2013-01-05, 22:18
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
Varför skall Sverige alltid vara bäst med allt, och du har fortfande inte svarat på frågan om vad det spelar för roll att vi har skatt när 2 miljarder människor eldar med kolkraftverk och kör bil utan tullar....

Om det gör dig bättre till mods: jag har redan börjat.
Citera
2013-01-05, 22:27
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
I dessa sammanhang har det inte varit tal om att ha råd med det ena eller andra. Varför skulle det vara relevant. Är du ytterligare än av dessa korkade ungdomar som mäter allt i pengar men saknar all form av bildning och utbildning.

Som jag skrev: jag korsade gatan och en bil ville inte väja. Och om en idiot som du nödvändigtvis skulle analysera situationer ur ett pekuniärt perspektiv, hur hade du reagerat? Och nu måste du svara,oaktat att du är en obildad apa.

Jag dricker inte kaffe.

Min enda analys av ovanstående situation är att om du repar lacken så är du dödens lammunge.

Ang. min person kan följande sägas; 40 år, jurist, chef.

Såååå, obildad... tror inte det. Sen att du kanske har 400 högskolepoäng för att du inte lyckats få ett vettigt jobb på med din första utbildning gör dig inte särskilt smart.

Slutligen, om du korsar en gata utan att anpassa dig efter bilar är du en evolutionär återvändsgränd oavsett om du har lagen på din sida eller ej.
Citera
2013-01-05, 22:30
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg

Har du sett utvecklingen utanför centralen (eller kring linné)? De borttagna bilfälten (ersatta med bussfält) skapar enorma köer som sträcker sig långt ut i lederna och blockerar huvudtrafik bland annat. Nya Centrala göteborg verkar skissat av en haschtomte.

Nu vet jag inte varför du tar den vägen men ska du till centralen/Nordstan från Ullevi tar du förslagsvis höger Folkungabron och sen kör Stampgatan fram och sen höger Barnhemsgatan och sen vänster så att du når Centralen via Odinsgatan.

Annars rekommenderar jag att du vid Ullevi kör runt via Tingstadsmotet genom helt enkelt nå Centralen/Nordstaden via Nils Ericssonsplatsen. Där finns P-platserna. Enkelt att nå från de östra stadsdelarna genom att välja antingen Friggagatan eller över trafikleden förbi gasklockan. Inse att den vägen (Ullevigatan,Stampbroarna Burgrevegatan,Nils Ericssonsgatan) är oframkomlig.

Man kan även köra höger mot RV45 (Karlstad) och första höger så man når Nils Ericssonsplatsen via Postterminalen och Kruthusgatan. Ingen trafik alls och fullt med P-platser vid stationen.

Alternativt välja Marieholmslänken (Röde Orm, Falukorven) och köra via gasklockan till centralen om du kommer från Partille.

Ska du från Göta Älvsbron till Vasastan följer du skyltarna till Frölunda (via Operan) och sen tar vänster mot Norra eller Södra Hamngatan vid Stenpiren och sen kör via Västra Hamngatan. Du slipper stå 10 min för att passera Stampbroarna.

Ska du från Vasastan till Hisingen kör du på motsvarande sätt via Västra Hamngatan/Norra Hamngatan och Torggatan till S:t Eriksgatan (Operan) och sen upp på Göta Älvsbron eller ut från stan. Alternativt tar Älvsborgsbron från Stenpiren.

Varför väljer du vägen runt centralen? Kolla på en karta om de frekvent kör den vägen så ska du se att du sparar både nerver och tid.

Undvik alltid Korsvägen från Vasastan. Kör via Sten Sturegatan via Gårda (Fabriksgatan) ut på motorvägen vid Focus eller Fabriksgatan. Från Johanneberg kör du söderut och ut via Kallebäcksmotet. Inga köer och cykelmarodörer men tyvärr undviker du inte trängselskatten ändå.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-05 kl. 22:39.
Citera
2013-01-05, 22:33
Medlem
Davvo84s avatar
Citat:
Varför skall Sverige alltid vara bäst med allt, och du har fortfande inte svarat på frågan om vad det spelar för roll att vi har skatt när 2 miljarder människor eldar med kolkraftverk och kör bil utan tullar....

Även om inte frågan är till mig vill jag svara.

Varför ska INTE Sverige vara bäst på allt och vara en föregångare bland länder? Tror du att vi förlorar något på det?
Man kan sticka huvudet i sanden och tro att allting löser sig av sig självt, börja tro på religion eller skylla på folk, typ invandrare eller kineser på andra sidan jorden. Svenskars koldioxidutsläpp per capita är mycket högre än både indiers och kinesers...

