2013-01-05, 08:16
Medlem
lirareflashbacks avatar
Detta infördes för att dra in mer pengar till statskassan. Pengarna behövs för att hjälpa våra vänner från andra länder. invandrare alltså, att acklimatisera sig i Sverige, eftersom det kan ta många år och kostar en hel del.
Sen är det ju bra för miljön också.
Ser inget problem med denna trängselskatt alls.
Citera
2013-01-05, 09:13
Medlem
WM79s avatar
Göteborg är en stad som sedan 1960-talet är byggd för bilismen.
När staden växte på 50, 60 och 70-talet och spred ut sig på en betydligt större yta än tidigare så borde man satsat på en kollektivtrafik med tunnel alternativt stadsbana. Detta gjorde man inte.
Man satsade istället på bilismen och byggde stora trafikleder som av någon anledning ofta passerar rätt igenom de centrala delarna. Trängselskatterna är en effekt av den dåliga planeringen på den tiden.

Jag tycker mig se en dubbelmoral hos politikerna då man säger sig vilja minska bilismen samtidigt som man beviljar bygglov för fler och fler köpcentra i stadens utkanter dit man uteslutande tar sig med bil.

Något som borde vara A och O i stad av Göteborgs storlek är minst en ringled som möjliggör att passera staden utan att köra igen den. (Oslo som är i jämförbar storlek har tre ringleder)
Att minska biltrafik i de centrala delarna av staden är givetvis ngt bra men att ta ut av gifter på motorvägar som är felplacerade är för mig obegripligt.

Jag har följt debatten i medierna och noterat att i Stockholm så svängde folks åsikt om trängselskatten till det positiva hållet.
Noterbart är att i Stockholm åkte redan innan trängselskatten ca 40% kollektivt medans Göteborg har legat på ca 20%. Stockholms kollektivtrafik är fruktansvärt mycket bättre utbyggd med tunnelbana, pendeltåg, bussar och nuförtiden även spårväg.
I Göteborg får vi dras med våra långsamma spårvagnar som "korkar" igen de centrala delarna på grund av trängsel. Kanske borde man ta ut trängselskatt även här?

Man kan fråga sig om det verkligen är rimligt att resan genom centrum skall ta lika lång tid som att ta sig in till centrum.
I Göteborg fungerar kollektivtrafiken ganska ok om man bor en bit utanför centrum och jobbar i centrum. Så fort du skall åka igenom centrum med antingen buss eller spårvagn så tar resan orimligt lång tid kontra en resa med bil.

Angående Västlänken dit merparten av pengarna från trängselskatten skall gå så får man nog granska projektet aningen kritiskt.
Visst när tågtunneln är klar blir det säkert smidigt att åka pendeltåg från Kungsbacka till Ale utan byten men handen på hjärtat hur många är det som åker en sådan sträcka?
Det hade varit intressant att se siffror på hur många som åker med pendeltåg i dagsläget kontra spårväg.
Som jag ser det så bekostar bilisterna i framförallt Göteborgs kommun beskosta en pendeltågstunnel som kommer att nyttjas av boende i kranskommuner som jobbar i Göteborg.

Jag ställer mig inte helt negativ till trängselskatter men då bör pengarna gå till vettiga projekt så som att gräva ner spårvagnarna i centrala Göteborg och bygga separata banvallar utanför.
På så sätt hade man gjort kollektivtrafiken atraktiv för Göteborgarna.
Senast redigerad av WM79 2013-01-05 kl. 09:17.
Citera
2013-01-05, 09:28
Medlem
Megafailures avatar
Man måste se det ur ett större perspektiv.

Hela paketet är framförhandlat för att uppfylla en (primärt röd/grön) vison om en innerstad vigd åt en ideologisk elit. Många är avundsjuka på sthlm's innerstad som anses vara kulturens högborg. Man vill kopiera detta. Vilka medel man använder för att nå dit varierar. Med insyn i KF så iser man fort att de flesta beslut cirkulerar kring denna avundsjuka. Man jobbar aktivt för att hålla uppe bostadsvärdena där för att blocka vanligt folk t.ex. genom att förbjuda nybygnation eller sätta löjliga begränsningar på dessa. Byggen får istället ske i förorter.

Man skapar helt enkelt ett naturligt tullområde för en elit.

Har man hängt med i vad vänsterskribenter har skrivit på ämnet så säger dom det mer eller mindre rakt ut.

Trängselskat är bara ett medel för att nå den visionen. Västlänken bygger på ett mindersvärdekomplex och tillför ingen nytta.

Detta ÄR ett destruktivt vänsterprojekt.
Citera
2013-01-05, 10:06
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Då kan vi väl hugga huvudet av en miljöbuse som du. Spelar ju ingen roll i det stora hela.

Vilket bra svar, du har fortfarande inte svarat.

