2013-01-04, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Jag förstår inte riktigt vad du menar här faktiskt, mitt jobb tillåter inte att jag minskar tiden 25 procent och inte heller är jag intresserad av en löneminskning på 25 procent.

Om du med "ditt jobb" menar "ditt företag" (där du jobbar) så kan jag köpa det...om du menar att du har en så viktig arbetsuppgift, som bara du klarar, och att just du måste jobba minst 8 timmar/dag för att det ska bli gjort, och om det inte blir det så händer något hemskt...skitsnack.

Du behöver inte gå ner 25% i lön, tvärtom, du ska inte det.

Citat:
Är ditt förslag att jag istället för att arbeta 100 procent ska arbeta 75 procent och tillbringa de 25 procenten som jag tidigare arbetat med att åka buss till jobbet?

Det var ett exempel Kan vi jobba 8 timmar (100%) och tillbringa 2 timmar (25%) på en buss, så kan vi såklart jobba 6 timmar och tillbringa 2 på en buss (sen om du vill kalla det 100%+33% eller 75%+25% är irrelevant)...men vi ska självklart inte tillbringa mer tid på resor till arbetet än absolut nödvändigt, men det är inte farligt, och man kan ju använda den tiden.

6-timmars arbetsdag är också 100%.

Citat:
Det är inte det farligaste som finns att tillbringa tiden på en buss men den tiden som jag skulle tillbringa där och "umgås" med främmande människor (människor som sitter djupt försjunkta i sina mobiler eller berusade) vill jag hellre lägga på att träffa min fru och barn.

Som sagt, vi ska inte tillbringa mer tid på resor till arbetet än vi behöver...men människor tenderar att ser problem överallt. Om det nu är 2 timmar, så kan man ju se till att du kan tillbringa dom med din fru och dina barn, dom ska väl också åka till jobb/skola...(men som sagt, det är bara ett exempel)

Citat:
Det är bara en grupp som drabbas av den här skatten, detta är något som drabbar alla. Det tål att påpekas igen att en miljard årligen ska raderas från konsumtionen.

Fast nej, det drabbar ju inte alla. Pengarna raderas inte, dom omfördelas, och om jag ska utgå ifrån hur du låter, så gissar jag att du är en av dom som dom omfördelas till (det är människor som jobbar mot/med kommun/stat/landsting som kunder t.ex.)

Citat:
Detta är ingen affärsverksamhet... Man kan också fundera på varför det är så få företag som gör den typen av vinster, kanske beroende på konkurrens och att kunder har valmöjligheter.

Fast det finns det ju företag som gör (men det är svårt att konkretisera det, men är jag konsult, så allt jag bidrar med är tid, och jag skatteplanerar, så gör jag ju en "vinst" (i den transaktionen) på nästan 100%.

Men jag menar att INGEN betalar mer än absolut nödvändigt, och absolut inte mer för någon annan än man tjänar själv, om man har valmöjligheter. Så eftersom jag har gjort bedömningen att du är höginkomsttagare, hur mycket valmöjligheter har dina kunder, eller deras kunder? (det är ofta just skattepengar 1 eller 2 led bort, vilket ju är helt naturligt när vi betalar 70% i skatt)

Citat:
Skatt är visst pengar som försvinner! Pengar slösas bort på massa skit och försnillas.

Nej, det är det inte. Att pengar slösas och försnillas är inte samma sak som att dom försvinner.

Citat:
Varför skulle någon per automatik få mindre för att skatten sänks?

Men seriöst...du verkar inte såhär dum.!? Skattepengarna används ju till 100%, så om staten sänker skatten, så MÅSTE någon få mindre...det är liksom...självklart..(om du får mindre lön/intäker, så kan du inte ha lika mycket utgifter)

Citat:
Jag är inte emot skatter i sig och tycker gott att vi ska ha en gemensam välfärd men vi betalar redan hälften av lönen i skatt.

Absolut, men problemet kommer när du delar upp ekonomin. Du måste betala 100% av din lön, annars fungerar inte ekonomin. Sen kan man alltid diskutera om vi ska ha 20, 50 eller 80% skatt, men resterande måste spenderas.
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-04 kl. 12:24.
Citera
2013-01-04, 12:20
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
En värld där alla åker elbilar kommer inte skapa köer och trängsel.
Kan du förklara hur du tänker?

