2013-01-05, 19:01
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danneuslingen
Körde du Torslanda-City på 5 min?

Tillåt mig tvivla...

......

Vasa - Nordstan 5 min brukade det vara med bil innan. Nu fan 15-30 min

Killen påstor att jag ska skaffa cyckel och hänga den på bilen för att jag kommer ner till stan och sen parkera bilen och ta cycklen för att cyckla omkring i minus 10 grader runt hela city för att göra ärrenden.
Citera
2013-01-05, 19:47
Medlem
Det var ju bara en tidsfråga innan skiten kom till Götlaborg också.. Kommer nog komma till dom flesta medelstora städer om några år..
Citera
2013-01-05, 20:00
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Du har rätt i mycket. Ett tillägg: Torslanda är idag den stadsdel som växer snabbast i Göteborg (+1000 pers/år eller ca 4%). Många som jobbar på Volvo PV och LV inkl underleverantörer kommer söka sig till Torslanda i ännu större utsträckning

Personligen har jag inte ont av trängselskatten då min arbetsgivare betalar den för min tjänstebil, men av principskäl kommer jag undvika centrum framöver.

Naturligvis har du helt rätt och det finns naturligvis välmående områden även på Hisingen, i en del enklaver som Lindholmen och Torslanda men jag uttrycker mej generellt. Biskopsgården, Backa har en egen kollektivtrafik och egna torg som naturligvis inte frekventeras av de som bor i Lindholmen eller Torslanda. De har egna linjer till centrum där de undviker den kollektivburna mångkulturen.

Var gång Göteborg har högkonjuktur expanderar Högsbo/Sisjöns industriområde alltmer och Hisingen isoleras alltmer om det inte vore för just Volvo, hamnen och Lindholmen.

Lindholmen som egentlig bemärkelse är ett resultat av att just Volvo ligger på Hisingen och drar till sej den välmående enklav som valt att slå sej ner i Eriksberg och handla på sitt egna köpcentra.
Även Volvo som fenomen har valt bort centrum genom ge underlag för ett nytt hotell på Lindholmen så att de väljer bort själva centrum. Det centrum som gör att gästerna inte kan nå Volvo till möten i tid eftersom deras taxibilar fastnar i trafiken.

Kolla hur Wieselgrensplatsen,Vårväderstorget utvecklats till "mångkulturella paradis" där få ur den bilburna medelklassen nu uppsöker för att göra sin inköp. De har valt bort Ahmed och hans invandrargäng som hänger sysslolösa på torget och handlar hellre på Eriksberg eller på de nya köpcentra som vuxit upp där trafiklederna korsar varandra i Torslanda och inte i själva det gamla Torslanda Torg.

Egentligen har den cykelburna (övre) medelklassen i innerstaden och Majorna och den bilburna medelklassen i villaförorten samma mål och det är att markera revir mot mångkulturen och segregera sej från densamma genom isolera sina respektive områden. Bilen är antingen ett medel för att segregera sej och välja bort den kollektivburna mångkulturen, eller genom att förhindra densamma att nå innerstaden genom att försvåra dess tillgänglighet med bil genom högre kostnader. Syftet är detsamma. Segregation. Den välmående medelklassen röstar med hjulen och de i innerstaden lyfter fram tvåhjulingen som fortskaffningsmedel och medel för segregation för att bevaka sitt revir. Den fyrhjuliga medelklassen i de välmående villaområdena utanför staden betonar den frihet som de fyrhjuliga fortskaffningsmedlen ger dem, men målet är i båda fallen att välja bort den kollektivburna mångkulturen och ha sina inköpsställen/mötesplatser för sej själv.

De alltmer präglade utanförskapsområden vi har får allt svårare att nå och etablera sej och ta sej till dit där jobben och den ekonomiska expansionen sker t ex Högsbo/Sisjön. Tyngdpunkten i Göteborg förskjuts helt enkelt. De är enbart det faktum att Volvo och hamnen finns på Hisingen som gör att utvecklingen fördröjs.

Volvofolket kör rätt över Älvsborgbron och handlar söderut i de områden de passerar till och från jobbet. Det kommer aldrig bli en ny bro över till Hisingen och folk har anpassat sitt leverne därefter och där på Hisingen ligger de alltmer växande utanförskapsområdena med de buss/spårvagnslinjer ingen far hörande till medelklassen vill att sin dotter ska göra sej beroende av. De som har att betala var gång de lämna ghettot, såvida de inte vill att deras familj och döttrar berikas av den kolletivburna mångkulturens förträfflighet.

