2013-05-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Om alla röstar efter eget intresse så kommer man fram till vad som är bäst för samhället. Det är lite grann grundtanken.

Jag delar inte den uppfattningen. De flesta människor tycker om att nya bostäder byggs, att vi får fler tåg, bättre framkomlighet etc. Sålänge de själva inte behöver betala eller få sin utsikt förstörd.
Bör dessa människor få rösta om frågan? (Alltså utöver den demokratiska process som har tillsatt politiker som beslutat om att bygga husen/vägarna etc)
Om utfallet blir nej till utbyggnaden! Betyder det att det var det bästa för samhället?

Citat:
Men nu skulle jag inte direkt kalla Västsvenska Paketet för en "detaljfråga".
Jag skulle vilja påstå att Västsvenska Paketet är så långt ifrån en detaljfråga man kan komma på kommunpolitisk nivå.

Jag syftade på finansieringen genom TS. Det är en detaljfråga som inte skall avgöras av medborgarna.

Citat:
Det är en fråga så stor att representativ demokrati inte räcker till för att behandla den. Representativ demokrati har vi för att hantera mindre frågor, så att vi inte behöver kalla till folkomröstningar stup i kvarten.
Stora frågor som Västsvenska Paketet dyker inte upp mer än kanske en eller två gånger per årtionde.
Sådana stora, sällsynta frågor både kan och skall man ha folkomröstning om. Partier borde över huvud taget inte ha möjligheten att fatta beslut i sådana frågor på egen hand - det borde per automatik krävas folkomröstning.

Beslutet om att införa trängselavgift fattades på mycket tvivelaktiga grunder. Jag anser inte att väljarna givits tillräcklig möjlighet att vara delaktiga i beslutet.
Socialdemokraterna gjorde kovändning om folkomröstning i sista stund - många väljare visste förmodligen inte ens om att den utlovade omröstningen inte längre var aktuell när de gick till valurnorna. Dessutom röstar människor på ett partis hela valplattform, och inte på enskilda frågor. Alltså kan många, eller rentav flertalet, varit emot trängselskatt fastän de röstade på partier som ställt sig bakom införandet. Detta är en av många brister med representativ demokrati.
Nu försöker partierna gömma sig bakom den representativa demokratin, vilket förstås aldrig var tanken med systemet.

Jag kan förstå din poäng. Tycker det ändå är viktigt att ta med aspekten att utan TS så får vi acceptera en skattehöjning. Något som motståndarsidan har varit oerhört tyst med att påpeka. Troligen får att skapa lite hävstångseffekt i argumenten.

Jag är av den åsikten att ju mer man belastar infrastrukturen ju mer får man betala. Istället för att som idag - betala vägskatt och få obegränsad tillgång.

Är det den extra utgiften man har problem med (TS eller skattehöjning) borde frågan snarare handla om Ja/Nej till västsvenska paketet.
Om nu gemene man är kapabel att fatta ett korrekt beslut i den frågan.
Citera
2013-05-13, 20:53
Medlem
Citat:
Tror du missade poängen lite.

Om man (som du tycker man skall göra) inte bryr sig om vad väljarna vill, vem eller vad är det då som ger politikerna mandat att fatta beslut? Blir ju lite blindtarmsvarning på hela politikerkåren.

Väljer man att frångå det demokratiska systemet så kan man lika gärna slopa politikerkåren helt, och istället ge mandat direkt till experterna.

Sedan finns naturligtvis en lång diskussion som kan föras kring hur mycket efterforskning politiker egentligen gör.
Och vilken forskning de väljer att lyssna på. Vilka experter de väljer att anlita.
Och hur de väljer att tolka och framställa forskningen.
Det är väldigt naivt att tro att politiker fattar beslut på gediget beslutsunderlag, eller att de fattar de beslut som rekommenderas av underlaget. Det är ofta ideologi, prestige, nepotism eller opportunism som fäller avgörandet.

