Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
Jobbar du heltid eller extra medan du studerar? Har du barn som behöver transporteras till förskola? Kan det vara så att du har ett lägre transportbehov än gemene man?
Ja jag sannolikt ett lägre transportbehov än många andra, jag använder bil idag när jag behöver och jag ser inte att jag hade ändrat åsikt om trängselskatten oavsett hur min situation ser ut.
De argument jag hör i tråden har enbart handlat om den personliga prägeln. Ingen har hittills kommit med en lösning på dagens och morgondagens problem, samt vad som är bäst för staden på lång sikt med en tydlig motivering.
Citat:
Ett annat ord för inducerad trafik är att kalla det ett uppdämt behov. Du har valet den negativa tolkningen för att det passar din agenda gissar jag? Om en stads vägnät är eftersatt så kan det leda till ökning av trafiken om vägnätet förbättras. Detta för att det finns ett uppdämt behov av transporter som inte är tillgodosett. För en som läst industriell ekonomi är det helt obegripligt hur du kan propagera för dyrare transporter och hävda att det är bättre för samhällets ekonomi.
Du beskriver uppdämt behov ganska bra men tyvärr passar inte den beskrivningen in i detta sammanhang då infrastrukturen kan tillgodose behovet av minskad trafik. Vilket nu görs mha vägtullar.
Du grabben. Om man sparar in tid på transporterna så blir dom ju faktiskt inte dyrare. Har du tänkt på det? Om inte så har jag kommit med 2 exempel på detta tidigare i tråden.
Kan ge dig 2 aspekter på hur samhällets ekonomi påverkas.
1: Länder/samhällen som har haft hårdare regleringar har varit mer benägna att ta till sig ny teknik och därmed klarat sig bättre i kristider.
2: Karakteristiken för industrins efterfrågan gällande transporter är: kort ledtid, leveransprecision, låg leveranskostnad flexibilitet, låg klimatpåverkan.
Att minska mobiliteten påverkar all nämnd karakteristik negativt. Vilket sker vid trängsel. Om det då kostar att öka mobiliteten är detta en nytta för näringslivet och därmed samhället.
Citat:
Tror du att folk kör bil för nöjes skull med dagens drivmedelspriser eller sker bilkörning med tanke på kost/benefit?
Ja du kan ju ställa dig frågan varför biltrafiken minskade med 25% första dagen trängselskatten infördes.
Folk väljer att köra bil för att kostnaden för denna transport är billigare än tid och platsnytta man skapar.
Citat:
Varför kan man inte dra den slutsatsen? Hur ska pengarna annars komma in för att bygga västlänken?
Hade det enda syftet varit att dra in pengar så hade var varit mer benägen att tro dig. Nu finns det även andra skäl till varför trängselskatten införs. Skulle nu inte rätt mängd pengar dras in så vet vi inte om staten kommer att skjuta till dessa.