2013-01-05, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Det är alldeles för billigt att skita ner idag genom bilåkning. Trängselskatten är ett steg i rätt riktning, men det borde vara bra mycket dyrare att svina runt som privatbilist,rent allmänt. Dubbla bensinpriset. Troll? Nej, tänk på de samhällsekonomiska effekterna om slöfockarna fick gå/cykla istället: Sjukdagarna skulle minska drastiskt och tjockisarna bli betydligt färre.

Ok, tänk om vi skulle dubbla bensindriven som du verkar tycka är bra, alla ställer sina bilar och åker kollektivt. Blir du glad då? När antagligen din nya elräkning kommer? Staten ger inte bort några skattepengar, om ingen skulle tanka bensin så måste de hämta in de pengarna någon annanstanns. Men det är väll bra med detta systemet enl dig så länge du inte behöver bidra, men rätt som det är så kommer det drabba dig med, och då skall du inte säga ett ord om att saker blivit dyra.
Citera
2013-01-05, 00:32
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trattis
Ok, tänk om vi skulle dubbla bensindriven som du verkar tycka är bra, alla ställer sina bilar och åker kollektivt. Blir du glad då? När antagligen din nya elräkning kommer? Staten ger inte bort några skattepengar, om ingen skulle tanka bensin så måste de hämta in de pengarna någon annanstanns. Men det är väll bra med detta systemet enl dig så länge du inte behöver bidra, men rätt som det är så kommer det drabba dig med, och då skall du inte säga ett ord om att saker blivit dyra.

Ja, om biltrafiken halveras blir jag överlycklig. Visst, i det långa loppet krävs en del justeringar: fler bussturer, färre läkare osv. Men knappast en högre elförbrukning. Har du en skruv lös?
Citera
2013-01-05, 00:44
Medlem
Citat:
Ja, om biltrafiken halveras blir jag överlycklig. Visst, i det långa loppet krävs en del justeringar: fler bussturer, färre läkare osv. Men knappast en högre elförbrukning. Har du en skruv lös?

Nope, ingen skruv lös. Jag menar inte att du kommer att förbruka mer el, bara att den kommer att bli dyrare då staten måste få in pengarna på annat sätt, skriver inget om att du förbrukar mer. Färre läkare, är det ok enligt dig? Redan nu har vi ju vårdköerna som är långa.
Men du verkar ändå förstå att det kommer drabba alla om alla ställer bilen, färre läkare som du skrev, skall vi dra ner på dagisplatser med? Man får även förstå att alla inte bor centralt, men man kanske skulle skita i våra bönder och straffa de mer än vad man gör idag. Då hoppas jag det inte kommer några klagomål på att mjölken blivit 10kr dyrare per liter.

Nyfiken på ett par saker, har du bil? Bor du i centrala Gbg? Jobbar du i centrala Gbg?
Citera
2013-01-05, 00:46
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:

Människor som du som bara försöker skaffa lite extra poäng inför någon/något.

Vi i Sverige med väldigt få fordon, skall beskatta göra saker dyrare för att vi skall tänka på miljön.

Vad spelar det för roll när vi har över 1 miljard kineser som eldar med kolkraftverk och nästan 1 miljard indier som gör det samma.

Den skillnaden vi gör har ingen inverkan på miljön i det stora hela, säg inte bara det vidriga ordet i rätt riktning, du är inte ens kvar på planeten när det ballar ur, och var inte så fin i kanten genom att säga att du tänker på efterlevande.
Citera
2013-01-05, 00:53
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trattis
Nope, ingen skruv lös. Jag menar inte att du kommer att förbruka mer el, bara att den kommer att bli dyrare då staten måste få in pengarna på annat sätt, skriver inget om att du förbrukar mer. Färre läkare, är det ok enligt dig? Redan nu har vi ju vårdköerna som är långa.
Men du verkar ändå förstå att det kommer drabba alla om alla ställer bilen, färre läkare som du skrev, skall vi dra ner på dagisplatser med? Man får även förstå att alla inte bor centralt, men man kanske skulle skita i våra bönder och straffa de mer än vad man gör idag. Då hoppas jag det inte kommer några klagomål på att mjölken blivit 10kr dyrare per liter.

