2013-01-04, 18:27
Medlem
Krickedixans avatar
Äntligen!
Stockholm har haft det flera år och det fungerar bra. Visst var det mycket protester och annat skit i början.
Nu har alla vant sig och det gnälls inte längre.
Det är ett bra sätt att finansiera nya vägar och broar på.
Citera
2013-01-04, 18:39
Medlem
Proras avatar
Jag tycker att det är fantastiskt bra med den nya trängselskatten. Äntligen får alla slöfockar betala för sin lättja. Är man inte handikappad eller abnormt fet så ska man väl kunna gå/cykla/åka kollektivt dit man ska om inte avståndet är oöverstigligt långt. Det har ju människan fixat under en miljon år. Det är ju bara under de sista decennierna då det har lipats över att man ska behöva använda kroppen så som den evolutionärt är anpassad för att användas. Och har man längre avstånd än, säg fem kilometer, att ta sig varje dag, ja då får man baske mig skylla sig själv. Samhället förändras och det finns alltid idioter som målar in sig i ett hörn. De kan inte få hejda utvecklingen. Jag har själv drygt två mil till jobbet. Cykel och kollektivt är det som gäller. Inte en sjukdag på tio år.
Citera
2013-01-04, 18:51
Medlem
jagtrycktefels avatar
Gött med mindre trafik. Jag försöker gå och cykla så mycket som möjligt till jobb/plugg. Undviker även västtrafik så mycket jag bara kan
Citera
2013-01-04, 18:53
Medlem
Hur kan det vara miljövänligt att införa vägbulor samt sänka hastigheten på 70sträckor?
Citera
2013-01-04, 19:08
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Energi är ingen bristvara och den är oförstörbar, energi byter bara form. Det är HUR vi producerar energi och driver våra fordon som är det avgörande.

Det är svårt att låta bli att punktera argumentet i ett inlägg som till synes stöttar sig på termodynamikens lagar.

Jag vet bara inte vad jag ska skriva. Det är så dumt, så korkat skriver.
Jag hoppas att skribenterna i fortsättningen har gått ut grundskolan med fullständiga betyg.
Citera
2013-01-04, 19:32
Medlem
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1193584-prognoserna-slar-in-biltrafiken-minskar

Prognoserna stämmer förvånansvärt bra. Trafiken i Göteborg minskar med 20-25 procent med trängselskatt jämfört med mellandagstrafiken de senaste åren.

Allvarligt talat. Hur jävla efterblivna är dessa politiker? För det första är det väldigt många som är långlediga och för det andra så har 50 000 personer fått ett provåkarkort från västtrafik att använda i två veckor. Herregud, förstår ju varför de flesta politiker saknar utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag tycker att det är fantastiskt bra med den nya trängselskatten. Äntligen får alla slöfockar betala för sin lättja. Är man inte handikappad eller abnormt fet så ska man väl kunna gå/cykla/åka kollektivt dit man ska om inte avståndet är oöverstigligt långt. Det har ju människan fixat under en miljon år. Det är ju bara under de sista decennierna då det har lipats över att man ska behöva använda kroppen så som den evolutionärt är anpassad för att användas. Och har man längre avstånd än, säg fem kilometer, att ta sig varje dag, ja då får man baske mig skylla sig själv. Samhället förändras och det finns alltid idioter som målar in sig i ett hörn. De kan inte få hejda utvecklingen. Jag har själv drygt två mil till jobbet. Cykel och kollektivt är det som gäller. Inte en sjukdag på tio år.

Är du på allvar? Ska man skjutsa barnen på cykeln också hade du tänkt? Eftersom de flesta barnfamiljerna i kärra får ju betala skatt bara för att lämna barnen på dagis.

Jag kan inte ens åka till jobbet med buss då det inte går några bussar den tiden. Cykeln går inte heller då det inte finns cykelvägar dit.
Senast redigerad av hailb0p 2013-01-04 kl. 19:35.
Citera
2013-01-04, 19:39
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1193584-prognoserna-slar-in-biltrafiken-minskar

Prognoserna stämmer förvånansvärt bra. Trafiken i Göteborg minskar med 20-25 procent med trängselskatt jämfört med mellandagstrafiken de senaste åren.

Allvarligt talat. Hur jävla efterblivna är dessa politiker? För det första är det väldigt många som är långlediga och för det andra så har 50 000 personer fått ett provåkarkort från västtrafik att använda i två veckor. Herregud, förstår ju varför de flesta politiker saknar utbildning.

Är du på allvar? Ska man skjutsa barnen på cykeln också hade du tänkt? Eftersom de flesta barnfamiljerna i kärra får ju betala skatt bara för att lämna barnen på dagis.

Jag kan inte ens åka till jobbet med buss då det inte går några bussar den tiden. Cykeln går inte heller då det inte finns cykelvägar dit.

Så det är inte allvar att jämföra årets trafik med året 2008 med en motsvarande kalender. Med vilket år tycker du att man ska jämföra? Vilken framstående utbildning har du själv?
Citera
2013-01-04, 19:44
Medlem
Citat:
Så det är inte allvar att jämföra årets trafik med året 2008 med en motsvarande kalender. Med vilket år tycker du att man ska jämföra? Vilken framstående utbildning har du själv?

Men är du på allvar? Det var inte samma långledighet förra året som det är denna gång. Eller tror du folk som är lediga åker samma väg under samma tid för att det är roligt? De får ju vänta 1-2 månader och jämföra då. Jag har nyligen gått klart en utbildning som dataingenjör.
Citera
2013-01-04, 19:51
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Men är du på allvar? Det var inte samma långledighet förra året som det är denna gång. Eller tror du folk som är lediga åker samma väg under samma tid för att det är roligt? De får ju vänta 1-2 månader och jämföra då. Jag har nyligen gått klart en utbildning som dataingenjör.

