Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-05, 15:28
  #709
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calidris
Finns det några planer på att sänka priserna på att åka kollektiv nu?

Med tanke på att dom förmodligen tjänar rätt rejäl hacka på trängselskatten nu så känns de väl rätt rimligt att sänka priserna för kollektivtrafiken och hjälpa "miljön"

Man jobbar på att ändra självfinansieringen till 60% för kollektivtrafiken vilket självklart kommer att innebära att det blir mycket dyrare. Samtidgt höjs landstingsskatten.

Så räkna med iaf 25% dyrare på ett års sikt.

Tycker att det ska vara 100% självfinansiering.

Gällande TSkatt så är en första höjning planerad till 2015 till 10,15,20kr ur nuvarande prisnivå. Dessutom kommer TSkatten att regelbundet indexjusteras (ja, uppåt då så klart) så räkna med ännu högre nivå.

För att uppfylla Västlänkens primärmål (som man kan diskutera om de har något med VL att göra) så har det flaggats för en underfinansiering på 30-35 miljarder kr ur nuvarande prisnivå för att ens ha en chans att nå målen. Detta kommer självklart att finansieras med TSkatt, nägot annat alternativ behövs ej då majoriteten driver detta som ensam finansieringsform.

Räkna med andra ord med följande på några få års sikt:

- skatt kommer att tas ut dygnet runt alla dagar på året (MP driver denna linje).
- kraftigt ökning av antalet betalstationer.
- borttagning av flerpassageregeln.
- kraftigt ökad kostnad för passage (50/70/90kr är troligt för att klara de ständigt ökade behoven)
__________________
Senast redigerad av Megafailure 2013-01-05 kl. 15:37.
Citera
2013-01-05, 15:30
  #710
Medlem
allegragellers avatar
Hur Göteborg som gammal arbetarstad kan gå med på att införa trängselskatt är en gåta. Trängselskatten är en klassfråga och ingenting annat. (Liksom RUT- och ROT-avdrag samt skattelättnader för hjälp med läxläsning.) Miljöfråga up my ass.
Citera
2013-01-05, 15:33
  #711
Medlem
Gene Wilders avatar
Eftersom det hävdas från vissa håll att den här skatten har med miljö och trängsel är det dags att hänvisa till Göran Johansson som utförligt och öppenhjärtligt berättar i GP syftet med skatten.

Länk till intervjun med Göran Johansson

Från intervjun:

Vad har ni som likt papegojor upprepar politikernas lögner om trängselskatten för kommentarer till artikeln som ger klara besked att trängselskatten varken har med miljö eller trängsel att göra som förts fram åtskilliga gånger här i tråden.
Citera
2013-01-05, 15:51
  #712
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Folk som röker hur som helst utan att ta hänsyn är slödder, ja. De utgör tyvärr en påfallande stor andel av de som nyttjar Göteborgs lokaltrafik. Angående elit hit eller dit var det mer ett raljerande från min sida. Men med tanke på att rökarna generellt sett har låg utbildning så blir slutsatsen att på det stora hela taget så är det ingen elit som tar vagnen. Naturligtvis kan man inte dra några slutsatser om enstaka individer utifrån den här svepande slutsatsen, så ta inte åt dig. Läste nyss att i London åker 75% kollektivt. Det är något åt det hållet vi bör komma. Det ska inte vara en statusmarkör att köra bil.

Du har noterat nedgången i ditt område? Det är en statusmarkör att kunna bosätta sej så att man blir beroende av bil och kan undvika den kollektivburna mångkulturen för sina barn och familj.

Jag vet inte om du noterat att alltfler "gräddhyllor" byggs strax intill motorvägar vid de stora utfarterna där unga välutbildade väljer att bosatta sej så att de blir helt beroende av bil. Områden tättintill stora köpcentra och vackra skogsområden. Dit den yngre välutbildade medelklassen helt valt bort den kollektivburna mångkulturen. Föräldrarna väljer att skjutsa sina barn till aktiviteter samt att de får större social kontroll över dem eftersom de är beroende av föräldrarna för kunna förflytta sej.

