2013-02-03, 14:19
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Och låginkomsttagare som har jobb jobbar vanligen i ett industriområde utanför staden ditt kollektivtrafiken är ett skämt -> de måste ha en gammal billig bil och betala trängselskatt.

Särskilt om de bor på Hisingen eller Nordost där dessa människor flockas.
De välmående enklaverna söder om Storgöteborg slipper ofta denna skatt beroende på var de väljer att förlägga sin arbetsplats

Lustigt att de som bor söder om GBG kan nå Fiskhamnen/Klippan och de kontorskomplex som ligger där om de väljer att gena över Kungsladugård från Dag Hammarskjöldsleden, medans den stackare som väljer att bo på Hisingen eller i de Nordöstra stadsdelarna drabbas särskilt tungt.

Likaså drabbas de som arbetar runt Gamlestaden/SKF helt slumpmässigt av denna skatt beroende på var de väljer att bo. En del tvingas betala dyrt medans andra helt slipper den trots att de arbetar på samma ställe. Rättvist?

Områden som Öjersjö i Partille eller Mölnlycke slipper helt skatten om de väljer en arbetsgivare runt Sisjön eller Fljöjelbergsgatan i Mölndal eller Astrazeneca. De kan även relativt enkelt nå Gamlestaden och det industriområdet som ligger öster om detta utan trängselskatt.

En omvänd Robin Hood-skatt även om idag inte ens MP-folk bryr sig om fördelningpolitik så länge de kan ha udden mot "bilburna män hörande till övre medelklass".

Förlorarna är de som bor runt Kungsladugård och västerut och inte väljer att ha en arbetsplats söderut utan har jobb på Hisingen (Volvo)eller centrum. Fast de som har arbete i centrum därifrån tvingas nog redan idag att ta spårvagn eller cykla.

Kommer nästa generation som flyttar hemifrån anpassa sig efter vilka områden som blir inattraktiva beroende på denna skatt? Kommer företagen i större utsträckning placera verksamhet runt Sisjön, Mölndal eller Gamlestaden? Undviker de Hisingen och centrum?

Blir det intressant att ha verksamhet i Gårda och Gullbergvass i framtiden relativt andra lokaliteter? Särskilt när allt färre har råd att pendla och har att välja mellan ett eget boende i en kranskommun men då inte ha råd med bilrelaterade skatter utan väljer andra alternativa arbetsplatser...? Alternativt välja bort bilen, flytta in i en hyreslägenhet i centrum, cykla eller åka kollektivt?

Jag är inte säker på att centrum vinner på det här. Hur tror ni familjeförsörjare med barn väljer sitt boende?

Är det ett slump att nästa hotell som invigs snart, även om jag inte kan datumet ligger på Lindholmen, Hisingen? Har hotellgästerna tröttnad på trafiinfarkterna i centrum var gång de ska från hotellen i centrum till t ex Hisingen. Är det en slump att lilla Mölndal har flera attraktiva hotell med gångavstånd till pendelstationen Mölndalsbro och direkt in till Centralstationen där man faktiskt lättare når sina möten i GBG än om man bor på ett hotell i centrala GBG? Ska man besöka Sijön eller nåt företag inom Mölndal så är det bara en kort taxiresa bort utan trafikinfarkt,trängselskatt och köer.

Vad är då västlänken värd och vilka behov uppfyller den när verksamhet alltmer utlokaliseras utanför tullarna? Har centrum förtvinat i takt med att det bilburna skatteunderlaget styr hjulen åt andra arbetsplatser och anpassar sitt boende därefter?
Även tingsrätten utlokaliserades till Ullevigatan från Gustav Adolfs torg och är det inte lustigt att de enda tillgängliga lokalerna fanns i Mölndal och inte i det trånga Göteborgs centrum (poliserna är bilburna)?

