2013-01-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Fortfarande en struntsumma.

Herregud. Hur ignorant kan man bli? Har du totalt blundat för all statistik som visar att trängselskatt minskar trafiken med 15-20%?

"Allt annat är naivt att tro". Hoho.

Det kommer garanterat att minska, men troligtvis inte så mycket som i London och Stockholm som ju har en fungerande kollektivtrafik som alternativ. Det du sett under denna veckan är inte en minskning med 10-20% beroende på trängselskatt utan på grund av semestrar. Men det kommer du som sagt märka själv i morgon

Om jag gör en amatörmässig uppskattning utifrån min arbetsplats och mina grannar skulle jag tippa på att ca 50% av tjänstemännen är lediga och ca 20% av kollektivarna. Som sagt en grov uppskattning
Senast redigerad av flonaldo 2013-01-06 kl. 16:13.
Citera
2013-01-06, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flonaldo
Men det kommer du som sagt märka själv i morgon

Skolor/dagis startar dock inte förrän på tisdag. Många med mig är alltså lediga i morgon också.
Citera
2013-01-06, 16:33
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Haha, nej. Det kan du på allvar inte tro. Då har du väldigt dålig koll på folk semestervanor. En liten del, visst, men mest pga. trängselskatten.

Om du inte har varit helt jävla bortkopplad från media den senaste tiden så kanske du har hört att Västtrafik har denna vecka lottat ut 50.000 2veckorskort till bilister runtom i göteborg. Det kanske har med saken att göra eller vad tror du?

Jag som ofta spelar hockey märker att det är mycket folk på allmänhetens åkning just den här veckan för många har tagit långledigt så verkar som att du bör bli lite mer openminded och inse verkligheten istället för att dra upp hycklerier!
Citera
2013-01-06, 16:35
Medlem
Det verkar läggas mycket tid på att diskutera trängselskattens effekter här. Men nu är ju skatten ett faktum så jag föreslår att vi istället diskuterar sätt att undvika den.

Läste i GP att en kille åkt fast pga prisma-glas framför skyltarna. Har själv funderat på IR-reflekterande film då kamerorna använder IR-blixtar och då IR-film inte är olagligt.

Någon som har erfarenhet av detta? Rekommedera gärna några bra utländska butiker isf (svensk e-handel suger, både pris och utbudsmässigt).
Citera
2013-01-06, 17:08
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Ehh... du har ingen verklighetsförankring.

F ö - vem har pratat om varifrån jag åker och vart jag ska? Trafikomläggningen (läs medveten köbildning) och problemen går att skåda både till fots och på en cykel oavsett riktning eller startpunkt.

Min issue med skatten är att man i sant kommunistmanér och bortom all rimlig logik dels
1. Tvingar fram köer genom att minska bilfält (uttalat syfte av stadsarkitekter)
2. Påtvingar finansiering genom placeringen av tullar (tullarna går inte att komma undan även om du bor utanför "ringen" och ska norr- eller söderut, ej i närheten av centrum)
3. Försöker desperat styra människors liv - människor utan val (familj, hämta-lämna, livssituation) att inte använda bilen.

Göteborg är en tragisk bakåtsträvarkommun och det här beslutet, fattat i vänsterhandens grepp är ett jävla skämt.

(vill tillägga att jag inte drabbas ekonomiskt av skatten eller har annat motiv än att jag tror på ett fritt samhälle utan röda handbojor)

Jag håller med dej men det gör väl inte att du tvunget måste köra in i de köbildningar som du ser uppstår?
Citera
2013-01-06, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Vilket resemedel erbjuds dagtid? Säger du kollektivtrafiken har du uppenbarligen aldrig försökt åka in till stan vid rusningstid samtidigt som du försöker hålla en tid.

Jo det har jag. Har du sett köerna i stan, tingstadstunneln etc under rusning. Kollektivtrafiken har ju oftast sina egna körfält. Kan du förklara för mig varför bilen är mer är pålitlig?

Citat:
I vintertid är det värst. Minns något år sedan. Jag kom tre hållplatser på 40min med 16-bussen. Tre bussar uteblev, två fick jag gå på men de la av på hållplatsen efter pga vintervädret som våra kära inkompetenta politiker vet om att vi årligen har i Sverige men skiter fullständigt i när det gäller inköp av nya bussar för Västtrafik. Samma politiker har nu tagit beslut om trängselskatt, en skatt som de flesta själva slipper betala då de anses köra "diplomatregistrerade fordon".

För det första har det inget med inköp av bussar att göra utan hur man ser till att plogning sköts. Det går att rada upp exempel på hur trängsel, bilkrockar och vinterväglag har fått bilburna resenärer att komma sent som också så om du vill få ditt resonemang till att vi skall satsa på biltrafik så håller det tyvärr inte.

Citat:
För att införa trängselskatt skall man först ha en väl fungerande kollektivtrafik. Detta har politikerna totalt misslyckats med. Detta kan inte förnekas.

För en människa som du så kommer du aldrig att erkänna att kollektivtrafiken fungerar. Vad är det som inte fungerar och vad skall man göra?

Citat:
Politikerna kan jobba i 15år och sedan leva resten av sina liv med betald pension från skattebetalarnas pengar. När de inte ens kan sköta sitt jobb!? Klart fan folk blir förbannade och vill ha en folkomröstning! Bara ditt sätt att säga att du tycker att politiker fortfarande är mer kompetenta att fatta beslut med materialet de har tillgång till än befolkningen själva idiotförklarar dig.

