2013-01-06, 00:08
Medlem
flashbackcreatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davvo84
Även om inte frågan är till mig vill jag svara.

Varför ska INTE Sverige vara bäst på allt och vara en föregångare bland länder? Tror du att vi förlorar något på det?
Man kan sticka huvudet i sanden och tro att allting löser sig av sig självt, börja tro på religion eller skylla på folk, typ invandrare eller kineser på andra sidan jorden. Svenskars koldioxidutsläpp per capita är mycket högre än både indiers och kinesers...

Folk kan börja samåka, gå med i bilpoler/kooperativ. Blir, förutom miljövinsten, också billigare och mer effektivt i längden för ett av världens mest belånade folk. Däremot förstår jag inte prissättningen på alternativen, västtrafik borde bli kraftigt subventionerad så komfort och smidighetsförluster vägs upp av en billigare kollektivtrafik.

Jag har ingen lust att lägga mina sura pengar på något projekt som inte gör ett endaste dyft för miljön, bara för syns skull gör den något. Kan lägga mina pengar på vettigare saker, de stora miljöbovarna (länderna) har inte ens börjat källsortera, så innan de börjar med vägtullar och annat miljötänk bör vara år 2100?.

Så tyvärr nej jag bryr mig inte, enda som förlorar på detta är folket för att regeringen sedan skall kunna spegla sig i rampljuset av att vara miljövän, övriga europa skrattar och tänker, "låt dom hålla på de lär sig tillslut"
Citera
2013-01-06, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davvo84
Även om inte frågan är till mig vill jag svara.

Varför ska INTE Sverige vara bäst på allt och vara en föregångare bland länder? Tror du att vi förlorar något på det?
Man kan sticka huvudet i sanden och tro att allting löser sig av sig självt, börja tro på religion eller skylla på folk, typ invandrare eller kineser på andra sidan jorden. Svenskars koldioxidutsläpp per capita är mycket högre än både indiers och kinesers...

Folk kan börja samåka, gå med i bilpoler/kooperativ. Blir, förutom miljövinsten, också billigare och mer effektivt i längden för ett av världens mest belånade folk. Däremot förstår jag inte prissättningen på alternativen, västtrafik borde bli kraftigt subventionerad så komfort och smidighetsförluster vägs upp av en billigare kollektivtrafik.

Visst, Sverige verkar alltid försöka vara ett föregångsland på många punkter, tex ang miljön. Men våra politiker är bara hycklare, man försöker få det att låta bra genom att säga att man gör detta för miljön. Samtidigt i ett annat land så framställer man energi genom att bryta kol, detta sker alltså i Tyskland och utförs av vattenfall( hmm, vem äger vattenfall?) men de drar in så stora pengar till staten så ingen vill kritisera det. Detta medför att man kan dra slutsatsen att staten vill bara åt våra pengar, och använder ordet "miljö" för att folk skall tro på det.
Tyvärr finns det folk, som inte använder bil och bor i centrala Gbg som tycker trängselskatten är bra. Visst, jag kan förstå det, men kom fan inte sedan och klaga på att saker blivit dyrare sedan.

Om man nu vurmar för miljön, be då staten sluta bryta kol och förklara hur de skall få in alla miljarder på annat sätt, då kan jag lova att du utan bil kommer att bli straffad med, genom höjda avgifter. Men då är det väll ok att klaga för då drabbar det ju dig, och det var väll inte din tanke.
Citera
2013-01-06, 00:30
Medlem
VonArsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megafailure
Man jobbar på att ändra självfinansieringen till 60% för kollektivtrafiken vilket självklart kommer att innebära att det blir mycket dyrare. Samtidgt höjs landstingsskatten.

Så räkna med iaf 25% dyrare på ett års sikt.

Tycker att det ska vara 100% självfinansiering.

Gällande TSkatt så är en första höjning planerad till 2015 till 10,15,20kr ur nuvarande prisnivå. Dessutom kommer TSkatten att regelbundet indexjusteras (ja, uppåt då så klart) så räkna med ännu högre nivå.

För att uppfylla Västlänkens primärmål (som man kan diskutera om de har något med VL att göra) så har det flaggats för en underfinansiering på 30-35 miljarder kr ur nuvarande prisnivå för att ens ha en chans att nå målen. Detta kommer självklart att finansieras med TSkatt, nägot annat alternativ behövs ej då majoriteten driver detta som ensam finansieringsform.

Räkna med andra ord med följande på några få års sikt:

- skatt kommer att tas ut dygnet runt alla dagar på året (MP driver denna linje).
- kraftigt ökning av antalet betalstationer.
- borttagning av flerpassageregeln.
- kraftigt ökad kostnad för passage (50/70/90kr är troligt för att klara de ständigt ökade behoven)
Tummen upp!