Vänta lite nu.
Du skriver tidigare att "Några professorer på Chalmers skall vara med och utforma och exekvera våra infrastrukturplaner"
Ja och det är ju det som har gjorts?
Du kan säkert hitta exempel på detaljer som politiker har konstruerat. Men att som antyder att hela VSP skulle vara ett påhitt från politiker - nej det stämmer inte.
Citera
2013-05-13, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Innerstaden är den mest populära bostadsformen bland ungdomar men barnfamiljer gillar definitivt villa-vovve-volvo mer.

Huruvida kollektivtrafik finns tillgänglig påverkar föga det fria valet. Vill man inte sitta på en smutsig spårvagn så vill man inte och givet hur det ser ut idag så vill väldigt många slippa åka kollektivt - förespråkarna vill alltså tvinga dessa människor mot sin vilja, det är det det handlar om.

En ökad urbanisering är inte eftersträvansvärd på något vis, definitivt inte vad gäller boende utan tvärs om behöver förtätningen stoppas upp.

Personligen så säger jag Innerstad-Vovve-Audi, men det är bara jag. I innerstaden finns ju allt inom rimliga avstånd.

Förespråkarna av ett icke utbyggt VSP vill alltså tvinga människor till bilen, och kostnaderna förknippade med dessa?

En ökad urbanisering är snarast eftersträvansvärd, definitivt vad gäller boende, men även multifunktionella stadsdelar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag är visserligen inte ung men jag är ensamstående pappa som betalt förmögehetskatt tills den avskaffades samt är företagare, vad nu detta har för relevans. Dock undvek jag slutligen även den skatten genom enkla årliga transaktioner innan årskiftet. Jag har en betydande privat förmögenhet och den ligger inte i en fastighet. Vem f-n är du själv?

Som ansvarfull förälder vill jag inte att min son ska hänga på Nordstan så vi håller oss borta från centrums avvarter. Låt du dina barn växa upp där om du vill.

Om du är intresserad ytterligare så brukar jag skriva inlägg om placeringar i ekonomiforumet.

Jag bor så att jag enkelt kan åka både kollektivt eller ta bil till centrum på min fritid och för olika aktiviteter men detta har jag nu upphört med eftersom jag medvetet undviker att spendera pengar i centrum.

Jag uppmanar andra som tycker som mig att även de medvetet bojkotta centrum och gynna de lokala butikerna, krogarna, bensinstationerna i närområdet.

Vem jag är, visserligen "ung" och utan barn, men yrkesverksam inom transportsektorn med just denna typ av frågor. Både egen företagare samt anställd inom branschen, med rätt ordentlig avsättning både för bil och andra transportslag via skattesedeln.

Återigen, det är ditt val och det får du såklart göra som du vill. Vad jag har svårt för är den typen utav känsloargument som "nejsidan" för fram.

Trängselskatten gör ju: restiderna mer förutsägbara samt kortare (vet inte hur man kan se detta som negativt).

Det är återigen inte någon rättighet att äga en bil.

Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och hur faan hade du tänkt du skulle skicka iväg en servicetekniker eller hantverkare med verktyg på en spårvagn eller buss?
Du är en idiot på ren svenska.

Det bästa miljöalternativet är att flytta ut trafik som inte ska in i staden.
Finns ingen anledning att dra in genomfartstrafik in i staden.
Om partikelnivåerna är så höga och farliga som hävdas varför gör man inte den enda åtgärden som garanterat minskar den i staden då?

Antingen ljuger/överdriver man effekterna av dem eller så bryr man sig inte och använder det bara för att bygga lösningar som inte ger någon effekt för det ger en förbaskat massa skattekronor.

Men visst ett vettigare byggande gillar alla men vad ska du göra under tiden då och hur ska du göra med befintlig bebyggelse? Det är inget jäkla Sim city du sitter och spelar...