Nyfiken på ett par saker, har du bil? Bor du i centrala Gbg? Jobbar du i centrala Gbg?

Jag antog lite lättvindigt att det behövs färre läkare i och med att folkhälsan blir bättre om folk rör sig mer. Så är antagligen fallet, men kan inte garanteras. Jag bor i centrala Gbg, jobbar i en förort, cyklar dit om underlaget inte hindrar. Jag har förståelse om man inte vill cykla +40 km om dagen (men det är jäkligt skönt), men ska man ta sig mindre än 5 km borde man cykla.

Jag är förvånad att debatten mycket kretsar kring bil kontra kollektivtrafik. Lyft på röven och livet blir så mycket lättare!
Citera
2013-01-05, 00:54
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackcreative
Människor som du som bara försöker skaffa lite extra poäng inför någon/något.

Vi i Sverige med väldigt få fordon, skall beskatta göra saker dyrare för att vi skall tänka på miljön.

Vad spelar det för roll när vi har över 1 miljard kineser som eldar med kolkraftverk och nästan 1 miljard indier som gör det samma.

Den skillnaden vi gör har ingen inverkan på miljön i det stora hela, säg inte bara det vidriga ordet i rätt riktning, du är inte ens kvar på planeten när det ballar ur, och var inte så fin i kanten genom att säga att du tänker på efterlevande.

Då kan vi väl hugga huvudet av en miljöbuse som du. Spelar ju ingen roll i det stora hela.
Citera
2013-01-05, 01:06
Medlem
Citat:
Jag antog lite lättvindigt att det behövs färre läkare i och med att folkhälsan blir bättre om folk rör sig mer. Så är antagligen fallet, men kan inte garanteras. Jag bor i centrala Gbg, jobbar i en förort, cyklar dit om underlaget inte hindrar. Jag har förståelse om man inte vill cykla +40 km om dagen (men det är jäkligt skönt), men ska man ta sig mindre än 5 km borde man cykla.

Jag är förvånad att debatten mycket kretsar kring bil kontra kollektivtrafik. Lyft på röven och livet blir så mycket lättare!

Cykla kan vara skönt, visst 5km eller liknande funkar. Men längre sträckor är inte värt det, och då avser jag tiden. Folk har ju familjer de vill umgås med.

Lyft på röven så blir livet mycket lättare? Så om du bor i Kungälv och jobbar i Mölndal, skulle du ha samma uppfattning då?
Citera
2013-01-05, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Vi som nyttjar vägen betalar redan för den med råge så det argumentet kan du lägga ned.
Då är det bilskatten du syftar på då denna subventionerar vägbyggande med ca 20 miljarder så räcker inte detta för att finansiera denna nya infrastruktursatsning. Vill man då nyttja den så får man vara med och betala lite extra, då den kostar just.....
Citat:
Men, för att spinna vidare på varför den är "slumpvis" (inte matematiskt korrekt, jag vet): Jag betalar 620 kr i månaden i trängselskatt och jag har drygt en mil till jobbet. Jag åker inte genom stan eller i närheten av den. Samtidigt vet jag många som har lika långt eller längre som inte betalar en krona. Är det rättvist då menar du?

Hur nära stan du åker har ingen betydelse. Du åker där den skapar trängsel då kostar det.

Citat:
Sen skriver du

"Det är ännu mer orimligt att vissa skall betala för utbyggnad av ett system som andra skall nyttja."

... ehhh, va? Jag betalar 620 kr i månaden i 25 år för att tågresenärerna ner mot Kungsbacka och några andra ställen ska njuta av en kortare restid, vad är detta om inte just "vissa skall betala för utbyggnad av ett system som andra skall nyttja"?

