Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-06, 12:43
  #817
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Det är klart du är...här på flashback finns bara vältränade framgångsrika människor...so that goes without saying..

Jaja, tro vad du vill så slipper du känna dig mindervärdig.

Suck för svenska avundsjukan.
Citera
2013-01-06, 13:03
  #818
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jo det erbjuds ett alternativt resmedel. Och att säga att det inte erbjuds kollektivtrafik nattetid då taxan inte tas ut håller inte.

Ang utbyggnad av kollektivtrafik:
/...Syftet med trängselskatten är dels att förbättra framkomligheten och miljön (minska kvävedioxidutsläppen) i de centrala delarna av Göteborg och dels att bidra till finansieringen av investeringar i kollektivtrafik, järnväg och väg,.../
Källa: http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trangselskatt/

Projekt K2020: Investeringar i kollektivtrafiken för att öka antalet resor.
Källa: http://www.grkom.se/download/18.1e25...borgs+Stad.pdf

Okunnig ja.

Vilket resemedel erbjuds dagtid? Säger du kollektivtrafiken har du uppenbarligen aldrig försökt åka in till stan vid rusningstid samtidigt som du försöker hålla en tid.

I vintertid är det värst. Minns något år sedan. Jag kom tre hållplatser på 40min med 16-bussen. Tre bussar uteblev, två fick jag gå på men de la av på hållplatsen efter pga vintervädret som våra kära inkompetenta politiker vet om att vi årligen har i Sverige men skiter fullständigt i när det gäller inköp av nya bussar för Västtrafik. Samma politiker har nu tagit beslut om trängselskatt, en skatt som de flesta själva slipper betala då de anses köra "diplomatregistrerade fordon".

För att införa trängselskatt skall man först ha en väl fungerande kollektivtrafik. Detta har politikerna totalt misslyckats med. Detta kan inte förnekas.

Samtidigt skall politiker lägga fram nya förslag om ett mer mångkulturellt samhälle när samhället fan inte ens fungerar!

Politikerna kan jobba i 15år och sedan leva resten av sina liv med betald pension från skattebetalarnas pengar. När de inte ens kan sköta sitt jobb!? Klart fan folk blir förbannade och vill ha en folkomröstning! Bara ditt sätt att säga att du tycker att politiker fortfarande är mer kompetenta att fatta beslut med materialet de har tillgång till än befolkningen själva idiotförklarar dig.


Trängselskatten är ett oigenomtänkt, orättvist idiotprojekt. I Stockholm finansieras vägutvecklingen till 20% med hjälp av trängselskatten. Göteborgarna skall med samma utgång finansiera 64%.

Att lägga spärrar på alla större leder utanför Göteborg är så dumt att man blir rasande. Den största arbetsgivaren i västra götaland är Volvo, ett företag just beroende av transporter. De har även många låglönade arbetare som nu får en chockartad förändring i årslön.

Och nej jag är inte en av dem. Jag är pilot med en månadslön på 45k som endast har medkänsla för andra göteborgare.
Citera
2013-01-06, 13:10
  #819
Medlem
Intressant hur många i tråden som måste hävda sig och skriva om vilken utbildning de har samt hur framgångsrika dem är, precis som om det skulle ge mer legitimitet åt deras argument.

Jag bor själv i Göteborg och åker nästan uteslutande kollektivt men tycker ändå att denna "skatt" är dålig, jag är av uppfattningen att ännu fler låginkomsttagare kommer få svårt att ha råd med bil och all den frihet som en bil faktiskt medför. Detta ökar bara samhällsklyftorna.

Sen miljö/trängsel-argumentet håller inte heller, hela tanken med denna "skatt" är att finansiera västlänken, vilket innebär att om kommunen ska tjäna in de pengar som krävs för att finansiera västlänken måste folk fortsätta att åka bil.
Trängselskatten är bara ett medel för politikerna att driva in än mer skatt från den redan hårt beskattade befolkningen.