Befolkningen ökar med ca 5000 pers/år i Göteborg och 10.000 i stor Göteborg per år.
Hur länge tror du en beräknad trafikminskning med 15-20% håller i sig?
2027 när VSP är klar har det med denna utveckling 130,000 nya invånare tillkommit.
Dessa ska till sina jobb och skolor.

Samtidigt har under denna tid minst 153 miljoner onödiga
transporter genom tingstadstunneln passerat allena som vi kunnat styra om...
Till detta kommer trafik från E20 och rv40 och rv45 södergående mot Kungsbacka och norrgående trafik från E6 som ska ut på dessa vägar men ej genom tunneln.

Det blir riktigt riktigt mycket onödig trafik som inte kommer att göras något åt med VSP som forsätter strömma genom staden.

För inte är nyttotrafiken glada över den här sortens skatter/avgifter som medför att transporterna kommer fram i tid?

Sitter inte i något Sim City som du kallar det, däremot med den här sortens projekt i mitt yrkesliv, till skillnad från majoriteten utav er övriga (anar jag).

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Du har helt fel!
Innerstaden är mest populär bland barnfria yngre människor. När vi kommer upp runt 30 eller får barn är vi trötta på stadens stress mm och längtar ut till radhus/villa med trädgård mm.
Den största delen av det som är över 30 (och under65) som bor kvar i stan är diverse miljömuppar och folk från tokvänstern.

Konstigt nog så motsägs dina påståenden utav den tillgängliga empirin. Är varken miljömupp eller tokvänster, däremot pragmatisk och ser vilka vinster som detta ger.

Är meningen att vi ska ha en folkomröstning i varje "kontroversiell" fråga? Bygge av sporthallar, varje detaljplan ska vi ha en folkomröstning kring (förutom den granskning/utställning som vi har enligt PBL?)

Det vore intressant vilka sakliga argument folk har för respektive emot trängselskatten. En mängd sakliga har ju redan presenterats i stöd till trängselskatten, men saknar några som talar emot den.

Vägvalets blogg är ett under av propaganda, inte minst när deras egna "paket" inte ger tillräcklig måluppfyllnad. Att anlägga denna tvåplans centralstation med så små kurvradier är ett självmål av sällan skådat slag.

Att kommuner och andra intressenter kan/vill använda sig av medfinansiering är något vi får acceptera (och personligen tycker jag det tillsammans med den nya planprocessen för infrastruktur är väldigt trevliga). Sen kan man ju diskutera om staten är rätt instans att betala lokal/regional infrastruktur.

Fluff995, ska vi ha en folkomröstning kring något där nyttorna helt klart överstiger kostnaderna? Eller är det bara för att _du_ inte är av denna åsikt? Det argument som förs fram är ju att "bilarna bär sina kostnader", återigen saknas någon sorts källhänvisning.
Citera
2013-05-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Vänta lite nu.
Du skriver tidigare att "Några professorer på Chalmers skall vara med och utforma och exekvera våra infrastrukturplaner"
Ja och det är ju det som har gjorts?
Du kan säkert hitta exempel på detaljer som politiker har konstruerat. Men att som antyder att hela VSP skulle vara ett påhitt från politiker - nej det stämmer inte.

Politiken ställer frågan "lös problem X", tjänstemännen presenterar "med lösning Y". Vad respektive Hur.

Att utifrån detta komma fram till att VSP är en enda konspiration för att införa trängselskatten är väl en tolkning som utifrån denna tråd inte ligger allt för långt från sanningen.

All empiri samt all vetenskap säger ju att trängselskatten är positiv.
Citera
2013-05-13, 21:23
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Nej, utflyttningen har inte alltid sett ut så. Vi har flera gröna vågar , men det här är ingen grön våg det är white-flight. Det är skatteunderlaget som minskar: skattebetalare ut - socialfall in.
Göteborg tappar skatteintäckter gentemot kranskommunerna -> minskade skatteintäckter = mindre kommunal service -> vilket leder till att ännu fler skattebetalare som behöver barnomsorg och skolor flyr. Vi har nu en ond cirkel och inte en grön våg.