Folk kan börja samåka, gå med i bilpoler/kooperativ. Blir, förutom miljövinsten, också billigare och mer effektivt i längden för ett av världens mest belånade folk. Däremot förstår jag inte prissättningen på alternativen, västtrafik borde bli kraftigt subventionerad så komfort och smidighetsförluster vägs upp av en billigare kollektivtrafik.
Citera
2013-01-05, 23:02
Medlem
Citat:

Precis, håller med helt. Här plågas befolkningen med verkningslösa miljöåtgärder samtidigt som Kina öppnar ett kolkraftverk i veckan! Kia Andreasson, Hulthén och några få hejdukar på detta forum (SSU ?) tror då att bilstrafftullar in absurdum ska ge en bättre miljö. Komiskt och tragiskt på en och samma gång.
Citera
2013-01-05, 23:13
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Det är väl just dessa resor som gynnas av trängselskatten. Om trängseln nu blir mindre i innerstan och man inte behöver passera en betalstation...

Från Vasastan till Nordstan drabbas man inte av tullar eftersom båda ligger innanför tullområdet.
De som har betala denna skatt är främst de som bilpendlar till och från en arbetsplats på Hisingen.

Den bilburna medelklassen har sedan länge valt bort centrum för sina inköp och handlar främst vid de nyöppnade köpcentra som ligger vid varje motorvägsutfart.

Det är de bilburna idioterna som utifrån väljer detta köpcentra Nordstan som har att betala tullar. Handla vid systembolaget vid Munkebäck, där det finns en ICA-kvantum mitt emot om du bor utanför tullarna.

Alternativt vid Eriksberg eller vid Kållered/Bäckebol/Sisjöns köpcentra som även de har systembolag. Garanterat fritt från sysslolösa invandrargäng vid namn Ahmed , ficktjuvar till zigenare, kringströvande negrer eller slitna hemlösa. Nobba Nordstan och överlämna detta till den kollektivburna mångkulturen. Gå in i Nordstan och räkna hur många negrer du möter och åk sedan till de andra köpcentra jag uppgav. Inte en neger, inga tiggare inte en väktare och inga zigenare inga köer och fri parkering.

Nordstan bjuder nu på fri p-avgift på vardagseftermiddagar och förkvällar men jag kör f-n inte in i den trafikinfarkten bara för att få handla. Vill centrum ha biltullar och inte ha min köpkraft så bör de inom en snar framtid inse att köpkraften till stor del är bilburen.

Jag handlar till och från jobbet och av princip inte innanför biltullarna.
Citera
2013-01-05, 23:20
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Från Vasastan till Nordstan drabbas man inte av tullar eftersom båda ligger innanför tullområdet.
De som har betala denna skatt är främst de som bilpendlar till och från en arbetsplats på Hisingen.

Den bilburna medelklassen har sedan länge valt bort centrum för sina inköp och handlar främst vid de nyöppnade köpcentra som ligger vid varje motorvägsutfart.

Det är de bilburna idioterna som utifrån väljer detta köpcentra Nordstan som har att betala tullar. Handla vid systembolaget vid Munkebäck, där det finns en ICA-kvantum mitt emot om du bor utanför tullarna.

Alternativt vid Eriksberg eller vid Kållered/Bäckebol/Sisjöns köpcentra som även de har systembolag. Garanterat fritt från sysslolösa invandrargäng vid namn Ahmed , ficktjuvar till zigenare, kringströvande negrer eller slitna hemlösa. Nobba Nordstan och överlämna detta till den kollektivburna mångkulturen. Gå in i Nordstan och räkna hur många negrer du möter och åk sedan till de andra köpcentra jag uppgav. Inte en neger, inga tiggare inte en väktare och inga zigenare inga köer och fri parkering.

Nordstan bjuder nu på fri p-avgift på vardagseftermiddagar och förkvällar men jag kör f-n inte in i den trafikinfarkten bara för att få handla. Vill centrum ha biltullar och inte ha min köpkraft så bör de inom en snar framtid inse att köpkraften till stor del är bilburen.

Jag handlar till och från jobbet och av princip inte innanför biltullarna.

Trevlig läsning. Alla är dock nog inte så intresserade av exakt var det ligger systembolag.
Citera
2013-01-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Det är inte mina fantasier.

I dessa klipp styrks de mesta jag sagt i denna tråd.
http://www.youtube.com/watch?v=QT80uOlW4PQ - Tom Heyman. Kommunfullmäktige 1979-1988
http://www.youtube.com/watch?v=ZcpmqxuHz-Q - Partiledare Vägvalet.

Nu gällde frågan i trovärdigheten hos dig kontra transportstyrelsen.

Vägvalets partiledare är emot trängselskatten av privata (ej professionella) skäl, och slänger in allsköns argument för att låta trovärdig. Tex hur trängselskatten påverkar olika etniciteter samt ett ogenomtänkt förslag om ringled runt Göteborg.

