Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Om alla röstar efter eget intresse så kommer man fram till vad som är bäst för samhället. Det är lite grann grundtanken.
Jag delar inte den uppfattningen. De flesta människor tycker om att nya bostäder byggs, att vi får fler tåg, bättre framkomlighet etc. Sålänge de själva inte behöver betala eller få sin utsikt förstörd.
Bör dessa människor få rösta om frågan? (Alltså utöver den demokratiska process som har tillsatt politiker som beslutat om att bygga husen/vägarna etc)
Om utfallet blir nej till utbyggnaden! Betyder det att det var det bästa för samhället?
Citat:
Men nu skulle jag inte direkt kalla Västsvenska Paketet för en "detaljfråga".
Jag skulle vilja påstå att Västsvenska Paketet är så långt ifrån en detaljfråga man kan komma på kommunpolitisk nivå.
Jag skulle vilja påstå att Västsvenska Paketet är så långt ifrån en detaljfråga man kan komma på kommunpolitisk nivå.
Jag syftade på finansieringen genom TS. Det är en detaljfråga som inte skall avgöras av medborgarna.
Citat:
Det är en fråga så stor att representativ demokrati inte räcker till för att behandla den. Representativ demokrati har vi för att hantera mindre frågor, så att vi inte behöver kalla till folkomröstningar stup i kvarten.
Stora frågor som Västsvenska Paketet dyker inte upp mer än kanske en eller två gånger per årtionde.
Sådana stora, sällsynta frågor både kan och skall man ha folkomröstning om. Partier borde över huvud taget inte ha möjligheten att fatta beslut i sådana frågor på egen hand - det borde per automatik krävas folkomröstning.
Beslutet om att införa trängselavgift fattades på mycket tvivelaktiga grunder. Jag anser inte att väljarna givits tillräcklig möjlighet att vara delaktiga i beslutet.
Socialdemokraterna gjorde kovändning om folkomröstning i sista stund - många väljare visste förmodligen inte ens om att den utlovade omröstningen inte längre var aktuell när de gick till valurnorna. Dessutom röstar människor på ett partis hela valplattform, och inte på enskilda frågor. Alltså kan många, eller rentav flertalet, varit emot trängselskatt fastän de röstade på partier som ställt sig bakom införandet. Detta är en av många brister med representativ demokrati.
Nu försöker partierna gömma sig bakom den representativa demokratin, vilket förstås aldrig var tanken med systemet.
Stora frågor som Västsvenska Paketet dyker inte upp mer än kanske en eller två gånger per årtionde.
Sådana stora, sällsynta frågor både kan och skall man ha folkomröstning om. Partier borde över huvud taget inte ha möjligheten att fatta beslut i sådana frågor på egen hand - det borde per automatik krävas folkomröstning.
Beslutet om att införa trängselavgift fattades på mycket tvivelaktiga grunder. Jag anser inte att väljarna givits tillräcklig möjlighet att vara delaktiga i beslutet.
Socialdemokraterna gjorde kovändning om folkomröstning i sista stund - många väljare visste förmodligen inte ens om att den utlovade omröstningen inte längre var aktuell när de gick till valurnorna. Dessutom röstar människor på ett partis hela valplattform, och inte på enskilda frågor. Alltså kan många, eller rentav flertalet, varit emot trängselskatt fastän de röstade på partier som ställt sig bakom införandet. Detta är en av många brister med representativ demokrati.
Nu försöker partierna gömma sig bakom den representativa demokratin, vilket förstås aldrig var tanken med systemet.
Jag kan förstå din poäng. Tycker det ändå är viktigt att ta med aspekten att utan TS så får vi acceptera en skattehöjning. Något som motståndarsidan har varit oerhört tyst med att påpeka. Troligen får att skapa lite hävstångseffekt i argumenten.
Jag är av den åsikten att ju mer man belastar infrastrukturen ju mer får man betala. Istället för att som idag - betala vägskatt och få obegränsad tillgång.
Är det den extra utgiften man har problem med (TS eller skattehöjning) borde frågan snarare handla om Ja/Nej till västsvenska paketet.
Om nu gemene man är kapabel att fatta ett korrekt beslut i den frågan.
Nej politikerna ställer frågan vi vill ha x ge oss lösning y så vi får x.