Och du förstår inte vad det har med trängselskatten att göra? Jo, medelklassen, de som faktiskt betalar för all vår välfärd och håller det lokala näringslivet igång är redan trötta på situationen och flyr till kranskommunerna. Du tror att de som redan bär på flyttplaner nu fick en anledning att stanna kvar? Det är härligt att betala skatt?

Vi har en accelererad urbanisering från landsbygden in till storstäderna och de hamnar framför allt i de välmående kranskommunerna... Ingen polemik utan jag bara betonar att de unga välutbildade främst söker sig till kranskommunerna medans innerstadens befolkning främst gynnar sina egna och sitt eget inmutade revir och främst framstår som en inavlad urbaniserad kast som främst rör sig i sina egna kretsar samt hyllar cykeln som ett substitut för gud.

Snart står de ensamma mot de minoritetsgrupper som de i vartfall de i sin egen inkrökta världsbild anser sig ha rtt att företräda. Snart lär de blir "berikade" om inte i Stockholm så i vart fall i Göteborg eftersom arbetsplatserna historiskt aldrig legat i centrum i denna industristad.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-13 kl. 21:27.
Citera
2013-05-13, 21:47
Medlem
Rektangels avatar
Här har ni en artikel angående den spårvagnstrafik som våra politiker hänvisar till oss som ännu för egen maskin kan transportera oss utan att bli "berikade" av våra "pensionsräddare" då vi den inhemska befolkningen inte för egen kraft förmår föröka oss utan måste importera "arbetskraft".

Inte underligt att den välmående medelklassen flyr till kranskommunerna och själva tar ansvar för den egna familjens transportbehov. De stadsdelar där mångkulturenman definitivt inte kan nå stadens expanderande delar och framtidens arbetsplatser utan att betala trängselskatt alternativ bli beroende av kollektivtrafiken och dess nackdelar. En policy som definitivt segregerar dessa utanförskapsområden som främst tyngs av denna trängselskatt om de är bilburna. De nackdelar som gör att alltfler ur medelklassen bosätter sig så att de och deras familjer slipper bli beroende av kollektiva färdsätt, när detta innebär att de kan "berikas" av mångkulturens utanförskapsområden och det klientel som frekventerar färdmedel ner till centrum. Vill du som far låta din dotter bli beroende av dessa beryktade spårvagnslinjer när hon som ung kvinna vill ner till centrum på helger för att roa sig?

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1414993-goteborgare-mer-otrygga-an-stockholmare

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1113268-sten-krossade-sparvagnsruta

Hade Elin Krantz föräldrar varit "rasister" och medvetna om "kulturberikningens" konsekvenser hade de aldrig låtit sin dotter bosätta sig i ett av dessa mångkulturella utopiska paradis där man är hänvisad till att dela utrymme med den kollektivburna mångkulturen. Särskilt när man som ung kvinna har att transportera sig till och från centrum nattetid för att roa sig och dela utrymme med frustrerade ratade män ur mångkulturen.

Anledningen till att den välbeställda medelklassen med barn alltmer flyr centrum och miljonprogrammens förorter och själva tar ansvar för familjens transportbehov. Allt för att slippa mångkulturens "välgörande" berikning och nu alltmer flyttar till nya välmående enklaver, främst i kranskommunerna.

Trängselskatten bara förstärker denna trend eftersom du slipper denna skatt om du bor söder om staden eller i kranskommunerna,där en stor del av medelklassen lever samt har din arbetsplats i Högsbo/Sisjön.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-13 kl. 22:07.
Citera
2013-05-13, 23:25
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Politiken ställer frågan "lös problem X", tjänstemännen presenterar "med lösning Y". Vad respektive Hur.

Att utifrån detta komma fram till att VSP är en enda konspiration för att införa trängselskatten är väl en tolkning som utifrån denna tråd inte ligger allt för långt från sanningen.