Snart kommer man inte få röra sig i sin egen stad utan att betala. Vart tog välfärden vägen?
Citera
2013-01-06, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Eller förresten, skit samma. Huvudsaken är att jag kan glida runt i fet tysk bil med rattvärme och komfort i överflöd.

Bra med rattvärme på vintern, då riskerar man inte att skära sig på några juridiska papper. Det jag undrar över är hur du som så gammal chefsjurist och gillar komfort inte uppskattar komforten av att bli kvitt skitiga arbetare som förpestar trafiklandskapet med sina icke-tyska bilar?
Citera
2013-01-06, 00:37
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
.....

Jag har i tidigare post redogjort för anledningen till trängselskatten i Göteborg,
Länk till min post där Göran Johansson gör fullständigt klart för anledningen till varför det är så viktigt med trängselskatt och det är att kunna få statliga pengar, ingenting med miljön, trängsel eller annat som det hävdas i efterhand.

Hur tror du/ni som förespråkar detta otygg att det kommer bli när allt blir klart, med största sannolikhet kommer staten fortsätta plocka in den här skatten vilket är en direkt åderlåtning av göteborgarnas ekonomi, i stockholm är det på samma sätt. Det är ingen kommunal skatt det är en statlig skatt!

Att inte konsumtionen kommer påverkas av att 800 miljoner årligen försvinner är mycket märkligt att ni inte heller det kan begripa. Tror ni på motsvarande sätt att om inkomsterna i göteborg hade ökat med 800 miljoner så hade konsumtionen varit på samma nivå eller ökat?

Vad gäller arbetslinjen så innebär trängselskatten att skillnaden mellan att arbeta och leva på bidrag är än mindre och vissa fall blir det rent av en förlustaffär att arbeta kontra bidrag för de med låga inkomster.

Jag har också redogjort för lösningar tidigare som skulle ha en bättre och rättvisare behandling av trängsel som avdragsgilla månadskort. Priserna för kollektivtrafiken är inte heller anpassade för de som arbetar, varför finns det inga pendlingskort som bara gäller under arbetstid tex i nuläget är det svindyra enkelbiljetter alternativt månadskort som säljs.

Det är ett bostadsproblem, dvs att människor inte kan bosätta sig i närheten av sin arbetsplats som är en stor orsak.

Varför inte göra kollektivtrafiken mer attraktiv så kommer fler att välja den lösningen istället för att straffa?
Citera
2013-01-06, 00:40
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Vem ska börja?

Sverige har redan börjat även innan "trängsel"skatt....
Citera
2013-01-06, 00:42
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Bra med rattvärme på vintern, då riskerar man inte att skära sig på några juridiska papper. Det jag undrar över är hur du som så gammal chefsjurist och gillar komfort inte uppskattar komforten av att bli kvitt skitiga arbetare som förpestar trafiklandskapet med sina icke-tyska bilar?

Hur sjusingen gick du igenom industriell ekonomi med så dålig läsförståelse? Dagens skolsystem...
Jag är jurist och arbetar som chef. Har aldrig påstått att jag är chefsjurist...

Jag uppskattar alla som arbetar. Uppskattar dock ej nyexade snorvalpar med noll erfarenhet och bara teoretiska kunskaper om hur världen fungerar.
Citera
2013-01-06, 00:46
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Men det var du fan va du va trög då.
Vad leder till bäst effektivitet mycket köer och lång transporttid. Eller lite köer och kort transporttid?
Tjänar företagen på att göra sin verksamhet effektivare eller ineffektivare.

Det här argumentet har du nu upprepat åtskilliga gånger, har du några källor på att det är på det här sättet eller är det något du själv fabulerat ihop?
Mig veterligen från de jag känner i transportbranschen så är det inte så att de kör nonstop, de måste ju också finnas ett kundunderlag för de minuter som de eventuellt tjänar in. De jag känner som arbetar inom transport kör mer av betingvarianten dvs att de har ett visst antal körningar/ställen att åka till och när det är klart så slutar de för dagen, oftast går de tidigare men det händer att de får jobbar över när det är mycket, beroende på tid på månad/årstid etc.
Citera
2013-01-06, 00:48
Medlem
Gene Wilders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Hur sjusingen gick du igenom industriell ekonomi med så dålig läsförståelse? Dagens skolsystem...
Jag är jurist och arbetar som chef. Har aldrig påstått att jag är chefsjurist...

Jag uppskattar alla som arbetar. Uppskattar dock ej nyexade snorvalpar med noll erfarenhet och bara teoretiska kunskaper om hur världen fungerar.

