Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Har du sett utvecklingen utanför centralen (eller kring linné)? De borttagna bilfälten (ersatta med bussfält) skapar enorma köer som sträcker sig långt ut i lederna och blockerar huvudtrafik bland annat. Nya Centrala göteborg verkar skissat av en haschtomte.
Nu vet jag inte varför du tar den vägen men ska du till centralen/Nordstan från Ullevi tar du förslagsvis höger Folkungabron och sen kör Stampgatan fram och sen höger Barnhemsgatan och sen vänster så att du når Centralen via Odinsgatan.
Annars rekommenderar jag att du vid Ullevi kör runt via Tingstadsmotet genom helt enkelt nå Centralen/Nordstaden via Nils Ericssonsplatsen. Där finns P-platserna. Enkelt att nå från de östra stadsdelarna genom att välja antingen Friggagatan eller över trafikleden förbi gasklockan. Inse att den vägen (Ullevigatan,Stampbroarna Burgrevegatan,Nils Ericssonsgatan) är oframkomlig.
Man kan även köra höger mot RV45 (Karlstad) och första höger så man når Nils Ericssonsplatsen via Postterminalen och Kruthusgatan. Ingen trafik alls och fullt med P-platser vid stationen.
Alternativt välja Marieholmslänken (Röde Orm, Falukorven) och köra via gasklockan till centralen om du kommer från Partille.
Ska du från Göta Älvsbron till Vasastan följer du skyltarna till Frölunda (via Operan) och sen tar vänster mot Norra eller Södra Hamngatan vid Stenpiren och sen kör via Västra Hamngatan. Du slipper stå 10 min för att passera Stampbroarna.
Ska du från Vasastan till Hisingen kör du på motsvarande sätt via Västra Hamngatan/Norra Hamngatan och
Torggatan till S:t Eriksgatan (Operan) och sen upp på Göta Älvsbron eller ut från stan. Alternativt tar Älvsborgsbron från Stenpiren.
Varför väljer du vägen runt centralen? Kolla på en karta om de frekvent kör den vägen så ska du se att du sparar både nerver och tid.
Undvik alltid Korsvägen från Vasastan. Kör via Sten Sturegatan via Gårda (Fabriksgatan) ut på motorvägen vid Focus eller Fabriksgatan. Från Johanneberg kör du söderut och ut via Kallebäcksmotet. Inga köer och cykelmarodörer men tyvärr undviker du inte trängselskatten ändå.