Nu är det visserligen sällan jag kör bil i innerstan, cyklar sommartid och buss på vintern. Men hatar verkligen denna typ av "förmynderi". Är endast ett sätt för stan att dra in stålar under parollen "det är bra för miljön".
Bara för att jag personligen tjänar på en subvention rättfärdigar det inte stöld.
Om en bussresa till Mölndal inkl skatter kostar 100-150 kr och en taxiresa 100 kr då förstår du väl själv hur otroligt ineffektivt västtrafik är.
.....
Hur åker du för att få dessa kostnader? alltså varifrån och vart?
Mindre bilar? Möjligen färre bilar! Dock slår skatten mot fel personer.
1.De med "bra jobb" kommunpampar mfl berörs inte efetrsom de antingen får det gratis eller tjänar riktigt bra.
2. Stationerna enbart placerade för att få in så mkt pengar som möjligt och har inget med trängseln att göra.
3. Pengarna går inte att öronmärka då lagen helt enkelt fungerar så. Pengarna går således till "svarta hålet" där det blir bidrag till nysvenskar mm
Senast redigerad av lottobarn 2013-01-03 kl. 08:26.
Så när man tar pengar från andra, och ger till dig (för det är ju vad subventionen är) så är det okej, men när man tar från dig, och ger till andra, så är det fel?
Ineffektiv? Ekonomin är icke-fungerande, varken mer eller mindre, du kan inte mäta ineffektivitet genom ekonomin. För den som FÅR 100Miljoner för ingenting, så är det ju maximal effektivitet.
Varje enskild ekonomisk transaktion är juett nollsummespel, och effektiviteten blir så att säga 1/1.
För samhället, för ekonomin i stort, så är är effektiviteten maximal när alla betalar, och alla får betalt.
Sen speglar ju inte ekonomin resursanvändningen överhuvudtaget..och när den gör det så är det iaf fel.
När vi använder mest resurser så ger det mest pengar (du vill hela tiden betala mindre, men du vill ändå ha mer betalt, det går inte ihop) och det är fel, samtidigt så är ju det motsatta lika otänkbart, den som använder MINST resurser är ju den som inte gör någonting alls, ska den då få MEST pengar?
För dig är det ju samma resa, som kostar lika mycket. Du tänker då att det är fler som åker, och det borde bli billigare, men det är ju också fler som ska ha betalt, så om 10 personer åker, och Västrafik sysselsätter 10 personer, så är effektiviteten densamma.
Så samma människor i ett "privat" AB och samma ekonomiska system, löser problemet
Du skainte hjälpa utsatta människor, du ska låta bli att utsätta dom. Dom vill inte ha din hjälp. Slavägarna i USA tyckte att dom hjälpte människor..
Nu kretsar ju inte jorden runt dig...tänk om det där är vad jag vill ha för för mina 10k?
Dina pengar? För att du ska ha pengar, så måste du ha utfört ett arbete som någon vill betala för..börja där istället..
Det är ju skillnad på att vilja och att kunna...du får inte 1+1 att bli 3 hur gärna du än vill..
Väldigt förvirrat och vilseledande svar där du svarat på korta fraser tagna ur sin kontext.
Det enda korrekta jag direkt ser är ditt påpekade att 1+1 inte är lika med 3 vilket användes då jag är övertygad om att du inte är bekant med enklare matematik som linjära eller exponentiella -kurvor.
I övrigt kan jag bara upprepa det som skrevs tidigare och hoppas på att du tar på dig läsglasögonen denna gången:
Staten bör vara så liten som möjligt.
Stöld är fel vare sig jag eller du tjänar på det.
Jag som enskild individ har inga "personliga" subventioner eller vad du nu dillar om.
Om det är lika dyrt att ta en taxi som att åka buss och taxin tar 15 minuter och bussen 50 minuter så är givetvis bussen relativt taxin (och allt annat) extremt ineffektiv.
På resterande delar är det omöjligt att tyda vad du försöker få fram.
Nu är vi både riktigt offtopic då du inte verkar kunna hålla dig till ämnet.
Vill du har en lektion i ekonomi så får vi ta det någon annanstans.
Hur åker du för att få dessa kostnader? alltså varifrån och vart?
Enkelbiljett där du korsar två zoner ligger i runda slänga runt 40-50 kr om jag inte minns fel.
Ta sedan denna summan och gångra med en faktor 2-3 så får du i runda slängar vad biljetten kostar om du räknar med skatten som västtrafik tar emot från staten.
Vad som irriterar mig mest är att billister får betala för utsläpp som bilarna släpper ut som företagen bygger. Varför skattas inte företag de släpper ut mer än bilar? Varför skattas inte företagen det är ju de som gjort bilarna?
Jävla fittigt gnäll på bekväma människor med bil. Det är inte synd om er. Har du inte råd att köra nu (??!!) får du ju sälja din bil.
Jävla lipsill.Sen borde bensinen vara dubbelt så dyr som den är idag också.
Enkelbiljett där du korsar två zoner ligger i runda slänga runt 40-50 kr om jag inte minns fel.
Ta sedan denna summan och gångra med en faktor 2-3 så får du i runda slängar vad biljetten kostar om du räknar med skatten som västtrafik tar emot från staten.
Ok, då förstår jag hur du menar. En liten korrigering dock, att resa till Mölndal från Göteborg (två zoner) kostar 28 kronor och faktorn du skall använda är 2 vilket ger en kostnad om 56 kronor.
Du kanske har ett väldigt bra avtal på taxi men jag kommer i alla fall inte så långt för 58 kronor. Med exempelvis taxi Göteborg kommer du ungefär en kilometer (Grundavgift 45 kronor plus 12,71 per kilometer http://www.taxigoteborg.se/Nyheter/Hojd_tillaggsavgift_fran_Goteborgs_Centralstation_ 1_november) Och om du har en kilometer dit du ska så kanske det är bäst att gå eller cykla...
Jävla fittigt gnäll på bekväma människor med bil. Det är inte synd om er. Har du inte råd att köra nu (??!!) får du ju sälja din bil.
Jävla lipsill.Sen borde bensinen vara dubbelt så dyr som den är idag också.
Blir nyfiken, hur långt har du till jobbet? Åker du kollektivt? Hur lång tid tar det? Är du miljöpartist? Har du körkort?
Tänker du på Glenn Hysén så drabbar inte detta honom. Han bor i Linnéstaden, innanför tullarna.
Fast det finns ju ytterligare cirka 550 000 Glenn i Göteborg, eller 930 000 om vi räknar Stor Göteborg.
Bara att bita i det sura äpplet Glenn, nu är det er tur. Tullarna blir vi aldrig av med vare sig här i STHLM eller GBG eftersom de drar in så mycket pengar.