Jag kan nämna Öjersjö där som ligger mellan Partille och Mölnlycke eller Lindome (inte själva orten) utan i dess närhet där nya fristående villaområden byggs. Alla har fördelen med pendeln eller expresstrafik så att de kan välja.

Likaså Lerum där nya gräddhyllor byggs och så troligen på sikt när Alependeln gör det attraktivt med boende i den riktningen. Alla har fördelen med en motorväg rätt in i centrum där det finns köpcentra vid var avfart samt att du och dina barn bor i helsvenska områden och kan undvika den kollektvivburna mångkulturen och dess utanfrskapsområden, vilket dina barn slipper konfronteras med.

Innerstaden har faktiskt aldrig haft nåt större problem med trängsel eftersom staden stora arbetsplatser inte ligger där. Göteborg är inte en tjänstemannastad med förvaltningar i centrum utan en industristad med Volvo, hamnen och liknade. Faktum är att de som lär betala denna trängselskatt är inte de som åker till centrum utan de som åker till och från Hisingen.

Effkten blir att innerstaden alltmer blir otillgänglig för främst hisingsbor och folk boende i nordost vilka är beroende av t ex den av mångkulturbelastade "orientexpressen" eller spårvagnslinjen till Länsmansgården (Elin Krantz)och skapar enbart segregation.

Den yngre välmående medelklassen i Lindome, Ale, Lerum kan cykla till pendeln och tryggt och snabbt med sin familj nå hjärtat i centrum utan att konfronteras med mångkulturen, när de väljer att ta del av staden kulturutbud. Dessutom fortare och säkrare än om du bor på Hisingen eller Nordost. Dessutom har de trafikleder rätt in till centrum med köpcentra vid varje avfart som är svårt att nå med kollektivtrafik.

Annat än Kortedala och Wieselgrensplatsen och Selma Lagerlöfs Torg eller (Guldheden) som de yngre bilburna barnfamiljerna sedan länge valt bort. De mångkulturella paradis där invandrarungdomar har spännande kulturkrockar med våra pensionärer på rollatorer.
Undrar vilken väg Majorna har att gå? Gräddhylla eller mångkultur? Tyvärr ha de välmående boende i husen där drabbats av återkommande villainbrott och där bor nu främst den äldre cykelburna medelklassen, men än så länge kan man åka kollektivt utan att "berikas".
Området behöver en upplyftning om det inte ska gå ner sej och "berikas" eftersom där väljer få bilburna välmående barnfamiljer stt slå sej ner.

Boende och köpvanor samt arbetsplatser är inte statiska utan anpassas allteftersom yngre välmående generationer utexaminseras och väljer då bort belastande påtvingad mångkultur. Företag väljer att nyetablera där de finner välutbildade i närheten av motorvägskryss, hamnar och flygplatser. Dessa tre faktorer dras till varandra och till stor del lär de välja bort centrum, trängselskatter och mångkulur. "Just face it". Egentligen finns det bara kulturutbud i själva stadskärnan.

När jag växte upp fanns det i huvudsak bara nattliv i centrum och inte som idag där varje stadsdel har sitt eget krogliv och egna mötesplatser. Man segregeras alltmer

Jag väljer därför medvetet bort att handla i Nordstan, Majorna eller Frölunda Torg just för att påskynda segregationen och kunna välja bort bilfientliga områden.

Faktum är att de välutbildade till stor del bor söder om staden och företag då rimligen väljer att nyetabla sej i t ex Högsbo/Sisjöns Industriområde med trafikleder där man lätt når utfarterna/ringlinjerna och hamnen.

