2013-01-04, 11:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
1: Dom skapar fortfarande trängsel
Dessutom är energi en bristvara och att alla transporter skall ske med bil är inte hållbart av denna anledning.
2: Fel
3: Motivera tack. Om du tror att tanken med planeringen är att invånarna aldrig under några omständigheter skall åka bil så får du tänka till lite.
Energi är ingen bristvara och den är oförstörbar, energi byter bara form. Det är HUR vi producerar energi och driver våra fordon som är det avgörande.
Citera
2013-01-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ja dom kan väl gasa omkring precis lika mycket innanför tullarna som du kan göra utanför? Nu bor jag innanför tullarna och jag ser inte riktigt varför jag skulle gasa omkring som du säger.

Ang huruvida dessa trängs är väl en definitionsfråga. Jag tycker personligen att trafiken innanför tullarna inte trängs mer än vad trafiken i allmänhet gör efter på kvällstid (Då det bevisligen inte är trängsel eftersom det inte tas ut någon trängselavgift)

Trängselskattens syfte är främst att plocka in pengar. Anledningen till att det heter just trängselskatt är för att det måste heta det på begäran av regeringen. Om dom hade kunnat byta till ett mer passande namn hade dom förmodligen gjort det.

Kamerorna sitter där det passerar flest bilar. Inte för att det är trängsel utan för att ju fler bilar ju mer pengar.
Citera
2013-01-04, 11:17
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
1: Dom skapar fortfarande trängsel

Vilken trängsel? Det är ingen trängselskatt! Har du helt missat det?
Citera
2013-01-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Du efterfrågar argument mot trängselskatt men vägrar lyssna på dem men för att det göra det enkelt för dig ska du här får några argument som du kan fundera över.

1. Varje månad beräknas en miljard att försvinna från konsumtionen i göteborg. Tror du inte att tolv miljarder årligen kommer påverka näringslivet dvs att försäljningen av varor och tjänster minskar när människor har mindre att handla för.

2. Denna miljard kommer att betalas av alla som rör sig på vägarna oavsett inkomst vilket innebär att även de med svagast köpkraft kommer påverkas mest.

3. Att åka kollektivt kan för många innebära en ökad restid på 1-2 timmar om dagen vilket innebär 1-2 månaders förlorad arbetstid, dvs att istället för att arbeta så tillbringas den tiden på en buss.

4. Du menar på att tidsvinster kommer göra att företag som transporterar kommer att tjäna in trängselskatten, vad du glömmer att nämna är att den kostnaden lägger de på slutkunden och många transportföretag är inga jättar utan kör snarare ganska små bilar med små marginaler.

5. För hantverkare där tiden för att flytta sig till sin kund är försumbar jämfört med tiden som läggs på att fixa saker kommer nu i många fall få ökade kostnader som nu läggs på slutkund.

6. Trängselskatten är ingen kommunalskatt utan en statlig skatt och det innebär att staten kan göra vad fan de vill med pengarna.

7. Att betala 20-30 procent för att kräva in skatten är dyrt.

8. Om de gröna drömmarna skulle uppfyllas om att många ställer bilen och åker kollektivt så skulle det innebära att för lite pengar kommer in och skatten måste höjas vilket i sig är en paradox.

9. Om många ställer bilen och åker kollektivt istället kommer det redan hårt ansträngda kollektivtrafiken att krascha, i nuläget är den värsta trängseln på bussar och spårvägar.

10. Att de här besluten har fattats i en informativ process och i sann demokratisk anda är inte heller sant, det var göran johansson som fattade beslutet om trängselskatt själv vid en konferens. Finns artikel i gp om det där han berättar hur det hela gick till. De klubbade besluten i kommunalfullmäktige var därefter bara en formalitet.

11. I stockholm hävdas hela tiden att vi är för skatterna, ja det finns en majoritet som är för men de lever inte i ytterområderna... dessutom betalar vi inte trängselskatt för att köra runt staden.

