2010-02-02, 18:32
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Varför gör de inte så att man om man ska köra i stan när de e rusningstid måste ha ett klistermärke i rutan. Klistermärket kostar en tusing om året.

De som inte har det får böta.

Man slipper alla tullstationer och skit. Man får en minskning av trafiken. Man får in pengar. Man slipper den oetiska registreringen av folks bilturer.

Men systemet med en klisterlapp är förstås ett bättre och vettigare alternativ, det kan man såklart inte göra.
Citera
2010-02-02, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Man slipper alla tullstationer och skit. Man får en minskning av trafiken. Man får in pengar. Man slipper den oetiska registreringen av folks bilturer.

...och man slipper fattiga männsikor med risiga bilar inne i stan.
Citera
2010-02-02, 19:01
Medlem
Citat:
Man får in pengar. Man slipper den oetiska registreringen av folks bilturer.

Antar du missat att allt redan registreras i gbg vid alla större gator och infarter.
Tullarna kommer inte nämnvärt öka övervakningen.
Citera
2010-02-02, 19:29
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [loftet]
Antar du missat att allt redan registreras i gbg vid alla större gator och infarter.
Tullarna kommer inte nämnvärt öka övervakningen.

Men va e de för idiotargumentation.

I Kina sätter man folk i fängelse utan rättegång så vi kan ju börja med det här också.

Förresten, vem registrerar? Hur registreras det? Och var samlas denna information?
Citera
2010-02-02, 21:31
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Varför gör de inte så att man om man ska köra i stan när de e rusningstid måste ha ett klistermärke i rutan. Klistermärket kostar en tusing om året.

De som inte har det får böta.

Men systemet med en klisterlapp är förstås ett bättre och vettigare alternativ, det kan man såklart inte göra.

Eller så måste man ha ett giltigt månadskort på lokaltrafiken (istället för klisterlapp). Då hamnar ju pengarna automatiskt hos lokaltrafiken samtidigt som biltrafikanterna får ett alternativ till bilen.....
Citera
2010-02-02, 21:39
Medlem
Citat:
Men va e de för idiotargumentation.
Förresten, vem registrerar? Hur registreras det? Och var samlas denna information?

Tja, jag bara sköt hål på ett av dina argument mot biltullarna.
Tycker du övervakningen är upprörande har du all rätt att vara detta, ville bara påpeka att det redan finns ett betydligt mer heltäckande system än biltullarna.
Jag har för länge sedan gett upp, vi är ägda av övervakningssamhället, jag har dagligen dåligt samvete att jag släpper den här skiten på mina barnbarn..

Vem, vilka och hur?
Noterat de svarta, numrerade boxarna i rödljusen/vägskyltarna vid tex linneplatsen, E6an överallt, i princip alla större korsningar? Loggar reg.nr., skickas glatt ner till en server i Holland (vad jag hört, ej 100% pålitligt) och används för "trafikflödesövervakning". Sparas väl glatt av polismyndigheten kan man misstänka. Om inte annat lär ju FRA kunna gå in och spara det på pin ki.
Citera
2010-02-02, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Eller så måste man ha ett giltigt månadskort på lokaltrafiken (istället för klisterlapp). Då hamnar ju pengarna automatiskt hos lokaltrafiken samtidigt som biltrafikanterna får ett alternativ till bilen.....

Hur ska man då kunna beräkna hur många som önskar resa?

Jag lovar dig att de allra flesta bilförare vet vad kollektivtrafik är och hur det fungerar i vardagen.
Citera
2010-02-03, 00:14
Medlem
gammalgnus avatar
Rättare sagt: De är bilförare för att de vet hur kollektivtrafiken [u]inte[u] fungerar i vardagen.
Citera
2010-02-03, 01:48
Medlem
raugers avatar
Så hur tar man sig enklast förbi tullarna?
Citera
2010-02-03, 01:56
Medlem
ticoromans avatar
Dessa så kallade trängselavgifter införs, enligt min åsikt, inte för att minska trängseln utan för att ta ut en extra skatt för att finansiera vissa vägbyggen. De skiter nog fullständigt i trängseln och vill endast ta ut mera skatt genom att påstå att detta gagnar miljön och annat skitsnack. Ta ut "trängselskatt" på E6 och t ex Lundbyleden!! Jävla tjuvar!

Det är väl ändå dags att flytta härifrån och till 2013 är det ganska gott om tid.

Trängselskatten i Stockholm är en helt annan sak. Det påverkar mig veterligen endast innerstan, och ska man passera på huvudlederna (t ex Essingeleden, motsvarande Tingstadstunneln i Gbg) så är det för fan ingen jävla trängselskatt trots massiv trafik.

Enligt det nuvarande förslaget så kommer det kosta mig 60 spänn att ta mig till jobbet från östra Göteborg till motsatta sidan på Hisingen. Enkel väg. Trots att jag inte passerar i närheten av centrum!
Senast redigerad av ticoroman 2010-02-03 kl. 01:59.
Citera
2010-02-03, 10:57
Medlem
marimekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Så hur tar man sig enklast förbi tullarna?
http://maps.google.com/maps?f=d&source=s_d&saddr=Rutt+190&daddr=57.91193, 12.925415+to:Sydhavnsgade&hl=sv&geocode=FTr-kQMdMlukAA%3B%3BFXYXUQMd4mK_AA&mra=dpe&mrcr=0&mrsp =1&sz=8&via=1&sll=57.421294,12.513428&sspn=2.18307 4,7.13562&ie=UTF8&t=h&z=8

Hur exakt har de tänkt sig stationer på E6? En dansk kör förbi Göteborg, ska han köra in i stan (förbi fler zoner) och betala då eller? Eller en norsk eller tysk eller polack som står för stora delar av trafiken.
Citera
2010-02-03, 17:34
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smyrf
Jag lovar dig att de allra flesta bilförare vet vad kollektivtrafik är och hur det fungerar i vardagen.

Tricket är väl att alla bilförare redan betalat för ett månadskort i detta förslag, så det är ingen extra kostnad att hoppa på en vagn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in