Bojkotta centrum och bo och handla utanför stan samt undvik den kollektivburna mångkulturen.
Jag har inget emot att cykla själv men tar bilen när jag ska handla och gynnar de köpcentra som man bara kan nå med bil. Jag väljer bort Ahmed och de invandrargäng som hänger i de andra köpcentra.
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-05 kl. 15:53.
Citera
2013-01-05, 15:58
  #713
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Därför kommer kollektivtrafiken att byggas ut.

Det är detta som tyvärr är det felaktiga med hela trängselskatten. Säga åt medborgare att låta bilen stå när det i nuläget inte erbjuds ett alternativt resemedel.

Du visar dig okunnig i ämnet då du skriver "Därför kommer kollektivtrafiken att byggas ut."

Enligt Transportstyrelsen som du själv tidigare i tråden använde som källa skall inkomsten ifrån trängselskatten gå till att finansiera nybyggen av väg och järnväg i Västra Götaland. Inte ett öre kommer gå till kollektivtrafiken.
Citera
2013-01-05, 16:03
  #714
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strudelborg
Har du sett utvecklingen utanför centralen (eller kring linné)? De borttagna bilfälten (ersatta med bussfält) skapar enorma köer som sträcker sig långt ut i lederna och blockerar huvudtrafik bland annat. Nya Centrala göteborg verkar skissat av en haschtomte.

... för att inte tala om utsläppsökningen med de ännu längre köerna vi har idag tack vare ombyggnationerna i samband med västsvenska paketet.

Dom har helt förstör innestan för bilar... tog mig 30 min att åka från vasa till Nordstan , hur många vägar som helst är blockerade och man måste ta världens omvägar för att kunna komma fram. Vilket helvete jag hade idag, kan inte tänka mig hur det kommer se ut på en måndag (idag var det lördag morgon)

fy fan dom har förstört hela göteborg. 1 miljard försvinner från köpkraften tack vore värdelösa trängselskatten, det blir BETYDLIGT mer tidskrävande att åka in till stan samt att det kostar mycket mer i bensinförbrukning.

Mobiliteten är det som ökar KONKURRANSEN mellan företag nu blir det inte lönsamt att springa omkring överallt där det är billigast utan man vänder sig så lokalt som möjligt där kommer priserna öka på allt.

Svenskarna kommer bara att bli fattigare och fattigare. En stor anledningen till att länder som USA utveklnings länder lyckas är pga att bensinpriset är nere och energi är billigt.

Mobiliteten sätter fart på ekonomin detta kommer bli självmord för Sverige. Kina o USA kommer köra över oss vi kommer bli tvungna att lämna landet för att söka ekonomisk lycka för i Sverige ska alla vara lika och ingen ska få ha något extra. De som inte arbetar ska även ha det bra, är invandrare själv som tur är. Jag kommer flytta tillbaka till Indien om 10-15 år när detta havererar, synd för Sverige som lagt så mycket pengar på att utbilda mig till en civilekonom och jag nyligen fått examen
__________________
Senast redigerad av District9 2013-01-05 kl. 16:07.
Citera
2013-01-05, 16:08
  #715
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det är detta som tyvärr är det felaktiga med hela trängselskatten. Säga åt medborgare att låta bilen stå när det i nuläget inte erbjuds ett alternativt resemedel.

Du visar dig okunnig i ämnet då du skriver "Därför kommer kollektivtrafiken att byggas ut."

Enligt Transportstyrelsen som du själv tidigare i tråden använde som källa skall inkomsten ifrån trängselskatten gå till att finansiera nybyggen av väg och järnväg i Västra Götaland. Inte ett öre kommer gå till kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiksvisonerna är INTE med i det Västsvenska paketet. Har lusläst presentationsmaterial och material och det står helt enkelt inte att finna någonstans i absoluta termer. Det material som finns pratar om visioner med t.ex. Haga som upptagningsstation för över 100.000 pendlare. Samtidigt skriver man att alla dessa visioner är avhängiga politiska beslut och investeringar i denna riktning. Detta har även aktualiseras från statens hål som nyligen riktade kritik mot paketet för att vara GROVT underfinansierat.

