Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-21, 21:00
  #1441
Medlem
Backafalls avatar
Farhågan om en död innerstad verkar ha kommit på skam. Antalet besökare i centala Göteborg ökade med 4,5 procent i januari jämfört med samma period förra året: http://www.tv4play.se/program/utvald...deo_id=2277502
Citera
2013-02-21, 21:21
  #1442
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backafall
Farhågan om en död innerstad verkar ha kommit på skam. Antalet besökare i centala Göteborg ökade med 4,5 procent i januari jämfört med samma period förra året: http://www.tv4play.se/program/utvald...deo_id=2277502

Därför att det man förlorar på vardagarna tar men tillbaka på söndagarna. Affärerna i innerstaden tvingas nu ha öppet på helger för att kompensera sig. Vill vi ha bort denna skatt så bör konsumenter tänka sig för och handla utanför "straffområdet" så att handlarna i innerstaden vänder sig emot sin politiska ledning. Om inte annat är det dyrare att ha helgöppet än på vardagar.

Personligen har jag inte handlat en pryl i innerstaden sedan denna skatt infördes.
Citera
2013-02-21, 21:34
  #1443
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel

Personligen har jag inte handlat en pryl i innerstaden sedan denna skatt infördes.

Jag köpte en tekanna i centrum idag på min 1,5 timmes vandring hem från jobbet (som därför blev lite längre). Det fanns ingen vettig sådan varken vid Frölunda torg eller Sisjön, upptäckte jag när jag motionerade bilen i helgen.
Citera
2013-02-21, 22:07
  #1444
Medlem
Pussykings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Därför att det man förlorar på vardagarna tar men tillbaka på söndagarna. Affärerna i innerstaden tvingas nu ha öppet på helger för att kompensera sig. Vill vi ha bort denna skatt så bör konsumenter tänka sig för och handla utanför "straffområdet" så att handlarna i innerstaden vänder sig emot sin politiska ledning. Om inte annat är det dyrare att ha helgöppet än på vardagar.

Personligen har jag inte handlat en pryl i innerstaden sedan denna skatt infördes.

Börjar misstänka att du inte varit inne i stan sen 80-talet. Jag minns också när alla affärer stängde klockan två på lördagar och hade helstängt på söndagar, men det var ett tag sen.
Citera
2013-02-23, 09:18
  #1445
Medlem
skit i skatten o kör smitvägarna då istället
det finns några...
Citera
2013-02-23, 16:53
  #1446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
GÖTEBORGS TINGSRÄTT - B 1052-13

dagbok
stämning
Primärrapport

källa

dom meddelas 4 mars

Jag ser fram emot resultatet. Personligen anser jag att han är körd.

Han baserar sin ursäkt på det nästan smärtsamt vanliga missförståndet att du kan lägga fram en hur dum ursäkt som helst och om inte åklagaren kan bevisa motsatsen så blir du friad.

Det hela är dock en ren trovärdighetsbedömning. Kan hans ursäkt inte lura oss så kan han inte lura rätten heller.


Varför han har skyltarna är oväsentligt. Dom måste vara väll synliga och ska kunna snabbt och lätt avläsas från alla håll.
__________________
Senast redigerad av JoanJen 2013-02-23 kl. 16:58.
Citera
2013-02-23, 17:00
  #1447
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne6304
Hade det då inte varit mycket mera rättvist att ALLA är med och betalar? Inte bara bilister....

Bäst lösning vore att de som nyttjar kollektivtrafiken får betala den verkliga kostnaden som deras resande kostar,då bilismen till stor del står som betalare för deras nyttjande.
Citera
2013-02-23, 22:36
  #1448
Medlem
paleolibertarians avatar
En annan integritetsrelaterad aspekt till trängselskatten är ju sammankopplad till folk som har tjänstebil, då det är ett faktum att en bilägare har rätt att begära ut information om när han eller hon passerat en biltull, vilket gör det möjligt för exempelvis en arbetsgivare att i detalj studera vart anställda har kört sin tjänstebil på sin fritid, vilket tenderar att bli en obehaglig förmån (för dem som vet om det vill säga).
Citera
2013-02-23, 22:56
  #1449
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paleolibertarian
En annan integritetsrelaterad aspekt till trängselskatten är ju sammankopplad till folk som har tjänstebil, då det är ett faktum att en bilägare har rätt att begära ut information om när han eller hon passerat en biltull, vilket gör det möjligt för exempelvis en arbetsgivare att i detalj studera vart anställda har kört sin tjänstebil på sin fritid, vilket tenderar att bli en obehaglig förmån (för dem som vet om det vill säga).

Är det en tjänstebil så ska den anställde föra körjournal. Även på privat resor.

Så den informationen har redan arbetsgivaren.
Citera
2013-02-24, 14:26
  #1450
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paleolibertarian
En annan integritetsrelaterad aspekt till trängselskatten är ju sammankopplad till folk som har tjänstebil, då det är ett faktum att en bilägare har rätt att begära ut information om när han eller hon passerat en biltull, vilket gör det möjligt för exempelvis en arbetsgivare att i detalj studera vart anställda har kört sin tjänstebil på sin fritid, vilket tenderar att bli en obehaglig förmån (för dem som vet om det vill säga).

Jag testade att titta på trängselbommarna genom mobilkameran när jag passerade igår och mycket riktigt, systemet är igång trots att ingen skatt tas ut. Snacka om integritetskränkning där!

Det finns inte ett enda giltigt skäl för politikerna att ha kamerorna igång när skatt inte skall tas ut. Konstigt att inte media rapporterat om detta ännu?
Citera
2013-02-24, 15:35
  #1451
Medlem
Fysans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag testade att titta på trängselbommarna genom mobilkameran när jag passerade igår och mycket riktigt, systemet är igång trots att ingen skatt tas ut. Snacka om integritetskränkning där!

Det finns inte ett enda giltigt skäl för politikerna att ha kamerorna igång när skatt inte skall tas ut. Konstigt att inte media rapporterat om detta ännu?

Trafikräkningar är värdefull information med flera tillämpningar. Som jag har förståt systemet noteras ett fordon även vid utpassage, och då kan man uppskatta genomfartstrafik, restider och målpunkter (vilket har än fler tillämpningar än enkel trafikräkning). Det är värdefull data helt enkelt, ser inte varför man inte skulle passa på om ett system ändå är installerat.
Citera
2013-02-24, 18:56
  #1452
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag testade att titta på trängselbommarna genom mobilkameran när jag passerade igår och mycket riktigt, systemet är igång trots att ingen skatt tas ut. Snacka om integritetskränkning där!

Det finns inte ett enda giltigt skäl för politikerna att ha kamerorna igång när skatt inte skall tas ut. Konstigt att inte media rapporterat om detta ännu?
Och vad registrerades?

För kanske 10 år sedan monterades det upp kameror runt Göteborg för trafikräkning, det systemet registrerade inte hela regnumret*. Det här kanske fungerar på liknande sätt.

*Exempel: Om fordon ABC123 passerar en kamera så registeras ABC12. När sedan ABC123 passerar nästa kamera så registreras ABC12 igen och systemet kan beräkna körtider. Nackdelen är att om fordonen ABC 123 och ABC 124 kör samma sträcka ungefär samtidigt så kan det bli lite störningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback