2013-01-04, 21:38
Medlem
Kingdoms avatar
hmm snart lika bra o sätta tullar på alla vägar

Trafikkontoret och Trafikverket räknar med ökad trafik på Hisingsleden, Tuvevägen, Lillhagsvägen, Gamla Böneredsvägen och Lerbäcksvägen på Hisingen, på Söderleden och på Landvettervägen och Nya Öjersjövägen mellan Partille och Landvetter.

Trafiken på de smala och krokiga vägarna mellan Klareberg och Lillhagen, Gamla Böneredsvägen och Lerbäcksvägen, har ökat med 50 procent sedan trängselskatten infördes.

- Det är ungefär vad vi räknade med, säger Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret. Men blir ökningen större måste vi överväga trafikdämpande åtgärder
Citera
2013-01-04, 21:39
Medlem
Gwyllyras avatar
Erkänner att jag inte läst hela tråden.
Som stockholmare har jag levt med detta i många år, berör mig inte extremt mkt eftersom jag använder mig av sardinburkarna (=tunnelbanan) och ibland cykel, men jag har bil.
Men, "trängselskatten" har inte minskat trafiken i innerstan ett uns. Och, precis som i Göteborg, som jag uppfattat det, kan man köra ohämmat inne i stan hela dagen, hur mycket som helst utan avgift! Där är det stora felet med systemet som jag ser det. Och jag håller med tidigare inlägg att man bör kunna passera utanför en stad utan att betala straffskatt.
Citera
2013-01-04, 21:48
Medlem
lastpasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Jag är en av dem som gynnas i viss mån av trängselskatt eftersom jag kan komma snabbare fram och min arbetsgivare står för den delen i och med tjänstebil men jag är motståndare eftersom jag anser att samhället som helhet drabbas av negativa konsekvenser när pengar för konsumtion försvinner alternativt tid som faktiskt är begränsad här på jorden.

En stor nackdel med trängselskatten är att den säger sig försöka lösa ett problem (trängsel) genom att skapa ett annat problem (försämrad ekonom alternativt förlorad tid).
Skulle man tillämpa samma princip på andra problem i samhället kan man tänka sig att införa köskatt på akuten där patienter får betala ett högre pris om det är många i väntrummet eller barnskatt på dagis när det är många barn.

I vanliga fall brukar godhetshjältarna bli väldigt upprörda när någon "papperslös" eller sjukskriven blir av med sin sjukpenning, man talar om att sparka på de som ligger, de svaga osv. Men när det gäller trängselskatten är det precis vad som sker, låginkomstagare tvingas betala statlig skatt som sedan går till oss bättre bemedlade i innerstan.

Ryan Air:s VD säger ju att idioter skall betala mer eftersom dom inte klarar av att printa ut sitt boardingcard eller läsa reglerna för bagage.

Samma sak gäller alla idioter som röstar på partier som drivit igenom detta med vägtullar så att staten skall få mer pengar att ta in fler socialfall från afrika och mellanöstern

Förstår ni inte hur dumma i huvudet ni är era jävla idioter
Citera
2013-01-04, 21:53
Medlem
och det hela har inte nånting att göra med den påverkan onödig biltrafik har på den globala miljön att göra? Hur fan kan ni få detta att handla om I&I?
Citera
2013-01-04, 21:53
Medlem
Kingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastpass
Ryan Air:s VD säger ju att idioter skall betala mer eftersom dom inte klarar av att printa ut sitt boardingcard eller läsa reglerna för bagage.

Samma sak gäller alla idioter som röstar på partier som drivit igenom detta med vägtullar så att staten skall få mer pengar att ta in fler socialfall från afrika och mellanöstern

Förstår ni inte hur dumma i huvudet ni är era jävla idioter

vilka partier förde ett program utan trängselskatt, Sd och vägvalet, starka argument?
Citera
2013-01-04, 21:55
Medlem
Rektangels avatar
Fördelen med bil är ofta att man kan välja bort boende i de mångkulturella stadsdelarna och den kollektivtrafik där man alltmer känner sej otrygg och osäker. Man bor så att man slipper åka kollektivt och får avdrag för resor i deklarationen. Det finns nog en anledning till att många föräldrar väljer att skjutsa sina barn till olika evenemang. Dessutom drabbar denna trängselskatt främst Hisingen och deras utanförskapsområden samt Angered och i praktiken uppmanar folk att flytta till de södra stadsdelarna där Storgöterborg nu växer. Både arbetsplatser och köpcentra. På sikt lär företagen och anställda flytta, bo och handla så att de undviker skatten genom att bo i söder om staden och Frölunda och staden segregeras alltmer. Vem f-n vill bo på Hisingen och låta sin dotter växa upp i områden alltmer präglade av utanförskap? Det var på en spårvagn från centrum till en ändstation på Hisingen Elin Krantz mötte sitt öde.

Man kan med bil nå de stora köpcentra som ofta finns i anslutning till där motorvägar och andra trafikleder korsar, vilket gör att de ofta bara går att nås med bil och man då slipper de äldre köpcentra som alltmer mister köpkraft i takt med att den bilburna köpkraften väljer bort dessa av mångkultur belastade centra. Det sista tecknet på den nedåtgående spiralen är när systembolaget läggs ner och flyttar till de stora köpcentra dit man enbart kan nå med bil. De stormarknader där jag handlar kan man inte ens nå med kollektivtrafik. Göteborg har nu stora köpcentra en bit utanför var utfart så att den välmående medelklassen slipper centrum eller nedgångna köpcentra som idag präglas av mångkultur och jaga P-platser. Köpkraften är bilburen och centrum lär på sikt utarmas. Det enda köpcentra som finns där är Nordstan som jag av princip väljer bort p g a trafiken. Vill de inte ha mina pengar så slipper de.

Det som lyfter centrum är då hotellen, centralstationen och de gäster som bor där samt de resturanger och andra som tillhandahåller service kring detta. Om gästerna inte med taxi kan nå Volvo, SKF och annat så lär de på sikt välja bort centrum för mer perifera hotell som går att nås med bil samt nå flygplatsen eftersom problemet med tåg är att stationen ligger bredvid Nordstan och mitt i trafikinfarkten. Flygplatsen når man enklare från de stora arbetsplatserna än just tågstationen eftersom tåget utgår från centrum som man enkelt kan åka runt om man ska till flygplatsen.

Körkortet och bilen ger medelklassen möjlighet att förlägga sitt boende och inköpställen, där det ,bil så att de undviker den kollektivburna mångkulturen och trängselskatten.I takt med att körkortet blivit alltmer dyrare och krångligare att ta så har det alltmer utvecklats till att bli en klassmarkör. Runt Göteborg förläggs dessutom alltfler arbetsplatser och köpcentra utanför stan så att den bilburna medelklassen utan betänkligheter kan välja bort centrum och kollektivtrafiken helt och hållet och skatteunderlaget för denna skatt lär övertiden sjunka betänkligt.

Den första dagen intervjuade de en sjuksköterska som arbetade i Johanneberg och behövde bil eftersom hon hade barn men att hon inte hade råd med denna extra skatt utan övervägde att söka jobb i Frölunda. Helt rätt. Arbetsplatser i centrum straffas och väljs bort och folk söker andra alternativ för sitt boende/arbetsplatser så att de undviker skatten. Butiksdöden slår till och alltfler kvartersbutiker slås ut eftersom den bilburna köpkraften väljer bort dem och de cykelburna står slutligen utan en dagligvarubutik i halvcentrala stadsdelar. Har Guldheden kvar några butiker?
Är Johanneberg nästa offer för butiksdöden?

Wieselgrensplatsen bestod förr av post, banker och systembolag som nu är borta. Området präglas av skumma caféer likt "Black Diamond", där det uppmärksammade hedersmordet ägde rum. Där låg posten förr. Kortedala Torg står nästan öde och frekventeras främst av sjukpensionärer på rollatorer och invandrargäng och mer sällan av bilburna barnfamiljer som valt bort området. Vad tänker vi på idag när vi hör Kortedala Torg nämnas? Möten mellan människor och kulturer.

Selma Lagerlöfs Torg miste sitt systembolag och vill de nu ha starkvaror får de åka över motorvägen för att handla och måste ha bil och betala trängselskatt. Ett område som alltmer går ner sej och blir ett "mångkulturellt" paradis, där främst invandrargäng och pensionärer med rollatorer stryker omkring. Ett område som de bilburna barnfamiljerna valt bort.

