2013-05-06, 12:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Utan att ge sig in i den argumentationen så är ju innerstaden den mest populära typen av bostad.

Unga, resursstarka samt småbarnsföräldrar ser ju gärna en fördel med att bo centralt, men du kanske tillhör en grupp som inte gör det.

.

Du har helt fel!
Innerstaden är mest populär bland barnfria yngre människor. När vi kommer upp runt 30 eller får barn är vi trötta på stadens stress mm och längtar ut till radhus/villa med trädgård mm.
Den största delen av det som är över 30 (och under65) som bor kvar i stan är diverse miljömuppar och folk från tokvänstern.
Citera
2013-05-06, 21:36
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Unga, resursstarka samt småbarnsföräldrar ser ju gärna en fördel med att bo centralt, men du kanske tillhör en grupp som inte gör det.

Du har återigen hakat upp dig på bilens "nödvändighet" i samhället. Se till den yta som bilen har i förhållande till dess nytta.

Jag är visserligen inte ung men jag är ensamstående pappa som betalt förmögehetskatt tills den avskaffades samt är företagare, vad nu detta har för relevans. Dock undvek jag slutligen även den skatten genom enkla årliga transaktioner innan årskiftet. Jag har en betydande privat förmögenhet och den ligger inte i en fastighet. Vem f-n är du själv?

Som ansvarfull förälder vill jag inte att min son ska hänga på Nordstan så vi håller oss borta från centrums avvarter. Låt du dina barn växa upp där om du vill.

Om du är intresserad ytterligare så brukar jag skriva inlägg om placeringar i ekonomiforumet.

Jag bor så att jag enkelt kan åka både kollektivt eller ta bil till centrum på min fritid och för olika aktiviteter men detta har jag nu upphört med eftersom jag medvetet undviker att spendera pengar i centrum.

Jag uppmanar andra som tycker som mig att även de medvetet bojkotta centrum och gynna de lokala butikerna, krogarna, bensinstationerna i närområdet.
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-06 kl. 21:42.
Citera
2013-05-08, 08:30
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Du har helt fel!
Innerstaden är mest populär bland barnfria yngre människor. När vi kommer upp runt 30 eller får barn är vi trötta på stadens stress mm och längtar ut till radhus/villa med trädgård mm.
Den största delen av det som är över 30 (och under65) som bor kvar i stan är diverse miljömuppar och folk från tokvänstern.

+1

Så fort det blev aktuellt med barn tog vi pick och pack och flyttade till ett trevligt nybyggt område söderut.
Inte fan har man lust att ens barn skall växa upp i centrum. Böka med barnvagn i hyreshus? Inte en chans. Egen trädgård, gott om lekkamrater i samma ålder för barnet, kan vistats utomhus utan rädsla för "skumma element" är det som gäller. En solig dag tar jag tusen gånger hellre en kall öl på min egen altan än sitter på ett hak på avenyn och tvingas titta på alla överspända skitnödiga cityfolks.

Väldigt tydligt i denna tråd att dom som är pro trängselskatt antingen är barnlösa 20-åringar eller gamla kulturmuppar med utflugna barn.
Citera
2013-05-08, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
+1

Så fort det blev aktuellt med barn tog vi pick och pack och flyttade till ett trevligt nybyggt område söderut.
Inte fan har man lust att ens barn skall växa upp i centrum. Böka med barnvagn i hyreshus? Inte en chans. Egen trädgård, gott om lekkamrater i samma ålder för barnet, kan vistats utomhus utan rädsla för "skumma element" är det som gäller. En solig dag tar jag tusen gånger hellre en kall öl på min egen altan än sitter på ett hak på avenyn och tvingas titta på alla överspända skitnödiga cityfolks.

Väldigt tydligt i denna tråd att dom som är pro trängselskatt antingen är barnlösa 20-åringar eller gamla kulturmuppar med utflugna barn.

Ja det låter verkligen som de ger tokvänstern ett ansikte!
Citera
2013-05-09, 08:30
Medlem
tryffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Fast jag förstår inte.
Utflyttningen har ju "alltid" sett ut så - mina föräldrar gjorde den redan på åttiotalet och de var inte ensamma. Möjligen sker den i större utsträckning nu - jag har själv vittnat om mina ambitioner att bosätta mig i en kranskommun och ungefär alla av mina bekanta i samma ålder som undertecknad har eller vill göra samma resa. Det är inte på något sett ett fenomen som uppstått nu.

Förstår inte vad det har med TS att göra, men jag kan mycket väl ha missat något.

För övrigt är det bland just dessa människor, bosatta i Kungsbacka, Lerum och Kungälv som jag först hörde mest motstånd mot TS (av ekonomiska skäl) men samma människor är de som nu faktiskt uppskattar TS och anser att pengarna är värd den mindre trafiken. Jag har själv vänt kappan efter vinden när det gäller den aspekten - det är helt enkelt värt pengarna att slippa trafiken. Det står jag för. Skillnaden i tid på min resväg har minskat betydligt.

