2013-01-04, 06:13
Medlem
Fredros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Dessa enorma summor man lägger på trängselskatt systemet kunde man väl lagt på att bygga fler filer, ny älvbro. Hade med glädje betalat skatt för det.

Ställa sig och trängas på spårvagnar, stå och frysa på hållplatser, bli försenad på grund av dåligt väder, bli försenad av andra problem med kollektivtrafiken.. Kollektivtrafik är bara för fattiga som inte har råd att köra bil, så är det i överallt även i övriga världen.

Håller med dig.

En annan sak som chockade mig var en fråga om varför elbilar måste betala och svaret var att de fortfarande gör buller. Och då antar jag att det är ljudet mellan däcken och vägen. Men när man tänker efter så är det bussarna som låter mest, t ex jag hör knappt bilarna som åker på vägen nedanför men bussfan hör man hela tiden.

vägvalet 2014

Här finns en tabell som visar den procentuella ökningen av skatt baserad på din lön och tullpassager
http://www.raknauttrangselskatten.se/diagram_jamforelse.htm
Senast redigerad av Fredro 2013-01-04 kl. 06:17.
Citera
2013-01-04, 07:46
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Dessa enorma summor man lägger på trängselskatt systemet kunde man väl lagt på att bygga fler filer, ny älvbro. Hade med glädje betalat skatt för det.

Ställa sig och trängas på spårvagnar, stå och frysa på hållplatser, bli försenad på grund av dåligt väder, bli försenad av andra problem med kollektivtrafiken.. Kollektivtrafik är bara för fattiga som inte har råd att köra bil, så är det i överallt även i övriga världen.

Nja, allt är beroende på hur man bor.
Om kommunkationerna fungerar är det väl ett utmärkt alternativ för att förflytta sig?
Ta inte i så du spricker.

Vad många missar är att Göteborg är en så sanslöst dåligt skött stad att det är svårt att få ihop det berömda livspusslet. Inte sällan arbetar man på andra sidan staden, har sina barn på förskola/skola på en annan plats och är hänvisad till affärer i ytterområderna när man ska storhandla. Behovet av bil för en "vanlig" Göteborgare är faktiskt ganska stort.

Det som är trist och märkligt är att det påförs en avgift som bara drabbar de som redan idag lever på marginalerna - tror någon att en höginkomsttagare på allvar berörs? Vidare kan man ifrågasätta varför de som bor centralt utan problem kan fortsätta att gasa runt?
Annelie Hulthén som är boende i Änggården med sina utmärkta kommunikationer in till centrala staden förstår verkligen inte vad problemet med dessa avgifter är...

Tur man inte bor i Backa...

Den demokratiska aspekten i hela beslutet och hur politikerna nonchalant har beslutat sig för att inte utreda alternativen ordentligt är också åt helvete - men går helt i led med allt annat beslutsfattande i denna korrupta stad och överraskar inte egentligen.

Alla dess pengar som sedan, bokstavligen talat ska grävas ner i marken känns som ett enormt slöseri och hade kunnat göra mer nytta på andra ställen.
Senast redigerad av David Prutton 2013-01-04 kl. 07:50.
Citera
2013-01-04, 08:41
Medlem
Vi måste få folket glada igen genom att göra en skattsänkning på inkomstskatten. Men vad de inte vet om så höjer vi andra avgifter istället. Moderaterna= Socialdemokraterna typ.
Citera
2013-01-04, 08:46
Medlem
r2d2r2d2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja köparen får betala trängselskatten men han får ju också betala mindre för transporten. Vad tror du köparen tjänar mest på
2 timmars transport tid alt. 1,5 timmar + 18 kr i trängselskatt?

Vart vill du komma?

Du nämner ju ovan att det är kunden som drabbas och inte transportföretaget. Vart vill du komma med detta?

Transportköparen/Slutkunden får betala mer, man betalar för avstånd, inte tid.
Citera
2013-01-04, 08:48
Medlem
Citat:
Om du har missat det så kommer det att byggas en linje mellan centralen, korsvägen och haga.

Och sedan ställer folk bilen?
Citera
2013-01-04, 08:53
Medlem
Citat:
Ja det ser jag vad ser du framför dig?

Att:
-Bränslepriserna inte kommer att öka pga ökad efterfrågan och minskade oljeresurser
-Trafiken inte kommer att öka pga att regionen växer
-Att det kommer bli lätt att hitta parkeringar i göteborg med ökat antal bostäder

Nänä men utveckla gärna ditt resonemang

1. Framtidens bilar går inte på olja...
2. Ökad trafik är i sig inget problem. Se fråga 1.
3. Samhällsplaneringsproblem. Om man bygger bostäder med hypotesen att invånarna kommer åka buss blir det problem.
Citera
2013-01-04, 08:58
Medlem
r2d2r2d2s avatar
Citat:

Och det pågår en utredning för att få dessa fordon att också betala...

Okej, hur länge har den utredningen pågått med tanke på att det var ett tag sedan beslut om trängselskatt fattades?

Typisk politikerinkompetens och icke genomarbetade beslut, (korrumperade)kommunala tjänstemän gör inte saken bättre.
Citera
2013-01-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Fast då kan ju bilägarna betala den faktiska kostnaden för motorvägar, trafikolyckor m.m. Personligen kan jag promenera till jobbet. Varför ska jag betala för någon annan? Är du sjuk? Dö din fitta istället för att parasitera på mina skattepengar. Klart så?

Visst. Men var också noga med att räddningstjänsten kommer till fots om du behöver den...

Samt naturligtvis allt annat du konsumerar.
Citera
2013-01-04, 09:04
Medlem
PazVobizums avatar
Tillhör den "glada" skaran som tvingas att betala trängselskatt, den mest orättvisa skatten jag hittills kan tänka mig som införts. Kollegan på jobbet råkar bo så bra att han klarar sig från alla kameror på väg till jobbet och jag tvingas betala 3.840:- (den billigaste taxan) varje år för att ta mig till jobbet för att jag råkar bo fel. Då skall det tilläggas att jag åker FRÅN trängseln. Har tyvärr inte några alternativ till bilen eftersom kollektivtrafiken inte trafikeras mina arbetstider. Så skit på er Kia, Hultén, Nyhaus och allt va ni heter,
Citera
2013-01-04, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Vad många missar är att Göteborg är en så sanslöst dåligt skött stad att det är svårt att få ihop det berömda livspusslet. Inte sällan arbetar man på andra sidan staden, har sina barn på förskola/skola på en annan plats och är hänvisad till affärer i ytterområderna när man ska storhandla. Behovet av bil för en "vanlig" Göteborgare är faktiskt ganska stort.

Det handlar ju inte om att det är dåligt skött, it´s all by design. Politikerna skulle ju inte ha något att göra, om dom inte var tvungna att hjälpa dig med ditt "livspussel". Och hälften av stadens företag tjänar dessutom pengar på det.

Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Alla dess pengar som sedan, bokstavligen talat ska grävas ner i marken känns som ett enormt slöseri och hade kunnat göra mer nytta på andra ställen.

Nu grävs dom ju inte ner. ALLA pengar går till MÄNNISKOR...det är bara människor som använder ekonomin. Det är ju när man vågar ta tag i den frågan det blir verkligt intressant. För vilka människor är det som får pengar? Och varför behöver dom mer än idag? (och nej...invandrarna är inte rätt svar)
Citera
2013-01-04, 09:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PazVobizum
Tillhör den "glada" skaran som tvingas att betala trängselskatt, den mest orättvisa skatten jag hittills kan tänka mig som införts.

Låt mig gissa...för att den drabbar...dig?

Skatt är ju inte en isolerad del av ekonomin, ekonomin ÄR orättvis, men det är aldrig någon som reagerar när den är orättvis till deras fördel!!??? När den är orättvis till någons fördel? När du får mer betalt än någon annan! När du betalar mindre än du får betalt!!

(jag tycker Opie&Anthony är rätt roliga, och dom pratar ju om hur orättvisa skatterna i USA är, där 100Miljoner inte betalar någon federal inkomsskatt...helt enkelt eftersom man inte tjänar tillräckligt mycket. Så "rättvisa" har på något sätt kommit att bli att alla ska BETALA lika mycket, men man ska inte FÅ lika mycket betalt, trots att det är samma sak)

Citat:
Kollegan på jobbet råkar bo så bra att han klarar sig från alla kameror på väg till jobbet och jag tvingas betala 3.840:- (den billigaste taxan) varje år för att ta mig till jobbet för att jag råkar bo fel.

Får ni lika mycket betalt? Har ni betalat lika mycket för era hus? Varför är ekonomin orättvis först nu?

Citat:
Så skit på er Kia, Hultén, Nyhaus och allt va ni heter,

Här håller jag med till fullo...men det hjälper ju föga att bara säga det..
Citera
2013-01-04, 09:47
Medlem
X-mers avatar
Körde förbi Linnégatan häromdagen och blev överraskad över den enorma mängd av caféer och smårestauranger. Undrar just hur de ska överleva.
Det Göteborgs politiker gjort är en småstadsidyll. Alla har så nära till jobbet så att man kan promenera dit mellan gårdarna där man odlar biodynamiska morötter.
Men det drabbar inga fattiga. Så de har råd att betala fördyrande leveranskostnader med små och tillåtna lastbilar. Utom om större avgastinkande Polska transporter kommer - de slipper ju att betala.
Som företagare hade jag aldrig etablerat mig i Göteborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in