Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-05, 19:31
  #2017
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Läs det fetmarkerade och fundera över vilken funktion en underjordisk tågkorsning runt Haga skulle ha.
Citera
2013-05-05, 20:26
  #2018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Så, jag skall ta det igen långsamt så även du förstår.
Barnfamiljer = storkonsumenter.
Socialfall = småkonsumenter.
Göteborg: barnfamiljer flyr/flyttar....in studenter samt invandrare som inte kan försörja sig själva.

På denna galloperande white-flight lägger man dessutom extra skatt?

Vad som skulle behövts var en berlinmur som hindrade skattebetalare ifrån att flytta.

Intressent argumentation och återigen utan källor.

Skiljer sig Göteborgs demografi och socioekonomiska struktur på sig på det sättet att höginkomsttagare gärna bor centralt? I de flesta andra svenska städer så har det ju blivit en ordentlig baby-boom i innerstäderna.

Fast kan du inte förklara det rent ekonomiska resonemanget här: Trängselskatt på maximalt 60 kronor per dygn uppvägs inte av de förkortade restiderna som alla i tråden är ense om förekommer. 60 kronor medför att din restid inte får förkortas mindre än 13,5 minuter totalt på dygnet för att det ska bli minus. Har inte sett en enda rapport om mindre restidsminskning än så. Är fallet istället så att du betalar mindre i trängselskatt, t.ex. 16 kronor per dygn så räcker det med en restidsminskning på 4 minuter för att räkna hem det.
Citera
2013-05-05, 20:41
  #2019
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Läs det fetmarkerade och fundera över vilken funktion en underjordisk tågkorsning runt Haga skulle ha.

Alternativt från centralen till Mölndalsbro i ett stickspår mot Frölunda Torg. Det blir nog för dyrt med ytterligare en tunnel från Centralen till Linnéplatsen ut mot Frölunda Torg. Särskilt när det inte finns någon växande arbetsmarknad i de stadsdelarna. Vasastaden och Linnéstaden.

Tågen söderifrån brukar ibland släppa av passagerare vid Mölndalsbro för att undvika en dyr taxiresa från centralen där bilar nu fastnar vid trafikinfarkten vid stampbroarna och ut från staden mot dessa kranskommuner. Hur f-n kan man lägga en taxistation vid centralen där man vet att stadens gäster vare sig sig kan åka nå eller åka därifrån vid just de tillfällen de åker i rusningstrafik...utan att drabbas av helt stillastående köer sittande i en taxi..?

Inte underligt att företagen etablerar sig så att gästerna via flyget direkt når det företag de avser besöka..och undviker trafikinfarktens centrum och nära trafikleder så att nyttotrfik underlättas?

När man väl grävt upp hela innerstaden lär företagens nyetableringar helt naturligt förflyttas dit där de helt naturligt kan expandera. Vad talar för att de därefter återkommer? Korsvägen har redan drabbats av trafikinfarkt och troligen lär Gothia Towers kvävas av den trafik till området de själva alstrar särskilt när det är en stor mässa då trafiken helt blockeras av gäster som åker taxi från hotell och dit. Nu ska de alstra ytterligare trafik med ännu ett torn.

Har ni sett hur man bygger från kommungränsen mot Mölndal strax utanför straffzonen mot Mölndalsbro? Ingen trängselskatt och precis bredvid Kungsbackaleden nära avfarten mot R40 mot flygplatsen samt hur man uppgraderar vägnätet med en avfart nära Landvetter samhälle?
Vid Mölndalsbro ska man bygga vid gamla Papyrus och upp mot "Mölndals Kråka".. samt ännu fler bostäder där man förtätar bebyggelsen in mot Göteborg.

Det är redan för trångt vid de få industriområden som återstår att kunna bygga på i Göteborg utanför Hisingen. Tyngdpunkten förskjuts mot kranskommunerna där man alltmer kan bo och verka utan att ge ett bidrag till denna trängselskatt och fortsätta ha bil som vanligt. Skatteunderlaget lär på sikt sina.

Mölnlycke har sitt eget industriområde bredvid R40 på vänster sida vid avfarten om man kommer från Göteborg. Öjersjö bygger man ut nya villaområden för välbeställda barnfamiljer och dessa arbetsplatser och boenden har det gemensamt att de alla slipper trängselskatt och på sikt undergräver trängselskattens skatteunderlag.

Inser ni inte detta elementära samt det faktum att stadsdelarna i Nordost och på Hisingen (när nyetablerades nått bygge sist vid Import och Exportgatan ?) är helt instängda och nu dessutom belastas med denna skatt som gör dem ytterligare inattraktiva att bo i samt försvårar för dem att via bil nå de arbetsplatser som nu etableras utanför trängselzonen. Få väljer att bo och verka inom detta område om de kan välja. Området isoleras och segregeras till att bli "hemländer" som i det forna Sydafrika.