Tål att påminnas igen verkar det som från gp källa bifogas naturligtvis:
Källa intervju
"
Åren gick och flera paket följde, men Göran Johansson tyckte hela tiden att Göteborg hamnade i bakvatten jämfört med Stockholm.

– Vi diskuterade ofta hur Stockholm kunde få så mycket pengar.

Han ”luskade” och insåg att nyckeln till de statliga pengarna var medfinansiering och i huvudsak då att bilisterna fick ta notan genom det som kommit att kallas trängselskatt.

I maj 2009 hade Centerpartiet stämma i Örebro. Göran Johansson var där för att prata järnvägsprojektet Europakorridoren med dåvarande statssekreteraren Leif Zetterberg (C). Samtalet kom att handla om annat.

– Vi tjôtade en stund och jag fick se Stockholms avtal om medfinansiering. Så jag frågade, om vi också inför trängselskatt, får vi ett paket då? Ok, sa han.

– Vi gjorde upp. Bara han och jag visste om det, så visst kan man säga att det var en överenskommelse i slutet rum. Men ibland måste man göra så, undersöka förutsättningarna innan man kan dra det i en öppen process.

Haken var att planerna på trängselskatt var långt ifrån färdigdiskuterade i Göteborg.
...............
Jag hämtar ytterligare en kopp till den evigt kaffetörstige Johansson och ställer för tydlighets skull frågan:

Syftet med trängselskatten var alltså att finansiera Västsvenska paketet?

– Ja, ja.

.............
Men miljöargumentet?

– Miljöfrågan är övergående, bilarna blir allt renare. Men trängsel blir förstås ett problem om man inte bromsar trafiken.

Hade Göran Johansson rätt om utsläppen? Åter framför datorn kollar jag. Det visar sig att sedan 2006, då många remissvar på järnvägsutredningen tryckte hårt på miljön som skäl för att bygga Västlänken, har nya bilars utsläpp av växthusgasen koldioxid minskat med 27 procent.

Trafikverket räknar dessutom med att bilarnas bränsleförbrukning, och därmed utsläppen, kan halveras till år 2030. Ja, ännu mera om elbilarna får ett genombrott.

Och trängseln?

Faktum är att antalet bilar på gatorna i centrala Göteborg nu är mindre än någon gång sedan mätningarna inleddes år 1970. Och trots att trafiken ökat kraftigt på lederna utanför centrum visar kommunens egna miljörapporter en nedåtgående trend för de hälsovådliga utsläpp som kan relateras till trafiken.

Dessutom blir Västlänkens effekt på biltrafiken marginell. Enligt en konsultrapport till Trafikverket kan tågtunneln leda till att trafiken på infartslederna minskar med fyra procent, lika mycket som biltrafiken normalt ökar med på två år.

Fast trängsel och omtanke om miljön var alltså inte huvudskälen för att införa trängselskatten. De argumenten har lyfts fram senare, för att göra skatten mindre svårsmält.

"
Citera
2013-05-13, 23:27
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Personligen så säger jag Innerstad-Vovve-Audi, men det är bara jag. I innerstaden finns ju allt inom rimliga avstånd.

Nej det är ingen rättighet att äga bil men ett tecken på välstånd. Ett välstånd som numera är svårare för de mindre bemedlade att uppnå.
Citera
2013-05-13, 23:34
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:

Nej politikerna ställer frågan vi vill ha x ge oss lösning y så vi får x.
Citera
2013-05-14, 07:33
Medlem
Jeremy.Clarksons avatar
Trängelskatten i Göteborg är inget annat än ytterligare ett sätt att suga ut bilisterna. Det är jävligt enkelt att ta avgifter från dessa då de inte har något annat alternativ här i Göteborg eftersom kollektivtrafiken är under all kritik. Dessutom kommer staden att förvandlas till en arbetsplats under de kommande 75 åren. Men då är väl miljömupparna nöjda antar jag. Är man mot bilism är man mot utveckling och då borde man enligt min åsikt elimineras.
Citera
2013-05-14, 09:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Du tänker dig att hela sveriges befolkning skall vara med och betala?? Då kommer det nog att behövas en folkomröstning eftersom villkoret staten har satt är att 14miljarder skall medfinansieras.