Ja, det kan jag. Tyvärr finner jag det meningslöst då det är ytterst tveksamt till att det kommer att öka din förståelse.

Alternativt är du egentligen emot trängselskatten och använder din argumentation för att belysa problemen med skatten? Jag tror att dagens ungdom kallar det för att trolla...
Citera
2013-01-04, 12:23
Medlem
Citat:
Här är f.ö. ett svar från trafikverket and påverkan på handeln
http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar---Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg---Effekter-av-trangselskatten/

Trafikverket (och de flesta andra myndigheter) jämför som vanligt med Stockholm vilket ju är befängt. Skulle skatten i göteborg likna den i stockholm skulle beskattat område sträcka sig i ett område begränsat av E45, E6 och söderleden. Man hade då kunnat passera göteborg utan att betala och man hade dessutom kunnat bosätta sig så man inte omfattas av exprementet. Precis som i stockholm. Som det nu blev är det otroligt svårt att bo i göteborg och inte påverkas...
Citera
2013-01-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Om vi för en sekund glömmer att du uppvisar ett nästan barsnligt naivt drag, och att man nästan drar slutsatsen att du är politiker, så....gynna? Man TAR ju pengar från någon!?

Varför ska staten, politiker som bör jobba för alla, omfördela pengar ORÄTTVIST?

Det är ju stöld (och jag är egentligen för skatt, för jag tror att vi behöver en stat som bygger saker som alla inte kan se behovet av, men det där är likförbannat stöld...)

Du verkar inte har någon koll på anledningen till att trängselskatten införs. Jag får impulsen att du tror att den inför för nöjes skull. Implementeringen medför vissa fördelar och detta måste någon betala för. Hur man fördelar ut denna betalning samt rättviseperspektivet på det hela är ingenting du redogjort för. Jag tycker däremot att jag har varit specifik och klar på den punkten.

De som utnyttjar vägen betalar för den. Alla skattebetalare utnyttjar inte vägen och att lägga kostnaden här är inte rättvist för mig.

Läs detta så tar vi diskussionen sen.
http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar---Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg---Varfor-trangselskatt/

Citat:
Är du såhär korkad? Om jag har 100kr över när jag har köpt allt jag behöver för att leva, så konsumerar ja mat, kläder osv. Jag kan då även konsumera för den 100lappen.

Om staten då helt plötsligt vill ha 100kr extra i skatt, så innebär det att jag konsumerar för 100kr mindre.

Men om jag istället har 50kr över, och staten vill ha 100kr extra i skatt, så passerar jag ju "marginalen".

Det innebär hur som helst att handeln kommer minska, OCH människor kommer att hamna i kläm.

Om det är någon som uppvisar ett korkat beteende så är det du. Man har konstaterat att man inte kan dra någon slutsats för handeln iom trängselskatten. Vilket faktiskt var frågan. Du resonerar precis som de flesta wt människor och bygger dina tankar på hur det väl är. (I ditt huvud) Ditt exempel pekar på någon som lever på marginalerna och inte KOMMER ATT HA RÅD med konsumtion tack vara skatten. Vilket ändå inte är representativt för konsumtionen som driver handeln.

Du kan se på saken ut fler perspektiv. Tex att man främjar folk att använda kollektiva medel vilket driver folk in till stan, eftersom det är både dyrt och svårt att hitta parkering. Detta i sig kan stimulera konsumtionen.

Som sagt så kan vi enbart spekulera i detta då ingen har kunnat dra en slutsats.
Jag ser båda delarna, medan du och många andra målar upp extrema exempel och tror att dessa är representativa.

Citat:
JAG HAR ETT, SÄTT INTE FOLK I KLÄM? MED VILKEN RÄTT SÄTTER STATEN FOLK I KLÄM?

