7 916 besökare online
858 144 medlemmar • 45 867 564 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur
Svara på ämne
Ämnesverktyg
sucuk
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paleolibertarian
Vill dock bara än en gång poängtera det extremt viktiga faktum - att många helt och hållet har hakat upp sig på den explicita kostnaden - relaterad till trängselskatten och helt och hållet nonchalerat den problematiska infallsvinkeln som rör integriteten och den statliga övervakningen av medborgare.

Välskrivet, tyvärr bryr sig inte svensson om sådana saker utan ser enbart till kostnaden för passager, när (inte om) de börjar mäta hastighet genom bommarna så kommer svensson vakna, inte förr.

Megafailure
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Undra hur lång tid det tar för näringslivet att flytta ut från Gbg:s kommun?
- Ingen kund, jag upprepar, ingen, vill åka in i Göteborgs stadskärna för möten eller dyl.

När flyttar delar det tunga näringslivet (hit räknas inte matvaruhandel och div återförsäljare av krimskrams) ut till kranskommunerna? Ingen är betjänt utav att näringslivet har huvud/region/lokalkontor i centrala Göteborg tex? Det är ju ett straff att åka in till Gbg för ett möte tex, både före trängselskatten och efter.
....Nej det är ingen prestige längre att ha ett kontor på en central adress i stadskärnan.
Varför? Ingen bryr sig, inte de senaste 23 åren åtminstone.

För tillfället växer det så det knakar i det centrala delarna m.a.p. kontorsyta (se på Lindholmen). Problemet är att man mycket aktivt inskränker parkeringsmöjligheter vilket gör att ett kontor med kanske 300 arbetsplatser får dela på en handfull parkeringsplatser. Det kommer inte att fungera om några år och kontoren kommer att börja spridas över staden.

godanli
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
För tillfället växer det så det knakar i det centrala delarna m.a.p. kontorsyta (se på Lindholmen). Problemet är att man mycket aktivt inskränker parkeringsmöjligheter vilket gör att ett kontor med kanske 300 arbetsplatser får dela på en handfull parkeringsplatser. Det kommer inte att fungera om några år och kontoren kommer att börja spridas över staden.

Det där låter som ren idioti, men verkar dessvärre vara sant.

För övrigt var det ju bara några år sedan som den politiska majoriteten i Göteborgs kommunfullmäktige sänkte kraven på parkeringsmöjligheterna vid nyproduktion av bostäder.

Förr krävdes det 1,2 parkeringsrutor per lägenhet, numera endast 0,8 parkeringsruta (om det inte har minskat ytterligare). Vem har en 0,8-dels bil?

Följaktligen kan en Göteborgsfamilj med nybyggd bostad och egen bil inte ta emot bilburna besökare, om vi skall hårddra det hela.

Studsboll
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Undra hur lång tid det tar för näringslivet att flytta ut från Gbg:s kommun?
- Ingen kund, jag upprepar, ingen, vill åka in i Göteborgs stadskärna för möten eller dyl.

När flyttar delar det tunga näringslivet (hit räknas inte matvaruhandel och div återförsäljare av krimskrams) ut till kranskommunerna? Ingen är betjänt utav att näringslivet har huvud/region/lokalkontor i centrala Göteborg tex? Det är ju ett straff att åka in till Gbg för ett möte tex, både före trängselskatten och efter.
....Nej det är ingen prestige längre att ha ett kontor på en central adress i stadskärnan.
Varför? Ingen bryr sig, inte de senaste 23 åren åtminstone.

Synnerligen bristfällig konsekvensanalys. Det "tunga" näringslivet påverkas inte av att det kostar några kronor att åka in eller ut ur staden. Snarare är det så att de applåderar trängselskatten som endast påverkar de absolut mest utsatta långinkomsttagarna.

"Till att börja med betyder du bokstavligt talat noll för mig. Jag skulle inte anstränga mig en sekund för att få bort dig från forumet eftersom din närvaro här inte rör mig det minsta."
Ånkel Gunnar (tillrättarvisar mig i PM)

Megafailure
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Följaktligen kan en Göteborgsfamilj med nybyggd bostad och egen bil inte ta emot bilburna besökare, om vi skall hårddra det hela.

Tyckte det var jobbigt för 10 år sedan med besök i city (föräldrar osv) som oftast kom med bil då många gärna bor på landet. Numera är det helt horribelt. Tur man inte bor i mupp-enklaven längre, skulle bli helt ensam. Vilken pensionärsförälder har råd att lägga 100kr på ett litet kvällsbesök i stan med bil (ja faktiskt, många har bil för det är enda livhanken). Följden blir självklart att besök uteblir i större utsträckning oavsett vad innerstadseliten har för befängda lösningar.

Kan inte dra någon annan slutsats än att staden är till för en väldigt smal kategori människor.

Eliten verkar göra allt för att skapa sitt utopia i göteborgs innerstad.

Bilburen? Fuck off.
Höger? Fuck off.
Köttätare? Fuck off.
Svensson? Fuck off.
Familj? Fuck off.

Faktum är att staden är grovt överskattad. Det finns för fasen inget inne i city mer än fylla, lattezombies och en evig projektion av dåligt samvete. Kollekivtrafiken är kvävd och ineffektiv, men du ska älska den ty den befriar dig från samvetskval. Lyckas du dessutom hitta en CO2 deklarerad 60 kronors latte i en kopp gjord av rättvisemärkta återvunna partiprogram från miljöpartiet så får du äran att tänka tanken "tänk, jag kanske Är en av Dom - city-eliten".

Nej mina vänner, med innerstadspartiet (MP) bakom spakarna så segregerar man sig själv aktivt och frivilligt i den där staden. Vem fan vill bo mitt ibland politiskt korrekta bolånetorskar i tweed och palestinasjal och samtidigt få stämpeln "milöpartist" på sig.

Min tid i denna mentala fängelsehåla är förbi - jag bröt mig loss - andrasitter fast.

Njut ni där inne men betänkt detta - väggarna sluter sig mer och mer om er.

henrik21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Lägre kommunskatt och lägre markhyra. Det är helt klart till gagn för staden att stora koncerner ligger lokaliserade utanför innerstaden.

Både och, det inverkar ju negativt på stadslivet som brukar fungera som bäst när det finns blandade nyttjanden.

Citat:

Man har väl i Göteborg precis som många andra städer en parkeringsnorm som ska uppfyllas? Sedan får väl varje byggare även anordna *fler* än dessa, men det är ju lite dyrt att anlägga p-hus under mark...

Citat:
Ursprungligen postat av godanli
Det där låter som ren idioti, men verkar dessvärre vara sant.

För övrigt var det ju bara några år sedan som den politiska majoriteten i Göteborgs kommunfullmäktige sänkte kraven på parkeringsmöjligheterna vid nyproduktion av bostäder.

Förr krävdes det 1,2 parkeringsrutor per lägenhet, numera endast 0,8 parkeringsruta (om det inte har minskat ytterligare). Vem har en 0,8-dels bil?

Varför ska stadens krav ligga långt över det faktiska bilinnehavet? Bilägandet har legat rätt stabilt för att till och med minska.

Självklart kan en Göteborgsfamilj med nybyggd bostad och egen bil ta emot bilburna besökare, däremot är det ett p-tal som lagts efter läget, inte efter "bilpolicy" framtid.

Citat:
Tyckte det var jobbigt för 10 år sedan med besök i city (föräldrar osv) som oftast kom med bil då många gärna bor på landet. Numera är det helt horribelt. Tur man inte bor i mupp-enklaven längre, skulle bli helt ensam. Vilken pensionärsförälder har råd att lägga 100kr på ett litet kvällsbesök i stan med bil (ja faktiskt, många har bil för det är enda livhanken). Följden blir självklart att besök uteblir i större utsträckning oavsett vad innerstadseliten har för befängda lösningar.

Kan inte dra någon annan slutsats än att staden är till för en väldigt smal kategori människor.

Bilburen? Fuck off.
Höger? Fuck off.
Köttätare? Fuck off.
Svensson? Fuck off.
Familj? Fuck off.

Faktum är att staden är grovt överskattad. Det finns för fasen inget inne i city mer än fylla, lattezombies och en evig projektion av dåligt samvete. Kollekivtrafiken är kvävd och ineffektiv, men du ska älska den ty den befriar dig från samvetskval. Lyckas du dessutom hitta en CO2 deklarerad 60 kronors latte i en kopp gjord av rättvisemärkta återvunna partiprogram från miljöpartiet så får du äran att tänka tanken "tänk, jag kanske Är en av Dom - city-eliten".

Nej mina vänner, med innerstadspartiet (MP) bakom spakarna så segregerar man sig själv aktivt och frivilligt i den där staden. Vem fan vill bo mitt ibland politiskt korrekta bolånetorskar i tweed och palestinasjal och samtidigt få stämpeln "milöpartist" på sig.

Min tid i denna mentala fängelsehåla är förbi - jag bröt mig loss - andrasitter fast.

100 kronor för ett kvällsbesök, kanske dags att fundera över annan plats?

Hur långt ska samhället subventionera parkeringarna? Det är väl trots allt huvudfrågan.

1907–08, 1910–11, 1951–52, 1955–56, 1956–57, 1964–65, 1966–67, 1992–93, 1993–94, 1995–96, 1996–97, 1998–99, 1999–2000, 2000–01, 2002–03, 2006–07, 2007–08, 2008–09, 2010-11, 2012-13

1978, 2013

dudek
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Synnerligen bristfällig konsekvensanalys. Det "tunga" näringslivet påverkas inte av att det kostar några kronor att åka in eller ut ur staden. Snarare är det så att de applåderar trängselskatten som endast påverkar de absolut mest utsatta långinkomsttagarna.
De mest utsatta låginkomsttagarna åker kollektivt, och gynnas därför av trängselskatten: de kommer fortare fram och drar i högre grad nytta av infrastrukturinvesteringarna. De som är argast är de som kör mest bil, alltså övre medelklass etc.

Gulsippen
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dudek
De mest utsatta låginkomsttagarna åker kollektivt, och gynnas därför av trängselskatten: de kommer fortare fram och drar i högre grad nytta av infrastrukturinvesteringarna. De som är argast är de som kör mest bil, alltså övre medelklass etc.

Låginkomsttagarna som åker kollektivt har ju i lägre utsträckning jobb att åka till i rusningstrafik. Man har inte bråttom till något att komma i tid till.

Burt.Harbinson
Medlem
Burt.Harbinsons avatar
Citat:

Bilburen? Fuck off.
Höger? Fuck off.
Köttätare? Fuck off.
Svensson? Fuck off.
Familj? Fuck off.

Fanimig bland det bästa jag har läst på bra länge!
Jag blev erbjuden ett förstahands hyreskontrakt på Olskroken, men nej jag flyttar fan inte till GBG!
Mer människofientlig stad finns inte i detta land.

sucuk
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Låginkomsttagarna som åker kollektivt har ju i lägre utsträckning jobb att åka till i rusningstrafik. Man har inte bråttom till något att komma i tid till.

Och låginkomsttagare som har jobb jobbar vanligen i ett industriområde utanför staden ditt kollektivtrafiken är ett skämt -> de måste ha en gammal billig bil och betala trängselskatt.

P.G
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Både och, det inverkar ju negativt på stadslivet som brukar fungera som bäst när det finns blandade nyttjanden.
Skulle nog vilja påstå att det inte går att blandade nyttjanden med de största koncernerna som tar upp hela kvarter själva.

dudek
Medlem
Trängseln minskar. Trafiken har minskat med i snitt tjugo procent rakt över, och det går snabbare för lastbilar, kollektivtrafik och bilister. Dessutom är det numera lättare att förutse hur lång tid en resa kommer ta, det var mycket svårare förut.
Färre fordon ger inte bara bättre luft och färre olyckor, det innebär också att värdefull mark kan användas till boende istället för parkeringsplatser. Kollektivtrafikens marknadsandel växer nu och beräkningar som används nationellt visar att det gynnar även folkhälsan. 17 miljarder går att spara nationellt om bilister börjar åka kollektivt, och då tittar man enbart på folkhälsa, inte alla andra mervärden. Göteborgsdel av den kakan är stor. Räknar man in andra mervärden uppskattas att varje satsad skattekrona ger 1,75 kr tillbaka i form av andra vinster. Det är säkert jättegött att köra bil, men det håller inte för en växande stad att ha så stor marknadsandel bilister. Inbitna bilister får faktiskt flytta till mindre städer om de inte vill bidra alls, utan bara brumma runt och gnälla och choka igen staden.

Svara på ämne
Topp Dela »