Börjar dina argument ta slut då du slänger in hur länge politikerna kan jobba och få betalt trots att de inte har med saken att göra.

Ta en titt i tråden så märker du att folk bygger sin åsikt och sina argument på hur det kommer fungera i deras fantasi. Kan du förklara hur detta är mer träffsäkert jmf med politiker som har fakta och experthjälp till hands? I annat fall är det du som har idiotförklarat dig ganska grovt.

Citat:
Att lägga spärrar på alla större leder utanför Göteborg är så dumt att man blir rasande. Den största arbetsgivaren i västra götaland är Volvo, ett företag just beroende av transporter. De har även många låglönade arbetare som nu får en chockartad förändring i årslön.

Haha, nu faller du allt på ditt eget argument
En arbetare på Volvo är inte direkt lågavlönad, och 378 kr månad är knappast en chockhöjning din dumma skalle.
Volvo är mycket riktigt beroende av transporter och tränselskatten har minskat trafiken, vilket det finns exempel på samt studier som visar.
Därmed blir transporterna effektivare vilket gynnar företag som Volvo.
Citera
2013-01-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Hade du läst mina inlägg noggrant hade du förstått jag har målat upp olika scenarion. Du har fastnat för scenariot där du sitter ute på balkongen, drycker din latte och hör fåglarna kvittra på andra sida älven.

Jo jag har läst dom noggrant. Vad för resonemang är det du känner att du har försökt föra fram som jag har "missat"?
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Nu är jag inte insatt i femte jobbskatteavdraget, men Reinfeldt har beslutat skjuta på den i framtiden för att det finns inget utrymme i budgeten för den. Är man besviken på regeringen är det bara rösta på någon annan nästa val.

Precis det finns inget utrymme i budgeten och då tar politikerna beslut om vad de anser är bäst. Medborgarna behöver inte tillfrågas via folkomröstning även om det gäller en sådan viktig fråga som skatt.
Precis samma sak som denna skatt vi diskuterar nu.
Citera
2013-01-06, 19:06
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Haha, nej. Det kan du på allvar inte tro. Då har du väldigt dålig koll på folk semestervanor. En liten del, visst, men mest pga. trängselskatten.

Du ditt förbannade vänstertroll. Förra veckan var vi 2 av ordinarie 25 på jobbet. Resten var lediga. Gå och trolla i ditt rövhåll istället.
Citera
2013-01-06, 19:09
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murmelad
Lite tråkigt är ju att de som tjänar minst påverkas mest. Folk måste ta sig till jobbet, och de som tjänar sämst får ju störst utgiftsökning i jämförelse med deras inkomst. Bäst är det för dem med tjänstebil eftersom företaget kan skriva av det mesta kostar det dem inget, så de med tjänstebil slipper betala.

Vänsterpartiet har försökt lobba för att skatten skall vara progressiv, alltså om du tjänar mer så skall du betala mer. När dom inte fick igenom detta så är nuvarande partilinje i kommunen att skatten är rättvis med motiveringen att det enbart drabbar rika och att fattiga (arbetarklassen som dom uttrycker det) tjänar på detta genom att dom relativt får en fördel (dom har ej bil och nu kommer ännu färre ha råd med bil, alltså något mindre att vara avundsjuk på).

Vansinnigt, vidrigt. KOMMUNISTSVIN KALLAS DOM!
Citera
2013-01-06, 19:10
Medlem
DIdes avatar
Alla de som hurrar nu i tråden, jag förutsätter att ni bor innanför taxgränsen. Hur hade ni tänkt göra för att behålla era små butiker och kaffeer inne i stan nu då? Det blir ett mentalt hinder att åka in till stan och luncha eller bara fika lite hastigt nu efter tullarna. Skall ni själva nu bära ert utbud?
Jag kommer, eftersom min arbetsplats och boende finns utanför tullarna, i största mån förlägga mina ärenden i de centrum som finns utanför vilket för övrigt går lika bra. Frölunda torg, sisjön mm har allt det som jag behöver. Tror ni att ni boende i Göteborgs centrum, som trots allt är en relativt lite stad med små infrastrukturproblem om inte kommunen krånglat till det så med sitt storstadskomplex, kommer att kunna ge era butiker och kaffer tillräckligt med underlag för överlevnad? Det är ju svårt att betala löner med studenters tretimmarsfikande på en eller två kaffekoppar a 20 kronor.
Citera
2013-01-06, 19:12
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenderRodriquez
Det verkar läggas mycket tid på att diskutera trängselskattens effekter här. Men nu är ju skatten ett faktum så jag föreslår att vi istället diskuterar sätt att undvika den.

Läste i GP att en kille åkt fast pga prisma-glas framför skyltarna. Har själv funderat på IR-reflekterande film då kamerorna använder IR-blixtar och då IR-film inte är olagligt.

Någon som har erfarenhet av detta? Rekommedera gärna några bra utländska butiker isf (svensk e-handel suger, både pris och utbudsmässigt).

Det var inget prisma, det var en "skyltmössa".
Citera
2013-01-06, 19:13
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag håller med dej men det gör väl inte att du tvunget måste köra in i de köbildningar som du ser uppstår?

Vill du undvika köbildningen så får du hålla dig ifrån i princip hela centrala göteborg. Har du sett vad fan dom har gjort med vår en gång vackra stad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in