Om jag väljer tåg istället för bil så ökar jag ju din framkomlighet. Har du tänkt på det?

Citat:
Det är inte fattat professionellt. Du kallar folket för ett gäng clowner. Du är en clown. Bara det faktum att du argumenterar för trängselskatten med argumentet att det är orimligt att vissa ska betala för vad andra ska utnyttja gör dig nog till den störste clownen av alla.

Tidigare i tråden så har det framförts kritik om att göteborgs trafik var fel planerad från början. Nu inför en sådan här stor satsning förstår ju en vän av ordning att det är viktigt att beslutet sker på så välmotiverad grund som möjligt för att den framtida trafiksituationen skall bli så bra som möjligt.

Frågan är ju då vem som bäst fattar detta beslut? Politiker som jobbar för att hitta den bästa lösningen på kort och lång sikt. Samt med ett informationsövertag i form av utredningar och experthjälp.

Eller skall man lägga den på medborgare som inte fattar beslut med grund i utredningar utan istället vad som väl passar dom på kort sikt?

Med tanke på hur diskussionen har sett ut i tråden hittills. Tex att framtidens bilar (exakt närdå??) kommer gå på el och att denna energi inte kommer att vara någon bristvara. Eller att industrier kommer att lägga ned pga att de anställda (som använder bil) kommer få betala ca 300-600 kr per månad.

Ja om du är imponerad av detta och tycker att sådana här personer skall fatta beslut om stadsplanering vilket ger effekter för lång tid framöver så ja, då är du nog en clown ja.

Citat:
Jag behöver åtminstone inte för den här diskussionen läsa på vad representativ demokrati är.

Fint, då känner du till att det inte är något konstigt att politiker fattar beslut där vanligt folk inte har tillräckligt med information för att göra.
Citera
2013-01-05, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Nu är du som svamlar. På vilket skulle trängselskatten bidra till tillväxten av Göteborg? Det är en staten som får in pengarna. Om ekonomin förblir kärv framöver (Mycket tyder på det) kommer det inte bli några större infrastrukturinvesteringar.

Jag har varit ganska tydlig på den punkten. Mindre trängsel skapar kortare transporttid, vilket bla förbättrar tillförlitlighet och ledtid.
Vart pengarna hamnar från själva skatten hör inte hit i denna frågan.

Citat:
Volvo-bolagen sysselsätter väldigt många i regionen. Tröttnar deras anställda och byter arbetsgivare eller att det blir för omständligt att bedriva verksamheten, tex tjänstebilar blir allt för stor kostnad. Då kan dom flytta delar av verksamheten ganska snabbt. Allt hänger hur avgifterna ändras med tiden.

Nu jobbar alla inte innanför vägtullarna i regionen vettu. För övrigt så har du ju gjort bort dig ganska grovt med detta Volvo exempel så släpp det.

Citat:
Du bor i innerstan och drömmer om att din lägenhet kommer dubbleras på grund av trafiken minskar (Om den nu gör det). Förmodligen har du tjänstebil och passerar betalstationer där din arbetsgivare står för kostnaden. Eller så trollar du, har inget arbete, hänger nere vid Haga och äter stora kanelbullar.

Näe jag trollar inte och precis som tidigare i tråden så skämmer du ut dig med din halmdocksretorik.

Citat:
Återstår att se om det blir så. Idag är driftkostnaden 25% och det gäller tillsvidare.
Ja detta skall bli spännande och jag hoppas att dom får ner denna siffra ordentligt. Hur som helst så är det ingenting som påverkar trängselskattens fördelar på trafiken.

