2013-01-02, 14:27
Medlem
Gene Wilders avatar
Det är fullständigt idiotiskt detta, de gånger som jag varit i Göteborg så har jag inte upptäckt någon direkt "trängsel" förutom på de gamla skruttiga spårvagnarna.
Min flickvän är från göteborg så vi är relativt ofta och hälsar på där så jag har haft möjlighet att diskutera straffskatten en del, ni som bor i Göteborg upplever ni er överkörda som min flickväns familj? De hävdar att den kända göteborgsandan är likvärdig med mutor och korruption och att Göran Johansson med familj har varit helt förödande för Göteborg, några tankar om det.

En aspekt som det sällan/aldrig nämns är att en miljard årligen kommer försvinna från göteborgarnas köpkraft och dessutom även från de som tjänar minst, man kan fråga sig hur lämpligt det är med finanskris etc.

Ett annat argument som inte heller förs fram är att med trängselskatten blir skillnaden mellan bidrag och jobb ännu mindre i vissa fall blir det då meninslöst att jobba på kort sikt, kanske till och med för dyrt!

Min flickväns far menar på att det kan bli som hallandsåsen bygget av västlänken för att göteborg är byggt på lera så kostnaden kan bli helt gigantisk.

Är det någon som sitter inne på information hur göteborg kunde få en sådan här dålig deal, jag menar både i stockholm och malmö finansierar staten en större del än göteborg.
Citera
2013-01-02, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Monterat deras IR-lins på en bil nu. Får se om den lurar kamerorna.
Visst är de rätt dyra, runt 900kr med frakt, men det sparar man ju snabbt in om man åker dagligen.

Väntar på resultatet och om det fungerar så kommer det monteras på bilen direkt.
Citera
2013-01-02, 14:42
Medlem
Fox--Mulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Var i göteborg råkar man ut för detta 2 timmar vs. 40minuter scenario?

Stockholm går inte att jämföra. Stan är byggd för att ha tullar. Stadskärnan har heller ingen genomfartstrafik. Stockholm har också en utbyggd kollektivtrafik samt en fungerande barnomsorg.
I göteborg bor många på ena sidan stan och jobbar på den andra samt har den svårfunna dagisplatsen på ett tredje ställe. Denna runda blir för många svår att göra med kollektivtrafik och ingår sällan i restidsberäkningarna.
Att man sedan tillåts ta betalt för passerande på E6 är ett skämt. I stockholm finns alternativa vägar som man vill trafiken ska ta för att styra flödet. I göteborg är syftet att så många som möjligt ska betala.

Ja när jag jobbade på Volvo så bodde jag i Partille och började jobbet 06:30 fick ta första bussen 04:50 och var framme 06:15. Med bil tar det 20-25 min. Så bra är kollektivtrafiken i Göteborg. Sedan om jag jobbade kväll kom jag inte hem då bussarna slutade gå 00:30 från Göteborg till Partille när man slutade 00:12. Så då blir man beroende av bil tyvärr. Där har du ditt scenario.
Citera
2013-01-02, 14:54
Medlem
Backafalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fox--Mulder
Ja när jag jobbade på Volvo så bodde jag i Partille och började jobbet 06:30 fick ta första bussen 04:50 och var framme 06:15. Med bil tar det 20-25 min. Så bra är kollektivtrafiken i Göteborg. Sedan om jag jobbade kväll kom jag inte hem då bussarna slutade gå 00:30 från Göteborg till Partille när man slutade 00:12. Så då blir man beroende av bil tyvärr. Där har du ditt scenario.

Scenariot som efterlystes var ju det omvända: Att tågresan tar 40 minuter men bilresan tar 2 timmar. Så är det väl inte för dig?
Citera
2013-01-02, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Scenariot som efterlystes var ju det omvända: Att tågresan tar 40 minuter men bilresan tar 2 timmar. Så är det väl inte för dig?

Precis. Hur man kan "välja" kollektivtrafik i göteborg på annat än på rena ekonomiska grunder begriper jag inte. Det där med spårvagn och stå och frysa på trottoaren är så jävla irriterande.
Citera
2013-01-02, 15:16
Medlem
Widilinskis avatar
Så jävla roligt det här. Åkte igenom 2 tullar påväg hem från föräldrarna förut. Först vid Liseberg på E6:an och sedan här i Olskroken har dom också satt upp en jävel. Har god lust att smyga ut någon natt med en skärbrännare och kapa ner skiten..

