Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Du efterfrågar argument mot trängselskatt men vägrar lyssna på dem men för att det göra det enkelt för dig ska du här får några argument som du kan fundera över.
1. Varje månad beräknas en miljard att försvinna från konsumtionen i göteborg. Tror du inte att tolv miljarder årligen kommer påverka näringslivet dvs att försäljningen av varor och tjänster minskar när människor har mindre att handla för.
2. Denna miljard kommer att betalas av alla som rör sig på vägarna oavsett inkomst vilket innebär att även de med svagast köpkraft kommer påverkas mest.
3. Att åka kollektivt kan för många innebära en ökad restid på 1-2 timmar om dagen vilket innebär 1-2 månaders förlorad arbetstid, dvs att istället för att arbeta så tillbringas den tiden på en buss.
4. Du menar på att tidsvinster kommer göra att företag som transporterar kommer att tjäna in trängselskatten, vad du glömmer att nämna är att den kostnaden lägger de på slutkunden och många transportföretag är inga jättar utan kör snarare ganska små bilar med små marginaler.
5. För hantverkare där tiden för att flytta sig till sin kund är försumbar jämfört med tiden som läggs på att fixa saker kommer nu i många fall få ökade kostnader som nu läggs på slutkund.
6. Trängselskatten är ingen kommunalskatt utan en statlig skatt och det innebär att staten kan göra vad fan de vill med pengarna.
7. Att betala 20-30 procent för att kräva in skatten är dyrt.
8. Om de gröna drömmarna skulle uppfyllas om att många ställer bilen och åker kollektivt så skulle det innebära att för lite pengar kommer in och skatten måste höjas vilket i sig är en paradox.
9. Om många ställer bilen och åker kollektivt istället kommer det redan hårt ansträngda kollektivtrafiken att krascha, i nuläget är den värsta trängseln på bussar och spårvägar.
10. Att de här besluten har fattats i en informativ process och i sann demokratisk anda är inte heller sant, det var göran johansson som fattade beslutet om trängselskatt själv vid en konferens. Finns artikel i gp om det där han berättar hur det hela gick till. De klubbade besluten i kommunalfullmäktige var därefter bara en formalitet.
11. I stockholm hävdas hela tiden att vi är för skatterna, ja det finns en majoritet som är för men de lever inte i ytterområderna... dessutom betalar vi inte trängselskatt för att köra runt staden.
1: Detta är en fråga man får ställa till en ekonom. Vissa i tråden försöker få det att låta som att politiker har fattat detta beslutet i all hast, något jag inte köper. Jag tror att man beaktat alla tänkbara nackdelar och gjort en rimlig övervägning. Att man inte kan gynna alla är tråkigt i sig men tyvärr inte oundvikligt.
Ang påverkan på näringslivet så är det intressant att det ibland i tråden påstås att folk inte har råd. Dvs de kommer konsumera som vanligt men att trängselskatten kommer att göra att de hamnar på marginalerna. Medan nu gör du gällande att folk kommer sluta konsumera när de skall betala trängselskatten.
Här är f.ö. ett svar från trafikverket and påverkan på handeln
http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vastra-gotaland/Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar---Vastsvenska-paketet/Fragor-och-svar-om-trangselskatten-i-Goteborg---Effekter-av-trangselskatten/
2: Ja tyvärr kommer vissa i kläm. Har du ett bättre förslag?
3: Tycker du kan jämföra kostnaden att äga en bil med att äga ett månadskort när du gör denna jämförelsen. Du nämner inte heller det faktum att restiden med kollektiva medel kommer bli mindre för många som har långt att pendla iom förbättrad tågförbindelse. Du tar heller inte upp det faktum att trafiken kommer att öka med åren.
4:Jag glömmer ingenting i detta sammanhang. Däremot kan jag inte ta med alla tänkbara prismodeller i mitt resonemang.
Kostnaden läggs mycket riktigt på kunden, men då kunden får betala för mindre transporttid blir det en vinst för kunden. Då transportören har små marginaler som du säger så måste han öka i effektivitet för att tjäna pengar. Vad tänker du dig är mest effektivt? Mycket eller lite köer?
5: Vadå fixa saker?? Vi kan ta samma exempel som för logistikföretag. Räkna på en hantverksbild med 2 st arbetare á 350kr/h. Ta och räkna på den tidsvinst som måste göras per dag för att tjäna in trängselskatten. Du tänker inte heller på det faktum att mindre bilar gör att färre personer parkerar i stan vilket underlättar hantverkarens jobb att hitta p-plats.
6: Ja det skall gå till västsvenska paketet. !?!?!
OM nu staten kommer göra något annat med pengarna så är det inget som rör mig i ryggen, eftersom trängselskatten fyller ett utmärkt syfte. Mindre trängsel skapar bättre luft och bättre förutsättningen för fungerande infrastruktur.
7: Betala i tid då eller skaffa autogiro.
8: Det där är iof din teori.