Faktum är att tågtunnen är det mest konkreta finns, övriga planer och investeringsunderlag lyser helt med sin frånvaro. Total katastrof.

Behöver jag påpeka att drömmenm 100.000 pendlare i Haga är rena knarkdrömmar ..
Citera
2013-01-05, 16:41
  #716
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Dom har helt förstör innestan för bilar... tog mig 30 min att åka från vasa till Nordstan , hur många vägar som helst är blockerade och man måste ta världens omvägar för att kunna komma fram. Vilket helvete jag hade idag, kan inte tänka mig hur det kommer se ut på en måndag (idag var det lördag morgon)

fy fan dom har förstört hela göteborg. 1 miljard försvinner från köpkraften tack vore värdelösa trängselskatten, det blir BETYDLIGT mer tidskrävande att åka in till stan samt att det kostar mycket mer i bensinförbrukning.

Mobiliteten är det som ökar KONKURRANSEN mellan företag nu blir det inte lönsamt att springa omkring överallt där det är billigast utan man vänder sig så lokalt som möjligt där kommer priserna öka på allt.

Svenskarna kommer bara att bli fattigare och fattigare. En stor anledningen till att länder som USA utveklnings länder lyckas är pga att bensinpriset är nere och energi är billigt.

Mobiliteten sätter fart på ekonomin detta kommer bli självmord för Sverige. Kina o USA kommer köra över oss vi kommer bli tvungna att lämna landet för att söka ekonomisk lycka för i Sverige ska alla vara lika och ingen ska få ha något extra. De som inte arbetar ska även ha det bra, är invandrare själv som tur är. Jag kommer flytta tillbaka till Indien om 10-15 år när detta havererar, synd för Sverige som lagt så mycket pengar på att utbilda mig till en civilekonom och jag nyligen fått examen

Från Vasastan till Nordstan går man lämpligen eller cyklar, om man inte är handikappad, abnormt fet eller ska inhandla en större möbel. Det är ju just den här typen av idiotresor man vill få bort med trängselskatt. Sitta i kö en halvtimme och lipa för det. Jisses!
Citera
2013-01-05, 16:44
  #717
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Från Vasastan till Nordstan går man lämpligen eller cyklar, om man inte är handikappad, abnormt fet eller ska inhandla en större möbel. Det är ju just den här typen av idiotresor man vill få bort med trängselskatt. Sitta i kö en halvtimme och lipa för det. Jisses!

Och innan gamarna hinner hacka:
Nej, att köa en halvtimme inom tullarna kostar inget, men det är likväl idiotiskt.
Citera
2013-01-05, 16:44
  #718
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel


Faktum är att de välutbildade till stor del bor söder om staden och företag då rimligen väljer att nyetabla sej i t ex Högsbo/Sisjöns Industriområde med trafikleder där man lätt når utfarterna/ringlinjerna och hamnen.

Bojkotta centrum och bo och handla utanför stan samt undvik den kollektivburna mångkulturen.
Jag har inget emot att cykla själv men tar bilen när jag ska handla och gynnar de köpcentra som man bara kan nå med bil. Jag väljer bort Ahmed och de invandrargäng som hänger i de andra köpcentra.

Du har rätt i mycket. Ett tillägg: Torslanda är idag den stadsdel som växer snabbast i Göteborg (+1000 pers/år eller ca 4%). Många som jobbar på Volvo PV och LV inkl underleverantörer kommer söka sig till Torslanda i ännu större utsträckning.

Personligen har jag inte ont av trängselskatten då min arbetsgivare betalar den för min tjänstebil, men av principskäl kommer jag undvika centrum framöver.
Citera
2013-01-05, 16:48
  #719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
jag utgår ifrån att transportstyrelsen har kommit fram till denna slutsats med stöd av fakta och trovärdiga prognoser. Ja visst, det är andra hands information och jag måste granska alt ha fler källor. Mot bakgrund av att min oponents information var hans egna fantasier så värderar jag detta som högt i sammanhanget.

