2010-02-06, 17:42
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Tänk vad mycket billigare det blir om du åker kollektivt.

Vadå billigare? Biljetterna till kollektivtrafiken är ju subventionerad så redan där blir det dyrare för den stora skaran om alla ska åka omkring subventionerat. En subvention som måste betallast genom skatt.

Sen komme de flesta personer få längre restid vilket gör att individen har mindre tid till produktiv sysselsättning vilken ytterligare drar ner produktiviteten i samhället och genererar mindre skatt till alla er som är så stolta över att åka kollektivtrafik.

Till råga på allt så tvingas man stå som ett fån i buss/spårvagn då det inte finns sittplats eller då sätena är så svinigt smutsiga att man inte vill sitta.
Och för att inte tala om alla förseningar på senare tid vilka orsakats av snön. Kollektivtrafiken har som uppgift/yrke att transportera personer och med tanke på att de misslyckas när det är snö och is tyder på inkompetens. Jag kan förstå att bilister har problem med snö och is, men de flesta bilister har inte transport som yrke. För snö är en egenhet som dyker upp varje år och därmed borde yrkesförare klara att köra även i snö! Det som gör det extra ologiskt med kollektivtrafik är det faktum att det är just i svåra väderförhållanden som man behöver tillgång till denna transport då man själv inte har möjlighet att sköta sina transporter.

Kontrollanterna på kollektivtrafiken är ett kapitel för sig. Jobbiga, stöddiga, arroganta och med en förkärlek till hot mot alla är nog det bästa sättet att beskriva denna skara.
Citera
2010-02-06, 18:05
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Att åka via Angeredsbron och sedan ta Norrleden ner mot Torslanda förlänger enligt Hitta.se resan enkelväg med 1,5 mil. Det är för lång sträcka upp till Angeredsbron från mig, på fel sida av älven. Dessutom har jag hört, ej kollat dock, att det även blir trängselavgift på Norrleden....

Här är en ungefärlig placering över betalstationerna: http://www.gp.se/polopoly_fs/1.30188...elskattweb.pdf

Hur lång tid tar det för dig att resa kollektivt enligt Västtrafiks reseplanerare varje morgon då?
Citera
2010-02-06, 18:46
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq
Här är en ungefärlig placering över betalstationerna: http://www.gp.se/polopoly_fs/1.30188...elskattweb.pdf

Hur lång tid tar det för dig att resa kollektivt enligt Västtrafiks reseplanerare varje morgon då?

Jag kollade vilken tid det tar för mig.

1 timme och 2 minuter. Då ankommer jag 20 minuter innan arbetet börjar. Alternativt kan jag vara där 2 minuter över 8. Men då blir jag försenad.

Med bilen tar det en halvtimme att åka till jobbet. Förstår du nu att kollektivtrafiken inte fungerar.

Jag har åkt kollektivt i göteborg i över 10 år innan jag tog körkort. Kollektivtrafiken har gradvis försämrats hela tiden. Jag är aldrig försenad när jag åker själv.

Det bästa vore att göra som de gör i Tyskland, inför ett klistermärke som man måste ha i framrutan om man ska köra i Gbg under rusningstid. Syftet är väl att få ner trafiken.

Ett bra sätt för bilisterna att protestera mot detta det vore att alla under en dag ställer bilen å tar kollektivtrafiken. Fatta vilken kaos det skulle bli.
Citera
2010-02-06, 20:31
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III

Ett bra sätt för bilisterna att protestera mot detta det vore att alla under en dag ställer bilen å tar kollektivtrafiken. Fatta vilken kaos det skulle bli.

Jag tycker det är ett utmärkt förslag, sen kan vi spö några kontrollanter om dom kommer och vill kolla biljetten.
Sen tycker jag Västtrafik skulle införa ett system vilket innebar att om det inte finns sittplats för samtliga passagerare så ska man inte behöva betala. Detta känns rimligt då man inte ska behöva stå upp när man åker kollektivt, både av säkerhets- och komfortskäl.
Man borde även tillåta möjligheten att ta med cyklar utan extra kostnad, för om poängen är att värna om miljön så borde cykel vara ett än bättre alternativ. Problemet kan dock vara att man inte har möjlighet att cykla hela sträckan utan vill åka buss/vagn en del av sträckan. Så varför inte anpassa transporten så man kan ta med cykel?
Citera
2010-02-07, 02:53
Medlem
ticoromans avatar
[quote=Zawaq]Här är en ungefärlig placering över betalstationerna: http://www.gp.se/polopoly_fs/1.30188...elskattweb.pdf
OK, då var det bara en rykte om Norrleden. Antar att de menade där vid Tuvevägen.

