2013-01-05, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Från Vasastan till Nordstan går man lämpligen eller cyklar, om man inte är handikappad, abnormt fet eller ska inhandla en större möbel. Det är ju just den här typen av idiotresor man vill få bort med trängselskatt. Sitta i kö en halvtimme och lipa för det. Jisses!

Det är väl just dessa resor som gynnas av trängselskatten. Om trängseln nu blir mindre i innerstan och man inte behöver passera en betalstation...
Citera
2013-01-05, 17:39
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Det är väl just dessa resor som gynnas av trängselskatten. Om trängseln nu blir mindre i innerstan och man inte behöver passera en betalstation...

Enligt vederbörande hade det dock gått fortare med bärstol.
Citera
2013-01-05, 17:44
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen

Ja, bort med detta slags resor av välgödd fetlagd medelklass.
Det är det väl ingen som ifrågasätter?
Citera
2013-01-05, 17:52
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ja, bort med detta slags resor av välgödd fetlagd medelklass.
Det är det väl ingen som ifrågasätter?

Jag tillhör själv den fetlagda välgödda medelklassen, ska tilläggas. Jag propagerar inte för mer kollektivtrafik, snarare gång/cykel. Samhället i stort har mycket att vinna på att folk rör på sig.
Citera
2013-01-05, 18:07
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Jag antog lite lättvindigt att det behövs färre läkare i och med att folkhälsan blir bättre om folk rör sig mer. Så är antagligen fallet, men kan inte garanteras. Jag bor i centrala Gbg, jobbar i en förort, cyklar dit om underlaget inte hindrar. Jag har förståelse om man inte vill cykla +40 km om dagen (men det är jäkligt skönt), men ska man ta sig mindre än 5 km borde man cykla.

Jag är förvånad att debatten mycket kretsar kring bil kontra kollektivtrafik. Lyft på röven och livet blir så mycket lättare!
Har du någon förståelse alls att alla i Göteborg har inte dina förutsättningar?

Alla kan eller orkar inte ens att cykla med två barn på pakethållaren till och från dagis.
Busslinjerna är inte planerade för att ta ungarna till dagis heller.
Citera
2013-01-05, 18:08
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Eftersom det hävdas från vissa håll att den här skatten har med miljö och trängsel är det dags att hänvisa till Göran Johansson som utförligt och öppenhjärtligt berättar i GP syftet med skatten.

Länk till intervjun med Göran Johansson

För ca 10 år sedan kunde man fortfarande stöta på GJ ute sta'n, och ofta på ställen som "Murveln" och "7:ans Ölhall" med en kall pilsner i hand. Han var folklig och utåtriktad, vilket gav honom extra förankring hos den vanlige Göteborgaren. Han var fortfarande stark och stridsvillig på den tiden.
Idag saknar vi riktiga fighters inom Göteborgspolitiken, och alltför många faller till föga när miljöpartiets rabiata klimakteriekärringar gapar i de kommunalpolitiska korridorerna. Många kvinnliga politiker är gifta med höjdare inom näringslivet, så det sista dessa "åsiktskossor" lider av är penningbrist.
De kan helt enkelt inte förstå att en merkostnad på ett par tusenlappar i månaden kan vara förödande för en vanlig bilburen karl.

Om inte milersättningen höjs å det snaraste för enskilda företagare som pendlar mellan centrum och ytterområdena flera ggr om dagen, så får det banne mig bli en kommunalkupp. Det kryllar av arbetslösa gangstergrabbar i Gbg, så det ska nog gå att samla ihop ett gäng tokstollar som genomför en sådan aktion.
Citera
2013-01-05, 18:10
Medlem
Danneuslingens avatar
Jag blir inte klok på denna nya skatt. Vad är det man är ute efter? Att kommersen i Gbg-centrum helt och hållet dör?

Nu finns det ju ännu färre skäl för folk utifrån att åka in till Gbg-centrum för att handla.