1: Detta är en fråga man får ställa till en ekonom. Vissa i tråden försöker få det att låta som att politiker har fattat detta beslutet i all hast, något jag inte köper. Jag tror att man beaktat alla tänkbara nackdelar och gjort en rimlig övervägning. Att man inte kan gynna alla är tråkigt i sig men tyvärr inte oundvikligt.
Ang påverkan på näringslivet så är det intressant att det ibland i tråden påstås att folk inte har råd. Dvs de kommer konsumera som vanligt men att trängselskatten kommer att göra att de hamnar på marginalerna. Medan nu gör du gällande att folk kommer sluta konsumera när de skall betala trängselskatten.

Här är f.ö. ett svar från trafikverket and påverkan på handeln
http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar---Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg---Effekter-av-trangselskatten/

2: Ja tyvärr kommer vissa i kläm. Har du ett bättre förslag?

3: Tycker du kan jämföra kostnaden att äga en bil med att äga ett månadskort när du gör denna jämförelsen. Du nämner inte heller det faktum att restiden med kollektiva medel kommer bli mindre för många som har långt att pendla iom förbättrad tågförbindelse. Du tar heller inte upp det faktum att trafiken kommer att öka med åren.

4:Jag glömmer ingenting i detta sammanhang. Däremot kan jag inte ta med alla tänkbara prismodeller i mitt resonemang.
Kostnaden läggs mycket riktigt på kunden, men då kunden får betala för mindre transporttid blir det en vinst för kunden. Då transportören har små marginaler som du säger så måste han öka i effektivitet för att tjäna pengar. Vad tänker du dig är mest effektivt? Mycket eller lite köer?

5: Vadå fixa saker?? Vi kan ta samma exempel som för logistikföretag. Räkna på en hantverksbild med 2 st arbetare á 350kr/h. Ta och räkna på den tidsvinst som måste göras per dag för att tjäna in trängselskatten. Du tänker inte heller på det faktum att mindre bilar gör att färre personer parkerar i stan vilket underlättar hantverkarens jobb att hitta p-plats.

6: Ja det skall gå till västsvenska paketet. !?!?!
OM nu staten kommer göra något annat med pengarna så är det inget som rör mig i ryggen, eftersom trängselskatten fyller ett utmärkt syfte. Mindre trängsel skapar bättre luft och bättre förutsättningen för fungerande infrastruktur.

7: Betala i tid då eller skaffa autogiro.

8: Det där är iof din teori.
Citera
2013-01-04, 11:46
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Nu tycker jag förvisso att vi behöver en grundläggande omplanering av kollektivtrafiken, det finns ganska enkla saker man kan göra, idag är ju hela skiten ett lapptäcke helt utan struktur...men...sänk arbetstiden med 2 timmar, så skapar du dessutom 25% nya jobb.

Att tillbringa tid på en buss är ju inte det farligaste som finns, det är väl snart det enda sättet vi umgås, förutom när vi shoppar.

Jag förstår inte riktigt vad du menar här faktiskt, mitt jobb tillåter inte att jag minskar tiden 25 procent och inte heller är jag intresserad av en löneminskning på 25 procent.
Är ditt förslag att jag istället för att arbeta 100 procent ska arbeta 75 procent och tillbringa de 25 procenten som jag tidigare arbetat med att åka buss till jobbet?
Det är inte det farligaste som finns att tillbringa tiden på en buss men den tiden som jag skulle tillbringa där och "umgås" med främmande människor (människor som sitter djupt försjunkta i sina mobiler eller berusade) vill jag hellre lägga på att träffa min fru och barn.

Citat:
Men i övrigt gäller ju samma sak med ekonomin som med kollektivtrafiken, den är ett lapptäcke, det är helt ointressant att titta på specifika grupper (hantverkare t.ex.) som du gör, då missar man vad som är det verkliga problemet, och den enda möjliga lösningen.

