2013-01-27, 15:48
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Som sagt, liknande saker händer ju i USA:s motsvarighet Detroit.

Infrastruktursatsningarna i västsvenska paketet är ju något som gynnar även Hissingeborna och andra, för Marieholmstunneln och Ny Göta Älvbro gör ju inget alls...

Bussfält är en bra åtgärd för att skapa framkomlighet för kollektivtrafiken. Problemet är ju som sagt var planeringsmässigt och hänger samman med en allt för stor tilltro till bilen (precis som majoriteten utav våra svenska städer). Det finns varken resurser eller ytor för detta, vilket man på vissa platser insett. Men att övergå från rätt teoretiskt resonemang till praktiskt att "Svensson" ska förstå det är en helt annan fråga. Men DU sitter hellre i bilen 45-90 minuter framför tåg/buss i 40 och kan jobba på den tiden?

Har du varit på Hisingen? De välmående områdena ligger vid strandkanten och tar färja till innerstaden och behöver ingen bussfil. I övrigt har det funnits bussfiler och spårvagnspår på
Göta-Älvbron sedan denna bro byggdes på 30-talet. Mångkulturen har redan en beryktad spårvagnslinje in till centrum (Elin Krantz) över denna bro. I övrigt finns det få enklaver av välmående områden på Hisingen där mångkulturen alltmer breder ut sig. Förutom Torslanda.

Trafiken är inte från mångkulturen till centrum över Göta Älvbron på morgonen utan busslinjerna går fulla med stående från centrum till Lindholmen. Spårvagnen från mångkulturen i Biskopsgården till centrum går nästan folktom .
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-27 kl. 16:27.
Citera
2013-01-27, 15:48
Medlem
Megafailures avatar
Citat:
Men DU sitter hellre i bilen 45-90 minuter framför tåg/buss i 40 och kan jobba på den tiden?

Du hör till den där arroganta kategorin som tror att alla bara kan slänga upp datorn och jobba på stående fot, som inte är styrd efter en stämpelklocka, eller som till och med är åksjuka. Prova att slänga fram en laptop på stadens spårvagnar. Om du av rent under lyckas få fram den så ska du se att du inte blir speciellt populär när du ockuperar något utöver dom 8cm^2 som du normalt har till ditt förfogande.

Nej folk med din attityd kan stoppa huvudet i röven och dra ett jävligt djupt andetag.
Citera
2013-01-27, 16:16
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det finns ett P-hus med 650 platser intill nya tingsrätten.

Det finns ingen ICA Maxi vid Munkebäck, utan bara en alltför liten ICA Kvantum. Politikerna gav inte tillstånd att bygga något större (ursprungsplanen var en större butik med parkeringshus i två plan samt fler andra butiker. Idag finns förutom ICA Kvantum bara en färgaffär medan två större butikslokaler har stått tomma i över 10 år).

Då har jag missat detta nya P-hus men var har du då infarten? Har sällan ärenden till domstolen som tur är. Inte underligt att Nordstan efter att ha mist besökare till tingsrätten nu bjuder ut billig parkering under vissa tider på dygnet. Är inte detta en utlokalisering från centrum?

ICA Maxi eller ICA Kvantum.Vem f-n läser på om sånt trivialt?

Att politikerna inte vill uppmuntra köpcentra utanför "straffområdet" begriper jag men de rår inte över Partille, Mölndals och Härryda kommun som gärna tar till sig den bilbúrna köpkraften.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-27 kl. 16:28.
Citera
2013-01-27, 16:31
Medlem
Den som tror att smidig ankomst med bil är nödvändigt för god handel bör besöka alla gågator mellan Kungstorget och Domkyrkan. Handeln där har ökat kraftigt sedan biltrafiken bannlystes! Tjejerna vill helt enkelt inte springa med sina shoppingkassor mellan bilar, de vill flanera mitt på gatan med kassen i ena handen och telefonen i den andra, utan att behöva oroa sig för att bli påkörd av aggressiva motorister. Kungsgatan, Vallgatan, Korsgatan och allt vad de heter är sedan bilarna försvann nu nästan lika knökade med folk som Nordstan dan efter löning.