Citat:
Det är snarare du som har svårt att förstå. Du verkar ha fastnat för nya ringleder eller vägar skulle öka trafiken mycket mer. I din värld blir allt frid och fröjd om det byggs tillräckligt med gångvägar, cykelvägar, spårvagnsspår och tågspår. Göteborgskommun har svårigheter med skotta snö. Det tar ibland mer än tre dagar innan man kan ta sig fram med cykeln när det har snöat.

Eftersom du inte förstår så skall jag förklara för dig.
Göteborg har problem med köer och trängsel. så långt är du med.
Bygger man en ny ringled så kommer trafiken att minska vilket i sin tur generarar ny trafik. Mao: "det går inte att bygga bort köer"
Om du kan komma med någon vettig holistisk bild över hur man istället skall lösa problemet så kanske vi kan ha en seriös diskussion.

Citat:
Sedan finns inga bevis att Västlänken kommer bidra tillväxten eller främja näringslivet. Jag skulle nästan garantera till att den bidrar negativt i form av konkurser av restauranger och butiker. Eftersom bygget är planerad att pågå under tioårstid kan staden drabbas ordentligt.

Med tanke på din slutledningsförmåga hittills så är knappast dina "garantier" något någon rimligen lägger någon större vikt vid.

Citat:
Sedan är frågan om regeringen kommer att bidra med pengar till Västlänken. Glöm Västlänken, den blir inte av!

Läs ovanstående svar
Citera
2013-01-05, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
Om tillräckligt många får personliga problem så kan man fundera över nyttan och vad som rättfärdigat beslutet. Det kallas demokrati vilket du verkar ogilla men det är faktiskt det politiska styre vi har i Sverige. I alla fall på pappret.

Jag betackar mig från att bli kallad "grabben" av en fjunig, naiv, elitist som googlar retorik
Bra. Skärp dig då. Och lägg ner dina nödargument om uppdämt behov när detta inte går att tillämpa i den trafiksituation vi diskuterar. Och håll ordning på det jag förklarar för dig hur dyrare transporter är bättre för samhällets ekonomi innan du ställer frågan igen.

Citat:
Var är beviset för att trängseln kommer att minska och att man kommer att spara tid på transporterna? Hur ser siffrorna ut för Stockholm i dagsläget? Kommer Göteborg att reagera på samma sätt som Stockholm?
Sanningen är ingen vet hur det trafiken kommer att påverkas i Göteborg. Det är bara teorier och gissningar än så länge.

Jag kan inte redogöra för hur prognoserna har gjorts men hittills har trafiken minskat.
Citat:
Ska man få en långvarig minskning av trafiken måste man:

1: Ge ett vettigt alternativ till bilen dvs fungerande kollektivtrafik.
2: En ringled alt flyttade stationer så att det går att ta sig förbi staden utan att köra igenom den.
3. Höja avgiften rejält på passage inom zonen. Kostade det 100 kr att passera en station så kommer det att ge en märkbar skillnad i trängsel. 8 kr är skrattretande och enbart till för att det ska vara lågt nog för att folk ska köra bil ändå.

1: Detta innebär att kollektivtrafiken skall byggas ut för att därmed hoppas att folk skall börja använda den. Vem tar den kostnaden i din modell? Hur påverkas det ekologiska fotavtrycket när man dimensionerar kollektivtrafik för folk som inte använder den?

2: Problemet med ringleden är att den inte är praktiskt genomförbar. Jag har tagit upp vissa punkter ang denna fråga tidigare i tråden.
E6 är den genomfart genom staden som jag antar är mest använd. Det är här det är mest köer. Hur tänker du här?

3: Det där får du gärna belägga lite bättre innan jag svarar på.

Citat:
Alla dina argument faller om det inte blir minskad trängsel. Priserna är satta för att det inte ska bli minskad bilkörning. Prognoserna är baserade på att det inte blir minskad bilkörning. Punkt.

Ja det är helt riktigt.
I Stockholm minskade biltrafiken med 20% när vägarna var avgiftebelagda. Samt fler valde att resa kollektivt.