Jag kan ju erinra om att Angeredsbron och Norrleden byggdes just med tanken att volvoarbetarna skulle bo i Angered och pendla till Torslandaverken men att att denna utopi slog i kras. Annars vore det mer logiskt att bygga en överfart i höjd med Agnesbersmotet och Brunnsbo/Selma Lagerlöfs torg.

Syftet med Angeredsbron var just att underlätta bilpendling Volvo- Angered.

Volvofolket valde att bosätta sej efter eget behag och ville inte bo i sovstäderna långt från centrum somAngered & Nordost (Hjällbo,Gårdsten,Bergsjön,Kortedala). Dessa områden blev först svåruthyrda sovstäder långt från centrum på 70-talet. En förvisningsort och ett stigmatiserande fattigdomstämpel satt i panna på de boende och senare blev området en dumpningsplats för sjukpensionärer, ensamstående mammor,bidragberoende och senare även ett "mångkulturellt paradis".

Någon som upplevt rusningstrafik och bilköer från detta detta område på morgonen?

Senast redigerad av Rektangel 2013-01-05 kl. 20:53.
Citera
2013-01-05, 20:16
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Fungerar linserna?

Ja.
Citera
2013-01-05, 20:16
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Utmärkt att: Dränera köpkraften i göteborg på en miljard årligen.
Utmärkt att: Öka skatten för de som tjänar minst mest.
Utmärkt att: Miljön inte är anledningen till att införa trängselskatt i göteborg.
Utmärkt att: Systemet för att driva in skatten kostar hundratals miljoner årligen.
Utmärkt att: Den största trängseln inte är på vägarna utan inne på de efterblivna spårvagnarna alternativt gamla skorvar till bussar.

De som är för denna sjuka stöld av inkomster borde verkligen sätta sig in i vad allt det här handlar om, vissa verkar inte ens förstå att det inte är göteborg som får pengarna från trängselskatten utan staten som lägger vantarna på dessa. Att tro att staten kommer avveckla den här kassakon i framtiden när meningslösa västlänken är byggd är mer än lovligt naivt. Kom ihåg att staten alltid är hungrig efter mer pengar!

Så talar en äkta judisk moderat...

Du verkar inte ha alla hästar hemma i stallet, men gråt du ut över den "enorma" summan du tvingas betala. Antagligen bor du inte ens i Göteborg och har sett trafikproblemen där. Pajas.
Senast redigerad av Mysteriousstranger 2013-01-05 kl. 20:19.
Citera
2013-01-05, 20:26
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Idiot jag bor i Torslanda vill du att jag droppar bilen i vasastan och betalar 25 kr timmen för parkeringen, reser 20min + 10min väntetid med spårvagnen ner till nordstan sen tillbaka 1 tim eller bara kör ner bilen snabbt på 5 minuter som förr i tiden och gör mitt ärrende och sen åker hem till Torslanda?

Allt detta för att dom har blockerat hur många genvägar som helst i stan.

Fortsätt du med social bidraget, du erkänner själv att du är ett fetto. Jag går minst 5 km om dagen och försöker cyckla så mycket som möjligt på fritiden i skogen. Fast när jag arbetar då har jag brist på tid och kan inte leta upp en hyrstation för en cyckel för att hyra en cyckel för att springa ärrende runt innerstan.

Som tur kommer innerstan dö ut och ni centralbor får njuta av ert ghetto om 10 år. Säkert bara ghetto folk i stan medans arbetsklassen stannar utanför.

Trevligt tilltal du hade.
Citera
2013-01-05, 20:30
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel

Någon som upplevt rusningstrafik och bilköer från detta detta område på morgonen?

ja vid korsningen angered storåsväg/gråbovägen morgon samt efter 16 00
Citera
2013-01-05, 20:35
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Har du någon förståelse alls att alla i Göteborg har inte dina förutsättningar?

Alla kan eller orkar inte ens att cykla med två barn på pakethållaren till och från dagis.
Busslinjerna är inte planerade för att ta ungarna till dagis heller.

Japp. Förståelsen finns. Kvarstår gör det faktum att hälften av bilresorna är under 5 km. Jag må fäktas mot väderkvarnar, men det är dessa jag vill ha bort. Får jag bättra på önskelistan önskar jag bort alla arroganta bilister. Visst, 95% vet att bete sig, men den lilla resten är en skam för mänskligheten. Senast i torsdag höll jag på att bli påkörd av en Range Rover i Örgryte som tyckte att störst går först.

Återigen, detta är inte rätt forum, men det spiller över. När folk i bil beter sig som svin blir man ju inte mindre glad över att de får betala för sig också.