Återigen visar detta på hur långt du tänker efter. Förslaget är alltså att man inte har några vägtullar för att inte sätta folk i kläm. Inte heller några höjda skatter då det också sätter folk i kläm. Summa summarum ingen utbyggnad av det västsvenska paketet.
Vi kommer alltså få, mer köer, sämre framkomlighet, sämre luft, sämre förutsättning för tillväxt i regionen.
Lysande du
Citera
2013-01-04, 12:27
Medlem
Citat:
Det var ett exempel Kan vi jobba 8 timmar (100%) och tillbringa 2 timmar (25%) på en buss, så kan vi såklart jobba 6 timmar och tillbringa 2 på en buss (sen om du vill kalla det 100%+33% eller 75%+25% är irrelevant)...men vi ska självklart inte tillbringa mer tid på resor till arbetet än absolut nödvändigt, men det är inte farligt, och man kan ju använda den tiden.

6-timmars arbetsdag är också 100%.

Varför inte dra det ett steg till och arbeta 2timmar och åka till jobbet i 6timmar? Vad menar du man kan använda tiden på bussen till mer än att glo på facebook vilket är vad de flesta gör.
Citera
2013-01-04, 12:41
Bannlyst
Citat:
Du verkar inte har någon koll på anledningen till att trängselskatten införs. Jag får impulsen att du tror att den inför för nöjes skull.

Självklart inte, den är absolut nödvändig för att ekonomin ska gå ihop, redan INNAN Västsvenska Paketet ska byggas, som ju finansieras med lån, inte dom här pengarna. Staten har tagit över kommunernas ansvar för försörjningsstödet. Så staten får dom här pengarna till det, och kommunen har därför pengar över till dom löner och pensioner man har, som man ALDRIG egentligen haft täcknig för.

Citat:
Implementeringen medför vissa fördelar och detta måste någon betala för.

FÖRDELAR KOSTAR VÄL FAN INGET!!! Hur mycket lön får han den där "fördel"?

Citat:
Hur man fördelar ut denna betalning samt rättviseperspektivet på det hela är ingenting du redogjort för.

Det som är rättvist enligt mig är att om staten tar 100kr från mig, så fördelar dom sen 100kr till mig. Vilket i princip eliminerar behovet av skatt. Jag vet ju själv vad jag använder/behöver, och kan betala för det.

Citat:
Jag tycker däremot att jag har varit specifik och klar på den punkten.

Du är helt klart desillusionerad, ja.

Citat:
De som utnyttjar vägen betalar för den. Alla skattebetalare utnyttjar inte vägen och att lägga kostnaden här är inte rättvist för mig.

Nej men du förenklar frågan lite för mycket. För jag betalar ju allt ifrån sjukvård, till skola, till dagis, till...varje månad, som jag inte använder. Trängselskatten är ju inte den enda skatten vi betalar.

Citat:
Läs detta så tar vi diskussionen sen.
http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar---Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg---Varfor-trangselskatt/

Trafikverket, som tillhör dom som får dom här pengarna, som lever på det här, är väl knappast objektiva i det här?

Citat:
Man har konstaterat att man inte kan dra någon slutsats för handeln iom trängselskatten. Vilket faktiskt var frågan.

Vilka man? Man behöver ju inte veta VAD människor handlar, eller hur, eller vart, för att veta att dom handlar för pengar, med allt vad det innebär.

Citat:
Ditt exempel pekar på någon som lever på marginalerna och inte KOMMER ATT HA RÅD med konsumtion tack vara skatten. Vilket ändå inte är representativt för konsumtionen som driver handeln.

Nej helt rätt...VI ÄR BELÅNADE TILL UNGEFÄR 300% AV BNP I SVERIGE (PRIVATA + OFFENTLIGA SKULDER) SÅ VI HAR PASSERAT MARGINALEN MED GOOOOOOD MARGINAL....VI HAR LÅNAT PENGAR I 40 ÅR....

Citat:
Tex att man främjar folk att använda kollektiva medel vilket driver folk in till stan, eftersom det är både dyrt och svårt att hitta parkering. Detta i sig kan stimulera konsumtionen.

Jaså? Kan du på något sätt bevisa det beeendet hos människor?

Citat:
Som sagt så kan vi enbart spekulera i detta då ingen har kunnat dra en slutsats.