Ja det kan man fråga sig, ingår inte elementär marknadsekonomi i ekonomiprogrammet. Att inte förstå att minskad inkomst leder till minskad konsumtion är något märkligt, det förstår till och med ett barn att sänkning av veckopengen leder till mindre godis.
Citera
2013-01-06, 00:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Trängselskatten var droppen som gör att jag definitivt köpbojkottar centrum och nu inser vilket utbud som trots allt finns för bilburna i köpcentra utanför stan. Sök via nätet och ni finner att ni aldrig någonsin egentligen behöver åka in till centrum vad ni än behöver.

Väldigt sant. Jag hade redan innan bestämt mig för att dra ner min konsumtion i år, de flesta inköp klarar man online och utanför stan så det är ingen större uppoffring att styra sina inköp till ställen som ligger utanför zonen.

När lokala handlare i stan drabbas av den oundvikliga nedgången i omsättning som kommer av den kraftiga minskningen av trafiken så kommer det bli liv.
Citera
2013-01-06, 01:00
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Väldigt sant. Jag hade redan innan bestämt mig för att dra ner min konsumtion i år, de flesta inköp klarar man online och utanför stan så det är ingen större uppoffring att styra sina inköp till ställen som ligger utanför zonen.

När lokala handlare i stan drabbas av den oundvikliga nedgången i omsättning som kommer av den kraftiga minskningen av trafiken så kommer det bli liv.

+1

Har inte vart inne i Göteborg och konsumerat nåt på över ett år. Blir bara grinig över att betala 50+ kronor för en sketen kaffe.

Har Frölunda, Ekencenter, Sisjön och Högsbo inom 10 minuter BILväg. Kungsbacka inom 15 minuter.
Vore det inte för mitt jobb skulle jag inte passera skiten. Men får se vad som dyker upp, tänker söka nytt utanför tullarna.
Citera
2013-01-06, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gene Wilder
Jag har i tidigare post redogjort för anledningen till trängselskatten i Göteborg,
Länk till min post där Göran Johansson gör fullständigt klart för anledningen till varför det är så viktigt med trängselskatt och det är att kunna få statliga pengar, ingenting med miljön, trängsel eller annat som det hävdas i efterhand.

Hur tror du/ni som förespråkar detta otygg att det kommer bli när allt blir klart, med största sannolikhet kommer staten fortsätta plocka in den här skatten vilket är en direkt åderlåtning av göteborgarnas ekonomi, i stockholm är det på samma sätt. Det är ingen kommunal skatt det är en statlig skatt!

En artikel är inte så intressant i detta sammahang då:
-Göteborg har problem med trängsel vilket skapar sämre luft och sämre möjligheter för en fungerande infrastruktur.
-Trängselskatt förbättrar denna situation.
Punkt

Citat:
Att inte konsumtionen kommer påverkas av att 800 miljoner årligen försvinner är mycket märkligt att ni inte heller det kan begripa. Tror ni på motsvarande sätt att om inkomsterna i göteborg hade ökat med 800 miljoner så hade konsumtionen varit på samma nivå eller ökat?
Ja du. Man har inte kunnat konstatera att handeln har påverkats negativt av trängselskatten. Lite konstigt att du kan konstatera detta.
I stockholm gick 20% om jag minns rätt över till kollektivtrafik. Då får man ju pengar över duvet

Citat:
Vad gäller arbetslinjen så innebär trängselskatten att skillnaden mellan att arbeta och leva på bidrag är än mindre och vissa fall blir det rent av en förlustaffär att arbeta kontra bidrag för de med låga inkomster.
OMG är du seriös. En volvoarbetare skulle förlora ca 378 kr/månad. Tro fan att han kommer bli bidragstagare nu.
Hehe, denna lilla grupp, om den ens går att påvisa är ju verkligen ett argument för att slopa hela iden

Citat:
Jag har också redogjort för lösningar tidigare som skulle ha en bättre och rättvisare behandling av trängsel som avdragsgilla månadskort. Priserna för kollektivtrafiken är inte heller anpassade för de som arbetar, varför finns det inga pendlingskort som bara gäller under arbetstid tex i nuläget är det svindyra enkelbiljetter alternativt månadskort som säljs.

Problemet är att dina lösningar bara fungerar i din fantasi. Du skulle inte kunna skicka över någon källa, typ vetenskaplig artikel som stödjer dina idéer.

Citat:
Det är ett bostadsproblem, dvs att människor inte kan bosätta sig i närheten av sin arbetsplats som är en stor orsak.

Jag känner inte igen mig. Kan du ge en liten beskrivning.

Citat:
Varför inte göra kollektivtrafiken mer attraktiv så kommer fler att välja den lösningen istället för att straffa?

Bra ide, och såklart skall det finansieras med höjda skatter, precis som utbyggnaden av allt annat som ingår i västsvenska paketet. Det här med skatter brukar ju folk vara för. Speciellt om det rör sig om några hundralappar och man smyger in ordet trängsel framför. Men nu kommer ju detta påverka arbetslinjen. Fan hjälp mig att få ihop detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in