Vi måste också komma ihåg att de köpcentra som är bilanpassade i princip inte attraherar några icke bilburna konsumenter överhuvudtaget. Högsbo/Sisjön är rena mardrömmen för de icke bilburna. Och ja, bilister är i minoritet när det kommer till shopping. Väldigt stora shoppinggrupper använder överhuvudtaget inte bilen när det skall till att handlas och många har ju inte ens bil. Missnöjet med trängselskatten kommer i huvudsak från bilburna medelålders män och denna grupp är knappast huvudfokus för köpmännen. Knepig ingång således att fokusera sitt trängselskattemotstånd på ett påhittat samband mellan handel och bilism.
Citera
2013-01-27, 16:50
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Den som tror att smidig ankomst med bil är nödvändigt för god handel bör besöka alla gågator mellan Kungstorget och Domkyrkan. Handeln där har ökat kraftigt sedan biltrafiken bannlystes! Tjejerna vill helt enkelt inte springa med sina shoppingkassor mellan bilar, de vill flanera mitt på gatan med kassen i ena handen och telefonen i den andra, utan att behöva oroa sig för att bli påkörd av aggressiva motorister. Kungsgatan, Vallgatan, Korsgatan och allt vad de heter är sedan bilarna försvann nu nästan lika knökade med folk som Nordstan dan efter löning.

Vi måste också komma ihåg att de köpcentra som är bilanpassade i princip inte attraherar några icke bilburna konsumenter överhuvudtaget. Högsbo/Sisjön är rena mardrömmen för de icke bilburna. Och ja, bilister är i minoritet när det kommer till shopping. Väldigt stora shoppinggrupper använder överhuvudtaget inte bilen när det skall till att handlas och många har ju inte ens bil. Missnöjet med trängselskatten kommer i huvudsak från bilburna medelålders män och denna grupp är knappast huvudfokus för köpmännen. Knepig ingång således att fokusera sitt trängselskattemotstånd på ett påhittat samband mellan handel och bilism.

I de områden du nämner finns inga mataffärer utan främst sällanköpsbutiker och olika klädaffärer samt nån bokhandel som frekventeras av självupptagna bimbos boende i ensamhushåll som inte skulle överleva en sekund om de vistades i trafiken eftersom de har fokus på det senaste SMS:et, saknar körkort och ofta allmänt trafikvett. Vi läser dagligen om hur de blir påkörda av spårvagnar och annat. Bara kvinnor och aldrig män.

http://www.expressen.se/gt/kvinna-pakord-av-sparvagn---avled/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15205263.ab

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1089825-pakord-av-sparvagnen-horde-inte

http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/07/28/289079/index.xml

Just för att slippa denna kategori av bimboshoppare väljer jag att handla utanför staden eftersom matvaror och annat från systembolaget är tungt att bära till skillnad från spetsiga silkesunderkläder med påsydda gulliga hjärtan från NK. Ofta burna i en liten handgjord gnistrande gullig papperskasse.

De lär aldrig nå mina shoppingmarker och det uppskattar jag verkligen för de kan inte ta sig dit eftersom de saknar trafikvett nog att ta körkort. Jag uppskattar inte "herrelösa" fordon i trafiken.

Inte underligt att de åker kollektivt och det är mig ett under hur dessa affärer kan överleva.

I vartfall är det inte ett område som jag frekventerar annat än då möjligvis deras krogar men nu är det inget alternativ. Hoppas detta inlägg tangerar topic.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-27 kl. 17:15.
Citera
2013-01-27, 17:20
Medlem
Arons avatar
Citat:
Som sagt, liknande saker händer ju i USA:s motsvarighet Detroit.

