2010-02-03, 17:52
Medlem
eskimås avatar
Ska bli så skönt att slippa alla bilar i stan!
Tycker de borde satt upp ytterligare en "ring" med betalstationer vid kommungränserna där alla pendlare åker in till Gbg!!
Citera
2010-02-03, 19:35
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eskimå
Ska bli så skönt att slippa alla bilar i stan!
Tycker de borde satt upp ytterligare en "ring" med betalstationer vid kommungränserna där alla pendlare åker in till Gbg!!

Hoho, du kommer inte att slippa bilar i stan. Tvärtemot kommer det knappast att märkas. Däremot kommer Caféer, affärer och andra transportberoende verksamheter att bli dyrare eftersom transporten av deras råvaror kommer att kosta mera.
Citera
2010-02-03, 19:44
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Enligt det nuvarande förslaget så kommer det kosta mig 60 spänn att ta mig till jobbet från östra Göteborg till motsatta sidan på Hisingen. Enkel väg. Trots att jag inte passerar i närheten av centrum!
Tänk vad mycket billigare det blir om du åker kollektivt.
Citera
2010-02-03, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Tricket är väl att alla bilförare redan betalat för ett månadskort i detta förslag, så det är ingen extra kostnad att hoppa på en vagn.

Nej naturligtvis inte. Men ingen åker egen bil för att det är den billigaste lösningen...
Citera
2010-02-04, 02:25
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Tänk vad mycket billigare det blir om du åker kollektivt.
Jag värdesätter min tid väldigt högt. Att åka kollektivt ökar min dagliga restid med nästan 2 h. Det har jag inte tid med. Om det däremot fanns vettiga förbindelser så hade det varit ett alternativ.
Senast redigerad av ticoroman 2010-02-04 kl. 02:29.
Citera
2010-02-04, 02:48
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Jag värdesätter min tid väldigt högt. Att åka kollektivt ökar min dagliga restid med nästan 2 h. Det har jag inte tid med. Om det däremot fanns vettiga förbindelser så hade det varit ett alternativ.
Då är det bara att betala och sluta tjura, inget konstigt med det.
Citera
2010-02-04, 12:49
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Då är det bara att betala och sluta tjura, inget konstigt med det.
Vi beskattas redan väldigt högt i detta vintermörka land. Att införa ännu fler skatter i förevändning att det handlar om miljö och trängsel när det egentligen handlar om ännu en finurlig skatt är ohederligt.

Trafiken på motorvägar och de stora huvudlederna kommer inte att minska och trängseln blir kvar. Det vet politikerna om. Jag åker inte bil till jobbet för att det är kul. Det är rentav väldigt dyrt redan. Jag har inga vettiga alternativ med kollektivtrafiken.

Stockholmarnas trängselskatt är mer ärlig. De har skyddat endast innerstan där trafiken faktiskt är massiv, och vägarna knappt framkomliga under många av dagens ljusa timmar. Göteborgarnas avsikt är inte att lösa något akut trafikproblem. Göteborgarnas enda avsikt är att mjölka folk på ännu mer skattepengar!

Politikerna vill omöjliggöra bilåkande i hela Göteborg oavsett trängsel och trafiknivåer, eftersom i princip väldigt få på väldigt få sträckor kan slippa avgiften. Bor du i vissa delar av Hisingen så kan du inte ens åka till affären utan att passera minst en betalstation, trots obefintlig trängsel. Att då kalla det för "trängselavgift" är lurendrejeri. Det handlar om ännu en bilskatt. En väldigt dyr sådan.

Det sorgliga är dock att det naiva folket fortfarande kommer att rösta på samma politiker, bli ännu mer beskattade och kanske emellanåt knyta näven i fickan när ingen ser.
Citera
2010-02-05, 02:40
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Vi beskattas redan väldigt högt i detta vintermörka land. Att införa ännu fler skatter i förevändning att det handlar om miljö och trängsel när det egentligen handlar om ännu en finurlig skatt är ohederligt.

Trafiken på motorvägar och de stora huvudlederna kommer inte att minska och trängseln blir kvar. Det vet politikerna om. Jag åker inte bil till jobbet för att det är kul. Det är rentav väldigt dyrt redan. Jag har inga vettiga alternativ med kollektivtrafiken.

Stockholmarnas trängselskatt är mer ärlig. De har skyddat endast innerstan där trafiken faktiskt är massiv, och vägarna knappt framkomliga under många av dagens ljusa timmar. Göteborgarnas avsikt är inte att lösa något akut trafikproblem. Göteborgarnas enda avsikt är att mjölka folk på ännu mer skattepengar!

Politikerna vill omöjliggöra bilåkande i hela Göteborg oavsett trängsel och trafiknivåer, eftersom i princip väldigt få på väldigt få sträckor kan slippa avgiften. Bor du i vissa delar av Hisingen så kan du inte ens åka till affären utan att passera minst en betalstation, trots obefintlig trängsel. Att då kalla det för "trängselavgift" är lurendrejeri. Det handlar om ännu en bilskatt. En väldigt dyr sådan.

Det sorgliga är dock att det naiva folket fortfarande kommer att rösta på samma politiker, bli ännu mer beskattade och kanske emellanåt knyta näven i fickan när ingen ser.
Allt under 1 timme anser jag är vettigt alternativ, jag går till spårvagnen 07:05 ungefär och brukar vara framme runt 07:50.

Inga konstigheter.
Citera
2010-02-05, 19:23
Medlem
Citat:
Allt under 1 timme anser jag är vettigt alternativ, jag går till spårvagnen 07:05 ungefär och brukar vara framme runt 07:50.

Inga konstigheter.

Vi är några som ska svängen förbi dagis och skolan också. Då blir det konstigheter...
Citera
2010-02-06, 15:49
Medlem
Zawaqs avatar
Citat:
Enligt det nuvarande förslaget så kommer det kosta mig 60 spänn att ta mig till jobbet från östra Göteborg till motsatta sidan på Hisingen. Enkel väg. Trots att jag inte passerar i närheten av centrum!

Som mest skulle det kosta 60 kr per dygn så om det kostar dig 60 kr till jobbet så åker du fritt hem.

Nu vet jag inte var du bor och jobbar men om du åker via Angeredsbron (som inte ligger i närheten av centrum) så behöver du inte betala för passage över älven.
Citera
2010-02-06, 17:27
Medlem
ticoromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq
Som mest skulle det kosta 60 kr per dygn så om det kostar dig 60 kr till jobbet så åker du fritt hem.
Vilket ger en ökad beskattning på minst 1200 kronor (60 x 20) per månad. Det är trots allt en skatt. Politikerna kaklylerar givetvis med att folk fortfarande kommer att åka bil, annars räcker ju inte skatten från de så kallade trängselavgifterna till.

Citat:
Ursprungligen postat av Zawaq
Nu vet jag inte var du bor och jobbar men om du åker via Angeredsbron (som inte ligger i närheten av centrum) så behöver du inte betala för passage över älven.
Att åka via Angeredsbron och sedan ta Norrleden ner mot Torslanda förlänger enligt Hitta.se resan enkelväg med 1,5 mil. Det är för lång sträcka upp till Angeredsbron från mig, på fel sida av älven. Dessutom har jag hört, ej kollat dock, att det även blir trängselavgift på Norrleden....
Citera
2010-02-06, 17:35
Medlem
Citat:
Dessutom har jag hört, ej kollat dock, att det även blir trängselavgift på Norrleden....

Var har du "hört" det? Det blir många stationer för att täcka av landsbygden norr om Volvo.
T.ex. vägen från kungälv via säve...

Vad skulle argumentet vara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in