Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Jag förstår inte riktigt vad du menar här faktiskt, mitt jobb tillåter inte att jag minskar tiden 25 procent och inte heller är jag intresserad av en löneminskning på 25 procent.
Om du med "ditt jobb" menar "ditt företag" (där du jobbar) så kan jag köpa det...om du menar att du har en så viktig arbetsuppgift, som bara du klarar, och att just du måste jobba minst 8 timmar/dag för att det ska bli gjort, och om det inte blir det så händer något hemskt...skitsnack.
Du behöver inte gå ner 25% i lön, tvärtom, du ska inte det.
Citat:
Är ditt förslag att jag istället för att arbeta 100 procent ska arbeta 75 procent och tillbringa de 25 procenten som jag tidigare arbetat med att åka buss till jobbet?
Det var ett exempel Kan vi jobba 8 timmar (100%) och tillbringa 2 timmar (25%) på en buss, så kan vi såklart jobba 6 timmar och tillbringa 2 på en buss (sen om du vill kalla det 100%+33% eller 75%+25% är irrelevant)...men vi ska självklart inte tillbringa mer tid på resor till arbetet än absolut nödvändigt, men det är inte farligt, och man kan ju använda den tiden.
6-timmars arbetsdag är också 100%.
Citat:
Det är inte det farligaste som finns att tillbringa tiden på en buss men den tiden som jag skulle tillbringa där och "umgås" med främmande människor (människor som sitter djupt försjunkta i sina mobiler eller berusade) vill jag hellre lägga på att träffa min fru och barn.
Som sagt, vi ska inte tillbringa mer tid på resor till arbetet än vi behöver...men människor tenderar att ser problem överallt. Om det nu är 2 timmar, så kan man ju se till att du kan tillbringa dom med din fru och dina barn, dom ska väl också åka till jobb/skola...(men som sagt, det är bara ett exempel)
Citat:
Det är bara en grupp som drabbas av den här skatten, detta är något som drabbar alla. Det tål att påpekas igen att en miljard årligen ska raderas från konsumtionen.
Fast nej, det drabbar ju inte alla. Pengarna raderas inte, dom omfördelas, och om jag ska utgå ifrån hur du låter, så gissar jag att du är en av dom som dom omfördelas till (det är människor som jobbar mot/med kommun/stat/landsting som kunder t.ex.)
Citat:
Detta är ingen affärsverksamhet... Man kan också fundera på varför det är så få företag som gör den typen av vinster, kanske beroende på konkurrens och att kunder har valmöjligheter.
Fast det finns det ju företag som gör (men det är svårt att konkretisera det, men är jag konsult, så allt jag bidrar med är tid, och jag skatteplanerar, så gör jag ju en "vinst" (i den transaktionen) på nästan 100%.
Men jag menar att INGEN betalar mer än absolut nödvändigt, och absolut inte mer för någon annan än man tjänar själv, om man har valmöjligheter. Så eftersom jag har gjort bedömningen att du är höginkomsttagare, hur mycket valmöjligheter har dina kunder, eller deras kunder? (det är ofta just skattepengar 1 eller 2 led bort, vilket ju är helt naturligt när vi betalar 70% i skatt)
Citat:
Skatt är visst pengar som försvinner! Pengar slösas bort på massa skit och försnillas.
Nej, det är det inte. Att pengar slösas och försnillas är inte samma sak som att dom försvinner.
Citat:
Varför skulle någon per automatik få mindre för att skatten sänks?
Men seriöst...du verkar inte såhär dum.!? Skattepengarna används ju till 100%, så om staten sänker skatten, så MÅSTE någon få mindre...det är liksom...självklart..(om du får mindre lön/intäker, så kan du inte ha lika mycket utgifter)
Citat:
Jag är inte emot skatter i sig och tycker gott att vi ska ha en gemensam välfärd men vi betalar redan hälften av lönen i skatt.
Absolut, men problemet kommer när du delar upp ekonomin. Du måste betala 100% av din lön, annars fungerar inte ekonomin. Sen kan man alltid diskutera om vi ska ha 20, 50 eller 80% skatt, men resterande måste spenderas.
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-04 kl. 12:24.
Senast redigerad av AndersJoh 2013-01-04 kl. 12:24.