Citat:
Det tar lite mer än en timme, vilket jag skulle kunna leva med. Jämfört med 20-25 min med bil. Det innefattar dock två byten (då ska man ha tur att allt går enligt tidtabell) samt att jag måste gå hemifrån minst en timme tidigare och kommer till jobbet 35 minuter tidigare än nödvändigt. Eftersom jag antar att allt alltid inte riktigt går enligt tidtabell så skulle jag kanske behöva åka ännu tidigare för att vara på den säkra sidan... Det är nästan motsvarande på returresan.

------

Nu ska dock detta inte behöva utvecklas till en snyfttråd. Jag menar dock att det är helt fel att avgiftsbelägga så många centrala trafikleder i Göteborg. Jag antar att trängselavgifterna påverkar merparten av Göteborgs bilister. De är väldigt strategiskt placerade och oavsett var man ska åka så är risken stor att passera minst 1 betalstation (sedan ska man tillbaka också).

Hur tänker de när de beskattar alla älvöverfarter (Angeredsbron räknas inte)? Jo, de vill ta från oss ännu mer skattepengar och vi kommer snällt att betala. Trots att troligtvis majoriteten av befolkningen är motståndare till den extra skatten, så kommer folk knyta näven i fickan och rösta på samma partier och politiker igen...

Senast redigerad av ticoroman 2010-02-07 kl. 02:56.
Citera
2010-02-07, 04:34
Medlem
MDMAfags avatar
[quote=ticoroman]
Citat:
Trots att troligtvis majoriteten av befolkningen är motståndare till den extra skatten, så kommer folk knyta näven i fickan och rösta på samma partier och politiker igen...

Rösta på SD - Du kanske inte får det bättre men den blir annorlunda ialf
Citera
2010-02-07, 05:11
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugini3
Vadå billigare? Biljetterna till kollektivtrafiken är ju subventionerad så redan där blir det dyrare för den stora skaran om alla ska åka omkring subventionerat. En subvention som måste betallast genom skatt.

Sen komme de flesta personer få längre restid vilket gör att individen har mindre tid till produktiv sysselsättning vilken ytterligare drar ner produktiviteten i samhället och genererar mindre skatt till alla er som är så stolta över att åka kollektivtrafik.

Till råga på allt så tvingas man stå som ett fån i buss/spårvagn då det inte finns sittplats eller då sätena är så svinigt smutsiga att man inte vill sitta.
Och för att inte tala om alla förseningar på senare tid vilka orsakats av snön. Kollektivtrafiken har som uppgift/yrke att transportera personer och med tanke på att de misslyckas när det är snö och is tyder på inkompetens. Jag kan förstå att bilister har problem med snö och is, men de flesta bilister har inte transport som yrke. För snö är en egenhet som dyker upp varje år och därmed borde yrkesförare klara att köra även i snö! Det som gör det extra ologiskt med kollektivtrafik är det faktum att det är just i svåra väderförhållanden som man behöver tillgång till denna transport då man själv inte har möjlighet att sköta sina transporter.

Kontrollanterna på kollektivtrafiken är ett kapitel för sig. Jobbiga, stöddiga, arroganta och med en förkärlek till hot mot alla är nog det bästa sättet att beskriva denna skara.
Så du menar att om kollektivtrafiken inte skulle subventioneras så skulle det vara dyrare för dig än att åka bil?
Dra den om rödluvan också tack.

Anser du att ligga och glutta på tv eller liknande är produktivitet?
Det är ju din fritid som blir lidande inte din arbetstid ditt spån, eller trodde du att den extra tiden det tar att ta sig till arbetsplatsen skulle dras från din arbetstid så du kan ha lika mycket fritid?

Sen upplever inte jag att det är speciellt mycket problem med spårvagnarna men du kanske är av en annan uppfattning du som åker så mycket spårvagn menar jag.
Sen ser jag inget problem med kontrollanterna, det är ju bara att lämna över kortet utan att ens lyfta på ögonbrynen.
Fast du kanske är en sån idiot som inte betalar och sen blir arg över att du åker på kontrollavgift?
Citera
2010-02-07, 18:26
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Så du menar att om kollektivtrafiken inte skulle subventioneras så skulle det vara dyrare för dig än att åka bil?
Dra den om rödluvan också tack.

Anser du att ligga och glutta på tv eller liknande är produktivitet?
Det är ju din fritid som blir lidande inte din arbetstid ditt spån, eller trodde du att den extra tiden det tar att ta sig till arbetsplatsen skulle dras från din arbetstid så du kan ha lika mycket fritid?