Däremot har jag fortsatta problem med vad pengarna ska användas till (är minst sagt tveksam om de används på ett tillräckligt bra sätt) samt så har jag problem med dårarna i kommunhuset och dess demokratiska värderingar. Men i min värld går det att se både plus och minus i en fråga. Något som inte direkt alla i denna tråden klarar av...

Nej, utflyttningen har inte alltid sett ut så. Vi har flera gröna vågar , men det här är ingen grön våg det är white-flight. Det är skatteunderlaget som minskar: skattebetalare ut - socialfall in.
Göteborg tappar skatteintäckter gentemot kranskommunerna -> minskade skatteintäckter = mindre kommunal service -> vilket leder till att ännu fler skattebetalare som behöver barnomsorg och skolor flyr. Vi har nu en ond cirkel och inte en grön våg.

Och du förstår inte vad det har med trängselskatten att göra? Jo, medelklassen, de som faktiskt betalar för all vår välfärd och håller det lokala näringslivet igång är redan trötta på situationen och flyr till kranskommunerna. Du tror att de som redan bär på flyttplaner nu fick en anledning att stanna kvar? Det är härligt att betala skatt?
Senast redigerad av tryff 2013-05-09 kl. 08:42.
Citera
2013-05-09, 09:49
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Nej, utflyttningen har inte alltid sett ut så. Vi har flera gröna vågar , men det här är ingen grön våg det är white-flight. Det är skatteunderlaget som minskar: skattebetalare ut - socialfall in.
Göteborg tappar skatteintäckter gentemot kranskommunerna -> minskade skatteintäckter = mindre kommunal service -> vilket leder till att ännu fler skattebetalare som behöver barnomsorg och skolor flyr. Vi har nu en ond cirkel och inte en grön våg.

Och du förstår inte vad det har med trängselskatten att göra? Jo, medelklassen, de som faktiskt betalar för all vår välfärd och håller det lokala näringslivet igång är redan trötta på situationen och flyr till kranskommunerna. Du tror att de som redan bär på flyttplaner nu fick en anledning att stanna kvar? Det är härligt att betala skatt?

Jag gav bara min bild - tycker nog att motståndet behöver nyanseras lite.
Jag tror att många som faktiskt är emot trängselskatten överdriver effekterna en hel del.
Poängen med min liknelse var att utflyttning skett i herrans massa år och är inte ett nytt fenomen på något sätt som en del velat ge sken av.
Skulle jag få se statistik eller annan forskning som motsäger mig fullständigt är jag inte sämre än att jag ändrar mig såklart. Att stadslivet inte lockar medelklassen med barnfamiljer köper jag givetvis - jag vill ju själv flytta och mer eller mindre alla jag känner.
Men att påstå att TS skulle vara droppen som får bägaren att rinna över eller huvudskäl till det håller inte.
Finns nog hundra starkare skäl till det. Kostnaden för ett radhus/Villa är nog den enskilt största.

Mina bekanta som jag talat med upplever ju för övrigt det som en skatt man gärna betalar. Om det leder till mindre trafik vilket det förefaller ha gjort för flera så tycker man tydligen att skatten är okej. Man värderar sin restid högre helt enkelt. En faktor i sammanhanget är att för de flesta av mina bekanta är det en högst marginell summa. Kanske beror ens upplevelser på vilken umgängeskrets man umgås i? Jag rör mig mestadels i en typisk medelklass med arbetande människor.

Problemet som ni motståndare i denna tråd gör (är själv motståndare, men av andra skäl än de som mals om och om igen härinne) är att ni anför så usla argument. Stundtals är det ju skrattretande.

Du gör ju det också.
"Härligt att betala skatt?".
Svaret på den frågan är ju individuellt och själv skulle jag påstå att det beror på vad skatten går till.
Men det är ju en helt annan diskussion med en övergripande skatt/samhälle/vad får vi för pengarna diskussion.

Är man boende i staden eller i någon av kranskommunerna och har tjänat tid på sin resväg, dessutom kanske man har köpt de "miljömässiga" aspekterna (vilka jag inte köper så där behöver du inte hugga) samt rent allmänt har tilltro till den politiska majoriteten (vilket tydligen en massa har,fråga mig inte varför) så... Ja, då har man troligen inget problem med TS alls.
Citera
2013-05-10, 00:04
Medlem
foool13s avatar
De här är de överlägset bästa alternativen ifrån Göteborg..