Sen har jag några frågor, när avgörs det om folkomröstningen blir av eller ej? Gick alla partier (utom SD och Vägvalet) till val på att driva igenom trängselskatten? Om de inte gjorde det vore det fan skandal om inte folkomröstningen blir av.
Citera
2013-01-06, 13:32
  #820
Medlem
Pasiphaes avatar
Var emot trängselskatten tidigare men... nu vet jag fan inte. Det är så jävla skönt att slippa en stor del av bilarna och köarna så det är kanske värt att betala lite extra för.
Citera
2013-01-06, 13:38
  #821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Var emot trängselskatten tidigare men... nu vet jag fan inte. Det är så jävla skönt att slippa en stor del av bilarna och köarna så det är kanske värt att betala lite extra för.

Visst, jag håller med dig på ett sätt. Hade dom bara haft dessa stationer inne i centrum hade jag inte varit emot det alls, det hade bara varit positivt. Men att dom nu placerar ut dessa stationer på ett idiotisk vis där vissa ensamstående får betala för att lämna ungarna på dagis, vissa företag får flytta för att det inte kommer gå runt osv, där är det stora problemet.

Sen kommer även detta öka samhällsklyftorna som partierna så gärna vill ha bort, dom arbetar ju inte precis för att få bort klyftorna.

Sen att jag kommer få betala skatt när jag åker på E6 till mitt sommarland är bara sjukt..
__________________
Senast redigerad av hailb0p 2013-01-06 kl. 13:40.
Citera
2013-01-06, 13:48
  #822
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Visst, jag håller med dig på ett sätt. Hade dom bara haft dessa stationer inne i centrum hade jag inte varit emot det alls, det hade bara varit positivt. Men att dom nu placerar ut dessa stationer på ett idiotisk vis där vissa ensamstående får betala för att lämna ungarna på dagis, vissa företag får flytta för att det inte kommer gå runt osv, där är det stora problemet.

Sen kommer även detta öka samhällsklyftorna som partierna så gärna vill ha bort, dom arbetar ju inte precis för att få bort klyftorna.

Sen att jag kommer få betala skatt när jag åker på E6 till mitt sommarland är bara sjukt..

För företag är det inga problem. Det är avdragsgillt och blir ändå max 1200kr i månaden. En struntsumma.

Och ja, ensamstående mammor som måste lämna ungarna på dagis kanske får det lite dyrare i månaden. Det är jobbigt för dom. Men man kan inte ta hänsyn till en sådan liten grupp. Man måste se till samhällets bästa.

Och kostnaden när du åker till sommarland är fullt överkomlig så du överlever nog.

Nej, jag blir mer och mer positiv till denna trängselskatt för varje dag.
Citera
2013-01-06, 13:55
  #823
Medlem
Det som stör mig mest är att de inte bara försöker förbättra kollektivtrafiken utan att man medvetet verkar försämra för billisterna för att den undermåliga kollektivtrafiken skall bli konkurrenskraftig. Jag tänker då tex på de nya bussfilerna i centrala GBG men framför allt på hastighetssänkningarna på infarterna mot GBG. Att sänka hastigheten till 80 km/h på trefilig motorväg (kungsbackaleden) som bara är hårt trafikerad 3h på morgon och 3h på eftermiddagen ser jag bara som en åtgärd för att göra kungsbackapendeln konkurrenskraftig.
Citera
2013-01-06, 14:03
  #824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Nu vet jag inte varför du tar den vägen men ska du till centralen/Nordstan från Ullevi tar du förslagsvis höger Folkungabron och sen kör Stampgatan fram och sen höger Barnhemsgatan och sen vänster så att du når Centralen via Odinsgatan.

Annars rekommenderar jag att du vid Ullevi kör runt via Tingstadsmotet genom helt enkelt nå Centralen/Nordstaden via Nils Ericssonsplatsen. Där finns P-platserna. Enkelt att nå från de östra stadsdelarna genom att välja antingen Friggagatan eller över trafikleden förbi gasklockan. Inse att den vägen (Ullevigatan,Stampbroarna Burgrevegatan,Nils Ericssonsgatan) är oframkomlig.

Man kan även köra höger mot RV45 (Karlstad) och första höger så man når Nils Ericssonsplatsen via Postterminalen och Kruthusgatan. Ingen trafik alls och fullt med P-platser vid stationen.

Alternativt välja Marieholmslänken (Röde Orm, Falukorven) och köra via gasklockan till centralen om du kommer från Partille.