Arresten är ulokaliserad till Aminogatan 27 i Mölndal i ett nattetid öde industriområde utan kollektivtrafik vilket gör att frisläppta nattvandrare ofta utgör en fara nattetid när de vilsna söker finna en väg hemåt över motorvägen.
Senast redigerad av Rektangel 2013-02-03 kl. 14:31.
Citera
2013-02-03, 14:22
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudek
Trängseln minskar. Trafiken har minskat med i snitt tjugo procent rakt över, och det går snabbare för lastbilar, kollektivtrafik och bilister. Dessutom är det numera lättare att förutse hur lång tid en resa kommer ta, det var mycket svårare förut.
Färre fordon ger inte bara bättre luft och färre olyckor, det innebär också att värdefull mark kan användas till boende istället för parkeringsplatser. Kollektivtrafikens marknadsandel växer nu och beräkningar som används nationellt visar att det gynnar även folkhälsan. 17 miljarder går att spara nationellt om bilister börjar åka kollektivt, och då tittar man enbart på folkhälsa, inte alla andra mervärden. Göteborgsdel av den kakan är stor. Räknar man in andra mervärden uppskattas att varje satsad skattekrona ger 1,75 kr tillbaka i form av andra vinster. Det är säkert jättegött att köra bil, men det håller inte för en växande stad att ha så stor marknadsandel bilister. Inbitna bilister får faktiskt flytta till mindre städer om de inte vill bidra alls, utan bara brumma runt och gnälla och choka igen staden.

Du utgår nu från att boende och arbetsplatser är statiska och inte dynamiska?
De välutbildade och de med köpkraft är ofta bilburna. De kan rösta med hjulen och välja att betala skatt i kranskommunerna och så även välja att förlägga sin köpkraft där, även om ni lyckats kuppa den politiska makten i kommunen.

Många arbetetsplatser har personal som ofta måste transportera sig i tjänsten och frågan är då om de utlokaliserar sig eller tar taxi? Varför fanns det inga alternativa arrestlokaler i centrum utan polisen fick söka sig till Mölndal? Tror du inte privata företag kan ställas inför samma dilemma?
Därifrån är inte steget långt till att utlokalisera sig helt.
Senast redigerad av Rektangel 2013-02-03 kl. 14:40.
Citera
2013-02-03, 15:17
Medlem
Rektangels avatar
I äldre tider låg embryot till det som senare blev vår tids polisväsende vid Kungsporten men utlokaliserades i modernare tid.

Det som blev Sahlgrenska låg runt Kvarnberget (Västra Nordstan) och ett museum ligger Östra Hamngatan (låga jämna nummer) om inte mitt minne sviker mig och sjukhuset utlokaliserades senare när det blev trångt där. Läkarna fick senare namnge gatorna i Guldheden.
Även Chalmers låg i Vasastaden tills även de utlokaliserades sig till den plats de ligger idag.

Även bankpalatsen låg en gång i tiden runt Lilla Torget och utlokaliserades även de i samband med att det moderna Nordstan byggdes. Skatteverket flyttade även de från Rosenlund till Nordstaden men huruvida detta var en lyckad omplacering eller ej är snarast föremål för en egen trådstart. Tingsrätten flyttade nyss till Ullevigatan och vad det ska bli av den gamla bygganden vid G. A-torg vet jag inte.

Enligt uppgift ska greve Rutger von Asceberg haft det som ståligt palats där den tidens etablissemang gärna ville ha en inbjudan, men inte senare efter att denna byggnad vid Gustav Adolfs torg blev säte för tingsrätten. Då var det inte längre status att gästa denna byggnad.

Det gamla regementet vid Kaserntorget utlokaliserades vid förra sekelskiftet även det och fick dra mot KA4 och Älvsborg. Det lever kvar i gatunamnen ännu idag eftersom knektarna i händelse av ofred skulle befästa centrum från Kungsporten och att dessa gator ännu idag kallas för Östra & Södra Larmgatan. När muren senare revs byggdes en gata som idag kallas för Stora Nygatan. För att inte nämna Bastionen i dess närhet. Knektarna nära Kungsporten kunde släcka törsten vid Gamle Port... Lilla och Stora bommen (vid utfarten av den stora hamnkanalen) är namngivna efter de skydd som man nattetid hade för att inte överaskas sjövägen av den "lede fi"...
Norr om Nordstaden heter Kanaltorgsgatan och i äldre tider var Östra och Västra hamngatan vattenfyllda. Där Operan idag ligger var en fästning (S.t Erik) där straffångar vistades. Singsing som Operan vitsigt kallas.

Glöm för all del inte att Kungsportsavenyn och Vasastaden faktiskt ligger utanför det egentliga centrum och att tyngdpunkten i det gamla Göteborg engång försköts från det gamla centrum innanför kanalerna och runt Kaserntorget till vår tids krogtäta Avenyn som faktiskt inte ligger i centrum utan i Vasastaden. Glöm inte att tyngdpunkten återigen kan förflytta sig i framtiden. Även då främst söderut. Sisjons och Högsbos industriområde kan snarast ses som gamla utlokaliseringar från gamla hantverkstillhåll i Masthugget och Majorna. Inget är statiskt och för evigt givet.