Fast eftersom jag är smartare än du så kan jag dra en slutsats. När det gäller den ekonomiska slutsatsen så är ju inte det ett skeende som börjar/slutar här, det är ju något vi har sett under 40 år...

Citat:
Återigen visar detta på hur långt du tänker efter. Förslaget är alltså att man inte har några vägtullar för att inte sätta folk i kläm. Inte heller några höjda skatter då det också sätter folk i kläm. Summa summarum ingen utbyggnad av det västsvenska paketet.

Nejdå...vi kan bygga det västsvenska paketet dubbelt så fort, utan vägtullar, och utan att folk hamnar i kläm...
Citera
2013-01-04, 12:41
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rivaldo2k2
Tänker du på Glenn Hysén så drabbar inte detta honom. Han bor i Linnéstaden, innanför tullarna.

Men suck, är du tolv bast eller?
Efter som namnet Glenn är kraftigt överrepresenterat i "gamla gooa Göötlaboorg" jämfört med övriga landet så är det ett bra "öknamn" på samtliga manliga nötter i hålan.
Precis som Lotta eller Ada är bra "öknamn" på den kvinnliga befolkningen i hålan.

Göteborgare är per definition ett riktigt pack med mindervärdes/lillebrorskomplex, dryga och otrevliga.
Göötlaboorg, det är grääjjer det, Sveriges framsida! Ooh såå fint det är häär! Å vattnet är såå salt och bra, det är annat än den där dypöölen ni kallar östersjön..

Framsida?! Yeah Right, solen går upp i öster..
När fan skall dom fatta att Göteborg bara är en medelstor svensk hamnstad? Varken mer eller mindre, som dessutom håller på att förvandlas till ett riktigt ghetto med allsköns MENA-människor.

OnTopic:

Det var ju knappast som att någon i Göteborg tyckte det var synd om dom som blev drabbade när det blev tullar i Stockholm.. Om det var någon i den medelstora hamnstaden som tyckte illa om tullarna i Stockholm så var det bara för att den personen var lite mer klarsynt än den gemene Glenn, och insåg att en dag kommer skiten även dit!
Så nej, det är helt rätt med tullar i Göteborg! Höj priset ordentligt där nere så att det blir som en retroaktiv betalning tills dom kommit ikapp Stockholmarna.

Förövrigt borde det införas tullar i alla lite större städer i Sverige.
Exempelvis: Malmö, Lund, Helsingborg, Kalmar, Växjö, Könöppning (Jönköping), Södertälje, Uppsala, Gävle, Östersund, Umeå, Luleå mfl.

För dom insamlade pengarna skulle vi kunna rädda Sverige genom att t.ex. köpa Danmark, bussa över våra pensionsräddare och spränga bron och leva lyckliga i alla våra dagar...

Mmm.. Underbara tanke...
Citera
2013-01-04, 12:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Varför inte dra det ett steg till och arbeta 2timmar och åka till jobbet i 6timmar?

Som sagt, vi ska självklart inte åka mer buss än vi behöver...och vi kan inte göra det du säger eftersom vi inte kan producera dom tjänster/varor vi behöver på 2timmar/dag.

Citat:
Vad menar du man kan använda tiden på bussen till mer än att glo på facebook vilket är vad de flesta gör.

...och sen när dom kommer hem så sätter dom sig framför facebook också, eller framför tv´n....varför är tiden på bussen "bortkastad" jmf. med det? Men alltså, det är ingen som ska åka 2 timmar/dag för att jobba...det är inte det jag säger.
Citera
2013-01-04, 12:46
Medlem
viperinos avatar

Citat:
3: Tycker du kan jämföra kostnaden att äga en bil med att äga ett månadskort när du gör denna jämförelsen. Du nämner inte heller det faktum att restiden med kollektiva medel kommer bli mindre för många som har långt att pendla iom förbättrad tågförbindelse. Du tar heller inte upp det faktum att trafiken kommer att öka med åren.
Göteborg måste lära sig reglera intaget av invånare. En stad kan inte ta emot invånare för visa sin solidaritet jämte världen. Staden måste ta sitt ansvar och skapa en infrastruktur där inkomsttagare belönas inte straffas. Klarar inte staden att tillgodose en vettigt trafiklösning vid expansion bör kommunen sätta ett tak för antal invånare.