Tror nån att cyklande veggon med andrahandskläder ska lyfta kommersen i centrum?
Citera
2013-01-05, 18:11
Medlem
Citat:
Jag tillhör själv den fetlagda välgödda medelklassen, ska tilläggas. Jag propagerar inte för mer kollektivtrafik, snarare gång/cykel. Samhället i stort har mycket att vinna på att folk rör på sig.

Är du själv tjock får du väl göra någonting åt det. Personligen har jag inga som helst fysiska skäl att cykla till jobbet.
Förövrigt är det inte medelklassen som normalt är fet utan underklassen. Dom åker mycket kollektivtrafik men det tycks inte hjälpa alls.
Citera
2013-01-05, 18:12
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
De som vinner mest på hela cirkusen är SD. Och det är sossarna som bjöd på det! Epic!

Det kan faktiskt bli så att SD plockar hem fler röster i nästa val pga trängselskatten.
Men då i form av missnöjesparti snarare än sin egen politik.

SKÄMT
Bäst vore såklart med diktatur i Göteborg, där du får arbete och bostad tilldelad.
Om du arbetar på Hisingen så får du en bostad på Hisingen.
Om du arbetar i Mölndal så får du en bostad i Mölndal.
Trängseln på vägarna försvinner och restider minimeras.
/SKÄMT
Citera
2013-01-05, 18:21
Medlem
District9s avatar
Citat:
Från Vasastan till Nordstan går man lämpligen eller cyklar, om man inte är handikappad, abnormt fet eller ska inhandla en större möbel. Det är ju just den här typen av idiotresor man vill få bort med trängselskatt. Sitta i kö en halvtimme och lipa för det. Jisses!

Idiot jag bor i Torslanda vill du att jag droppar bilen i vasastan och betalar 25 kr timmen för parkeringen, reser 20min + 10min väntetid med spårvagnen ner till nordstan sen tillbaka 1 tim eller bara kör ner bilen snabbt på 5 minuter som förr i tiden och gör mitt ärrende och sen åker hem till Torslanda?

Allt detta för att dom har blockerat hur många genvägar som helst i stan.

Fortsätt du med social bidraget, du erkänner själv att du är ett fetto. Jag går minst 5 km om dagen och försöker cyckla så mycket som möjligt på fritiden i skogen. Fast när jag arbetar då har jag brist på tid och kan inte leta upp en hyrstation för en cyckel för att hyra en cyckel för att springa ärrende runt innerstan.

Som tur kommer innerstan dö ut och ni centralbor får njuta av ert ghetto om 10 år. Säkert bara ghetto folk i stan medans arbetsklassen stannar utanför.
Senast redigerad av District9 2013-01-05 kl. 18:30.
Citera
2013-01-05, 18:33
Medlem
Danneuslingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Idiot jag bor i Torslanda vill du att jag droppar bilen i vasastan och betalar 25 kr timmen för parkeringen, reser 20min + 10min väntetid med spårvagnen ner till nordstan sen tillbaka 1 tim eller bara kör ner bilen snabbt på 5 minuter som förr i tiden och gör mitt ärrende och sen åker hem till Torslanda?

Allt detta för att dom har blockerat hur många genvägar som helst i stan.

Fortsätt du med social bidraget, du erkänner själv att du är ett fetto. Jag går minst 5 km om dagen och försöker cyckla så mycket som möjligt på fritiden i skogen. Fast när jag arbetar då har jag brist på tid och kan inte leta upp en hyrstation för en cyckel för att hyra en cyckel för att springa ärrende runt innerstan.

Som tur kommer innerstan dö ut och ni centralbor får njuta av ert ghetto om 10 år. Säkert bara ghetto folk i stan medans arbetsklassen stannar utanför.

Körde du Torslanda-City på 5 min?

Tillåt mig tvivla...
Citera
2013-01-05, 18:39
Medlem
Fungerar linserna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem