2013-04-29, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Nu drar ju billismen in ca 100 miljarder i oplika kostnader, tex sjukvården för trafik är 16 miljarder (2011) och detta är då även inräknat olyckor med bussar, tåg och lastbilar. Så sluta snacka skit!

Förutom att jag inte riktigt tror att dina siffror helt stämmer så undrar jag: Vart till du komma? Att främja folk att åka kollektivt kommer göra att man sänker externa kostnader som transporter orsakar. Detta är ett skäl till låta kollektivtrafiken vara subventionerad!!!
Citera
2013-04-29, 11:32
Medlem
Citat:
Men hur faaan kan du sitta och säga ena sekunden att man lägger kostnaden på den som använder det och i nästa sekund säga att: Nej, inte kan man lägga kostnaden på kollektivtrafiken" Hur faaan ska du ha det????

Som jag tidigare har skrivit så hade jag inte haft något problem med att lägga denna kostnad på kollektivtrafiken MEN då hade ingen kommit att använda den. Dvs ingen bra ide. Dessutom finns det ett strategiskt värde i att folk åker kollektivt och därav kan den subventioneras.

Sedan har jag inte sagt att "man skall lägga kostnaden på den som använder". Det hade isåf inneburit att trängselskatt betalar hela finansieringen. Nej. dom är medfinansiär och som som använder den mer kommer att betala mer.
Citera
2013-04-29, 11:43
Medlem
Citat:
Vet inte om du helt skanar kunskaper i statistik och mattematik....
43% och många därtill är sk trafikanter som bara passerar gbg, dvs trafikanter som inte lever i regionen. Vi andra som åker bil till jobb mm betalar runt 800kr/månad om vi jobbar normala tider.

Men hoppas du är nöjd med din åsikt om häxskatten när jag och många med mej som tjänar bra lugnt
kan åka vidare i bilen till och från jobbet. Medan den ensamstående mamman/pappan som skall lämna barn på dagis mm på väg till och från jobbet nu inte längre har råd med en så stor extra-kostnad utan sitter numera ytterligare 1,5-2.5 timmar/dag extra på en buss/spårvagn!

Nej jag saknar inte kunskaper i matematik och statistik. Vilka kunskaper har du själv?
Vad denna statistik säger är att det ca drygt 3% som betalar mer än 600-899 kr/månad, och visst du har rätt. Det finns alltid någon stackare i dessa 3% som kommer att få problem med ekonomin.
Men frågan jag ställer mig är om det är rimligt att vi andra skall betala för detta?
Citera
2013-04-29, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Förutom att jag inte riktigt tror att dina siffror helt stämmer så undrar jag: Vart till du komma? Att främja folk att åka kollektivt kommer göra att man sänker externa kostnader som transporter orsakar. Detta är ett skäl till låta kollektivtrafiken vara subventionerad!!!

Vart jag vill komma?? Du och en annan tokvänster människa här på FB lämnar totalt fel siffror så det är väl inte konstigt att någon reagerar????
Man rälnar idag med att bilismen drar in 3 ggr sin egen kostnad efter chockhöjning av bilskatt (drygt 100%) samt chockhöjda skatter på koldioxid skatter samt moms mm! Så varför sitta och ljuga som ni 2 försöker göra????
Citera
2013-04-29, 12:13
Bannlyst
Citat:

Som jag tidigare har skrivit så hade jag inte haft något problem med att lägga denna kostnad på kollektivtrafiken MEN då hade ingen kommit att använda den. Dvs ingen bra ide. Dessutom finns det ett strategiskt värde i att folk åker kollektivt och därav kan den subventioneras.

Sedan har jag inte sagt att "man skall lägga kostnaden på den som använder". Det hade isåf inneburit att trängselskatt betalar hela finansieringen. Nej. dom är medfinansiär och som som använder den mer kommer att betala mer.

