Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
Om tillräckligt många får personliga problem så kan man fundera över nyttan och vad som rättfärdigat beslutet. Det kallas demokrati vilket du verkar ogilla men det är faktiskt det politiska styre vi har i Sverige. I alla fall på pappret.
Jag betackar mig från att bli kallad "grabben" av en fjunig, naiv, elitist som googlar retorik
Bra. Skärp dig då. Och lägg ner dina nödargument om uppdämt behov när detta inte går att tillämpa i den trafiksituation vi diskuterar. Och håll ordning på det jag förklarar för dig hur
dyrare transporter är bättre för samhällets ekonomi innan du ställer frågan igen.
Citat:
Var är beviset för att trängseln kommer att minska och att man kommer att spara tid på transporterna? Hur ser siffrorna ut för Stockholm i dagsläget? Kommer Göteborg att reagera på samma sätt som Stockholm?
Sanningen är ingen vet hur det trafiken kommer att påverkas i Göteborg. Det är bara teorier och gissningar än så länge.
Jag kan inte redogöra för hur prognoserna har gjorts men hittills har trafiken minskat.
Citat:
Ska man få en långvarig minskning av trafiken måste man:
1: Ge ett vettigt alternativ till bilen dvs fungerande kollektivtrafik.
2: En ringled alt flyttade stationer så att det går att ta sig förbi staden utan att köra igenom den.
3. Höja avgiften rejält på passage inom zonen. Kostade det 100 kr att passera en station så kommer det att ge en märkbar skillnad i trängsel. 8 kr är skrattretande och enbart till för att det ska vara lågt nog för att folk ska köra bil ändå.
1: Detta innebär att kollektivtrafiken skall byggas ut för att därmed hoppas att folk skall börja använda den. Vem tar den kostnaden i din modell? Hur påverkas det ekologiska fotavtrycket när man dimensionerar kollektivtrafik för folk som inte använder den?
2: Problemet med ringleden är att den inte är praktiskt genomförbar. Jag har tagit upp vissa punkter ang denna fråga tidigare i tråden.
E6 är den genomfart genom staden som jag antar är mest använd. Det är här det är mest köer. Hur tänker du här?
3: Det där får du gärna belägga lite bättre innan jag svarar på.
Citat:
Alla dina argument faller om det inte blir minskad trängsel. Priserna är satta för att det inte ska bli minskad bilkörning. Prognoserna är baserade på att det inte blir minskad bilkörning. Punkt.
Ja det är helt riktigt.
I Stockholm minskade biltrafiken med 20% när vägarna var avgiftebelagda. Samt fler valde att resa kollektivt.
Vill du tramsa med tesen att Göteborgarna kommer köra genom tullarna trots kostnaden och att fler inte kommer att gå över till att resa kollektivt. Lägg fram någon matnyttig fakta eller ett vettigt resonemang.
Annars kan du hålla tyst.
Citat:
Intressant att du drar långtgående slutsatser av den första dagen med trängselskatten. Vad lär de ut på Chalmers nu för tiden?
Men din dumma pappskalle
Du ställde frågan om folk tar bilen för nöjes skull. Då pekade jag på att trafiken minskade med 25% första dagen. Kanske för att man annars tar bilen just för nöjes skull. Någon slutsats om projektet i stort drog jag inte
Citat:
I Stockholm minskade trafiken med 35 % den första veckan. Vad hände sen?
Se ovan
Citat:
Systemet är designat för att tjäna pengar i GBG, inte minska trängsel. Syftet är att betala för västlänken.
Det där har påståtts i tråden ett antal gånger nu och jag håller inte med.
Källa nu.
Citat:
Med det sagt vill jag säga att trängselskatt som fenomen är jag inte emot, förutsatt att syftet är vettigt.
Folk brukar vara för saker så länge dom slipper betala.