Frågan det handlar om i namninsamlingen verkar handla om trängselskatt, ja eller nej, inget annat. Så ställ frågan "Ska det vara trängselskatt i Göteborg?" Blir svart ja fortsätter vi som tidigare, blir det nej så får vi se då. Varför göra det svårare än nödvändigt?

För övrigt tycker jag det här kravet på omröstning är ren idioti.

Nu blir det ju mer av filosofiska frågor, hur långt ska/bör "direktdemokratin" få sträcka sig och hur ska detta finansieras?

Ett par följder handlar ju även om legitimiteten vid en folkomröstning med lågt deltagande. Hur ska ett deltagande på 25% hanteras?

Citat:

• Är över 40 år

Intressant lista, för att ta mig som inte ser något annat möjligt styrmedel så stämmer följande in:
[*]Har lågt förtroende för politiker[*]Bor utanför betalstationerna[*]Står till höger politiskt

Att mitt förtroende för politiker är lågt hänger samman med mitt yrkesområde, där saknar politiken all rim/reson och vägrar precis som många andra att ens lyssna på vad expertisen har att säga. Varför ska man då överhuvudtaget anlita oss?

Bor utanför betalstationerna (t.o.m i Stockholmsregionen ), men verksam inom hela riket, och ser själv endast fördelar med TS.

Min politiska "hemvist" låter jag vara osagd, men det finns en hel del intressant om man är öppen för att se utanför den klassiska blockpolitiken.

Citat:
Ursprungligen postat av henkespank
Ååååkaj...
Fem storföretag verksamma i Göteborg går ut i media och snyftar över folkomröstningen och gör det gemensamma uttalandet att: "Vi måste satsa".
"Om det inte kommer in pengar från trängselskatten måste politikerna snabbt hitta andra sätt att lösa den regionala finansieringen på" säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.
"Vår enskilt mest känsliga punkt i hela logistikkedjan är Marieholmsbron. Om det projektet fallerar får det stora konsekvenser för oss" säger Mårten Wikforss på AB Volvo.

Den bit av det Västsvenska paketet som skall finansieras av trängselskatten är cirka 14 mdkr och dessa fem storföretag drog tillsammans in nästan 40 mdkr förra året. Skjuta till en slant, kanske?

De talar ju självklart i egen sak, men de har ett par väldigt intressanta (och korrekta) synpunkter. Fördelas trafik om till mer yteffektiva färdmedel så är det inte några problem varken för hantverkare eller nyttotransporter att nyttja vägarna på ett effektivt sätt. Lite som en kollega försökte förklara ett evenemang för politiker "Det handlar inte om att vara mot bilen, däremot att förbättra möjligheterna för de som MÅSTE ta den, och samtidigt förbättra möjligheterna för andra att ta andra färdmedel".

Den del av VSP som ska finansieras av TS är 14 mdkr, varför kan vi inte tillämpa principen "polluter pays" här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in