2013-04-24, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Argumentet jag lyfter fram är undersökningen från stockholm som visar att handlarna inte har påverkats negativt i någon större utsträckning. Debattera den sakligt alt kom med en icke ensidig fakta gällande göteborg.

Du skrev Inte faan är det folket på vagnen eller pendeltåget som betalar för sin jävla järnvägstunnel i leran...
Näe just det, för då hade det blivit för dyrt att åka kollektivt och alla hade valt bil. Så att denna grupp inte betalar är fullt rimligt. Vart vill du komma?

Du bör söka hjälp för dina grava minnesproblem eller skeva världsbild av vad andra uttrycker....

Jag har sagt det massor av gånger, låt skattebetalarna i regionen betala kalaset! Du svarade då att i 4G nätet fick minsann användarna själva betala. Då sa jag att i det här fallet lär knappast Nisse som åker kollektivt få betala, INTE att bara dessa skulle få betala för skiten!
Citera
2013-04-24, 11:47
Bannlyst
Citat:
Exakt.
Vi får se när verksamhetsåret är slut om man kan se en signifikant skillnad mellan te Bauhaus och Hornbach som är öppen för hela hisingen som inte vill betala TS till bäckebol. I det läget kan det vara aktuellt att se över betalstationernas placering i området kring backa.

Detta är ju 2 olika fall av orättvisor INTE samma!
Bauhaus har i dag bara behov av halva sin personal, vad kostar det stat och kommun om dessa som ev. blir avskedade?

Folket som bor i Backa är ju instnängda och kan inte ta sej någonstans utan att beskattas....
Citera
2013-04-24, 11:49
Bannlyst
Citat:
Det är ganska klart att du inte är tillräckligt påläst för att dra någon rimlig slutsats. Din teoretiska referensram är för svag i denna diskusionen.

Gällande bauhaus så är det i nuläget för tidigt att dra någon slutsats huruvida trängselskatten har påverkat handeln negativt. Du nämnde ju själv att det är så fullt på dessa parkeringar så jag tror att det finns ett ganska stort konfirmeringsbias i din slutsats.

Man får helt enkelt studera hur omsättningen ser ut när verksamhetsåret är över och jämföra det med branschsnitt för närliggande näringsidkare i samma bransch för att dra en rimlig slutsats och vad man kan göra åt saken.

Så det är alltså JAG som inte är påläst när handlarna klagar på att dom är snart tvungna att säga upp personal???

Hej du strutsen där!
Citera
2013-04-24, 11:51
Bannlyst
Citat:

Ena stunden går handlarna på knäna för att folk slutar konsumera och i nästa inlägg är det fullt av folk som konsumerar.

Hela saken är klar. Ni motståndare är emot trängselskatten, inte för att den är så strategisk felkonstruerad. Nej för att ni inte har LUST att öppna plånboken. Så i debatten så slänger ni in det ena argumentet efter det andra och allt blir fel.

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut vi Bäckebol numera eftersom jag och många med mej numera vägrar att handla Göteborg.....
Numera konsumerar jag alla mina pengar i Mölndal och Kungsbacka.....

Alllvarligt låter du så jävla indoktrinerad så man kan tro att du är häxan Kia!
Citera
2013-04-24, 11:54
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasbyxmannen
Så det är alltså JAG som inte är påläst när handlarna klagar på att dom är snart tvungna att säga upp personal???

Hej du strutsen där!

Hej kära Kalasbyxmannen.
Du svingar hejvilt, inget fel i det.

Håller du inte med om att man ska vara försiktig med att dra förhastade slutsatser kring enstaka butikers uttalanden via media? Eller besitter du någon särskild insyn i dessa företags ekonomi som kan påvisa att det är trängselskatterna som i så stor utsträckning är boven i dramat?

Jag tror att det finns många andra faktorer som kan spela in. Men jag vet inte. Men jag skulle aldrig få för mig att dra slutsatsen - utifrån den lilla och ensidiga information jag tagit del av via media.

Kan du inte hålla med om att sådant krävs det mer kött på benen för att kunna uttala sig om?
I alla fall om man vill göra det med någon slags trovärdighet och vetenskaplig grund.
Citera
2013-04-24, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Hej kära Kalasbyxmannen.
Du svingar hejvilt, inget fel i det.

Håller du inte med om att man ska vara försiktig med att dra förhastade slutsatser kring enstaka butikers uttalanden via media? Eller besitter du någon särskild insyn i dessa företags ekonomi som kan påvisa att det är trängselskatterna som i så stor utsträckning är boven i dramat?

Jag tror att det finns många andra faktorer som kan spela in. Men jag vet inte. Men jag skulle aldrig få för mig att dra slutsatsen - utifrån den lilla och ensidiga information jag tagit del av via media.

Kan du inte hålla med om att sådant krävs det mer kött på benen för att kunna uttala sig om?
I alla fall om man vill göra det med någon slags trovärdighet och vetenskaplig grund.