Så jag frågar igen.

Vad har det för betydelse när 1 miljard kineser och nästan 1 miljard indier eldar med kolkraftverk och kör mer bil än någonsin utan biltullar. Vad har det för betydelse då att 700.000 göteborgare får tullavgifter för att gå bättre miljö?
Citera
2013-01-05, 10:55
Medlem
Studsbolls avatar
Trängselskatten i Göteborg har många fördelar, trots det extra jobb det gett mig att montera utrustning på bilen som gör att skylten blir oläsbar uppifrån. Fördelarna är dock inte kopplade till infrastruktur och trafikflöden utan rent politiska. Alla som inte har minne som en guldfisk minns hur socialdemokraterna sa att de skulle stoppa trängselskatten, men att de efter valet gjorde en kovändning. Med tanke på att SD och enfrågepartiet Vägvalet är de enda som säger att de vill avskaffa trängselskatten kommer detta få intressanta effekter i nästa val, i synnerhet som många sosseväljare bor på Hisingen i utsatta områden. Min kvalificerade gissning är att alla partier utom SD, Vägvalet och Miljöpartiet kommer sjunka som en gråsten i nästa val. För sossarna blir fallet extremt.

Frågan om det blir en folkomröstning är inte så viktig i detta skede eftersom rösterna för omröstningen redan är insamlade. Hur de svekfulla politikerna än gör kommer de förlora; om det blir en omröstning kommer resultatet bli att folket inte vill ha skatten och då måste de antingen avskaffa den (vilket inte kommer hända) eller säga att de struntar i vad folket vill. Om de nekar en omröstning blir resultatet det samma: de visar att de skiter i folkets vilja.

De som vinner mest på hela cirkusen är SD. Och det är sossarna som bjöd på det! Epic!
Citera
2013-01-05, 11:27
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
Vilket bra svar, du har fortfarande inte svarat.

Så jag frågar igen.

Vad har det för betydelse när 1 miljard kineser och nästan 1 miljard indier eldar med kolkraftverk och kör mer bil än någonsin utan biltullar. Vad har det för betydelse då att 700.000 göteborgare får tullavgifter för att gå bättre miljö?

Vilken bra fråga. Här får du en till.
Om inte du börjar att ta ansvar för miljön, vem ska då börja?
Citera
2013-01-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag antog lite lättvindigt att det behövs färre läkare i och med att folkhälsan blir bättre om folk rör sig mer. Så är antagligen fallet, men kan inte garanteras.

De gånger jag åker spårvagn kan jag konstatera att det är ju inte samhällets praktexemplar som sitter där så läkartätheten ska vi nog inte ändra...

En av de aktiviteterna jag vill hem till efter jobbet är just träning. Och nej, en promenad hem ersätter inte den.
Citera
2013-01-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Hur hade du tänkt komma till tunnelbanan då om du bor ute på t.ex. Värmdö-Ingarö när bussarna där ute inte går?

Hade Värmdo-Ingarö legat i göteborg hade bussarna knappast gått oftare.
Diskuterar vi om stockholm har en bättre kollektivtrafik än göteborg? Har du varit i göteborg?
Citera
2013-01-05, 11:45
Medlem
Någon som har koll på hur många år pay-back tiden är tills trängselskatten har intjänat, alltså "plussat" dessa 14 miljarder som är målet? Inklusive alla kostnader samt driftunderhåll på 25%. Hade varit intressant att se.

edit: redan fått svar!
Senast redigerad av Natthöken 2013-01-05 kl. 12:36.
Citera
2013-01-05, 11:49
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natthöken
Någon som har koll på hur många år pay-back tiden är tills trängselskatten har intjänat, alltså "plussat" dessa 14 miljarder som är målet? Inklusive alla kostnader samt driftunderhåll på 25%. Hade varit intressant att se.

Det kommer aldrig gå runt för medborgarna. Systemen kostar förstås och det måste betalas på ett eller annat sätt. Men det är klart att göteborgarna ska få betala för nöjet att trängas de också!
Citera
2013-01-05, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
De gånger jag åker spårvagn kan jag konstatera att det är ju inte samhällets praktexemplar som sitter där så läkartätheten ska vi nog inte ändra...

Jag åker spårvagn. Menar du på att jag inte är samhällets praktexempel?
Citera
2013-01-05, 12:01
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen

En av de aktiviteterna jag vill hem till efter jobbet är just träning. Och nej, en promenad hem ersätter inte den.

Jag håller med om att det inte är någon elit som tar vagnen. Största obehaget för min del är alla dessa rökare som ogenerat förpestar sin omgivning medan man står och väntar.

Varför inte cykla eller springa hem från jobbet? Så får du gjort din träning. Är det för långt att springa kan man avverka en bit och ta bussen den sista biten. Eller är du en av alla dem som kör bil till Skatås för att springa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in