För övrigt: hur gick det till på 1700-talet när folk hämtade och lämnade på dagis? Finns det dokumenterade klagomål skrivna med gåspenna?
Citera
2013-01-05, 20:40
Medlem
stevie1971s avatar
Göteborgs korkade politiker har återigen visat prov på stor inkompetens och infört trängselskatt.

Rösta rätt i nästa val, rösta för en bra framtid för Göteborg!!

"Vägvalet har lämnat ett förslag på ett alternativ till det Västsvenska paketet. Genom att lyfta ur riskprojektet Västlänken kan det Västsvenska paketet bli bättre och finansieras utan trängselskatt. Med det alternativa paketet hanteras inpendlingen och delvis genomfartstrafiken. En viktig aspekt är att satsningarna löser problem i närtid. Kostnaden för paketet blir 14,25 mdr kr istället för 34, d.v.s. ca 20 mdr kr mindre." - http://www.vagvaletgbg.se/
Citera
2013-01-05, 20:42
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagyer
Bra analys, klarsynt! Precis så är det/blir det.
Sen Allum köpcentrum i Partille kom till har jag knappt satt min fot i Nordstan (glad för det)! Bor i Härryda kommun. Smidigt att köra via Landvetter till Partille, likaså Härskogsvägen till Lerum. Har i stort sett allt inom 20km radie vad gäller affärer o dyl.
Sen skall vi ju heller inte glömma bort kommande Landvetter Airport City, som för närvarande projekteras. Blir bra det!
Och utöver det har jag inte mycket längre till Borås än Göteborg. Där finns också "allt". Men ingen trängselskatt!
Dessvärre måste jag åka in till Göteborg (än så länge) för att arbeta.
Gbg centrum kommer att dö ut, dvs förslummas!
Detta pga att utbudet kommer minska, därigenom minskar intresset för att betala ockerpriserna för att bo där, annat klientel söker sig dit.

Av ren princip borde vi undvika och bojkotta centrum. Har noterat att man erbjuder gratis parkering vardagskvällar/eftermiddagar i Nordstan. Pengar är makt och välj bort centrum. Tanka bilen på din lokala bensinstation och på det lokala köpcentra där du kan undvika den kollektivburna mångkulturen. Alltför att påskynda centrums och utanförskapsenklavernas isolering. Köpmännen runt Avenyn är redan i en nedgående spiral och i dispyt med den den politiska ledningen angående dess bilfientliga attityd.

Låt centrum drabbas av butiksdöden och flykt av köpkraft så dess medelklass på sikt har att cykla till våra områden för att storhandla. Helst borde vi uppmuntra välmående shoppingmalls av amerikanskt stuk där exlusiva butiker bjuder ut sina produkter till den välmående bilburna medelklassen. I USA är innerstaden obebolig och fullt med rotlösa negrer,kriminalitet och narkotikaförsäljare runt varje husknut. Den bilburna medelklassen tillbringar sina liv i trafiklederna runt staden och dess exkusiva shoppingmalls och bor runt om centrum i välmående villakvarter.

I Stockholm bor den välmående (övre) medelklassen i centrum men i Malmö är det just centrum som "berikats" och medelklassen bor isolerat i villakvarter utanför själva centrum. En trängselskatt där vore förödande och i praktiken isolerande för just ghettot där, de har att betala var gång de lämna sitt revir på fyra hjul och i praktiken blir en osynlig "gräns och tullstation". Varför inte införa en passkontroll där likt Sydafrika under apartheidtiden?

Ska du ut på en lördagkväll välj då den lokala krogen i kommunen och undvik centrum i Göteborg. Allt för att den cykelburna medelklassen på sikt ska få allt mindre utbud i takt med att stadens verksamheter utlokaliseras. Rösta med fötterna(hjulen). Låt dina affärsgäster bo på hotell på Hisingen eller Novotel där taxiservicen fungerar och inte de hotell i centrum (Gothia Tower), där hotellen snart kvävs av den trafik som de själva alstrar runt Korsvägen.

Det går snart inte att nå centrum från Örgryte.

Jag tankar alltid på min lokala bensintapp och handlar på ett oberikat köpcentra just för att med mina pengar gynna de jag vill och straffa det jag ogillar. Jag köper inga tidningar och handlar inte hos den lokala butiken där Ahmed är föreståndare. Jag handlar hellre mina bestyr på lättillgängliga Statoil elelr Shell just för att fördriva Ahmed och hans söner från mitt område.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-05 kl. 20:57.
Citera
2013-01-05, 20:55
Medlem
Proras avatar
Citat:
Av ren princip borde vi undvika och bojkotta centrum. Har noterat att man erbjuder gratis parkering vardagskvällar/eftermiddagar i Nordstan. Pengar är makt och välj bort centrum. Tanka bilen på din lokala bensinstation och på det lokala köpcentra där du kan undvika den kollektivburna mångkulturen. Alltför att påskynda centrums och utanförskapsenklavernas isolering. Köpmännen runt Avenyn är redan i en nedgående spiral och i dispyt med den den politiska ledningen angående dess bilfientliga attityd. Låt centrum drabbas av butiksdöden och flykt av köpkraft så dess medelklass på sikt har att cykla till våra områden för att storhandla. Helst borde vi uppmuntra välmående shoppingmalls av amerikanskt stuk där exlusiva butiker bjudr ut sina produkter till den välmående bilburna medelklassen. I USA är innerstaden obebolig och fullt med rotlösa negrer,kriminalitet och narkotikaförsäljare runt varje husknut. Den bilburna medelklassen tillbringar sina liv i trafikederna runt staden och dess exkusiva shoppingmalls och bor runt om centrum i välmående villakvarter.

I Stockholm bor den välmående (övre) medelklassen i centrum men i Malmö är det just centrum som "berikats" och medelklassen bor isolerat i villakvarter utanför själva centrum. En trängselskatt där vore förödande och i praktiken isolerande för just ghettot där de har att betala var gång de lämna sitt revir påfyra hjul och i praktiken blir en osynlig "gräns och tullstation" och varför inte införa en passkontroll likt Sydafrika under apartheidtiden?

Ska du ut på en lördagkväll välj då den lokala krogen i kommunen och undvik centrum i Göteborg. Allt för att den cykelburna medelklassen på sikt ska få allt mindre utbud i takt med att stadens verksamheter utlokaliseras. Rösta med fötterna(hjulen). Låt dina affärsgäster bo på hotell på Hisingen eller Novotel där taxiservicen fungerar och inte de hotell i centrum (Gothia Tower), där hotellen snart kvävs av den trafik som de själva alstrar runt Korsvägen.

Jag tankar alltid på min lokala bensintapp och handlar på ett oberikat köpcentra just för att med mina pengar gynna de jag vill och straffa det jag ogillar. Jag köper inga tidningar och handlar inte hos den lokala butiken där Ahmed är föreståndare. Jag handlar hellre mina bestyr på lättillgängliga Statoil elelr Shell just för att fördriva Ahmed och hans söner från mitt område.

Storslaget gnäll, hörru.
Om du lossar rullatorns handbroms när du står på S:t Sigfridsplan så kan du rulla in till centrum. Mängden mörkhyade i dessa trakter är minimal. Lycka till!
Citera
2013-01-05, 20:56
Medlem
Proras avatar
Citat:
Av ren princip borde vi undvika och bojkotta centrum. Har noterat att man erbjuder gratis parkering vardagskvällar/eftermiddagar i Nordstan. Pengar är makt och välj bort centrum. Tanka bilen på din lokala bensinstation och på det lokala köpcentra där du kan undvika den kollektivburna mångkulturen. Alltför att påskynda centrums och utanförskapsenklavernas isolering. Köpmännen runt Avenyn är redan i en nedgående spiral och i dispyt med den den politiska ledningen angående dess bilfientliga attityd. Låt centrum drabbas av butiksdöden och flykt av köpkraft så dess medelklass på sikt har att cykla till våra områden för att storhandla. Helst borde vi uppmuntra välmående shoppingmalls av amerikanskt stuk där exlusiva butiker bjudr ut sina produkter till den välmående bilburna medelklassen. I USA är innerstaden obebolig och fullt med rotlösa negrer,kriminalitet och narkotikaförsäljare runt varje husknut. Den bilburna medelklassen tillbringar sina liv i trafikederna runt staden och dess exkusiva shoppingmalls och bor runt om centrum i välmående villakvarter.

I Stockholm bor den välmående (övre) medelklassen i centrum men i Malmö är det just centrum som "berikats" och medelklassen bor isolerat i villakvarter utanför själva centrum. En trängselskatt där vore förödande och i praktiken isolerande för just ghettot där de har att betala var gång de lämna sitt revir påfyra hjul och i praktiken blir en osynlig "gräns och tullstation" och varför inte införa en passkontroll likt Sydafrika under apartheidtiden?

Storslaget gnäll, hörru.
Om du lossar rullatorns handbroms när du står på S:t Sigfridsplan så kan du rulla in till centrum. Mängden mörkhyade i dessa trakter är minimal. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in