Även det gamla Televerket låg i de lokaliteter som idag ligger vid Kaserntorget och telegrafen vid Västra Hamngatan och tvingades flytta till bättre lokaler och nu är Telia vid Johan Willins gata i Gårda, så man har i alla tider tvingats utlokalisera verksamhet och över tiden söka mer ändamålsenliga lokaliteter och den trenden lär fortsätta.

Frågan är i vilken riktning Storgöteborg växer när Hisingen inte längre kan svälja mer trafik och nu de boende där drabbas av trängselskatt? Är det inte uppenbart att de kranskommuner som nu ligger sydost gynnas av utvecklingen? Där man nu kan bo och verka utan vare sig trängselskatt och har fria ytor för både boende och arbetsplatser? Man kan även välja att cykla till sin arbetsplats där om man så vill.
Senast redigerad av Rektangel 2013-02-03 kl. 15:41.
Citera
2013-02-03, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dudek
Trängseln minskar. Trafiken har minskat med i snitt tjugo procent rakt över, och det går snabbare för lastbilar, kollektivtrafik och bilister. Dessutom är det numera lättare att förutse hur lång tid en resa kommer ta, det var mycket svårare förut.
Ja, trafiken minskar där vägtullar finns. I GP presenterades imponerande statistik som visade att antalet bilister som körde in till Göteborg från Partille hade minskat med ca 3000 (dagligen, tror jag). Dock hade trafiken in till Göteborg via Landvetter ökat med... just det: ca 3000.

Det du säger stämmer; där det finns vägtullar.

Nu ska man dessutom bygga ut Landvettervägen i och med den trafikökning som uppkommit. Idioti på hög nivå.
Citera
2013-02-03, 18:30
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Vad jag vet ligger Volvos tre huvudkontor på Hisingen och SKF:s i Gamlestaden såvida de inte nyligen mig ovetande flyttat in i centrum eller Vasastan..? Mölnlycke AB ligger även det i Gamlestaden och Astrazeneca ligger i Mölndal. Stena i Fiskhamnen, SCA har sitt kontor i GBG i Sisjön (Bäckstensvägen) och övrig verksamhet i Mölndal. Volvia flyttade från sin utlokalisering i Angered (mångkulturellt paradis)och är nu i Gullbergsvass.
Med tanke på var de stora arbetsplatserna finns så står jag återigen och kliar mig i huvet och försöker klura ut behovet av tågstationen i Haga.
Citera
2013-02-03, 18:39
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Med tanke på var de stora arbetsplatserna finns så står jag återigen och kliar mig i huvet och försöker klura ut behovet av tågstationen i Haga.

Jadu.
Du är inte ensam att fundera över detta.
Men det är väl pittoreskt och så på alla sätt och vis.
Kosta vad det kosta vill.
Citera
2013-02-03, 18:45
Medlem
Citat:

Hagaborna kanske tycker det blir för långt att cykla till de stora arbetsplatserna?

Citat:
Varför inte ta färjan..? Fryser det lite till kan ni ju åka skridskor över?
Jag begriper inte varför du bor på Hisingen om du jobbar i centrum.

Tyvärr, jag passerar bara igenom centrum och där jag jobbar vill jag inte bo. Förut åkte jag mot trafiken på lederna, alltså ingen trängsel med bilen för min del, bara på bussen...
Citera
2013-02-03, 19:13
Medlem
Citat:

Samma diskussion kan ju föras även för andra infrastrukturprojekt. Varför sätter vi så enorma pengar på Förbifart Stockholm (ger väldigt diskutabel NNK). Inte minst då dessa samhällsekonomiska kalkyler har en viss förmåga att övervärdera nyttan av väginfrastruktur och undervärdera nyttan av spår.

Helt klart är det nyttigare att köra bilen än att kunna ta tåget och nyttja restiden till något.

Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Jadu.
Du är inte ensam att fundera över detta.
Men det är väl pittoreskt och så på alla sätt och vis.
Kosta vad det kosta vill.

Eller att det av tekniska själ är svårt att få radierna att fungera med direktsträcka till NET, och att då få in ytterligare ett centralt stationsläge är felaktigt?
Citera
2013-02-03, 19:29
Medlem
Rektangels avatar
Citat:

Kanske för att miljömupparna i Haga/Majorna inte orkar cykla till centralstationen eller är för snåla för att ta taxi som idag är den enda möjligheten om du ska med de tidiga tågen till Stockholm.

Vem vill ställa sin cykel på centralen och gå upp i ottan?

