Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Ja jag sannolikt ett lägre transportbehov än många andra, jag använder bil idag när jag behöver och jag ser inte att jag hade ändrat åsikt om trängselskatten oavsett hur min situation ser ut.
De argument jag hör i tråden har enbart handlat om den personliga prägeln. Ingen har hittills kommit med en lösning på dagens och morgondagens problem, samt vad som är bäst för staden på lång sikt med en tydlig motivering.
Om tillräckligt många får personliga problem så kan man fundera över nyttan och vad som rättfärdigat beslutet. Det kallas demokrati vilket du verkar ogilla men det är faktiskt det politiska styre vi har i Sverige. I alla fall på pappret.
Citat:
Du grabben. Om man sparar in tid på transporterna så blir dom ju faktiskt inte dyrare. Har du tänkt på det? Om inte så har jag kommit med 2 exempel på detta tidigare i tråden.
Kan ge dig 2 aspekter på hur samhällets ekonomi påverkas.
1: Länder/samhällen som har haft hårdare regleringar har varit mer benägna att ta till sig ny teknik och därmed klarat sig bättre i kristider.
2: Karakteristiken för industrins efterfrågan gällande transporter är: kort ledtid, leveransprecision, låg leveranskostnad flexibilitet, låg klimatpåverkan.
Att minska mobiliteten påverkar all nämnd karakteristik negativt. Vilket sker vid trängsel. Om det då kostar att öka mobiliteten är detta en nytta för näringslivet och därmed samhället.
Jag betackar mig från att bli kallad "grabben" av en fjunig, naiv, elitist som googlar retorik
Var är beviset för att trängseln kommer att minska och att man kommer att spara tid på transporterna? Hur ser siffrorna ut för Stockholm i dagsläget? Kommer Göteborg att reagera på samma sätt som Stockholm?
Sanningen är ingen vet hur det trafiken kommer att påverkas i Göteborg. Det är bara teorier och gissningar än så länge.
Ska man få en långvarig minskning av trafiken måste man:
1: Ge ett vettigt alternativ till bilen dvs fungerande kollektivtrafik.
2: En ringled alt flyttade stationer så att det går att ta sig förbi staden utan att köra igenom den.
3. Höja avgiften rejält på passage inom zonen. Kostade det 100 kr att passera en station så kommer det att ge en märkbar skillnad i trängsel. 8 kr är skrattretande och enbart till för att det ska vara lågt nog för att folk ska köra bil ändå.
Alla dina argument faller om det inte blir minskad trängsel. Priserna är satta för att det inte ska bli minskad bilkörning. Prognoserna är baserade på att det inte blir minskad bilkörning. Punkt.
Citat:
Ja du kan ju ställa dig frågan varför biltrafiken minskade med 25% första dagen trängselskatten infördes.
Folk väljer att köra bil för att kostnaden för denna transport är billigare än tid och platsnytta man skapar.
Hade det enda syftet varit att dra in pengar så hade var varit mer benägen att tro dig. Nu finns det även andra skäl till varför trängselskatten införs. Skulle nu inte rätt mängd pengar dras in så vet vi inte om staten kommer att skjuta till dessa.
Intressant att du drar långtgående slutsatser av den första dagen med trängselskatten. Vad lär de ut på Chalmers nu för tiden?
I Stockholm minskade trafiken med 35 % den första veckan. Vad hände sen?
Från Lindingö har det inte skett någon minskning av trafiken. Varför? Jo för att från Lidingö måste man passera en betalstation för att ta sig någonstans, vilket är samma situation som i GBG när alla genomfartsleder är avgiftsbelagda.
Systemet är designat för att tjäna pengar i GBG, inte minska trängsel. Syftet är att betala för västlänken. Syftet med västlänken är att minska restiden från kranskommuner till GBG.
Från Alingsås till Handels beräknas Västlänken kunna spara 8 min i restid.
Från Alingsås till Chalmers beräknas Västlänken kunna spara 0 min i restid.
Från Kungsbacka/Mölndal till Handels beräknas Västlänken kunna spara 15 min i restid.
Från Kungsbacka/Mölndal till Chalmers beräknas Västlänken kunna spara 5 min i restid.
Är det värt allt besvär med trängselskatt, GBG innerstad som byggarbetsplats i 10 år fär dessa fjuttiga tidsvinster?
Nej tack till västlänken! Nej tack till finansiering av västlänken genom trängselskatt.
Med det sagt vill jag säga att trängselskatt som fenomen är jag inte emot, förutsatt att syftet är vettigt.