Infrastruktursatsningarna i västsvenska paketet är ju något som gynnar även Hissingeborna och andra, för Marieholmstunneln och Ny Göta Älvbro gör ju inget alls...

Bussfält är en bra åtgärd för att skapa framkomlighet för kollektivtrafiken. Problemet är ju som sagt var planeringsmässigt och hänger samman med en allt för stor tilltro till bilen (precis som majoriteten utav våra svenska städer). Det finns varken resurser eller ytor för detta, vilket man på vissa platser insett. Men att övergå från rätt teoretiskt resonemang till praktiskt att "Svensson" ska förstå det är en helt annan fråga. Men DU sitter hellre i bilen 45-90 minuter framför tåg/buss i 40 och kan jobba på den tiden?

vad för slags arbete kan en lagerarbetare utföra på tåg/bussresan till sitt arbete
Citera
2013-01-27, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
I de områden du nämner finns inga mataffärer utan främst sällanköpsbutiker och olika klädaffärer samt nån bokhandel som frekventeras av självupptagna bimbos boende i ensamhushåll som inte skulle överleva en sekund om de vistades i trafiken eftersom de har fokus på det senaste SMS:et och saknar körkort och allmänt trafikvett. Vi läser dagligen om hur de blir påkörda av spårvagnar och annat. Bara kvinnor och aldrig män.

http://www.expressen.se/gt/kvinna-pakord-av-sparvagn---avled/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15205263.ab

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1089825-pakord-av-sparvagnen-horde-inte

http://www.dagensps.se/artiklar/sn/2012/07/28/289079/index.xml

Just för att slippa denna kategori av bimboshoppare väljer jag att handla utanför staden eftersom matvaror och annat från systembolaget är tungt att bära till skillnad från spetsiga silkesunderkläder med påsydda gulliga hjärtan från NK. Ofta burna i en litenhandgjord gnistrande papperskasse.

De lär aldrig nå mina shoppingmarker och det uppskattar jag verkligen för de kan inte ta sig dit eftersom de saknar trafikvett nog att ta körkort. Jag uppskattar inte "herrelösa" fordon i trafiken.

Inte underligt att de åker kollektivt och det är mig ett under hur dessa affärer kan överleva.

I vartfall är det inte ett område som jag frekventerar annat än då möjligvis deras krogar men nu är det inget alternativ. Hoppas detta inlägg tangerar topic.

Petronius har rätt i hur handelns köpstruktur ser ut. Vi läser dagligen om hur folk blir påkörda av bilar, både kvinnor och män (men främst manliga förare).

Som sagt, trots körkort och bil (och en hel del tjänstemil/år) så upphörs jag aldrig att förvånas över vilka som kör som idioter. Det är inte kvinnor, utan män.

Tittar vi på vad som orsakar flest skador så ligger personbil och tung lastbil i toppen.

Tack och lov så slipper man ju fler och fler bilburna idioter.

Megafailure:

Vi är väl oss själva närmast? Självklart är det så att det som gynnar mig inte behöver gynna andra. Däremot bör väl alla uppskatta att restiderna blir kortare och mer förutsägbara?

Allt handlar inte om laptopen, kan lika gärna läsa posten i telefonen eller läsa på paddan/vanligt papper. Men huvudsaken är att jag kan fakturera slutkund för den tiden (samt inte lika bunden till mitt kontor).

Personen som pratade arbetstid 8-17 kan gärna få ta mitt jobb så kan jag ta den personens jobb. Vore trots allt trevligt att komma ner till 40 timmars arbetsveckor. Normalt är det väl 10-12 timmar per arbetsdag.

