2013-01-06, 01:11
Medlem
Bunsofsteels avatar
Vad jag inte förstår rent principiellt är att om nu Göteborg har problem med "trängsel" etc, så är det för bövelen ändå göteborgarnas problem?!? Bara att beskatta kommuninvånarna? Passar inte det så är det ju faktiskt ingen som "tvingar" en att bo i Göteborg för att använda samma retorik som används ang. bilanvändadet...

Nah, hela historien är härsken och huvuden kommer rulla nästa val.
Citera
2013-01-06, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag uppskattar alla som arbetar. Uppskattar dock ej nyexade snorvalpar med noll erfarenhet och bara teoretiska kunskaper om hur världen fungerar.

Vad fint att du uppskattar människor. Men hur ställde du dig egentligen till att slippa trängas med dom? Jag har lite latenta fördomar om jurister nämligen, speciellt chefsjurister som är 40+
Citera
2013-01-06, 01:18
Medlem
MrBONGs avatar
Kalla mig för foliehatt men jag tror det ligger något större bakom.

Det handlar inte om pengar vad kostade det att sätta upp alla tullar?
Säkert mer än vad dom drar in under första året . Och hade dom inte kunnat få in pengar på något annat sätt?

vad är den verkliga agendan minska mäniskors ekonomi (skapa ett mer segregerat samhälle) eller att kunna övervaka oss eller en stad?
Citera
2013-01-06, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Får du betala skatt en väg så kommer det kosta dig max: 378kr/mån
Två vägar 756kr/månad
Maxtaxa: 1260kr/mån

Detta dör du knappast av, eller jo du kommer säkert dramatisera det hela och påstå att det kommer du visst
I annat fall, om prognoserna fortsätter som beräknat så kan du kanske glädja dig med att du får kortare restid.

Kortare restid lär inte glädja mig jättemycket då det kommer handla om max 1 minut. Bor 5 min från jobbet.

Av ren nyfikenhet; Är du även emot en folkomröstning?
Citera
2013-01-06, 01:24
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Vad fint att du uppskattar människor. Men hur ställde du dig egentligen till att slippa trängas med dom? Jag har lite latenta fördomar om jurister nämligen, speciellt chefsjurister som är 40+

Jag kommer trängas lika mycket som innan vägtullarna nu på måndag. DET är jag helt övertygad om.
Jag bryr mig inte om trängsel. Jag har slutat bry mig för tjugo år sedan. Bara luta sig tillbaka och lyssna på nån bra podcast. Fortfarande tio gånger bättre än att passa tider/huttra på hållplatser/svettas floder utan AC/klamra sig fast för glatta livet/sitta bredvid pissluffare/tre byten/fulla skräniga ungdomar etc.

Kommer ALDRIG åka kommunalt.
Citera
2013-01-06, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Det här argumentet har du nu upprepat åtskilliga gånger, har du några källor på att det är på det här sättet eller är det något du själv fabulerat ihop?
Mig veterligen från de jag känner i transportbranschen så är det inte så att de kör nonstop, de måste ju också finnas ett kundunderlag för de minuter som de eventuellt tjänar in. De jag känner som arbetar inom transport kör mer av betingvarianten dvs att de har ett visst antal körningar/ställen att åka till och när det är klart så slutar de för dagen, oftast går de tidigare men det händer att de får jobbar över när det är mycket, beroende på tid på månad/årstid etc.

Allt hänger på prismodell och konkurrens etc. Syftet med detta exempel var att ge en enkel förklaring. Nu har jag också vänner som kör transporter, när dom kör för Vikans kross, Tagenekross etc så får företaget betalat per ton och då måste de öka takten för att det skall gå snabbt och företaget skall så mycket pengar som möjligt.

Nu har jag inte lust att redogöra för andra prismodeller. Så det kan ju du göra istället. Förklara varför längre tid i köer höjer effektiviteten i transportbranschen
Citera
2013-01-06, 01:27
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBONG
Kalla mig för foliehatt men jag tror det ligger något större bakom.