Oavsettt hur mycket det sticker i ögonen för alla er som är för hax-skatten så är ju detta fakta.
För väldigt månag av oss 73% som är emot retar denna skatt oss till den milda att vi numera vägrar spendera en spänn i flumm-miljöstaden Gbg!
Citera
2013-04-24, 12:01
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Oavsettt hur mycket det sticker i ögonen för alla er som är för hax-skatten så är ju detta fakta.
För väldigt månag av oss 73% som är emot retar denna skatt oss till den milda att vi numera vägrar spendera en spänn i flumm-miljöstaden Gbg!

Men det är ju inget argument.
Vad menar du är fakta med bakgrund av det vi diskuterar nu? (Bauhaus minskade försäljning)
För övrigt är jag inte för skatten.
Vad har du fått det ifrån?
Citera
2013-04-24, 12:39
Medlem
Ur handlarnas synvinkel, vad är problemet??

Att någon enstaka affär får lite mindre kunder och att andra fått mer? Grejen är att vi ändå köper så trängelskatten har väldigt liten effekt på handelns omsättning.
Citera
2013-04-24, 13:42
Medlem
Läste i GP att Göteborgs företagsklimat för 2012 rasade på rankinglistan.

" Göteborg rasar ned till plats 150 på årets rankinglista över företagsklimatet i landets kommuner. Därmed befinner man sig på den nedre halvan av listan."
Göteborgs företagsklimat rasar i ranking

Själv så undviker jag att köpa något i häxornas näste.
Citera
2013-04-24, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Ur handlarnas synvinkel, vad är problemet??

Att någon enstaka affär får lite mindre kunder och att andra fått mer? Grejen är att vi ändå köper så trängelskatten har väldigt liten effekt på handelns omsättning.

Problemet är att man från kommunens sida grovt snedvrider konkurrensen genom fördelningen av TS-stationerna mellan stadsdelarna.

Andra skribenter talar om att bilisterna inte har "lust" att betala TS-avgifter.
Bilisterna har under senare år betalat:
60% höjning av bilskatten
32% avgift på trafikförsäkringspremien
2 extra höjningar av drivmedelskatten (utöver de årliga KPI- styrda höjningarna)
samt fått uppemot 6 miljarder i inbetalda skrotningspremier konfiskerade.

Att betala ovanstående kostnadsökningar har inte varit särskilt lustfyllt, det har du rätt i.
Men problemet är att kollektivtrafikresenären inte har "lust" att betala mer än max 50% av priset för den tjänst han/hon köper.
Citera
2013-04-24, 15:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Ena stunden går handlarna på knäna för att folk slutar konsumera och i nästa inlägg är det fullt av folk som konsumerar.

Hela saken är klar. Ni motståndare är emot trängselskatten, inte för att den är så strategisk felkonstruerad. Nej för att ni inte har LUST att öppna plånboken. Så i debatten så slänger ni in det ena argumentet efter det andra och allt blir fel.

Enade vi stå, söndrade vi falla. Bilisterna (som statistiskt står för en oproportionellt stor del av konsumtionen) behöver bara lägga om sina inköpsmönster så kommer häxskatten snart vara ett minne blott.

Klart man inte vill betala trängselskatt, det är en korkad, orättvis, konsumtionshämmande, frihetshämmande, ineffektiv beskattning som är framdrömd av miljökommunister vilka bor på pissavstånd från kollektivtrafik och som inte för sitt liv kan leva sig in i verkligheten.

Det finns ett utmärkt instrument för att ta in skatt, kallas kommunalskatt.

Intill dess att häxskatten är avstängd så kommer jag fortsätta vara en stark kritiker, inga argument du kan hitta på kommer att bita på mig i denna fråga.
Citera
2013-04-24, 18:01
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Men du ditt grottmångo ge dej nu!
Din rapport eller vad det är tar upp handel inne i städer INTE hur vi handlar som bor i städer och runt dom!
Vi åker till köpcentrum UNTANFÖR städerna där det finns gratis parkeringar och nära att parkera när man kommer med en kundvagn full med matkassar. Du har aldrig funderat på varför det är så fullt runt ställen som Kållered eller Bäckebol? Kanske pga att det kostar 25-30kr/timman att bara göra sej av med bilen och detta på helgen! På veckan tillkommer 31-36kr i vägtullar också.
Så funkar det

Exempel:
http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.1913073-anrik-mattaffar-lamnar-centrum
Citat:
Vi har försökt påverka kommunen att ändra p-tiderna i över tio år. Nu ger vi upp, säger Thomas Hemberg.

http://hv.diva-portal.org/smash/get/diva2:214885/FULLTEXT01
Citat:
allt fler kunder åker till köpcentrat Torp, som på senare tid expanderat kraftigt. Anledningen till att de sviker centrum är att det finns ett för dåligt utbud av varor samt att tillgängligheten är dålig i form av dyra och icke-centrala parkeringsplatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in