Tom Heyman påstår med sin statistik att trafiken inte är ökat mellan 1970 till idag.
Han "glömmer" att nämna att biltätheten i stan har ökat med va 30%
Faktum är att biltrafiken i götaälvsnittet (göta älvbron, älvsborgsbron, angeredsbron tingstadstunneln) har ökat med 54%
Enbart tingstadstunneln har ökat med 82%

http://goteborg.se/wps/portal/enheter/fackforvaltning/trafikkontoret/!ut/p/b1/hZFJsqJAAETP4gEMikl0WcoMxYxAbQzwK10CxSAynb7tVa86On cZkZv3ksFMxrHcURBEVjgxKYNpPpEyH0lL8_pPx4cbJ1r-mTN5 4Kq-DLhIhVcvss9izDMJkzqZ5MgtKhUjfC7NiNlz_3n666k6x0nndi RzPGrvqYexhZ8mwmP-Ut_Xde2LRm6MNElda6xI-gi1zvG6 u5u0-d2qBotXVDgKP_eUloYpSBm8VBkYRFrXi-G-IanJ6kGvsILDVNi8TgbR3icbB_VuAH3Nici0aEPMG1XGxxaJUF 82-HEEvSH4 UsS2Hx-OweaWeguk7WnP5xPPK2je7b7Q2Rca_CMQ_M9J9h1IfweaHrGA4 42TrZkG4AKRiZgUCLfwtXbGVm3BCywm2s5WuGUzUqrV iQUWgdFx7MAINwTQZiLHhnMYaRxAJ_aq-gpEC1RLuGNMBpd1W3y_ujoZkOQ3mmXF86pKHQb90FASjRkhprC QxbyjpJkiznl2-PJV aiK2lPqxn0rlIk3T49ems9UaQQMkn9KmhiyTqBoOKxRXhS20fD ne73mJob3vNKs4TNure9CfLMekgXaI3DryDbgKoMg-sQnSejaF vDWS5K2xY9h2kX_pevqIh_YNwuTE7kkc3sLp140GqlevmCo8n0 6-VvbBsWIcvW0eTIOHdZ_vixnudr8Bw69DkA!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

Citat:
Att effekterna av trängselskatten enbart varit positiv i Stockholm tror jag inte på. Sen att jämföra Stockholm med Göteborg är inte rättvis då kollektivtrafiken i Göteborg är sämre.

Jag sa att den har haft en positiv effekt i stockholm och inte att allt är positivt. Absolut, situationen ser olika ut i gbg och sthlm så något copy paste är det inget bevis för att det blir det i gbg Vi bör nog inte ens ta den diskussionen

Citat:
Och ja, pengarna från trängselskatt ska gå till kollektivtrafiken och den kommer förbättras. Men förbättringar om 20 år hjälper inte mig nuläget och jag kan då inte ställa bilen.

Får du betala skatt en väg så kommer det kosta dig max: 378kr/mån
Två vägar 756kr/månad
Maxtaxa: 1260kr/mån

Detta dör du knappast av, eller jo du kommer säkert dramatisera det hela och påstå att det kommer du visst
I annat fall, om prognoserna fortsätter som beräknat så kan du kanske glädja dig med att du får kortare restid.
Citera
2013-01-05, 23:40
Medlem
Citat:
Om det gör dig bättre till mods: jag har redan börjat.

Jag nyttjar inte heller kolkraftverk i någon större omfattning.
Antagligen har väl du gasspis och eldar naturgas dagligen....
Citera
2013-01-05, 23:45
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Trevlig läsning. Alla är dock nog inte så intresserade av exakt var det ligger systembolag.

Det är naturligvis för att man ska kunna göra alla sina inköp på ett ställe. Att du är tokig utan alkoholintag visar bara på att du är en av alla tvåhjulade urbaniserade miljömuppar som förpestar tillvaron i centrum.

Alla cyklar inte ner till Kungstorget för att handla vegetarisk miljömedveten kost och sen hem till Majorna eller var du nu har din studentlya. Jag har en familj och barn att försörja, vilket du uppenbarligen som den evolutionära återvändsgränd du är troligen aldrig får uppleva.

Om du mot förmodan skaffar en familj eller jobb efter dina 500 högskolepoäng i japansk trädgårdsodling, lär du sent omsider inse att du inte kan ta hand om en familj eftersom din kompetens inte räcker till att införskaffa ett elementärt körkort. Det märks tydligt eftersom du tydligt helt saknar de grundläggande kunskaperna om trafikregler. Vistas du som gående i körbanan gör du det på bilisterna villkor.

Trängselskatten var droppen som gör att jag definitivt köpbojkottar centrum och nu inser vilket utbud som trots allt finns för bilburna i köpcentra utanför stan. Sök via nätet och ni finner att ni aldrig någonsin egentligen behöver åka in till centrum vad ni än behöver.

Ha du ditt cykelstråk i centrum och hoppas du aldrig behöver köpa hem möbler till ditt hem och familj.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-05 kl. 23:50.
Citera
2013-01-05, 23:46
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag nyttjar inte heller kolkraftverk i någon större omfattning.
Antagligen har väl du gasspis och eldar naturgas dagligen....

Jag bränner mina fisar.
Nej, men på det stora hela taget är man naturligtvis maktlös. Men det känns bra att kunna bidra med det lilla. Tycker jag.
Citera
2013-01-06, 00:01
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Jag bränner mina fisar.
Nej, men på det stora hela taget är man naturligtvis maktlös. Men det känns bra att kunna bidra med det lilla. Tycker jag.

Så i själva verket gör du de mest för din egen skull inte miljöns. Tack det var det jag trodde...

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in