Sen upplever inte jag att det är speciellt mycket problem med spårvagnarna men du kanske är av en annan uppfattning du som åker så mycket spårvagn menar jag.
Sen ser jag inget problem med kontrollanterna, det är ju bara att lämna över kortet utan att ens lyfta på ögonbrynen.
Fast du kanske är en sån idiot som inte betalar och sen blir arg över att du åker på kontrollavgift?

För det första tror jag att du missuppfattat vad jag skrev.
Om en sak är subventionerad och man sedan tar bort subventionen så att individen betalar hela beloppet själv så kommer det självklart bli dyrare. Subventionen betalas självklart av oss skattebetalare så indirekt betalar jag även om jag inte åker kollektivt. På punkten om hurvida det är dyrare eller billigare att åka kollektivt eller bil har jag inte uttalat mig om. Dock eftersom även bilförarna i nuläget bidrar till att understödja en verksamhet de inte nyttjar blir det på det hela taget sett dyrare att åka bil då en del av inkomst som annars skulle kunna spenderats på tex bilåkande går till kollektivtrafiken.

Problemet är även att det blir snedvriden konkurrens om man väljer att subventionera kollektivtrafiken medan man hårt beskattar bilåkandet. Så om dessa två element fick tävla på lika villkor är det möjligt att kostnaderna skulle landa på samma nivå beroende på brukarmönster.

För det första kan du inte särskilja på arbetstid och fritid i en sådan här situation. All tid är potentiell tid då du kunde göra mer produktiva saker. Så om det tar längre tid att åka kollektivt än att att åka bil innebär det att du och hela samhället missar värdefull tid som kunde ägnats åt produktivt beteende.

För övrigt måste jag säga att jag har svårt att tolka din skrift då din ord och argument inte håller ihop. Detta gör även att min respons blir lidande då jag inte förstår vad du ämnar förklara.
Citera
2010-02-07, 18:52
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Om en sak är subventionerad och man sedan tar bort subventionen så att individen betalar hela beloppet själv så kommer det självklart bli dyrare. Subventionen betalas självklart av oss skattebetalare så indirekt betalar jag även om jag inte åker kollektivt. På punkten om hurvida det är dyrare eller billigare att åka kollektivt eller bil har jag inte uttalat mig om. Dock eftersom även bilförarna i nuläget bidrar till att understödja en verksamhet de inte nyttjar blir det på det hela taget sett dyrare att åka bil då en del av inkomst som annars skulle kunna spenderats på tex bilåkande går till kollektivtrafiken.

Problemet är även att det blir snedvriden konkurrens om man väljer att subventionera kollektivtrafiken medan man hårt beskattar bilåkandet. Så om dessa två element fick tävla på lika villkor är det möjligt att kostnaderna skulle landa på samma nivå beroende på brukarmönster.

För det första kan du inte särskilja på arbetstid och fritid i en sådan här situation. All tid är potentiell tid då du kunde göra mer produktiva saker. Så om det tar längre tid att åka kollektivt än att att åka bil innebär det att du och hela samhället missar värdefull tid som kunde ägnats åt produktivt beteende.

För övrigt måste jag säga att jag har svårt att tolka din skrift då din ord och argument inte håller ihop. Detta gör även att min respons blir lidande då jag inte förstår vad du ämnar förklara.

Jag tycker också han verkar förvirrad.
Citera
2010-02-08, 06:22
Medlem
Enitys avatar
Citat:

Ja naturligtvis kommer det att bli dyrare att åka kollektivt om subventioneringen tas bort, men det var inte frågan utan frågan var kommer det bli dyrare än att åka bil?
Svaret är rätt uppenbart, det kommer inte bli dyrare att åka kollektivt än att åka bil och det är bara det som är intressant för det var det som argumentet var, att det är billigare att åka kollektivt än att åka bil.

Varför skulle det inte vara snedvriden konkurrens?
Det är ju inte samma form av transport, eller du kanske tycker att det är fel att man beskattar olika former av fordon olika mycket?
Kanske borde det kosta lika mycket i skatt att ha en färja som att ha en motorcykel?
Olika saker subventioneras av olika anledningar så det är något du får leva med.

Naturligtvis kan man särskilja på arbetstid och fritid, jag vågar påstå att det är ytterst få som är produktiva dygnet runt och därför finns det tid som går att ta från den oproduktiva tiden till att åka kollektivt om man inte har lust att betala mer för att köra bil.

