Det var väldans var detta var känsligt för vissa.
Jag försvarar trängselskatten av det syfte att jag anser att den är positiv för regionens tillväxt. Jag är en av få i denna tråden som faktiskt kommer med fakta och inte fantasier.
Du har fortfarande inte kommit med någon fakta på hur trängselskatten bidrar till regionens tillväxt. I rena pengar tillfaller dom staten efter att systemet betalat av sig. Du hänvisade tidigare till yrkestrafiken skulle ha det lättare att ta sig fram. Har du statistik på framkomligheten är ett problem?
Däremot kommer utländskregistrerade fordon få konkurrensfördelar eftersom dom inte behöver betala avgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Har du tänkt på att folk kan åka förbi tullarna innan trängselskatten börjar gälla. Vilket man även kan göra påhemvägen.
Ja visst. Och trängselskatt kan omöjligt minska köerna, och Göteborg har inget behov av att göra detta.
Avgifter tas ut mellan 06.00 och 18.30. Du menar att anställda skall arbeta mer än 12 timmar för att undvika betala avgifter?
Göteborg är fortfarande ingen metropol och kommer säkert aldrig att vara. Med 500.000 invånare känns det onödigt med vägtullar, då dess egentliga syfte är att finansiera ett vansinnesprojekt: byggnationen av en "ringlinje". I en stad med så få invånare och en stadskärna som tar max 20 minuter att promenera igenom är detta helt absurt.
Desto mer jag tänker på det, desto bättre verker trängselskatt. (Och nej, jag är ingen vänsterpartist som någon skrev, jag är SDare.)
Avskyr skatter som drabbar alla lika. Som t.ex Radiotjänst. Bättre då att bara de som använder något ska betala för det. Rättvist.
Det är det vi har fordonsskatt och skatt på drivmedel till. Trängelskatten finansierar Västsvenska pakeret som mest innehåller utbyggnad av kollektivtrafiken, dvs bilisterna finansierar det som de inte utnyttjar.
Du har fortfarande inte kommit med någon fakta på hur trängselskatten bidrar till regionens tillväxt. I rena pengar tillfaller dom staten efter att systemet betalat av sig. Du hänvisade tidigare till yrkestrafiken skulle ha det lättare att ta sig fram. Har du statistik på framkomligheten är ett problem?
Har ingen lust att föredra hela artikeln men den säger i korta drag att trängsel bidrar till ökad icke värde skapande aktivitet, och att detta bromsar ner tillväxt. Vidare att trängsel orsakas av: population och jobbtillväxt, ökat bilanvände samt underprissatta transportkostnader
Statistik på att framkomligheten är ett problem Skall den statistiken svara Ja eller Nej hade du tänkt?
Ta en titt på köerna på E6 under rusningstid kontra icke rusningstid. Som artikeln konstaterar så bidrar icke värdeskapande tid till mindre tillväxt.
Om du inte förstår vad detta betyder så kommer här en förklaring:
Transporttid från A till B utan köer 40 min
Transporttid från A till B med köer 60 min
Icke värdeskapande tid 60-40=20.
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Däremot kommer utländskregistrerade fordon få konkurrensfördelar eftersom dom inte behöver betala avgifter.
Låt oss ta schakt bilarna i GBG. Dom jobbar under GLC måste vara anslutna till kollektivavtal så inga låglönepolacker här inte. Där faller ditt argument.
Lågtradartransporterna kör knappast in och ut ur gbg flera gånger per dag då dessa stora transporter kör över längre sträckor. Trängselskatten blir därmed max 18 kr dag. Undantagsfallet det dubbla. Konkurrensfördelnen känns ju inte jätteenorm
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Avgifter tas ut mellan 06.00 och 18.30. Du menar att anställda skall arbeta mer än 12 timmar för att undvika betala avgifter?
Dagskiftet på volvo börjar 0630, om vi antar att dom inte är framma i sista sekunden så rimligen är dom på banan ca 15 min innan start. Räknar vi ca 10-15 min resväg från första betalstationen på älvsborgsbron samt gångtiden från parkering till banan så passerar dom betalstationen innan 0600. Alltså betalning 1 väg.
På kvällen slutar som 0012 så det blir vägskatt bara en väg.
Detta borde du väl ändå ha kunnat räkna ut du som är så duktig.
Det här var ett konstigt argument. Om folk nu vill fika och inte vill ta bilen in till stan så tar de väl kollektivtrafiken,cykel eller sina fötter. Om de inte vill det så kommer de uppsöka ett fik i sitt närområde. Vilket kan leda till att några caféer i innerstan försvinner, medan det ploppar upp nya i ytterområdena. Vilket nog inte alls är så dumt.
Inte alls så dumt? Tja det beror på vad man vill ha, vill man ha ett dött centrum där köpkraften letar sig till ytterområdenas köpcenter så visst. Vill man däremot ha ett levande centrum med ett friskt näringsliv så är man helt fel ute.
Jag har avgivit löftet till mig själv att i möjligaste mån undvika all form av konsumtion inom tullarna och hellre förlägga dessa inköp till mölndals, kungsbacka, partille och lerums kommuner.
Jag är definitivt inte ensam och vi bilburna tillhör en relativt köpstark grupp, kommer alltså bli ett kännbart tapp för centrala göteborgs näringsliv. När det händer och hyrorna ändå skall betalas - då kommer kommunstyrelsen få *mycket* arga besökare...
Låt oss ta schakt bilarna i GBG. Dom jobbar under GLC måste vara anslutna till kollektivavtal så inga låglönepolacker här inte. Där faller ditt argument.
Argumenterar du för att GLC skall säga upp sitt kollektivavtal? Det är nämligen det enda som krävs för att gå över till låglönepolacker, halva göteborgs trailers har utlandsregistrerade dragbilar redan.
Gör ett besök i skandiahamnen, där parkerar de för natten och bor i bilarna.
Göteborg är fortfarande ingen metropol och kommer säkert aldrig att vara. Med 500.000 invånare känns det onödigt med vägtullar, då dess egentliga syfte är att finansiera ett vansinnesprojekt: byggnationen av en "ringlinje". I en stad med så få invånare och en stadskärna som tar max 20 minuter att promenera igenom är detta helt absurt.
Jag håller med om att att det är idiotiskt med vägtullar i Gbg men oavsett det så tar det inte 20 minuter att promenera igenom Gbg:s stadskärna. Det tar betydligt längre tid faktiskt.
Prova att gå mellan Linnéplatsen och Stampen så får du se. Det tar c:a 45 min.
Däremot har deras underentreprenörer polacker och svarta löner...