Citat:
6: Ja det skall gå till västsvenska paketet. !?!?!
OM nu staten kommer göra något annat med pengarna så är det inget som rör mig i ryggen, eftersom trängselskatten fyller ett utmärkt syfte. Mindre trängsel skapar bättre luft och bättre förutsättningen för fungerande infrastruktur.
Nu förutsätter du att trafiken kommer minska p.g.a. av "trängselavgifterna". Om företagen kring Göteborgsområdet bibehåller ungefär samma antal anställda måste dom ta sig till sina arbeten. Att stirra sig blind på att dom flesta kommer ta kollektivtrafiken håller inte. Ingen vill spendera sin fritid på resor frivilligt.

Du har förmodligen ingen bil, bor innerstaden, hobbypolitiker och arbetslös. Ingen normalt funtad människa betalar en avgift som dom skiter i vart den går till.

Citat:
7: Betala i tid då eller skaffa autogiro.
Kostnaderna för att driva in trängselskatten och underhålla betalstationerna beräknas för närvarande till ca 25 % av det totala inflödet av trängselskatter.

Citat:
8: Det där är iof din teori.
Du verkar ha svårt med din matematik. Antal Bilar*avgift-adminkostnad= nettoskatt. Om antal bilar minskar leder till skatten minskar. Vill staten bibehålla nettoskatten måste avgiften ökas.
Citera
2013-01-04, 12:50
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Fast klarar du dig utan varutransporter? Du lever inte på luft får man anta?

Bilismen är redan hårt pungslagen genom skatter i olika former så det räcker och blir över. Subventionerna av kollektivtrafiken är inte helt snälla mot oss som inte ens kan utnyttja den då den inte behagar rulla dygnets alla timmar exempelvis.

(Med din retorik: Dö din fitta som parasiterar på en kollektivtrafik vilken jag måste betala för men inte ens får tillgång till när jag behöver den).
Jag har fritidshus, kolonilott och odlar själv. Alla lever på luft. Din bortskämda curlingstil är fortfarande "ge mig allt, för jag betalar skatt!". Sluta då, istället för att gnälla. Debatten om trängselskatten har antagit helt orimliga proportioner (Jag skrev själv på MOT den i oktober). Insändare i GP från Bollebygd som ska åka till Borås i fortsättningen för att han skulle få betala mellan 0-36 kronor i veckan för att besöka Göteborg....
Bilisterna här som vill straffa kollektivtrafiken när lejonparten av era skattepengar går till nya vägprojekt. Västlänken är en dålig ide, och då är bilälskarnas lösning att 50000 personer inte ska kunna ta sig till jobbet därför att då ska den ordinarie kollektivtrafiken straffas...
Sniffa lite mer bensin till så kanske de sista hjärncellerna försvinner och du kan krascha in i en bergvägg.
Citera
2013-01-04, 12:52
Medlem
Ombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Likaså är älvsborgsbron också en bit utanför stan. Dom har ju själva sagt att det är för att driva in pengar. Man kan ju fan inte köra FÖRBI stan utan att betala.

Du kan ju inte vara seriös om du jämför Älvsborgsbron med tex Askim vad gäller centralitet?
Citera
2013-01-04, 12:58
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Kanske för att den i stockholm har som främsta syfte att begränsa antalet bilar i innerstan. Styra trafiken runt stan. I göteborg vill man åt pengarna.

Styra trafiken runt stan..

Du menar att det är därför man nu tänker införa trängselskatt på Essingeleden?
Börja tänka självständigt och gå inte på all jävla skit.
Idag är det inte mindre trafik i innerstaden än vad det var innan tullarna!
Det gav en kortsiktig effekt sen insåg folk att kollektivtrafiken inte klarade av ökning, och fick snällt gå tillbaka till att köra bil..
Enda anledningen till trängselskatten är att man vill dra in deg, till det såll vi kallar statskassan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in