Citat:
Ursprungligen postat av Aron
vad för slags arbete kan en lagerarbetare utföra på tåg/bussresan till sitt arbete

Nu skrev jag väl aldrig att ALLA har den möjligheten? Men däremot bör det väl vara av intresse att sänka sina omkostnader? Västtrafiks månadskort vs bilkostnaden?
Senast redigerad av henrik21 2013-01-27 kl. 17:26.
Citera
2013-01-27, 17:48
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Petronius har rätt i hur handelns köpstruktur ser ut. Vi läser dagligen om hur folk blir påkörda av bilar, både kvinnor och män (men främst manliga förare).

Som sagt, trots körkort och bil (och en hel del tjänstemil/år) så upphörs jag aldrig att förvånas över vilka som kör som idioter. Det är inte kvinnor, utan män.

Tittar vi på vad som orsakar flest skador så ligger personbil och tung lastbil i toppen.

Lite svårt att hävda att spårbunden trafik ska väja? Sprvagnar har fri väg och gående ska väja. När det gäller trafikolyckor på Kungsbackaleden är det ofta kvinnor som i små bilar gör olämpliga filbyten och träffar släpet, där lastbilen sällan är vållande. När små herrelösa fordon kör som projektiler omkring i lastbilens döda vinklar och gör minst sagt olämpliga filbyten är det svårt att helt undvika olyckor.

Ofta ser man små shoppningvagnar bilar med nosen i fel riktning med en chockad bimbo livligt gestikulerande när polisen uppenbarar sig. Jag har ofta sett detta fenomen.

Det är bättre att denna kategori av bilister åker kollektivt när det ska byta ut sin garderob på NK.

Är jag ensam om att tro att handeln inte förblir opåverkad när trängselskatterna implicit uppmanar bilburna bilister till familjeförsörjare som är en köpkraftig grupp av ren ilska förlägger sina inköp utanför staden och definitivt bojkottar Nordstan. De som nu fjäskar för bilister med billigare parkering?

http://p-hus.nordstan.se/?page_id=2

Hinner jag inte göra min inköp i Nordstan inom en timma tvingas jag betala två tullpassager. Varför ens bemöda sig med detta utan istället handla utanför "straffområdet"..?

Inte ens på helger när trängselskatten inte gäller tänker jag gynna Nordstan.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-27 kl. 17:56.
Citera
2013-01-27, 17:56
Medlem
Citat:
Lite svårt att hävda att spårbunden trafik ska väja? Sprvagnar har fri väg och gående ska väja. När det gäller trafikolyckor på Kungsbackaleden är det ofta kvinnor som i små bilar gör olämpliga filbyten och träffar släpet, där lastbilen sällan är vållande. När små herrelösa fordon kör som projektiler omkring i lastbilens döda vinklar och gör minst sagt olämpliga filbyten är det svårt att helt undvika olyckor.

Ofta ser man små shoppningvagnar bilar med nosen i fel riktning med en chockad bimbo livligt gestikulerande när polisen uppenbarar sig. Jag har ofta sett detta fenomen.

Det är bättre att denna kategori av bilister åker kollektivt när det ska byta ut sin garderob på NK.

Är jag ensam om att tro att handeln inte förblir opåverkad när trängselskatterna implicit uppmanar bilburna bilister till familjeförsörjare som är en köpkraftig grupp av ren ilska förlägger sina inköp utanför staden och definitivt bojkottar Nordstan. De som nu fjäskar för bilister med billigare parkering?

http://p-hus.nordstan.se/?page_id=2

Hinner jag inte göra min inköp i Nordstan inom en timma tvingas jag betala två tullpassager. Varför ens bemöda sig med detta utan handla utanför "straffområdet"..?

Inte ens på helger när trängselskatten inte gäller tänker jag gynna Nordstan.

Trots att trafikförordningens regler gäller så har vi trots allt många olyckor där bilisterna kör över de gående.

Om du är intresserad så kan jag om jag får lite tid visa de olyckor som skett på Kungsbackaleden? Samling av kön på förare etc?

Handeln bör knappast påverkas med tanke på hur strukturen redan idag ser ut kring handelsvanor.