Centrum straffas och blir på sikt ett museum med verksamheter som universitet, högskolor,statlig verksamhet, resturanger för hotellgäster samt några få affärer som lär få kämpa för sin överlevnad.
När länken är finansieras lär den inte behövas eftersom tyngdpunkten i stan då förskjutits söderut och norr och särskilt nordost blir ghetton. De ghetton som belastas med skatt var gång de lämnar området på fyra hjul. Alternativet är den otrygga "orientexpressen" (spårvagnen) som man ofta läser om i polisbullentiner.

Politikerna vill inte ha biltrafik i centrum och vill att jag cyklar (!) . Jag tar då min köpkraft som de tydligen inte vill ha och gynnar istället de stora välsorterade köpcentra som ligger vid trafiklederna till och från jobbet. Inga parkeringsböter och gott om parkeringutrymme och nästan inga bilköer, cyklister, bråkiga ungdomsgäng eller tjocka invandrarkvinnor som vaggar fram och man väljer effektivt bort Ahmed och hans kompisar på kuppen.

Denna skatt påskyndar förloppet.... och vill Ahmed ut från Hisingen eller Angered får han betala. Gör dessa tullstationer till att även bli gränskontroller så är segregationen fullständig. Apartheid där de har egna hemländer.

Senast redigerad av Rektangel 2013-01-04 kl. 22:08.
Citera
2013-01-04, 22:04
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Du slänger in allsköns argument i denna diskussion. Är det inte Volvo så är det antalet invånare. Det faktum att arbetstillfällen skapas och nya bostäder behövs och mer trafik tillkommer tänker du såklart inte på. Inte heller det faktum att andra städer växer som har Göteborg som genomfartsled.
Nu är du som svamlar. På vilket skulle trängselskatten bidra till tillväxten av Göteborg? Det är en staten som får in pengarna. Om ekonomin förblir kärv framöver (Mycket tyder på det) kommer det inte bli några större infrastrukturinvesteringar.

Citat:
Du kom med en analys tidigare hur Volvo skulle hantera det faktum att trängselskatten införs. Ett resonemang som var mer eller mindre hjärndött. Eftersom du uppenbarligen inte har förstått poängen med trängselskatten kommer jag inte att kommentera detta påstående.
Volvo-bolagen sysselsätter väldigt många i regionen. Tröttnar deras anställda och byter arbetsgivare eller att det blir för omständligt att bedriva verksamheten, tex tjänstebilar blir allt för stor kostnad. Då kan dom flytta delar av verksamheten ganska snabbt. Allt hänger hur avgifterna ändras med tiden.

Citat:
Som svar på det andra. Jag har bil, ja jag bor i innerstan, jag är inte hobbypolitiker, jobbar och har en civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi.
Du bor i innerstan och drömmer om att din lägenhet kommer dubbleras på grund av trafiken minskar (Om den nu gör det). Förmodligen har du tjänstebil och passerar betalstationer där din arbetsgivare står för kostnaden. Eller så trollar du, har inget arbete, hänger nere vid Haga och äter stora kanelbullar.

Citat:
Som man beräknar kunna halvera ja.
Återstår att se om det blir så. Idag är driftkostnaden 25% och det gäller tillsvidare.

Citat:
Som sagt. Du har svårt med hela förståelsen ser jag. Bygger man nya vägar uppstår mer trafik sk. inducerad trafik. Då är inte infrastruktursatsningen gynnsam för att främja näringslivet och tillväxten. Man måste helt enkelt reducera trafiken för att åstadkomma detta.
Därav kan du inte dra slutsatsen att man kommer höja avgiften enbart mot bakgrund av att tullarna inte drar in beräknad summa.
Det är snarare du som har svårt att förstå. Du verkar ha fastnat för nya ringleder eller vägar skulle öka trafiken mycket mer. I din värld blir allt frid och fröjd om det byggs tillräckligt med gångvägar, cykelvägar, spårvagnsspår och tågspår. Göteborgskommun har svårigheter med skotta snö. Det tar ibland mer än tre dagar innan man kan ta sig fram med cykeln när det har snöat.