Det är inte mina fantasier.

I dessa klipp styrks de mesta jag sagt i denna tråd.
http://www.youtube.com/watch?v=QT80uOlW4PQ - Tom Heyman. Kommunfullmäktige 1979-1988
http://www.youtube.com/watch?v=ZcpmqxuHz-Q - Partiledare Vägvalet.

Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Har man inte förstått att trängsel är ett problem i gbg samt att den kommer öka så bör man tänka till lite.
Mobiliteten måste öka av flera skäl, som jag beskrivit tidigare i tråden.
Trängselskatten har haft en positiv effekt i stockholm, och hade jag haft tid så hade jag letat upp någon vetenskaplig artikel i ämnet som stödjer trängselskatt.

Vill du hävda att detta inte är syftet så får du komma med något mer trovärdigt än dina sentimentala uppfattningar.

Att effekterna av trängselskatten enbart varit positiv i Stockholm tror jag inte på. Sen att jämföra Stockholm med Göteborg är inte rättvis då kollektivtrafiken i Göteborg är sämre.

Och ja, pengarna från trängselskatt ska gå till kollektivtrafiken och den kommer förbättras. Men förbättringar om 20 år hjälper inte mig nuläget och jag kan då inte ställa bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Aja som sagt kom med en rimlig förklaring.
Jag upprepar mig:
-Trängselskatt har reducerat trafiken tidigare och det finns mycket forskning som även stödjer detta.
-Minskade köer ger skapar bättre möjligheter för tillväxt (se tidigare i tråden)
-Göteborgspolitiker vill skapa förutsättningar för tillväxt.
Alltså håller inte argumentet att enda anledningen är att dra in pengar.

Tror du att du låter trovärdig när du försöker få det att låta som att trängselskatt enbart kommer ge positiva effekter?

Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Hade inte mobiliteten varit ett problem och då hade inte trängselskatt varit ett skäl att öka mobiliteten.
Så ja i stort har du rätt där ja

Förstod du mitt resonemang? Sarkastisk? Var vänlig förtydliga detta.
Citera
2013-01-05, 17:24
  #720
Medlem
jagyers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Du har noterat nedgången i ditt område? Det är en statusmarkör att kunna bosätta sej så att man blir beroende av bil och kan undvika den kollektivburna mångkulturen för sina barn och familj.

Jag vet inte om du noterat att alltfler "gräddhyllor" byggs strax intill motorvägar vid de stora utfarterna där unga välutbildade väljer att bosatta sej så att de blir helt beroende av bil. Områden tättintill stora köpcentra och vackra skogsområden. Dit den yngre välutbildade medelklassen helt valt bort den kollektivburna mångkulturen. Föräldrarna väljer att skjutsa sina barn till aktiviteter samt att de får större social kontroll över dem eftersom de är beroende av föräldrarna för kunna förflytta sej.

Jag kan nämna Öjersjö där som ligger mellan Partille och Mölnlycke eller Lindome (inte själva orten) utan i dess närhet där nya fristående villaområden byggs. Alla har fördelen med pendeln eller expresstrafik så att de kan välja.

Likaså Lerum där nya gräddhyllor byggs och så troligen på sikt när Alependeln gör det attraktivt med boende i den riktningen. Alla har fördelen med en motorväg rätt in i centrum där det finns köpcentra vid var avfart samt att du och dina barn bor i helsvenska områden och kan undvika den kollektvivburna mångkulturen och dess utanfrskapsområden, vilket dina barn slipper konfronteras med.

Innerstaden har faktiskt aldrig haft nåt större problem med trängsel eftersom staden stora arbetsplatser inte ligger där. Göteborg är inte en tjänstemannastad med förvaltningar i centrum utan en industristad med Volvo, hamnen och liknade. Faktum är att de som lär betala denna trängselskatt är inte de som åker till centrum utan de som åker till och från Hisingen.