Ja du, dataingenjör: jämförelsen med 2008 bygger just på att de lediga dagarna var desamma då som i år.
Citera
2013-01-04, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chief Wiggum
Jobbar du heltid eller extra medan du studerar? Har du barn som behöver transporteras till förskola? Kan det vara så att du har ett lägre transportbehov än gemene man?
Ja jag sannolikt ett lägre transportbehov än många andra, jag använder bil idag när jag behöver och jag ser inte att jag hade ändrat åsikt om trängselskatten oavsett hur min situation ser ut.
De argument jag hör i tråden har enbart handlat om den personliga prägeln. Ingen har hittills kommit med en lösning på dagens och morgondagens problem, samt vad som är bäst för staden på lång sikt med en tydlig motivering.

Citat:
Ett annat ord för inducerad trafik är att kalla det ett uppdämt behov. Du har valet den negativa tolkningen för att det passar din agenda gissar jag? Om en stads vägnät är eftersatt så kan det leda till ökning av trafiken om vägnätet förbättras. Detta för att det finns ett uppdämt behov av transporter som inte är tillgodosett. För en som läst industriell ekonomi är det helt obegripligt hur du kan propagera för dyrare transporter och hävda att det är bättre för samhällets ekonomi.

Du beskriver uppdämt behov ganska bra men tyvärr passar inte den beskrivningen in i detta sammanhang då infrastrukturen kan tillgodose behovet av minskad trafik. Vilket nu görs mha vägtullar.

Du grabben. Om man sparar in tid på transporterna så blir dom ju faktiskt inte dyrare. Har du tänkt på det? Om inte så har jag kommit med 2 exempel på detta tidigare i tråden.

Kan ge dig 2 aspekter på hur samhällets ekonomi påverkas.
1: Länder/samhällen som har haft hårdare regleringar har varit mer benägna att ta till sig ny teknik och därmed klarat sig bättre i kristider.
2: Karakteristiken för industrins efterfrågan gällande transporter är: kort ledtid, leveransprecision, låg leveranskostnad flexibilitet, låg klimatpåverkan.
Att minska mobiliteten påverkar all nämnd karakteristik negativt. Vilket sker vid trängsel. Om det då kostar att öka mobiliteten är detta en nytta för näringslivet och därmed samhället.

Citat:
Tror du att folk kör bil för nöjes skull med dagens drivmedelspriser eller sker bilkörning med tanke på kost/benefit?

Ja du kan ju ställa dig frågan varför biltrafiken minskade med 25% första dagen trängselskatten infördes.
Folk väljer att köra bil för att kostnaden för denna transport är billigare än tid och platsnytta man skapar.

Citat:
Varför kan man inte dra den slutsatsen? Hur ska pengarna annars komma in för att bygga västlänken?

Hade det enda syftet varit att dra in pengar så hade var varit mer benägen att tro dig. Nu finns det även andra skäl till varför trängselskatten införs. Skulle nu inte rätt mängd pengar dras in så vet vi inte om staten kommer att skjuta till dessa.
Citera
2013-01-04, 20:22
Medlem
Citat:
Är man inte handikappad eller abnormt fet så ska man väl kunna gå/cykla/åka kollektivt dit man ska om inte avståndet är oöverstigligt långt.

Jämställer kollektivtrafik med att bo i kollektiv. Jag kommer alldeles för nära främmande människor som jag inte önskar sitta intill.
Citera
2013-01-04, 20:52
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Vadå slumpvis utvalda? De som utnyttjar vägen betalar för den. Simple as that.
Det är ännu mer orimligt att vissa skall betala för utbyggnad av ett system som andra skall nyttja. Vilket blir fallet om alla skattebetalar skall bekosta paketet. Dessutom så skapar detta enbart nya behov då man inte kan bygga bort köer och trängsel.
Vi som nyttjar vägen betalar redan för den med råge så det argumentet kan du lägga ned.

Men, för att spinna vidare på varför den är "slumpvis" (inte matematiskt korrekt, jag vet): Jag betalar 620 kr i månaden i trängselskatt och jag har drygt en mil till jobbet. Jag åker inte genom stan eller i närheten av den. Samtidigt vet jag många som har lika långt eller längre som inte betalar en krona. Är det rättvist då menar du?

Sen skriver du

"Det är ännu mer orimligt att vissa skall betala för utbyggnad av ett system som andra skall nyttja."

... ehhh, va? Jag betalar 620 kr i månaden i 25 år för att tågresenärerna ner mot Kungsbacka och några andra ställen ska njuta av en kortare restid, vad är detta om inte just "vissa skall betala för utbyggnad av ett system som andra skall nyttja"?
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Näe det är inte alls självklart.
Det har lyfts fram argument tidigare i tråden om att göteborgs trafik vad fel byggd från början. När man idag står inför ett såpass viktigt beslut som västsvenska paketet innebär så skall beslutet fattas av dem som kan fatta det professionellt. Beslutet skall inte läggas på ett gäng clowner. Med tanke på nivån på de argument jag har fått höra i tråden så räcker det för mig för att konstatera att vanligt folk inte skall ha rösträtt i denna fråga.

Om du sedan tycker att detta strider på den demokratiska grundtanken så kanske du skall läsa på lite om representativ demokrati.
Det är inte fattat professionellt. Du kallar folket för ett gäng clowner. Du är en clown. Bara det faktum att du argumenterar för trängselskatten med argumentet att det är orimligt att vissa ska betala för vad andra ska utnyttja gör dig nog till den störste clownen av alla.

Jag behöver åtminstone inte för den här diskussionen läsa på vad representativ demokrati är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in