Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
.....
Jag har i tidigare post redogjort för anledningen till trängselskatten i Göteborg,
Länk till min post där Göran Johansson gör fullständigt klart för anledningen till varför det är så viktigt med trängselskatt och det är att kunna få statliga pengar, ingenting med miljön, trängsel eller annat som det hävdas i efterhand.
Hur tror du/ni som förespråkar detta otygg att det kommer bli när allt blir klart, med största sannolikhet kommer staten fortsätta plocka in den här skatten vilket är en direkt åderlåtning av göteborgarnas ekonomi, i stockholm är det på samma sätt. Det är ingen kommunal skatt det är en statlig skatt!
Att inte konsumtionen kommer påverkas av att 800 miljoner årligen försvinner är mycket märkligt att ni inte heller det kan begripa. Tror ni på motsvarande sätt att om inkomsterna i göteborg hade ökat med 800 miljoner så hade konsumtionen varit på samma nivå eller ökat?
Vad gäller arbetslinjen så innebär trängselskatten att skillnaden mellan att arbeta och leva på bidrag är än mindre och vissa fall blir det rent av en förlustaffär att arbeta kontra bidrag för de med låga inkomster.
Jag har också redogjort för lösningar tidigare som skulle ha en bättre och rättvisare behandling av trängsel som avdragsgilla månadskort. Priserna för kollektivtrafiken är inte heller anpassade för de som arbetar, varför finns det inga pendlingskort som bara gäller under arbetstid tex i nuläget är det svindyra enkelbiljetter alternativt månadskort som säljs.
Det är ett bostadsproblem, dvs att människor inte kan bosätta sig i närheten av sin arbetsplats som är en stor orsak.
Varför inte göra kollektivtrafiken mer attraktiv så kommer fler att välja den lösningen istället för att straffa?