Vill du tramsa med tesen att Göteborgarna kommer köra genom tullarna trots kostnaden och att fler inte kommer att gå över till att resa kollektivt. Lägg fram någon matnyttig fakta eller ett vettigt resonemang.
Annars kan du hålla tyst.

Citat:
Intressant att du drar långtgående slutsatser av den första dagen med trängselskatten. Vad lär de ut på Chalmers nu för tiden?

Men din dumma pappskalle

Du ställde frågan om folk tar bilen för nöjes skull. Då pekade jag på att trafiken minskade med 25% första dagen. Kanske för att man annars tar bilen just för nöjes skull. Någon slutsats om projektet i stort drog jag inte

Citat:
I Stockholm minskade trafiken med 35 % den första veckan. Vad hände sen?
Se ovan

Citat:
Systemet är designat för att tjäna pengar i GBG, inte minska trängsel. Syftet är att betala för västlänken.

Det där har påståtts i tråden ett antal gånger nu och jag håller inte med.
Källa nu.

Citat:
Med det sagt vill jag säga att trängselskatt som fenomen är jag inte emot, förutsatt att syftet är vettigt.

Folk brukar vara för saker så länge dom slipper betala.
Citera
2013-01-05, 03:15
Medlem
Ogres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Jag har varit ganska tydlig på den punkten. Mindre trängsel skapar kortare transporttid, vilket bla förbättrar tillförlitlighet och ledtid.
Vart pengarna hamnar från själva skatten hör inte hit i denna frågan.

Nu jobbar alla inte innanför vägtullarna i regionen vettu. För övrigt så har du ju gjort bort dig ganska grovt med detta Volvo exempel så släpp det.

Näe jag trollar inte och precis som tidigare i tråden så skämmer du ut dig med din halmdocksretorik.

Ja detta skall bli spännande och jag hoppas att dom får ner denna siffra ordentligt. Hur som helst så är det ingenting som påverkar trängselskattens fördelar på trafiken.

Eftersom du inte förstår så skall jag förklara för dig.
Göteborg har problem med köer och trängsel. så långt är du med.
Bygger man en ny ringled så kommer trafiken att minska vilket i sin tur generarar ny trafik. Mao: "det går inte att bygga bort köer"
Om du kan komma med någon vettig holistisk bild över hur man istället skall lösa problemet så kanske vi kan ha en seriös diskussion.

Med tanke på din slutledningsförmåga hittills så är knappast dina "garantier" något någon rimligen lägger någon större vikt vid.

Läs ovanstående svar

Posthora, du har en tendens att bara "stating the obvious". Inte ett enda argument kan du svara på. Faktum är att i samma stund som trängselskatterna infördes så sänktes hastighetsgränserna runt göteborg.
Bussfiler infördes i hela innerstaden, dessa bussfiler byter sida här och där. Bussarna trängs där trafiken borde gå.
Och du tycker på fullt allvar att detta är bra?
För övrigt, med tanke på tiden på dina inlägg tror jag inte att du är en person, du måste vara minst tre, med tanke på att de flesta människor sover ett par timmar per dygn.
Citera
2013-01-05, 03:45
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Det kommer nog inte att ske innan 2020 tror jag. Jag skiter i vilket, jag bor i Mölndal.

Din kalkyl fallerade "bara" med sju år, så fortsätt med att sia framtiden du. Redan 2009 stod det klart att politikerna inte skulle lyssna på vanligt folks åsikter, så "demokratin" har kört över oss igen.
Kostnaden pågår än sålänge bara mellan 06.00 till 18.30, men får vi fler kommunister och miljöpartister vid makten; så lär det kosta dygnet runt.

En politiker i Gbg sade nyligen: Hade vi brytt oss om vad vanligt folk tycker, så hade vi blivit kallade för populister.

Upp med populisterna till makten då (SD, SvP etc), så kanske vanligt folk får något att säga till om i fortsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in