Sedan finns inga bevis att Västlänken kommer bidra tillväxten eller främja näringslivet. Jag skulle nästan garantera till att den bidrar negativt i form av konkurser av restauranger och butiker. Eftersom bygget är planerad att pågå under tioårstid kan staden drabbas ordentligt.

Sedan är frågan om regeringen kommer att bidra med pengar till Västlänken. Glöm Västlänken, den blir inte av!
Senast redigerad av viperino 2013-01-04 kl. 22:24.
Citera
2013-01-04, 22:16
Medlem
Chief Wiggums avatar
Citat:
Ja jag sannolikt ett lägre transportbehov än många andra, jag använder bil idag när jag behöver och jag ser inte att jag hade ändrat åsikt om trängselskatten oavsett hur min situation ser ut.
De argument jag hör i tråden har enbart handlat om den personliga prägeln. Ingen har hittills kommit med en lösning på dagens och morgondagens problem, samt vad som är bäst för staden på lång sikt med en tydlig motivering.
Om tillräckligt många får personliga problem så kan man fundera över nyttan och vad som rättfärdigat beslutet. Det kallas demokrati vilket du verkar ogilla men det är faktiskt det politiska styre vi har i Sverige. I alla fall på pappret.

Citat:
Du grabben. Om man sparar in tid på transporterna så blir dom ju faktiskt inte dyrare. Har du tänkt på det? Om inte så har jag kommit med 2 exempel på detta tidigare i tråden.

Kan ge dig 2 aspekter på hur samhällets ekonomi påverkas.
1: Länder/samhällen som har haft hårdare regleringar har varit mer benägna att ta till sig ny teknik och därmed klarat sig bättre i kristider.
2: Karakteristiken för industrins efterfrågan gällande transporter är: kort ledtid, leveransprecision, låg leveranskostnad flexibilitet, låg klimatpåverkan.
Att minska mobiliteten påverkar all nämnd karakteristik negativt. Vilket sker vid trängsel. Om det då kostar att öka mobiliteten är detta en nytta för näringslivet och därmed samhället.

Jag betackar mig från att bli kallad "grabben" av en fjunig, naiv, elitist som googlar retorik

Var är beviset för att trängseln kommer att minska och att man kommer att spara tid på transporterna? Hur ser siffrorna ut för Stockholm i dagsläget? Kommer Göteborg att reagera på samma sätt som Stockholm?
Sanningen är ingen vet hur det trafiken kommer att påverkas i Göteborg. Det är bara teorier och gissningar än så länge.
Ska man få en långvarig minskning av trafiken måste man:

1: Ge ett vettigt alternativ till bilen dvs fungerande kollektivtrafik.
2: En ringled alt flyttade stationer så att det går att ta sig förbi staden utan att köra igenom den.
3. Höja avgiften rejält på passage inom zonen. Kostade det 100 kr att passera en station så kommer det att ge en märkbar skillnad i trängsel. 8 kr är skrattretande och enbart till för att det ska vara lågt nog för att folk ska köra bil ändå.

Alla dina argument faller om det inte blir minskad trängsel. Priserna är satta för att det inte ska bli minskad bilkörning. Prognoserna är baserade på att det inte blir minskad bilkörning. Punkt.

Citat:
Ja du kan ju ställa dig frågan varför biltrafiken minskade med 25% första dagen trängselskatten infördes.
Folk väljer att köra bil för att kostnaden för denna transport är billigare än tid och platsnytta man skapar.

Hade det enda syftet varit att dra in pengar så hade var varit mer benägen att tro dig. Nu finns det även andra skäl till varför trängselskatten införs. Skulle nu inte rätt mängd pengar dras in så vet vi inte om staten kommer att skjuta till dessa.

Intressant att du drar långtgående slutsatser av den första dagen med trängselskatten. Vad lär de ut på Chalmers nu för tiden?

I Stockholm minskade trafiken med 35 % den första veckan. Vad hände sen?

Från Lindingö har det inte skett någon minskning av trafiken. Varför? Jo för att från Lidingö måste man passera en betalstation för att ta sig någonstans, vilket är samma situation som i GBG när alla genomfartsleder är avgiftsbelagda.

Systemet är designat för att tjäna pengar i GBG, inte minska trängsel. Syftet är att betala för västlänken. Syftet med västlänken är att minska restiden från kranskommuner till GBG.
Från Alingsås till Handels beräknas Västlänken kunna spara 8 min i restid.
Från Alingsås till Chalmers beräknas Västlänken kunna spara 0 min i restid.