Jag är från Göteborg och vänster, men vill absolut inte ha trängselskatten (och västlänken) om den är som den är nu.. den skall bara vara i de centralaste delarna av Göteborg..

http://imageshack.us/a/img819/7025/betankandetrangselskatt.jpg
Citat:
Utformningsalternativ A är den minsta zon som utredningen har analyserat och inkluderade i stort de mest centrala delarna av Göteborg, från Masthugget i väst och Johanneberg i syd till E6 i öst och Göta älv i norr.
Systemet ger betydande ruttvalseffekter då hela E6.20 ligger utanför systemet och därmed ger en skattefri genomfartsväg mellan söder och norr. I kombination med relativt få målpunkter inom zonen medför det att alternativet visserligen kan nå upp till det satta intäktsmålet, men med mycket liten marginal.

http://www.trafikverket.se/PageFiles/55102/Betankande_trangselskatt_Goteborg_091218.pdf

Vi skall dessutom ha Östlänken istället för Västlänken.. mycket mer logisk och med rätt sorts utbyggbarhet , med snabbspårväg på Hisingen/Älsvstrandsområdet., löser problemet med uppkloggning centralt, löser probemet med säckstationen centralt.. jag älskar den här lösningen.

http://img716.imageshack.us/img716/5971/32884870971.jpg
Citat:
Den försenar en vettig lösning genom att ta stora resurser i anspråk. En östligare tågtunnel, Östlänken, och en ny central för snabbspårväg är ett bättre alternativ,
Spårvägsnätet kan inte bygga på att nästan alla linjer ska gå genom centrum och mötas i en punkt. Centrumkärnan från 1600-talet har överskridit sitt kapacitetstak redan nu. Principen för spårtrafiken måste bli att snabba, tunga vagnar leds runt centrum medan lättare och långsammare linjer kan fortsätta att trafikera det gamla stadsnätet.
Ett snabbt spårnät behövs på sikt dels till Hisingen men även söderut och österut.

Jag vet att det är för sent men man kan väl få drömma..
Citera
2013-05-10, 01:15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foool13
De här är de överlägset bästa alternativen ifrån Göteborg..

Jag är från Göteborg och vänster, men vill absolut inte ha trängselskatten (och västlänken) om den är som den är nu.. den skall bara vara i de centralaste delarna av Göteborg..

http://imageshack.us/a/img819/7025/betankandetrangselskatt.jpg

http://www.trafikverket.se/PageFiles/55102/Betankande_trangselskatt_Goteborg_091218.pdf

Vi skall dessutom ha Östlänken istället för Västlänken.. mycket mer logisk och med rätt sorts utbyggbarhet , med snabbspårväg på Hisingen/Älsvstrandsområdet., löser problemet med uppkloggning centralt, löser probemet med säckstationen centralt.. jag älskar den här lösningen.

http://img716.imageshack.us/img716/5971/32884870971.jpg

Jag vet att det är för sent men man kan väl få drömma..
Jag tror inte det är för sent för Östlänken, jag tror det är för tidigt. Vansinne att använda marken i centrala stan till tåguppställning, spräng in skiten i berget under St Sigfridsplan. Nu tror jag det är försent att stoppa Västlänken,om inte annat så av politiska skäl. Men vad blir nästa projekt, om 50 år? År 2100 kanske vi har en liten tågcirkel under hela stan.
Citera
2013-05-11, 12:14
Medlem
Vilka partier kommer att få många/få röster i nästa kommunalval om det blir nej till folkomröstning nu?
Citera
2013-05-12, 01:12
Medlem
Det finns folk till allt. Någon har tydligen startat ett Facebookupprop mot en folkomröstning om trängselskatter.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1664336-kampanj-mot-folkomrostning

Gissar att merparten av "gillarna" av Facebookgruppn är unga, chica innestadsbor som vare sig har körkort eller bil. Möjligen har de cykel.
Citera
2013-05-12, 15:08
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Det finns folk till allt. Någon har tydligen startat ett Facebookupprop mot en folkomröstning om trängselskatter.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1664336-kampanj-mot-folkomrostning

Gissar att merparten av "gillarna" av Facebookgruppn är unga, chica innestadsbor som vare sig har körkort eller bil. Möjligen har de cykel.

Lite kul är det, "Nej till demokrati" - hur hade en sådan grupp sett ut? Ändock är det precis det den gruppen syftar till...
Citera
2013-05-12, 20:25
Medlem
Studsbolls avatar
Folkpartiet sa ikväll nej till folkomröstning. Fan vad jag älskar detta. Tydligheten i att de inte vill att folket ska få säga sitt så att politikerna i folkpartiet får bestämma åt dem. Jag önskar av hela mitt hjärta att så många som möjligt av dessa figurer röstar emot och det inte blir någon omröstning. Då kommer folket tvingas rösta rätt i kommunalvalet istället. Det kommer bli episkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in