Du menar då alltså att billismen kommer att kosta största delen av "det västsvenska paketet"?
Annars hade ju en demkratisk lösning varit att alla är med och betalar......
Citera
2013-04-29, 12:16
Bannlyst
Citat:
Nej jag saknar inte kunskaper i matematik och statistik. Vilka kunskaper har du själv?
Vad denna statistik säger är att det ca drygt 3% som betalar mer än 600-899 kr/månad, och visst du har rätt. Det finns alltid någon stackare i dessa 3% som kommer att få problem med ekonomin.
Men frågan jag ställer mig är om det är rimligt att vi andra skall betala för detta?

Ingen annan betalar för att ensamstående "lisa" tar bilen till jobbet, hon betalar redan 3ggr vad hennes resa med bilen kostar till staten!
Någon frågade dej tidigare, hur lång tid tycker du att det är rimligt att ha som resväg till jobbet? hade du så svårt att svara på en så enkel fråga?
Citera
2013-04-29, 12:25
Medlem
Citat:
Dom flesta liksom jag räknade nog inte för några år sedan att vi skulle få en extra utgift på runt 1000kr per månad om vi sökte jobb i Gbg.....
Jag lovar, hade mitt och sambons arbete legat i en annan kommun så hade vi flytt gbg direkt!

Jag liksom långt många fler än du och dina gnällspikar räknar inte med att få en höjning på 3000 kr/inkomstfamilj för att ni (som representerar 3 % av dom som använder bil genom tullarna) skall slippa
Citera
2013-04-29, 12:29
Medlem
Citat:
Vart jag vill komma?? Du och en annan tokvänster människa här på FB lämnar totalt fel siffror så det är väl inte konstigt att någon reagerar????
Man rälnar idag med att bilismen drar in 3 ggr sin egen kostnad efter chockhöjning av bilskatt (drygt 100%) samt chockhöjda skatter på koldioxid skatter samt moms mm! Så varför sitta och ljuga som ni 2 försöker göra????

Jag ljuger inte. Men ok eftersom du använder momsen som argument så kan vi jämföra kostnad av förlorade sålda varor.
Låt oss anta att vi måste bygga en nya vägar för att klara en ökad belastning av infratukturen. Då får vi ge upp mark som annars hade kunnat användas till bostäder/köpcentrum. Vilket genererar hyra och konsumtion av varor/tjänster. Idag betalas ingen hyra på vägen (förutom TS som går ner i fickan till VSP)
Citera
2013-04-29, 12:32
Medlem
Citat:
Du menar då alltså att billismen kommer att kosta största delen av "det västsvenska paketet"?
Annars hade ju en demkratisk lösning varit att alla är med och betalar......

Nej dom kommer att betala ca 40% resten betalar redan skattebetalarna.
Så det är redan en demokratisk lösning. Alltså utöver den majoritet av finansieringen som skattebetalarna står för så får man betala ju mer man använder. Precis som i fallet med många andra sammhällskonstruktioner.
Citera
2013-04-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ingen annan betalar för att ensamstående "lisa" tar bilen till jobbet, hon betalar redan 3ggr vad hennes resa med bilen kostar till staten!
Någon frågade dej tidigare, hur lång tid tycker du att det är rimligt att ha som resväg till jobbet? hade du så svårt att svara på en så enkel fråga?

Lustig retorik du har. Vägen lilla lisa tar till jobbet har finansierats till största delen av staten (ja visst vi betalar vägskatt men det räcker inte till att bekosta infrastrukturen) och denna behöver byggas ut och kostnaden tycker du att alla oavsett om de har bil eller inte skall vara med och betala.
Sedan säger du att ingen annan betalar för att ensamstående lisa tar bilen till jobbet
Citera
2013-04-29, 12:39
Medlem
Citat:

Glömde svara på denna fråga.

Vad som är rimligt är svårt att säga. Jag tycker inte att dagens köer är rimliga iaf. Från bäckebol till ullevi motet kan det utan problem ta 50min i rusning, för att på kvällen ta Högst 10.
Citera
2013-04-29, 14:06
Bannlyst
Citat:
Jag liksom långt många fler än du och dina gnällspikar räknar inte med att få en höjning på 3000 kr/inkomstfamilj för att ni (som representerar 3 % av dom som använder bil genom tullarna) skall slippa

Är vi gnällspikar för att vi tycker att det är jävligt orättvist att få en extra avgift på ca 11 000 kr pär år!!!!????
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in