Har du ett förslag på hur man skall samla in 10% av sveriges befolknings namnunderskrifter för en folkomröstning och sedan övertyga 50% att vara med och betala så visst.

Skulle inte du nonchalera mina inlägg i fortsättningen som du skrev förra veckan???

Hehe vet inte om du är totalt bombad eller röker banan eller något...
Tror du att det räcker med att 10% skall få ett förslag att kapsejsa??? När man nu fört hela opinonen bakom ljuset med andra verkligheter än den vi sitter i dag så kanske man kan räkna med att över 7 av 10 är jävligt förbannade!
Citera
2013-05-14, 09:33
Bannlyst
Citat:
Förespråkarna av ett icke utbyggt VSP vill alltså tvinga människor till bilen, och kostnaderna förknippade med dessa?

En ökad urbanisering är snarast eftersträvansvärd, definitivt vad gäller boende, men även multifunktionella stadsdelar.

Vem jag är, visserligen "ung" och utan barn, men yrkesverksam inom transportsektorn med just denna typ av frågor. Både egen företagare samt anställd inom branschen, med rätt ordentlig avsättning både för bil och andra transportslag via skattesedeln.

Återigen, det är ditt val och det får du såklart göra som du vill. Vad jag har svårt för är den typen utav känsloargument som "nejsidan" för fram.

Trängselskatten gör ju: restiderna mer förutsägbara samt kortare (vet inte hur man kan se detta som negativt).

För inte är nyttotrafiken glada över den här sortens skatter/avgifter som medför att transporterna kommer fram i tid?

Sitter inte i något Sim City som du kallar det, däremot med den här sortens projekt i mitt yrkesliv, till skillnad från majoriteten utav er övriga (anar jag).

Konstigt nog så motsägs dina påståenden utav den tillgängliga empirin. Är varken miljömupp eller tokvänster, däremot pragmatisk och ser vilka vinster som detta ger.

Är meningen att vi ska ha en folkomröstning i varje "kontroversiell" fråga? Bygge av sporthallar, varje detaljplan ska vi ha en folkomröstning kring (förutom den granskning/utställning som vi har enligt PBL?)

Det vore intressant vilka sakliga argument folk har för respektive emot trängselskatten. En mängd sakliga har ju redan presenterats i stöd till trängselskatten, men saknar några som talar emot den.

Vägvalets blogg är ett under av propaganda, inte minst när deras egna "paket" inte ger tillräcklig måluppfyllnad. Att anlägga denna tvåplans centralstation med så små kurvradier är ett självmål av sällan skådat slag.

Att kommuner och andra intressenter kan/vill använda sig av medfinansiering är något vi får acceptera (och personligen tycker jag det tillsammans med den nya planprocessen för infrastruktur är väldigt trevliga). Sen kan man ju diskutera om staten är rätt instans att betala lokal/regional infrastruktur.

Fluff995, ska vi ha en folkomröstning kring något där nyttorna helt klart överstiger kostnaderna? Eller är det bara för att _du_ inte är av denna åsikt? Det argument som förs fram är ju att "bilarna bär sina kostnader", återigen saknas någon sorts källhänvisning.

Rimligt avstånd inne i stan? Hmmm jag promenerar till stranden med mina barn och badar i helt ren luft, det är nära det jag tycker är viktigt!
Det jag behöver handla tar jag/vi på väg hem från jobbet vilket numera INTE är i Gbg utan söder om denna häx-kommun!

Du kanske kan presentera någon form av statistik att folk som skaffar barn INTE vill flytta ut i från staden? Har helt annan erfarenhet efter 30år i arbetslivet där man hört hur kollegor gjort genom åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in