Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Nej, utflyttningen har inte alltid sett ut så. Vi har flera gröna vågar , men det här är ingen grön våg det är white-flight. Det är skatteunderlaget som minskar: skattebetalare ut - socialfall in.
Göteborg tappar skatteintäckter gentemot kranskommunerna -> minskade skatteintäckter = mindre kommunal service -> vilket leder till att ännu fler skattebetalare som behöver barnomsorg och skolor flyr. Vi har nu en ond cirkel och inte en grön våg.
Och du förstår inte vad det har med trängselskatten att göra? Jo, medelklassen, de som faktiskt betalar för all vår välfärd och håller det lokala näringslivet igång är redan trötta på situationen och flyr till kranskommunerna. Du tror att de som redan bär på flyttplaner nu fick en anledning att stanna kvar? Det är härligt att betala skatt?
Jag gav bara min bild - tycker nog att motståndet behöver nyanseras lite.
Jag tror att många som faktiskt är emot trängselskatten överdriver effekterna en hel del.
Poängen med min liknelse var att utflyttning skett i herrans massa år och är inte ett nytt fenomen på något sätt som en del velat ge sken av.
Skulle jag få se statistik eller annan forskning som motsäger mig fullständigt är jag inte sämre än att jag ändrar mig såklart. Att stadslivet inte lockar medelklassen med barnfamiljer köper jag givetvis - jag vill ju själv flytta och mer eller mindre alla jag känner.
Men att påstå att TS skulle vara droppen som får bägaren att rinna över eller huvudskäl till det håller inte.
Finns nog hundra starkare skäl till det. Kostnaden för ett radhus/Villa är nog den enskilt största.
Mina bekanta som jag talat med upplever ju för övrigt det som en skatt man gärna betalar. Om det leder till mindre trafik vilket det förefaller ha gjort för flera så tycker man tydligen att skatten är okej. Man värderar sin restid högre helt enkelt. En faktor i sammanhanget är att för de flesta av mina bekanta är det en högst marginell summa. Kanske beror ens upplevelser på vilken umgängeskrets man umgås i? Jag rör mig mestadels i en typisk medelklass med arbetande människor.
Problemet som ni motståndare i denna tråd gör (är själv motståndare, men av andra skäl än de som mals om och om igen härinne) är att ni anför så usla argument. Stundtals är det ju skrattretande.
Du gör ju det också.
"Härligt att betala skatt?".
Svaret på den frågan är ju individuellt och själv skulle jag påstå att det beror på vad skatten går till.
Men det är ju en helt annan diskussion med en övergripande skatt/samhälle/vad får vi för pengarna diskussion.
Är man boende i staden eller i någon av kranskommunerna och har tjänat tid på sin resväg, dessutom kanske man har köpt de "miljömässiga" aspekterna (vilka jag inte köper så där behöver du inte hugga) samt rent allmänt har tilltro till den politiska majoriteten (vilket tydligen en massa har,fråga mig inte varför) så... Ja, då har man troligen inget problem med TS alls.