Normalt så blir ju handelns företrädare helt till sig när det handlar om inskränkningar i parkering (tid, betalning etc), trots att det är något som gång på gång visar sig gynna handelns intäkter (däremot så betyder det ju att handlarna inte längre kan ockupera alla platserna).
Citera
2013-01-27, 18:14
Medlem
Rektangels avatar
Topic är inte hur många kvinnor som blir påkörda i trafiken och inte heller vilka som orsakar trafikolyckor på Kungsbackaleden så det lämnar jag därhän. Dessutom tog jag upp spårvagnsolyckor där gående har att väja. Frågor på det?

Till topic anser jag frågeställningen huruvida handeln påverkas och i förlängningen folks boende och hur företagens nyetableringar blir i takt med att staden förhoppningvis kommer ur lågkonjukturen.

I vilken riktning tror ni staden växer och bör då inte denna skatt på sikt tappa sitt skatteunderlag?
Kan Hisingen ta emot mer verksamhet och svälja mer trafik?

Vilka områden blir attraktiva att bo i och var förlägger företagen l sina nyetableringar med tanke på kostnaderna som nu drabbar den flexibla del av arbetskraften som på egen maskin kan transportera sig till arbetsplatser utanför de rutter som kollektivtrafiken frekventerar?

Senast redigerad av Rektangel 2013-01-27 kl. 18:21.
Citera
2013-01-27, 18:21
Medlem
Citat:
Topic är inte hur många kvinnor som blir påkörda i trafiken och inte heller vilka som orsakar trafikolyckor på Kungsbackaleden så det lämnar jag därhän. Dessutom tog jag upp spårvagnsolyckor där gående har att väja. Frågor på det?

Till topic anser jag frågeställningen huruvida handeln påverkas och i förlängningen folks boende och hur företagens nyetableringar blir i takt med att staden förhoppningvis kommer ur lågkonjukturen.

I vilken riktning tror ni staden växer och bör då inte denna skatt på sikt tappa sitt skatteunderlag?

Vilka områden blir attraktiva att bo i och var förlägger företagen l sina nyetableringar med tanke på kostnaderna som nu drabbar den flexibla del av arbetskraften som på egen maskin kan transportera sig till arbetsplatser utanför de rutter som kollektivtrafiken frekventerar?

Staden bör växa som STAD, inte som förortsstruktur med småfamiljshus.

Företagen bör växa där det är enkelt att få folk att ta sig (vilket blir centrala Göteborg). Området kring NET bör bli mer populärt. Kruthusgatan m.fl.
Citera
2013-01-27, 18:30
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Staden bör växa som STAD, inte som förortsstruktur med småfamiljshus.

Företagen bör växa där det är enkelt att få folk att ta sig (vilket blir centrala Göteborg). Området kring NET bör bli mer populärt. Kruthusgatan m.fl.

Då får man nog utlokalisera lastbilsterminalen. Till Hisingen?
Idealiskt ställe att förlägga kontor på....men bostäder...nja,

Det sociala har till lokförarnas förbannelse placerat en tillnykringsenhet där och ett härbärge för hemlösa , men så länge det inte är kvinnor lär de frisläppta överleva och undvika falla offer för den spårbundna trafiken.

Området passar till kontorskrapor men knappast bostäder med tanke på all järnvägstrafik.

Borde detta då inte gynna de gräddhyllor som nu befinner sig på cykelavstånd till pendeltågen mot Ale, Lerum och Kungsbacka? Man behöver då inte välja bort bilen utan har valfrihet huruvida man ska ta bil eller inte om man ska till centrum eller har tonåringar som inte är bilburna? Alternativ har man sitt eget centrum på gångavstånd om man vill göra ett krogbesök. Antingen åka till centrum med bil eller pendeln.

Många gräddhyllor utanför GBG är placerade så.......att man har båda alternativen samt ett lokalt centrum.
Senast redigerad av Rektangel 2013-01-27 kl. 18:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in