Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Jag anser mig kunna avfärda trängselskatten utan att behöva bidra med något i gengäld.
Då det är det exakt det som politikerna gör. Dom lägger avgift på befintliga vägar och säger åt oss ställa bilen utan att komma med något i gengäld. (och nej, kollektivtrafiken i Göteborg är för dålig för att kunna ersätta bilen i den utsträckning som i t.ex Stockholm och London.)
Därför kommer kollektivtrafiken att byggas ut. Att skatten skall finansiera ALLT samtidigt som folk klagar över högt skattetryck. Ja det är en utopi. Finns många exempel på när vi medborgare är med och betalar för det vi själva vill använda. Ett exempel är IT infrastuktur som staten bekostar och därefter säljer licenser till privata bolag som därigenom tar ut denna kostnad på din och min bredbands/mobilräkning etc. Inte fan gnäller folk om att skattebetalarna skall finansiera detta för att dom själva skall få mindre räkniningar.
Citat:
Är en hänvisning till transportstyrelsen din professionella slutsats? Om man ska köpa allt rakt av som kommer från politiker och myndigheter så vad fan är det vi diskuterar?
jag utgår ifrån att transportstyrelsen har kommit fram till denna slutsats med stöd av fakta och trovärdiga prognoser. Ja visst, det är andra hands information och jag måste granska alt ha fler källor. Mot bakgrund av att min oponents information var hans egna fantasier så värderar jag detta som högt i sammanhanget.
Citat:
Jag har tyvärr ingen källa där det sägs att trängselskattens syfte är huvudsakligen finansieringen. Och det vet vi väl båda varför? Jo för att det är väldigt enkelt att bara slänga med miljöaspekten och trängseln. Även om det inte väger lika tungt som pengarna.
Har man inte förstått att trängsel är ett problem i gbg samt att den kommer öka så bör man tänka till lite.
Mobiliteten måste öka av flera skäl, som jag beskrivit tidigare i tråden.
Trängselskatten har haft en positiv effekt i stockholm, och hade jag haft tid så hade jag letat upp någon vetenskaplig artikel i ämnet som stödjer trängselskatt.
Vill du hävda att detta inte är syftet så får du komma med något mer trovärdigt än dina sentimentala uppfattningar.
Citat:
Men om man inte är helt efterbliven kan man enkelt komma fram till den slutsatsen ändå. ALLT pekar på att det är främst pengarna dom vill åt. Att dom påstår att vi kommer få bättre miljö och minskad trängsel är något som kommer hamna i skuggan av hur orättvis, snedvriden och segregerad staden kommer bli.
Finansieringen ÄR politikernas huvudargument till varför vi behöver trängselskatt.
Aja som sagt kom med en rimlig förklaring.
Jag upprepar mig:
-Trängselskatt har reducerat trafiken tidigare och det finns mycket forskning som även stödjer detta.
-Minskade köer ger skapar bättre möjligheter för tillväxt (se tidigare i tråden)
-Göteborgspolitiker vill skapa förutsättningar för tillväxt.
Alltså håller inte argumentet att
enda anledningen är att dra in pengar.
Citat:
Låt oss säga att biltrafiken mirakulöst minskar med 25 % utan trängselskatt. Hade detta vart skäl till att inte införa trängselskatt? Svar nej. Varför? För att då kan vi inte finansiera det västsvenska paketet.
Hade inte mobiliteten varit ett problem och då hade inte trängselskatt varit ett skäl att öka mobiliteten.
Så ja i stort har du rätt där ja