Hur många av de boende i Nordost söker arbete inom vallgraven om de inte är en mångkulturell lönebidragare som serverar kaffe vid nåt café för studenter? Hört talas om rusningstrafik på morgonen in till centrum därifrån?

Bor man i Mölnlycke, Mölndal eller runt Frölunda och arbetar inom samma zon slipper man helt skatten och det är där man nu alltmer förlägger både nybyggen och framtidens arbetsplatser.
Citera
2013-05-05, 20:58
  #2020
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Intressent argumentation och återigen utan källor.

Skiljer sig Göteborgs demografi och socioekonomiska struktur på sig på det sättet att höginkomsttagare gärna bor centralt? I de flesta andra svenska städer så har det ju blivit en ordentlig baby-boom i innerstäderna.

Fast kan du inte förklara det rent ekonomiska resonemanget här: Trängselskatt på maximalt 60 kronor per dygn uppvägs inte av de förkortade restiderna som alla i tråden är ense om förekommer. 60 kronor medför att din restid inte får förkortas mindre än 13,5 minuter totalt på dygnet för att det ska bli minus. Har inte sett en enda rapport om mindre restidsminskning än så. Är fallet istället så att du betalar mindre i trängselskatt, t.ex. 16 kronor per dygn så räcker det med en restidsminskning på 4 minuter för att räkna hem det.

Framförallt i Malmö innerstad där nu ett av de vanligaste namnen är nyfödda är just Mohammed.
Är det som kaffeserverande lönebidragare dessa behövs främst för göteborgs universitetslärare samt studenter, alla jurister vid tingsrätt och andra förvaltninger och läkare från åtskilliga läkaremottagningar, när de tar sin paus i arbetet? De som ofta tar cykeln till jobbet var dag och behöver billig subventionerad arbetskraft till att servera dem kaffe på café?

Citat:
Ett skäl till att Mohammed och andra kommer så högt i Malmö är att utbudet av arabiska pojknamn inte är så stort. Många barn delar på få namn. De flesta barn med arabisk bakgrund döps till något av de tjugo trettio vanligaste förnamnen.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/malm...be-till-ozlem/

I Malmö ligger de "utsatta utanförskapsområdena" i stadkärnan omgiven av medelklassens utspridda villaområden till skillnad från Göteborg. Undrar hur det ser ut om 30 år..?

Jag tycker man kan förlägga de nyanlända i boenden inom vallgraven eller varför inte på nybyggnation på Heden så att de snabbt integreras i samhället och de bostäderna lär knappast behöva garage. Inom kort lär de troligen alla arbeta som både jurister och läkare och behöver då ingen bil eller vad tror du? Var finns deras arbetsmarknad? Hör de till skatteunderlaget för trängselskatt med sin kompetens att valla getter i Afrika?

Denna kollektivburna mångkultur är nog rena lyftet för innerstaden som helst inte vill alstra ytterligare bilism till och från centrum med bil eller vad tror du själv?
Där de nyanländas barn snabbt integreras med hjälp av att gå i samma skolor som de med föräldrar som är läkare och jurister. Rena lyftet för innerstaden.

Jag tror detta förslag helt skulle få biltrafiken att helt abrubt avstanna till och från centrum samt helt förvandla innerstaden till en rogivande idyll och reservat för alla de cykelburna. HEHE



__________________
Senast redigerad av Rektangel 2013-05-05 kl. 21:34.
Citera
2013-05-05, 21:27
  #2021
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Västsvenska paketet gynnar ju främst västsverige. Du hänvisar till vad alla bilister i hela Sverige betalar i skatt och på den grunden bygger du din ståndpunkt att göteborgarna skall slippa betala trängselskatt. Lite pinsam slutsats hehe

En annan sak jag tycker att du har missat i ditt resonemang är hur satsningarna skall kunna svälja det kommande behovet av mer trafik som kommer bli ett faktum när framkomligheten blir bättre.

Idag är tex tingstadstunneln överbelastad (dimensionerad för 100 000 bilar/dag och det passerar ca 120 000 bilar/dag)

Detta problem löser man på 2 sätt:
1. Använd ekonomiska styrmedel för att få folk att avstå från att ta bilen, tex trängselskatt
2. Bygg kontinuerligt ut nya tunnlar/lösningar eftersom ny trafik kommer att induceras.

Med alternativ 2 så har vi ett ytterligare problem. Skatten på drivmedel tillfaller staten och nya vägar konkurrerar med landyta där man annars kan bygga butiker och skapa jobb ---> pengar till kommunen.

Nya vägar får kommunen vara med och bekosta underhåll för. Hur finansieras detta om kommunen inte är förhindrad att ta ut avgift för de vägar som de är skyldiga att underhålla?

Ett problem som du missar är att trängselskatten inte är någon avgift som tillfaller göteborgs kommun, det är en statlig skatt, och skattepengar kan inte öronmärkas till särskilda ändamål.

Alltså finns det inga garantier att trängselskatten kommer att finansiera västsvenska paketet.
Citera
2013-05-05, 21:44
  #2022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Ett problem som du missar är att trängselskatten inte är någon avgift som tillfaller göteborgs kommun, det är en statlig skatt, och skattepengar kan inte öronmärkas till särskilda ändamål.

Alltså finns det inga garantier att trängselskatten kommer att finansiera västsvenska paketet.

Det där är väl ändå ett ganska löjligt argument.

För att göra det enkelt.
Jag lovar att köpa en vara för 200 kr till dig om du bidrar med 100 kr. Hur vet du att det är just Din 100-lapp som jag köper varan för. Behöver du veta detta? Eller är du bara intresserad av att du får varan så länge du betalade?
Citera
2013-05-05, 21:54
  #2023
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Det där är väl ändå ett ganska löjligt argument.

För att göra det enkelt.
Jag lovar att köpa en vara för 200 kr till dig om du bidrar med 100 kr. Hur vet du att det är just Din 100-lapp som jag köper varan för. Behöver du veta detta? Eller är du bara intresserad av att du får varan så länge du betalade?

På vad sätt är det ett löjligt argument?

Du tycker alltså att det är helt okej att pengarna kan rull ut ur Göteborgarnas fickor och finansiera vad fan som helst?

Sen är det inte ett argument, det är fakta, det hade känts en aning bättre om det hade varit en avgift som oavkortat hade gått till göteborgs kommun, håller du inte med?
Citera
2013-05-05, 22:12
  #2024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
På vad sätt är det ett löjligt argument?

Du tycker alltså att det är helt okej att pengarna kan rull ut ur Göteborgarnas fickor och finansiera vad fan som helst?

Sen är det inte ett argument, det är fakta, det hade känts en aning bättre om det hade varit en avgift som oavkortat hade gått till göteborgs kommun, håller du inte med?

Ja visst det är fakta. Ursäkta mig. Men jag ser inte problemet i resonemanget. Staten har klargjort att det fattas 14 miljarder för att bekosta VSP. Pengarna kommer in och regionen får sitt VSP.

Åter till exemplet. Om du betalar mig 100 kr, varför är det viktigt för dig att det just är dessa pengarna som jag köper varan för? Om jag super bort pengarna och sedan tar dom ur egen ficka för att köpa varan åt dig. Vad är då problemet?
Citera
2013-05-05, 22:17
  #2025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja visst det är fakta. Ursäkta mig. Men jag ser inte problemet i resonemanget. Staten har klargjort att det fattas 14 miljarder för att bekosta VSP. Pengarna kommer in och regionen får sitt VSP.

Åter till exemplet. Om du betalar mig 100 kr, varför är det viktigt för dig att det just är dessa pengarna som jag köper varan för? Om jag super bort pengarna och sedan tar dom ur egen ficka för att köpa varan åt dig. Vad är då problemet?

Problemet är att när dessa 14 miljarder har kommit in till finansieringen om sisådär 15 år, då kommer trängeselskatten generera ett stort nettoöverskott för staten, pengar som rimligtvis enbart borde komma göteborgarna och personer boendes i regionen till nytta.
Citera
2013-05-05, 22:19
  #2026
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Problemet är att när dessa 14 miljarder har kommit in till finansieringen om sisådär 15 år, då kommer trängeselskatten generera ett stort nettoöverskott för staten, pengar som rimligtvis enbart borde komma göteborgarna och personer boendes i regionen till nytta.


Ja
Men det var inte riktigt detta du påpekade från början. Detta problemet hade ju för övrigt funnits kvar även om pengarna hade öronmärkts till VSP vilket du tyckte skulle ske.
Citera
2013-05-05, 22:20
  #2027
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
På vad sätt är det ett löjligt argument?

Du tycker alltså att det är helt okej att pengarna kan rull ut ur Göteborgarnas fickor och finansiera vad fan som helst?

Sen är det inte ett argument, det är fakta, det hade känts en aning bättre om det hade varit en avgift som oavkortat hade gått till göteborgs kommun, håller du inte med?

Politiker har försnillat pengar förr. Det har vi i Göteborg erfarenhet av så det räcker. Särskilt avseende utbyggnaden och uppgraderingen av spårvagnar. Dessutom är det många val kvar tills detta årtal.
Citera
2013-05-05, 22:34
  #2028
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja
Men det var inte riktigt detta du påpekade från början. Detta problemet hade ju för övrigt funnits kvar även om pengarna hade öronmärkts till VSP vilket du tyckte skulle ske.

Jag uttryckte inte någon önskan om att pengarna skulle öronmärkas, jag påpekade enbart att det inte finns några garantier, detta tyckte jag var viktigt att påpeka.

Däremot tycker jag att det borde vara en avgift som helt tillfaller göteborgsregionen, men nu förhåller sig saken inte på det viset och det kan jag bara beklaga.

Jag tycker att det vore en skam om det inte blir någon folkomröstning, inte för att utfallet i en folkomröstning kommer att ändra på något, utan p g a den demokratiska aspekten, vill 10% ha en folkomröstning, så ska dom få en.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback