Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Du har rätt i mycket. Ett tillägg: Torslanda är idag den stadsdel som växer snabbast i Göteborg (+1000 pers/år eller ca 4%). Många som jobbar på Volvo PV och LV inkl underleverantörer kommer söka sig till Torslanda i ännu större utsträckning
Personligen har jag inte ont av trängselskatten då min arbetsgivare betalar den för min tjänstebil, men av principskäl kommer jag undvika centrum framöver.
Naturligvis har du helt rätt och det finns naturligvis välmående områden även på Hisingen, i en del enklaver som Lindholmen och Torslanda men jag uttrycker mej generellt. Biskopsgården, Backa har en egen kollektivtrafik och egna torg som naturligvis inte frekventeras av de som bor i Lindholmen eller Torslanda. De har egna linjer till centrum där de undviker den kollektivburna mångkulturen.
Var gång Göteborg har högkonjuktur expanderar Högsbo/Sisjöns industriområde alltmer och Hisingen isoleras alltmer om det inte vore för just Volvo, hamnen och Lindholmen.
Lindholmen som egentlig bemärkelse är ett resultat av att just Volvo ligger på Hisingen och drar till sej den välmående enklav som valt att slå sej ner i Eriksberg och handla på sitt egna köpcentra.
Även Volvo som fenomen har valt bort centrum genom ge underlag för ett nytt hotell på Lindholmen så att de väljer bort själva centrum. Det centrum som gör att gästerna inte kan nå Volvo till möten i tid eftersom deras taxibilar fastnar i trafiken.
Kolla hur Wieselgrensplatsen,Vårväderstorget utvecklats till "mångkulturella paradis" där få ur den bilburna medelklassen nu uppsöker för att göra sin inköp. De har valt bort Ahmed och hans invandrargäng som hänger sysslolösa på torget och handlar hellre på Eriksberg eller på de nya köpcentra som vuxit upp där trafiklederna korsar varandra i Torslanda och inte i själva det gamla Torslanda Torg.
Egentligen har den cykelburna (övre) medelklassen i innerstaden och Majorna och den bilburna medelklassen i villaförorten samma mål och det är att markera revir mot mångkulturen och segregera sej från densamma genom isolera sina respektive områden. Bilen är antingen ett medel för att segregera sej och välja bort den kollektivburna mångkulturen, eller genom att förhindra densamma att nå innerstaden genom att försvåra dess tillgänglighet med bil genom högre kostnader. Syftet är detsamma. Segregation. Den välmående medelklassen röstar med hjulen och de i innerstaden lyfter fram tvåhjulingen som fortskaffningsmedel och medel för segregation för att bevaka sitt revir. Den fyrhjuliga medelklassen i de välmående villaområdena utanför staden betonar den frihet som de fyrhjuliga fortskaffningsmedlen ger dem, men målet är i båda fallen att välja bort den kollektivburna mångkulturen och ha sina inköpsställen/mötesplatser för sej själv.
De alltmer präglade utanförskapsområden vi har får allt svårare att nå och etablera sej och ta sej till dit där jobben och den ekonomiska expansionen sker t ex Högsbo/Sisjön. Tyngdpunkten i Göteborg förskjuts helt enkelt. De är enbart det faktum att Volvo och hamnen finns på Hisingen som gör att utvecklingen fördröjs.
Volvofolket kör rätt över Älvsborgbron och handlar söderut i de områden de passerar till och från jobbet. Det kommer aldrig bli en ny bro över till Hisingen och folk har anpassat sitt leverne därefter och där på Hisingen ligger de alltmer växande utanförskapsområdena med de buss/spårvagnslinjer ingen far hörande till medelklassen vill att sin dotter ska göra sej beroende av. De som har att betala var gång de lämna ghettot, såvida de inte vill att deras familj och döttrar berikas av den kolletivburna mångkulturens förträfflighet.
Jag kan ju erinra om att Angeredsbron och Norrleden byggdes just med tanken att volvoarbetarna skulle bo i Angered och pendla till Torslandaverken men att att denna utopi slog i kras. Annars vore det mer logiskt att bygga en överfart i höjd med Agnesbersmotet och Brunnsbo/Selma Lagerlöfs torg.
Syftet med Angeredsbron var just att underlätta bilpendling Volvo- Angered.
Volvofolket valde att bosätta sej efter
eget behag och ville inte bo i sovstäderna långt från centrum somAngered & Nordost (Hjällbo,Gårdsten,Bergsjön,Kortedala). Dessa områden blev först svåruthyrda sovstäder långt från centrum på 70-talet. En förvisningsort och ett stigmatiserande fattigdomstämpel satt i panna på de boende och senare blev området en dumpningsplats för sjukpensionärer, ensamstående mammor,bidragberoende och senare även ett "mångkulturellt paradis".
Någon som upplevt rusningstrafik och bilköer från detta detta område på morgonen?