Ska du från Göta Älvsbron till Vasastan följer du skyltarna till Frölunda (via Operan) och sen tar vänster mot Norra eller Södra Hamngatan vid Stenpiren och sen kör via Västra Hamngatan. Du slipper stå 10 min för att passera Stampbroarna.

Ska du från Vasastan till Hisingen kör du på motsvarande sätt via Västra Hamngatan/Norra Hamngatan och Torggatan till S:t Eriksgatan (Operan) och sen upp på Göta Älvsbron eller ut från stan. Alternativt tar Älvsborgsbron från Stenpiren.

Varför väljer du vägen runt centralen? Kolla på en karta om de frekvent kör den vägen så ska du se att du sparar både nerver och tid.

Undvik alltid Korsvägen från Vasastan. Kör via Sten Sturegatan via Gårda (Fabriksgatan) ut på motorvägen vid Focus eller Fabriksgatan. Från Johanneberg kör du söderut och ut via Kallebäcksmotet. Inga köer och cykelmarodörer men tyvärr undviker du inte trängselskatten ändå.

Ehh... du har ingen verklighetsförankring.

F ö - vem har pratat om varifrån jag åker och vart jag ska? Trafikomläggningen (läs medveten köbildning) och problemen går att skåda både till fots och på en cykel oavsett riktning eller startpunkt.


Min issue med skatten är att man i sant kommunistmanér och bortom all rimlig logik dels
1. Tvingar fram köer genom att minska bilfält (uttalat syfte av stadsarkitekter)
2. Påtvingar finansiering genom placeringen av tullar (tullarna går inte att komma undan även om du bor utanför "ringen" och ska norr- eller söderut, ej i närheten av centrum)
3. Försöker desperat styra människors liv - människor utan val (familj, hämta-lämna, livssituation) att inte använda bilen.

Göteborg är en tragisk bakåtsträvarkommun och det här beslutet, fattat i vänsterhandens grepp är ett jävla skämt.

(vill tillägga att jag inte drabbas ekonomiskt av skatten eller har annat motiv än att jag tror på ett fritt samhälle utan röda handbojor)
__________________
Senast redigerad av strudelborg 2013-01-06 kl. 14:11.
Citera
2013-01-06, 14:14
  #825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flonaldo
Det som stör mig mest är att de inte bara försöker förbättra kollektivtrafiken utan att man medvetet verkar försämra för billisterna för att den undermåliga kollektivtrafiken skall bli konkurrenskraftig. Jag tänker då tex på de nya bussfilerna i centrala GBG men framför allt på hastighetssänkningarna på infarterna mot GBG. Att sänka hastigheten till 80 km/h på trefilig motorväg (kungsbackaleden) som bara är hårt trafikerad 3h på morgon och 3h på eftermiddagen ser jag bara som en åtgärd för att göra kungsbackapendeln konkurrenskraftig.


Ja.

Istället för att tänka i nya banor (t ex se över den värdelösa spårvagnen) kollektivt och öka ytan, eller planera FRAMÅT I TIDEN inför kommande bilökning (bilägandet ökar, antal bilister som tvingas passera genom central göteborg ökar också med nuvarande vägdragning) så gör man som du säger.

Tvingar en förändring. Som inte kan ske - och ödelägger centrum.
Citera
2013-01-06, 14:19
  #826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Var emot trängselskatten tidigare men... nu vet jag fan inte. Det är så jävla skönt att slippa en stor del av bilarna och köarna så det är kanske värt att betala lite extra för.

Det kommer bli mer köer. Folk slutar inte köra bil.
Citera
2013-01-06, 14:40
  #827
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Det kommer bli mer köer. Folk slutar inte köra bil.

Haha. Hur kan det bli mer köer?!


Har du varit ute och kört i veckan? Det är tusen gånger bättre nu. En markant skillnad i bilmängd.
Citera
2013-01-06, 14:46
  #828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Haha. Hur kan det bli mer köer?!


Har du varit ute och kört i veckan? Det är tusen gånger bättre nu. En markant skillnad i bilmängd.

Du tror inte att det har att göra med att hälften av den arbetsföra befolkningen har tagit långledigt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback