2009-12-23, 08:05
Bannlyst
Om jag förstod det rätt enligt GPs bild över vart biltullarna skall vara placerade, så verkar det som att lederna runt göteborg är kraftigt bevakade.
T ex från Olskroken ner mot Mölndal så kommer du passera ett tiotal biltullar?
I så fall kommer det kosta min sambo 60kr om dagen till och från jobbet.
En kostnad på ca 1200-1300kr/månad.
Citera
2009-12-23, 15:34
Medlem
Aleizohiets avatar
Jag kommer konsekvent att flytta från städer som inför detta galenskap. Nästa år ser inte göteborgs kommun röken av mig, eller skatteintäkter som jag eventuellt skulle kunna medföra. Ha det bra!
Citera
2009-12-23, 22:58
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Detta kommer inte att lösa några problem. Bara skapa dem. Det finns en vinnare. Det är Allum. Alla kommer åka dit och handla hellre än att betala 30-60 spänn för att handla i nordstan.

Detta är inte heller särskilt bra för miljön. Alla kommer att åka en längre sträcka via angeredsbron om de tex ska till bäckebol. Mera avgaser i naturen, plus ännu mera när det blir köer kring lederna runt angeredsbron.

Vill de minska bilåkandet kan de bygga fler älvförbindelser och bättre leder runt göteborg. Men först och främst kan de fixa kollektivtrafiken som fungerar sjukt dåligt. Men de vill inte fixa trängseln, de vill bara dryga ut statskassan.
Citera
2009-12-23, 23:48
Medlem
Hur blir det med E6an då. Ska Göteborgarna verkligen avgiftsbelägga europavägen?
Citera
2009-12-24, 00:57
Medlem
gammalgnus avatar
Alldeles särskilt europavägarna då det är där göteborg har sin trängsel.

Det vore inte så farligt med ett par tior i avgift om det verkligen minskade trängseln. Är ju ganska lite jämfört med övriga bilkostnader. Men folk kör inte i rusningstid av okynne eller för nöjes skull utan för att man måste. Alternativet kollektivtrafik är bara bra på sträckor utan byte till eller från större knutpunkt. Kanske minskar trängseln lite i början men det blir nog kortvarigt.

Trängselskatten är bara en extra skatt och dessutom en väldigt dyr sådan att administrera. Någon gör sig antagligen en rejäl hacka på att sälja/ driva hårdvaran. Någon som vet vem?
Citera
2009-12-25, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gammalgnu
Alldeles särskilt europavägarna då det är där göteborg har sin trängsel.

Jovisst är det så. Man har bränt pengar på helt andra ställen. Istället för en älvförbindelse till kostade man på sig tunneln förbi operan. Obegripligt. På den sträckan finns alternativa vägar. Över älven finns flaskhalsar. Vad stoppar andra städer att göra samma sak. Jönköping t.ex.?

Personligen är jag inte drabbad så länge man inte avgiftsbelägger norrleden till Volvo...
Citera
2010-01-27, 16:02
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.298262-trangselskatt-10-kr-per-passage

Mer beslut. 2013 ska det vara igång, de är snabba göteborgarna.
Citera
2010-01-27, 19:08
Medlem
Amorzes avatar
2013 införs trängselskatt - detta trots att biltrafiken minskat radikalt i innerstaden. Värt att notera, kommunstyrelsen är undantagna denna skatt. Måtte dom jävlarna som kommit fram till detta bli uppätna av vargar
Citera
2010-01-27, 19:35
Medlem
pepsoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amorze
2013 införs trängselskatt - detta trots att biltrafiken minskat radikalt i innerstaden. Värt att notera, kommunstyrelsen är undantagna denna skatt. Måtte dom jävlarna som kommit fram till detta bli uppätna av vargar
Har biltrafiken minskat radikalt i innerstan? Var har du fått den uppgiften ifrån?
Citera
2010-02-02, 14:27
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pepsox
Har biltrafiken minskat radikalt i innerstan? Var har du fått den uppgiften ifrån?

Läs inlägget igen för fan.

Citat:

Vart är det du läst att kommunstyrelsen slipper skatten? Inte hört något om detta än, verkar förjävligt!
Citera
2010-02-02, 17:27
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Syftet är inte att minska trängseln, utan att bekosta en tågtunnel under Gbg.
Citera
2010-02-02, 18:01
Medlem
Lugini3s avatar
Det vore mer logiskt att påföra trängselskatt på kollektivtrafiken då det alldrig finns någon sittplats, inte dom tiderna jag åker ialf. Sen är det mysko att man ska bestraffa bilisterna när kollektivtrafiken redan till viss del är skattefinansierad. Lika villkor är ett koncept som försvunnit i denna hatkampanj som förs mot bilisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in