Det är bara en grupp som drabbas av den här skatten, detta är något som drabbar alla. Det tål att påpekas igen att en miljard årligen ska raderas från konsumtionen.

Citat:
Nja..."dyrt" är inte problemet, allt som är dyrt är det ju någon som tjänar lika mycket på.

Men en "affärsverksamhet" som ger 70-80% ren vinst tycker jag är rätt bra...

Detta är ingen affärsverksamhet... Man kan också fundera på varför det är så få företag som gör den typen av vinster, kanske beroende på konkurrens och att kunder har valmöjligheter.

Citat:
Absolut, vilket visar just bristerna i det ekonomiska systemet. Samma sak gäller ju om du sänker skatten, då måste någon få mindre (skatten är ju inte pengar som försvinner, dom omfördelas) och maktstrukturen är den att fördelningen sker ensidigt...det KAN aldrig fungera.

Det staten gör, att man ser att man behöver pengar, men man analyserar inte varför, eller vad som händer med dom man tar pengar ifrån....(.."...dom kan ju söka försörjningsstöd om inte pengarna räcker.."..)...det menar jag är....landsförräderi (men det är ju inget som börjar med trängselskatt)

Skatt är visst pengar som försvinner! Pengar slösas bort på massa skit och försnillas. Varför skulle någon per automatik få mindre för att skatten sänks? Jag är inte emot skatter i sig och tycker gott att vi ska ha en gemensam välfärd men vi betalar redan hälften av lönen i skatt.

Vid det allra bästa scenariot, allt byggs som tänkt och inom budget (som att det kommer ske...) tror ni att stationerna kommer försvinna då? Om 25 år kommer de säga att titta vilken trafik vi har nu, stationerna måste vara kvar vilket innebära att göteborg varje år kommer skicka miljarder till staten utan att få något tillbaka. Kom ihåg att detta är en statlig skatt inte kommunal. Huxflux betalar numera även låginkomstagare statlig skatt.
Citera
2013-01-04, 11:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Energi är ingen bristvara och den är oförstörbar, energi byter bara form.

Det är det i högsta grad. Det finns självklart en gräns för hur mycket energi vi kan producera. Energin är beroende av materia, och det finns dels begränsat med materia, och också en gräns för hur mycket av den materia som finns som vi kan använda för att skapa energi.

Du kan bygga hus av trä, och elda trä för energi, men du kan inte göra båda delar. Samma sak gäller olja, och även den energi vi kan tillgodogöra oss från solen...
Citera
2013-01-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Det du skriver om spelar ingen roll. Visar det sig att trängselskatten trots allt gör Göteborg rikare så är det ändå fel. Man kan inte låta några slumpvist utvalda människor betala en månadslön extra i skatt varje år för att resten av befolkningen kanske kommer vinna lite på det i framtiden. Det är fel att göra så, förstår du inte det?

Vadå slumpvis utvalda? De som utnyttjar vägen betalar för den. Simple as that.
Det är ännu mer orimligt att vissa skall betala för utbyggnad av ett system som andra skall nyttja. Vilket blir fallet om alla skattebetalar skall bekosta paketet. Dessutom så skapar detta enbart nya behov då man inte kan bygga bort köer och trängsel.

Citat:
Ursprungligen postat av Office
Det är sjävklart att beslut måste fattas på en sentimental nivå också. Med din logik kan man göra vad som helst i samhället - bara nån politiker med mycket information har räknat fram att det kanske gynnar kommunen ekonomiskt. Det finns andra intressanta aspekter att ta med i beräkningarna än bara det rent ekonomiska.

Näe det är inte alls självklart.
Det har lyfts fram argument tidigare i tråden om att göteborgs trafik vad fel byggd från början. När man idag står inför ett såpass viktigt beslut som västsvenska paketet innebär så skall beslutet fattas av dem som kan fatta det professionellt. Beslutet skall inte läggas på ett gäng clowner. Med tanke på nivån på de argument jag har fått höra i tråden så räcker det för mig för att konstatera att vanligt folk inte skall ha rösträtt i denna fråga.