Effkten blir att innerstaden alltmer blir otillgänglig för främst hisingsbor och folk boende i nordost vilka är beroende av t ex den av mångkulturbelastade "orientexpressen" eller spårvagnslinjen till Länsmansgården (Elin Krantz)och skapar enbart segregation.

Den yngre välmående medelklassen i Lindome, Ale, Lerum kan cykla till pendeln och tryggt och snabbt med sin familj nå hjärtat i centrum utan att konfronteras med mångkulturen, när de väljer att ta del av staden kulturutbud. Dessutom fortare och säkrare än om du bor på Hisingen eller Nordost. Dessutom har de trafikleder rätt in till centrum med köpcentra vid varje avfart som är svårt att nå med kollektivtrafik.

Annat än Kortedala och Wieselgrensplatsen och Selma Lagerlöfs Torg eller (Guldheden) som de yngre bilburna barnfamiljerna sedan länge valt bort. De mångkulturella paradis där invandrarungdomar har spännande kulturkrockar med våra pensionärer på rollatorer.
Undrar vilken väg Majorna har att gå? Gräddhylla eller mångkultur? Tyvärr ha de välmående boende i husen där drabbats av återkommande villainbrott och där bor nu främst den äldre cykelburna medelklassen, men än så länge kan man åka kollektivt utan att "berikas".
Området behöver en upplyftning om det inte ska gå ner sej och "berikas" eftersom där väljer få bilburna välmående barnfamiljer stt slå sej ner.

Boende och köpvanor samt arbetsplatser är inte statiska utan anpassas allteftersom yngre välmående generationer utexaminseras och väljer då bort belastande påtvingad mångkultur. Företag väljer att nyetablera där de finner välutbildade i närheten av motorvägskryss, hamnar och flygplatser. Dessa tre faktorer dras till varandra och till stor del lär de välja bort centrum, trängselskatter och mångkulur. "Just face it". Egentligen finns det bara kulturutbud i själva stadskärnan.

När jag växte upp fanns det i huvudsak bara nattliv i centrum och inte som idag där varje stadsdel har sitt eget krogliv och egna mötesplatser. Man segregeras alltmer

Jag väljer därför medvetet bort att handla i Nordstan, Majorna eller Frölunda Torg just för att påskynda segregationen och kunna välja bort bilfientliga områden.

Faktum är att de välutbildade till stor del bor söder om staden och företag då rimligen väljer att nyetabla sej i t ex Högsbo/Sisjöns Industriområde med trafikleder där man lätt når utfarterna/ringlinjerna och hamnen.

Bojkotta centrum och bo och handla utanför stan samt undvik den kollektivburna mångkulturen.
Jag har inget emot att cykla själv men tar bilen när jag ska handla och gynnar de köpcentra som man bara kan nå med bil. Jag väljer bort Ahmed och de invandrargäng som hänger i de andra köpcentra.

Bra analys, klarsynt! Precis så är det/blir det.
Sen Allum köpcentrum i Partille kom till har jag knappt satt min fot i Nordstan (glad för det)! Bor i Härryda kommun. Smidigt att köra via Landvetter till Partille, likaså Härskogsvägen till Lerum. Har i stort sett allt inom 20km radie vad gäller affärer o dyl.
Sen skall vi ju heller inte glömma bort kommande Landvetter Airport City, som för närvarande projekteras. Blir bra det!
Och utöver det har jag inte mycket längre till Borås än Göteborg. Där finns också "allt". Men ingen trängselskatt!
Dessvärre måste jag åka in till Göteborg (än så länge) för att arbeta.
Gbg centrum kommer att dö ut, dvs förslummas!
Detta pga att utbudet kommer minska, därigenom minskar intresset för att betala ockerpriserna för att bo där, annat klientel söker sig dit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback