2012-12-30, 10:39
Medlem
jagyers avatar
Tillägg till föregående inlägg:
På min väg till arbetet passerar jag en betalstation. Där skulle jag kunna "gena" över en gräsplätt och och köra 20 m på cykelbanan för att slippa betala. Men jag kommer inte göra det, förutom att jag tycker det är fel att köra på cykelbanan med bilen, för jag tror inte det kommer sluta väl efter några gånger... Riktigt pinsamt att bli tagen av snuten för det!
Citera
2012-12-30, 12:41
Medlem
Ge politikerna en känga och ut och trängs i kollektivtrafiken! 7:e januari är det dags. Ta upp den berömda knytnäven ur byxfickan och gör något handgripligt för att få upp ögonen på våra politiker!

http://www.facebook.com/#!/events/449664825088009/
Citera
2012-12-30, 15:42
Medlem
Intressant TEDtalk där man pratar om trafik och trängselskatten i Stockholm.
http://www.ted.com/talks/jonas_eliasson_how_to_solve_traffic_jams.html

Som man vet har detta testats i Stockholm i flera år och detta har fixat stora trafikproblem.
Har några vänner i Stockholm som var emot trängselskatten som nu inte vill att det tas bort, med andra ord har trängselskatten hjälpt dom avsevärt och att många problem har lösts tack vare detta.

Många tror också att trafiken försvinner några månader för att sen öka igen, något som också motbevisades av det man såg i Stockholm.
Citera
2012-12-30, 16:34
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagyer
Men kommer det verkligen fungera i praktiken, att förvränga eller förändra sin reg plåt? Jag menar om man åker samma väg (betalstation) ungefär samma tider varje dag, så efter ett tag kommer väl farbror blå att stå där och spana ... ? Sen är du rökt!

Jag betvivlar inte att det kan fungera med olika typer av "filter" etc, som metod betraktat, vid enstaka tillfällen. Men inte slentrianmässigt använt en längre tid!? Finns det några "case" som bekräftar att metod funkar över tid?
Om det bara går vid enstaka tillfällen kan det ju liksom lika gärna kvitta...

Det hela är enkelt. Det är lagligt. Produkten som beskrivs i tråden är redan provad i rätten. Du får montera skydd för din regplåt! De kan stoppa dig och glo bäst de vill!

http://www.potatisgris.se/PDF/dom.pdf
Citera
2012-12-30, 17:03
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82

Som man vet har detta testats i Stockholm i flera år och detta har fixat stora trafikproblem.
Har några vänner i Stockholm som var emot trängselskatten som nu inte vill att det tas bort, med andra ord har trängselskatten hjälpt dom avsevärt och att många problem har lösts tack vare detta.

Många tror också att trafiken försvinner några månader för att sen öka igen, något som också motbevisades av det man såg i Stockholm.

Men i göteborg är det inte en trängselskatt. Det är en extraskatt för att finansiera vägar och järnvägar.
Citera
2012-12-30, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Men i göteborg är det inte en trängselskatt. Det är en extraskatt för att finansiera vägar och järnvägar.

Fast det var ju tanken även i Stockholm att intäkterna skulle finansiera investeringar.

Sen kan man ju inte sticka under stol med att det fungerat väl, även om många människor hellre sitter 2 timmar i bil än 40 minuter i tåg, men det är deras förlust och tidsvärdering, inte min.
Citera
2013-01-01, 17:57
Medlem
Fredros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tfvbhy9,82
Monterat deras IR-lins på en bil nu. Får se om den lurar kamerorna.
Visst är de rätt dyra, runt 900kr med frakt, men det sparar man ju snabbt in om man åker dagligen.