Jag tycker att det jag skriver är rätt klart, folk som kör bil ska hålla käft och acceptera att dom får betala extra för att dom har valt att bo där dom inte kan åka kollektivt smidigt.
Medans ni sitter och förbannar er över att ni får betala extra så kan jag sitta och le över hur mycket mer pengar jag sparar, pengar som kan användas till att öka produktiviteten som du håller så kär.
Sluta kör bil och lägg dom pengarna på städhjälp eller något.
Citera
2010-02-08, 07:58
Medlem
oo reseplaneraren tycker att resan tar 20 minuter (mot 10 i bil)

Haken är bara att jag kommer till jobbet 6 timmar innan jag ska börja då morgon bussarna börjar gå för
sent,
kan iofs hitta parkering någon km bort så bilen alltid står utanför kameragränsen...
Citera
2010-02-10, 17:22
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ja naturligtvis kommer det att bli dyrare att åka kollektivt om subventioneringen tas bort, men det var inte frågan utan frågan var kommer det bli dyrare än att åka bil?
Svaret är rätt uppenbart, det kommer inte bli dyrare att åka kollektivt än att åka bil och det är bara det som är intressant för det var det som argumentet var, att det är billigare att åka kollektivt än att åka bil.
Ja, men om kollektivtrafiken är en bra och effektiv form av transport varför tas då inte subventionerna bort? Om den är så utmärkt borde den klara sig på egen hand
Om det i sak blir dyrare att åka bil eller spårvagn saknar betydelse då de skulle konkurrera på lika vilkor och individen därmed skulle få större möjlighet att välja transport. Sen kan du inte jämföra transport med kollektivtrafik och bil riktigt så enkelt då dessa former av transport besitter olika egenskaper. Försök tex att ta med dig din nyinköpta IKEA-säng på spårvagnen eller försök åk spårvagn mitt i natten så ska du se hur effektiv kollektivtrafiken är.

Citat:
Varför skulle det inte vara snedvriden konkurrens?
Det är ju inte samma form av transport, eller du kanske tycker att det är fel att man beskattar olika former av fordon olika mycket?
Kanske borde det kosta lika mycket i skatt att ha en färja som att ha en motorcykel?
Olika saker subventioneras av olika anledningar så det är något du får leva med.
Så du uppmuntrar altså snedvriden konkurrens?
Att olika saker subventioneras av olika anledningar och att man därmed skulle leva med detta faktum är ju bara kommunister som tycker är ett rättvist synsätt. I ditt exempel med en färja och MC så kan man betala olika skatt beserat på olika faktorer tex vikt. Att saker beskattas olika är i sig inte en snedvridning av konkurrens. Det skulle innebära att en spårvagn vilken väger mer än en bil självklart ska beskattas mer. Och NEJ, subventioner i sig är inte en sjävlklarhet och därmed inte något man måste leva med.
Sen verkar det som du missuppfattat vad en subvention är. Att saker beskattas olika har inte med subventioner att göra.

Citat:
Självklart kan man särskilja på arbetstid och fritid, jag vågar påstå att det är ytterst få som är produktiva dygnet runt och därför finns det tid som går att ta från den oproduktiva tiden till att åka kollektivt om man inte har lust att betala mer för att köra bil.
Naturligtvis SKA man se all tid som just TID vare sig det är arbetstid eller fritid och det har inte direkt att göra med hur produktiva personen i fråga är. Och all tid ska behäftas med en prislapp!

Citat:
Jag tycker att det jag skriver är rätt klart, folk som kör bil ska hålla käft och acceptera att dom får betala extra för att dom har valt att bo där dom inte kan åka kollektivt smidigt.
Medans ni sitter och förbannar er över att ni får betala extra så kan jag sitta och le över hur mycket mer pengar jag sparar, pengar som kan användas till att öka produktiviteten som du håller så kär.
Sluta kör bil och lägg dom pengarna på städhjälp eller något.

Jo om man har kommunistiska tankar så skriver du i klartext. Varför ska man betala extra för att man bor på en plats där det inte finns kollektivtrafik? Menar du att alla ska bo i städer? Hur skulle landskapet sett ut om alla bodde i stora städer och ingen bode där det var gles bebyggelse? Så alla bönder som inte vill betala mer för att ha möjlighet att transportera sig själva skulle flytta in till stan med sin kor och traktorer?
Hur kan du spara pengat och öka produktiviteten med kollektivtrafiken med en biljett som är subventionerad och som därmed redan minskar möjligheten för andra att spendera denna summa eftersom den går till ett ineffektivt system som inte klarar sig själv utan subventioner? Dessutom erkänner du ju själv att det i många fall tar längre tid att åka kollektivt än att köra bil och därmed förlorar du ytterligare värdefull tid.

Sen misstänker jag att dina kunskaper i nationalekonomi är ganska begränsade då du tycks missförstå en del grundläggande logiska samband och begrepp.

(Finns säkert mängder med stav- och grmmamatiska fel, orkar inte kolla igenom texten)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in