Om du sedan tycker att detta strider på den demokratiska grundtanken så kanske du skall läsa på lite om representativ demokrati.
Citera
2013-01-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Energi är ingen bristvara och den är oförstörbar, energi byter bara form. Det är HUR vi producerar energi och driver våra fordon som är det avgörande.

Jo energi är visst en bristvara. Det du pratar om är termodynamik och har ingenting med tillgängligheten på energi att göra.
Citera
2013-01-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Trängselskattens syfte är främst att plocka in pengar. Anledningen till att det heter just trängselskatt är för att det måste heta det på begäran av regeringen. Om dom hade kunnat byta till ett mer passande namn hade dom förmodligen gjort det.

Kamerorna sitter där det passerar flest bilar. Inte för att det är trängsel utan för att ju fler bilar ju mer pengar.

Är detta din professionella slutsats? Här är en mer adekvat beskrivning av syftet.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Trangselskatt/Fragor--svar/Fragor--svar-for-Goteborg/Fragor-svar-om-trangselskatt-i-goteborg1/
Citera
2013-01-04, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
Vilken trängsel? Det är ingen trängselskatt! Har du helt missat det?

En värld där alla åker elbilar kommer inte skapa köer och trängsel.
Kan du förklara hur du tänker?
Citera
2013-01-04, 12:01
Bannlyst
Citat:
1: Detta är en fråga man får ställa till en ekonom. Vissa i tråden försöker få det att låta som att politiker har fattat detta beslutet i all hast, något jag inte köper. Jag tror att man beaktat alla tänkbara nackdelar och gjort en rimlig övervägning. Att man inte kan gynna alla är tråkigt i sig men tyvärr inte oundvikligt.

Om vi för en sekund glömmer att du uppvisar ett nästan barsnligt naivt drag, och att man nästan drar slutsatsen att du är politiker, så....gynna? Man TAR ju pengar från någon!?

Varför ska staten, politiker som bör jobba för alla, omfördela pengar ORÄTTVIST?

Det är ju stöld (och jag är egentligen för skatt, för jag tror att vi behöver en stat som bygger saker som alla inte kan se behovet av, men det där är likförbannat stöld...)

Citat:
Ang påverkan på näringslivet så är det intressant att det ibland i tråden påstås att folk inte har råd. Dvs de kommer konsumera som vanligt men att trängselskatten kommer att göra att de hamnar på marginalerna. Medan nu gör du gällande att folk kommer sluta konsumera när de skall betala trängselskatten.

Är du såhär korkad? Om jag har 100kr över när jag har köpt allt jag behöver för att leva, så konsumerar ja mat, kläder osv. Jag kan då även konsumera för den 100lappen.

Om staten då helt plötsligt vill ha 100kr extra i skatt, så innebär det att jag konsumerar för 100kr mindre.

Men om jag istället har 50kr över, och staten vill ha 100kr extra i skatt, så passerar jag ju "marginalen".

Det innebär hur som helst att handeln kommer minska, OCH människor kommer att hamna i kläm.

Citat:
2: Ja tyvärr kommer vissa i kläm. Har du ett bättre förslag?

JAG HAR ETT, SÄTT INTE FOLK I KLÄM? MED VILKEN RÄTT SÄTTER STATEN FOLK I KLÄM?
Citera
2013-01-04, 12:12
Medlem
Citat:
3: Motivera tack. Om du tror att tanken med planeringen är att invånarna aldrig under några omständigheter skall åka bil så får du tänka till lite.

Tanken med planeringen ska vara att man kan välja kollektiva lösningar om man vill. T.ex. bostad, barnomsorg, arbete och handel väl förbundet.

Trängseln skulle också minska om själva behovet av förflyttning minskar. Således svaret på 1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in