Trodde man betalade vägskatt i detta landet för att få köra på E-vägarna?? Nu ska man även betala skatt för att man kör igenom Göteborg och inte ens befinner sig i stadskärnan (syftar nu på alla er som åker igenom Göteborg). Är nog många som väljer en annan väg förbi göteborg nu.. Så jävla kul att man inte får rösta om detta. Har hört att politikerna som är för ionte ens blir drabbade av detta?

Kollektivtrafiken är under all kritik, jag ska börja åka kollektivt på måndag men det tar cirka 1H15min för mig att ta mig till jobbet med kollektivtrafik mot med bilen tar det 15-20 min. Västtrafik har ju tagit bort en massa bussstationer till det här plus att dom höjt månadspriset Sen får man ju stå oich frysa när man väntar på tåget som alltid är försenat på vintern pga frusna växlar (som det varit i säkert 15 år nu, när fan ska dom fixa detta?!)
Senast redigerad av Widilinski 2013-01-02 kl. 15:18.
Citera
2013-01-02, 15:46
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koolers
Funderar på varför staten själva inte har råd att finansiera vår infrastruktur längre.

Men vi får ju sänkt inkomstskatt istället. Staten tycker nog att det är viktigare...

Citat:
Ursprungligen postat av Dragontail7
Jag får betala när jag ska köra ut till hästen...jag kör från Frölunda ut över älvsborgsbron och där efter ut till säve. Dvs jag får betala för att åka till landet när jag inte ens åker mot stan. Förjävligt.

Du bidrar ju till trängseln även om du kör ut ur zonen...
Citera
2013-01-02, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Widilinski
Är nog många som väljer en annan väg förbi göteborg nu..

Hur?
Otroligt att det här är tillåtet. Vad är det som stoppar alla andra kommuner som E6 passerar? Stenungsund har ju ett guldläge. Uddevalla? Kungälv? Söder om göteborg finns det ju flera andra kandidater...
Citera
2013-01-02, 15:54
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Precis. Hur man kan "välja" kollektivtrafik i göteborg på annat än på rena ekonomiska grunder begriper jag inte. Det där med spårvagn och stå och frysa på trottoaren är så jävla irriterande.

Att stå och frysa på trottoaren... eller att skrapa rutorna på bilen går nog på ett ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Widilinski
Sen får man ju stå oich frysa när man väntar på tåget som alltid är försenat på vintern pga frusna växlar (som det varit i säkert 15 år nu, när fan ska dom fixa detta?!)

Frusna växlar har iofs alltid funnits men det blev nog mycket värre när staten kräver att SJ alltid ska gå med vinst. Enligt mig så tillhör järnvägen tung infrastruktur och den ska staten stå för.
Citera
2013-01-02, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trattis
Men han skrev ju "vardagen", du skriver ju bara helgdagar.

Juli blir trängselskattefritt. Har för mig att den månaden innehåller en bunt vardagar.

Det stora problemet är hur det snedvrider konkurrensen. Skatten tas bara ut på svenskregistrerade fordon. Alltså kommer en redan hårt konkurrensutsatt åkeri- och servicenäring bara stå ännu sämre rustad för att möta våra nya EU-medlemsstater. Det är redan ett problem med brevlådeföretag i baltstaterna, har en känsla av att mycket mer av godset som går till och från hamnen kommer hamna på sådana eller utländska bilar i framtiden. En sådan bil kommer in fulltankad med 1200 liter skitigare diesel, kör inrikestrafik en vecka eller så för att sedan vända hemma med ett lass från och ett lass till Sverge igen. Vill man inte åka hem har det redan växt upp mobila, öststatregistrerade tankstationer som åker runt och stjäl ihop diesel och säljer till skrupellösa landsmän.
Citera
2013-01-02, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsynligTejp
Juli blir trängselskattefritt. Har för mig att den månaden innehåller en bunt vardagar.

Nej, det gör den inte. Den innehåller en bunt semesterdagar

Skulle det inte vara möjligt att ligga väldigt nära bilen framför, för att dölja skylten? Så alla ligger som ett tätt tåg. De läser ju av typ 5% manuellt hörde jag igår, men om bilarna ligger såpass tätt så kan väll inte kamerorna se det och det borde bli problem att läsa av det manuellt med?
Citera
2013-01-02, 17:20
Medlem
En liten fin rebus ang trängselskattens kameror
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_801755&feature=iv&s rc_vid=uMAZobAvjAM&v=KcazcEDF0WY

http://laser-pekare.se/gron-laser/3000mw-gron-laserpekare/

Hade ju varit toppen om ungdomarna slutade skjuta på busschafförer och bilister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in