Det handlar inte om pengar vad kostade det att sätta upp alla tullar?
Säkert mer än vad dom drar in under första året . Och hade dom inte kunnat få in pengar på något annat sätt?

vad är den verkliga agendan minska mäniskors ekonomi (skapa ett mer segregerat samhälle) eller att kunna övervaka oss eller en stad?

+1

Har också haft dom tankegångarna. Övervakningsbiten tror jag på. Inte initialt, men snart... Behövs bara ett "terroristdåd" så kommer alla dessa kameror användas även för annat...
Citera
2013-01-06, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Ja det kan man fråga sig, ingår inte elementär marknadsekonomi i ekonomiprogrammet. Att inte förstå att minskad inkomst leder till minskad konsumtion är något märkligt, det förstår till och med ett barn att sänkning av veckopengen leder till mindre godis.

Du borde fan få nobelpris för den slutledningsförmågan

Nej elementär marknadsekonomi det ingår inte.
Ja du med tanke på att jag jag har postat en länk hittills där det klargjordes att dina slutsatser går att dra så kan man ju fråga sig vad du själv har läst.

Du kommer förmodligen att avfärda detta och hänvisa till din fantasi, så lägg fram något vettigt.
Citera
2013-01-06, 01:38
Medlem
mahasukas avatar
trängselskatten var det som fick bägaren att rinna över. jag har tidigare i höst sagt upp mig från mitt relativt välbetalda jobb som krävde bil och nu börjat jobba 75 % i ett kommunalt bolag. vilket innebär en rejäl lönesänkning och i slutändan mindre inbetald skatt samt lägre konsumtion samt att jag parasiterar så mycket det bara går på göteborgs kommun. fuck you miljöpartiet!
Citera
2013-01-06, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Kortare restid lär inte glädja mig jättemycket då det kommer handla om max 1 minut. Bor 5 min från jobbet.

Vi får se som sagt när systemet vart igår ett tag. Jag kommer glädja mig åt att slippa de långa köerna i tingstadstunneln.

Citat:
Ursprungligen postat av AzkO
Av ren nyfikenhet; Är du även emot en folkomröstning?
Kan du ge dig fan på att jag är. Såhär viktiga beslut skall fattas av folk som agerar på långsiktig basis och med stöd av adekvat information.

Bläddrar man lite i tråden kan en blind höna konstatera att detta kunskapsövertag inte fan finns på flashback iaf.
Citera
2013-01-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag kommer trängas lika mycket som innan vägtullarna nu på måndag. DET är jag helt övertygad om.
Jag bryr mig inte om trängsel. Jag har slutat bry mig för tjugo år sedan. Bara luta sig tillbaka och lyssna på nån bra podcast. Fortfarande tio gånger bättre än att passa tider/huttra på hållplatser/svettas floder utan AC/klamra sig fast för glatta livet/sitta bredvid pissluffare/tre byten/fulla skräniga ungdomar etc.

Kommer ALDRIG åka kommunalt.

Okej jag menade hur du ser på att dom trängs med dig?

Tror jag börjar få ihop bilden. Du är nästan 50 och kör som en gubbe med hög hatt trots din feta merca med massor av hästar under huven. Ser ju inte bra ut när den gamla chefsjuristen är för gasglad.
Har din bil sådan där radar som gör att man inte krockar under 30? Har ju ingen mercedes amg så jag är inte så insatt
Citera
2013-01-06, 01:47
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mahasuka
trängselskatten var det som fick bägaren att rinna över. jag har tidigare i höst sagt upp mig från mitt relativt välbetalda jobb som krävde bil och nu börjat jobba 75 % i ett kommunalt bolag. vilket innebär en rejäl lönesänkning och i slutändan mindre inbetald skatt samt lägre konsumtion samt att jag parasiterar så mycket det bara går på göteborgs kommun. fuck you miljöpartiet!

Handen på hjärtat, stämmer detta verkligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in