Från Kungsbacka/Mölndal till Handels beräknas Västlänken kunna spara 15 min i restid.
Från Kungsbacka/Mölndal till Chalmers beräknas Västlänken kunna spara 5 min i restid.

Är det värt allt besvär med trängselskatt, GBG innerstad som byggarbetsplats i 10 år fär dessa fjuttiga tidsvinster?

Nej tack till västlänken! Nej tack till finansiering av västlänken genom trängselskatt.

Med det sagt vill jag säga att trängselskatt som fenomen är jag inte emot, förutsatt att syftet är vettigt.
Citera
2013-01-04, 22:24
Medlem
Rektangels avatar
Göteborg är en industristad med stora arbetsplatser på Hisingen som t ex hamnen, Volvo etc.
Förutom då Högsbo/Sisjöns industriområde.

Dessa bilister åker inte till centrum utan runt centrum på trafiklederna och för att skatten ska ge nåt klirr i kassan måste överfarterna över Hisingen beskattas och sålunda drabbar även de segregerade områdena på Hisingen och Angered. Denna pendeltrafik har sen länge undvikit centrum.

Volvofolket har sedan länge valt bort centrum utan åker direkt över Älvsborgsbron för att nå det trygga villaområdet söder om stan. Alltfler lär väl överväga Norrleden efter detta (om de bor österut)så det är noga bara att inse att skatteunderlaget är flyktigt och centrum lär inte få mindre trafik. Bilpendlarna till de stora arbetsplatserna har nämligen redan valt bort centrum där vi faktiskt aldrig haft nån större trängsel. Köerna är på trafiklederna runt staden.

Att nu bygga bussfiler i stadskärnan så att det skapar köer i centrum lär inte förmå bilpendlarna till t ex hamnen eller Volvo att ta bussen eftersom de ändå aldrig kört via centrum.

Vem ska i större utsträckning än förr åka i bussfilerna i centrum? Bor man och jobbar i centrum lär man gå, cykla eller åka taxi om det finns nån som inte fastnar i de nu artificiellt skapade bilköerna.
Citera
2013-01-05, 00:03
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
Jag menar stockholmarnas tunnelbana. Göteborgarna har inget liknande.

Hur hade du tänkt komma till tunnelbanan då om du bor ute på t.ex. Värmdö-Ingarö när bussarna där ute inte går?
Citera
2013-01-05, 00:08
Medlem
Proras avatar
Det är alldeles för billigt att skita ner idag genom bilåkning. Trängselskatten är ett steg i rätt riktning, men det borde vara bra mycket dyrare att svina runt som privatbilist,rent allmänt. Dubbla bensinpriset. Troll? Nej, tänk på de samhällsekonomiska effekterna om slöfockarna fick gå/cykla istället: Sjukdagarna skulle minska drastiskt och tjockisarna bli betydligt färre.
Citera
2013-01-05, 00:22
Medlem
Framsida av GT hade en bild ang folkomröstningen om trängselskatten, någon som läste den och vet va den handlade om?
Jag börjar hata våra politiker mer och mer, fan va de är bakom flötet hela tiden, straffar oss som drar in deras löner, man blir förbannad.
Jag har som sagt inget emot trängselskatten om det hade gällt centrala Gbg, men när man blir straffad för att man kör på motorvägen är fan helt åt helvete. Kan ju även gälla älvsborgsbron som ligger typ 5km från centrum skall ha kameror, det är horribelt. Den enda anledningen till dessa stationer är att de vill ha in så mycket pengar som möjligt, de skiter fullständigt i miljön eller trängseln, det är våra pengar de vill ha. Ibland vill man tyvärr bara att Sverige skall skita sig total och bara haverera, jävla hycklare som styr detta land. Vi kunde haft det hur bra som helst men det är tydligen fel.
Nu är man väll inte helt nykter när man skriver, men jag kommer ändå inte ändra uppfattning.

Sedan är det vissa som gillar detta med trängselskatten, och tycker det är bra att alla som kör bil blir straffade. Men det är väll de som bor i centrala gbg, jobbar i centrala Gbg, har dagis i centrala Gbg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in