Ingen kollektivtrafik finns så tidigt och definitivt inte om du bor i ett villakvarter långt från kollektivtrafikens linjer. Det är snart helt omöjligt att ta bil till centralen även om så din sambo vore snäll och dumpade av dig. Det finns inget utrymme för att med bil lämna av och definitivt inte att stanna,vänta och hämta resenärer för alla bilburna.

Nu expanderar kontorskomplex runt Gullbergsvass och så snart området runt Kruthusgatan om de nu bygger nya kontorskomplex där. De har att gå till & från pendeltågen.

I annat fall lär centralen alstra så mycket biltrafik av folk som vill hämta och lämna de sina att de själva kvävs av densamma med kroniskt trafikinfarkt som resultat, såvida de inte avlastar genom att bygga fler alternativa matarstationer längre västerut.

Problemet är att tåg är spårbunden och inte lika flexibel som just buss och bil. Man kan inte ändra spårbunden trafik lika enkelt som mer flexibla busslinjer. Spår som ofta inte är anpassade till var folk bosätter sig i framtiden eller väljer att ha sin arbetsplats. De ligger där de ligger.

Därför vinner flyget alltmer på tågets bekostnad. Särskilt om du bor sydost eller har din arbetsplats där med utbyggda välfungerande trafikleder som du kan åka med taxi och bil utan trängselskatt. Alternativt att dina gäster effektivt kan nå sin destination utan att först passera trafikninfarkternas centrum genom att åka taxi direkt till/från Landvetter istället för först taxi till tåget från centrum, där centralen faktiskt ligger.

Vad f-n ska de till centrum och göra samt alstra önödig biltrafik när det fnns en nåbar flygplats, enkel att nå utan trängelskatter och bilköer? Detta eftersom många av näringslivets kontor faktiskt inte ligger i centrum.
Senast redigerad av Rektangel 2013-02-03 kl. 20:13.
Citera
2013-02-03, 21:55
Medlem
Rektangels avatar
Andra delar av Storgöteborg känner man av att bilsterna men även tung trafik väljer andra vägar.
Trafiken försvann inte. Den tog bara andra mindre vägar så att de stora trafiklederna blir mer framkomliga för de som vill betala för detta.

Troligen bilpendlare som arbetar just sydost eller söder om GBG. Troligen från Partille (Öjersjö),Lerum eller allmänt från Nordost eller allmänt österifrån.
http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.1272485-oroade-over-trafikokningen

Senast redigerad av Rektangel 2013-02-03 kl. 22:05.
Citera
2013-02-03, 22:37
Medlem
Citat:
Andra delar av Storgöteborg känner man av att bilsterna men även tung trafik väljer andra vägar.
Trafiken försvann inte. Den tog bara andra mindre vägar så att de stora trafiklederna blir mer framkomliga för de som vill betala för detta.

Troligen bilpendlare som arbetar just sydost eller söder om GBG.

http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.1272485-oroade-over-trafikokningen

För egen del var (nya) Öjersjövägen ett naturligt val för mig redan före trängselskatten de gånger som jag skulle ta mig mellan Mölnlycke och Partille. Numera får vägen även svälja strömmen av trängselskattevägrare mellan E20 öster om och E6 söder om Göteborg, till de boendes förtret.

Med åren så har alltmer av trafikarbetet i Göteborg flyttats ut från gator och mindre vägar till de stora trafiklederna, vilket har setts som positivt från trafikplanerarhåll.

Trängselskatterna i Göteborg motverkar mycket riktigt denna positiva utveckling och leder trafikströmmarna tillbaka in på mindre och farligare gator och vägar.

Till sist, ordet "smitväg" som nämns i artikeln är ett nedvärderande begrepp som förresten användes i Göteborg även före trängselskatten.

Före trängselskattens tid ansåg en del av våra kära trafikplanerare och politiker att de trafikanter som valde alternativa rutter vid trafikstockningar körde "smitvägar".

Det borde hetat "smartvägar" istället - att slippa hamna i köer är smart!
Citera
2013-02-04, 00:17
Medlem
DIdes avatar
Det skulle vara intressant med en siffra på avgiftsintäkten nu efter första månaden. De måste ju dra in minst 100 miljoner för att beräkningen skall gå ihop. Har de gjort det?
Det förefaller tveksamt men roligt för dem om det blir så och katastrof för oss boende i Göteborgs kommun om det inte går ihop. 3 miljarder i investering är mycket pengar som skulle kunna finansiera bra skola mm. (som de nu istället drar ner på för att bygga kameror...otroligt hur politruckhjärnor fungerar)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in