Återkom gärna med resultat, har funderat på att skaffa dessa också
Citera
2013-01-01, 18:38
Medlem
kalhygges avatar
Självklart är det bra med trängselskatt men jag tycker man borde gå längre och kräva särskilt tillstånd för privatbilism i storstäderna, som kan ges till handikappade. Folk som kör bil i storstäder måste lära sig veta hut. Att de slösar bort sina egna pengar är deras ensak men bilism har en massa externa kostnader och det är definitivt inte bilisternas ensak. Utsläpp, buller, olyckor och ett mycket större utrymmesbehov per person. Att köra bil är lite som att placera sin väska på ett tomt säte på vagnen så att andra inte ska kunna sitta: ett svineri. Stadsplaneringen kan anpassas för bilism eller för gång, cykel och kollektivtrafik, det ena utesluter det andra. Att främja bilism är att sabotera för ickebilister.
Citera
2013-01-01, 22:16
Medlem
Vismuts avatar
Om inte de världsfrånvända pajasarna Hulthén och Andreasson blir bortröstade i nästa val visar det antingen på att demokrati i nuvarande form inte fungerar, eller att majoriteten av göteborgarna är .

Jag är inte emot trängselskatt. Men det är ingen trängselskatt som införs i Göteborg imorgon. Iallafall inte på många av de idiotiska ställena där man placerat betalstationerna. Tänker då främst på Backa. Det är helt enkelt en "finansiera ytterligare ett idiotprojekt"-skatt, dvs Västlänken.

Västlänken

Citat:
Ursprungligen postat av kalhygge
Självklart är det bra med trängselskatt men jag tycker man borde gå längre och kräva särskilt tillstånd för privatbilism i storstäderna, som kan ges till handikappade. Folk som kör bil i storstäder måste lära sig veta hut. Att de slösar bort sina egna pengar är deras ensak men bilism har en massa externa kostnader och det är definitivt inte bilisternas ensak.

Vilka skatter tycker du att vi ska höja för att kompensera för de pengar som bilismen bidrar med till statskassan?
Citera
2013-01-01, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalhygge
Självklart är det bra med trängselskatt men jag tycker man borde gå längre och kräva särskilt tillstånd för privatbilism i storstäderna, som kan ges till handikappade. Folk som kör bil i storstäder måste lära sig veta hut. Att de slösar bort sina egna pengar är deras ensak men bilism har en massa externa kostnader och det är definitivt inte bilisternas ensak. Utsläpp, buller, olyckor och ett mycket större utrymmesbehov per person. Att köra bil är lite som att placera sin väska på ett tomt säte på vagnen så att andra inte ska kunna sitta: ett svineri. Stadsplaneringen kan anpassas för bilism eller för gång, cykel och kollektivtrafik, det ena utesluter det andra. Att främja bilism är att sabotera för ickebilister.

Haha. Du kan flytta ut på landet om du inte gillar biltrafik din apa.

Kollektivtrafiken är ett jävla skämt. Det går inte ens bussar/spårvagnar hela nätterna visste du det Hur fan tror du man ska kunna handla en massa mat om man inte har en bil, häst och vagn? Jag skulle vilja se dig åka till ikea och köpa en soffa och bära hem den.

Det är dyrare att åka kollektiv än att åka bil många sträckor.
Kollektivtrafiken i Göteborg suger, det går extremt långsamt att ta sig genom stan kollektivt.
Man kan anpassa biltrafiken efter stan genom att bygga tunnlar och parkeringshus.

Sen om man inte gillar buller så flytta ut på landet, gillar du inte utsläpp flytta ut på landet.
Finns inga större problem med utsläpp i Sverige. Jorden kommer inte gå under pga av utsläpp.
Citera
2013-01-01, 23:19
Medlem
PilotHockeys avatar
Skulle de kunna vara så att kamerorna inte kan få fast reggen på bild om man byter fil samtidigt som man passerar betalstationen? Man kan ju göra ett långsamt filbyte så man ligger med de vita strecken mittemellan hjulen.
Citera
2013-01-01, 23:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82

I vilken fantasivärld lever du? Det är mer köer än någonsin i Sthlm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in