Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Den där administrativa kostnaden för folkomröstning bör väl tas från någon budget för just valrelaterade saker. Frågan har väckts i Göteborg och bör därför ställas i Göteborg. Frågan det handlar om i namninsamlingen verkar handla om trängselskatt, ja eller nej, inget annat. Så ställ frågan "Ska det vara trängselskatt i Göteborg?" Blir svart ja fortsätter vi som tidigare, blir det nej så får vi se då. Varför göra det svårare än nödvändigt?
För övrigt tycker jag det här kravet på omröstning är ren idioti.
Nu blir det ju mer av filosofiska frågor, hur långt ska/bör "direktdemokratin" få sträcka sig och hur ska detta finansieras?
Ett par följder handlar ju även om legitimiteten vid en folkomröstning med lågt deltagande. Hur ska ett deltagande på 25% hanteras?
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1684676-sa-ser-den-typiske-motstandaren-ut
Så här ser den typiske motståndaren ut:
- Saknar högskoleutbildning
- Är politiskt ointresserad
- Har lågt förtroende för politiker
- Bor utanför betalstationerna
- Är över 40 år
- Står till höger politiskt
Hur många rätt har motståndarna i tråden

Intressant lista, för att ta mig som inte ser något annat möjligt styrmedel så stämmer följande in:
[*]Har lågt förtroende för politiker[*]Bor utanför betalstationerna[*]Står till höger politiskt
Att mitt förtroende för politiker är lågt hänger samman med mitt yrkesområde, där saknar politiken all rim/reson och vägrar precis som många andra att ens lyssna på vad expertisen har att säga. Varför ska man då överhuvudtaget anlita oss?
Bor utanför betalstationerna (t.o.m i Stockholmsregionen

), men verksam inom hela riket, och ser själv endast fördelar med TS.
Min politiska "hemvist" låter jag vara osagd, men det finns en hel del intressant om man är öppen för att se utanför den klassiska blockpolitiken.
Citat:
Ursprungligen postat av henkespank
Ååååkaj...
Fem storföretag verksamma i Göteborg går ut i media och snyftar över folkomröstningen och gör det gemensamma uttalandet att: "Vi måste satsa".
"Om det inte kommer in pengar från trängselskatten måste politikerna snabbt hitta andra sätt att lösa den regionala finansieringen på" säger Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren.
"Vår enskilt mest känsliga punkt i hela logistikkedjan är Marieholmsbron. Om det projektet fallerar får det stora konsekvenser för oss" säger Mårten Wikforss på AB Volvo.
Den bit av det Västsvenska paketet som skall finansieras av trängselskatten är cirka 14 mdkr och dessa fem storföretag drog tillsammans in nästan 40 mdkr förra året. Skjuta till en slant, kanske?
De talar ju självklart i egen sak, men de har ett par väldigt intressanta (och korrekta) synpunkter. Fördelas trafik om till mer yteffektiva färdmedel så är det inte några problem varken för hantverkare eller nyttotransporter att nyttja vägarna på ett effektivt sätt. Lite som en kollega försökte förklara ett evenemang för politiker "Det handlar inte om att vara mot bilen, däremot att förbättra möjligheterna för de som MÅSTE ta den, och samtidigt förbättra möjligheterna för andra att ta andra färdmedel".
Den del av VSP som ska finansieras av TS är 14 mdkr, varför kan vi inte tillämpa principen "polluter pays" här?