2013-01-04, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag är typen av människa som tittar mer på hur det ser ut i verkligheten än vad folk (särskilt politiker) säger. Fakta är att hela flottan av bussar i göteborg *medvetet* missköts för att hålla ner kostnaden för underhåll. Jag tror på förändring den dag jag ser den...

Kul att maktfullkomliga politiker som vanligt gör halvmessyrer, hur vore det att ha startat en sådan utredning långt tidigare och *löst* en såpass viktig rättvisefråga *INNAN* man startar detta djupt orättvisa system för att dela staden?

Vägvalet 2014! Göteborgs politiker behöver en läxa i vad ordet demokrati innebär.

Jaja vad skall man säga. Du tror förmodligen det du vill tro. Naturligtvis går det att underhålla alla bussar till den grad att det är omöjligt att hitta några fel på en slumpvis utvald buss. Eller så lägger man underhålls kostnaden på en nivå som är rimlig till vad slutkunden är villig att betala. Vilket då innebär att det går att hitta bussar med defekter. I Sverige kan du få underkänt på bilbesiktningen för något som besiktningsmannen enkelt kan åtgärda med en skruvmejsel. På samma sätt kan fel som var och varannan personbil har räcka för att ge en anmärkning åt en buss. Om du drar slutsatsen att det är farligt att åka buss då man toppat artikeln med en bild på en buss i en trafikolycka, ja vad skall man säga, grattis.

Alternativet -> inga vägtullar -> mer trafik -> Blir det mer eller mindre olyckor tro?
Citera
2013-01-04, 00:14
Medlem
viperinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Och det pågår en utredning för att få dessa fordon att också betala...

EU-kommissionen konstaterar att trängselskatten är diskriminerande.

Citat:
Som exempel brukar London föras fram. Där infördes trängselskatt av ett enda skäl: trängsel. Storbritannien har visserligen sagt att alla bilar, utländsk som inhemsk, ska betala trängselskatt, men man lyckas inte driva in pengarna. Administrationen är för dyr och man utmanar inte EU-kommissionen. För att beskatta utländska bilar måste Sverige nu utmana EU-kommissionen, vilket kan leda till överklaganden från andra länder då skatten blockerar genomfartstrafiken.
Citera
2013-01-04, 00:18
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jaja vad skall man säga. Du tror förmodligen det du vill tro. Naturligtvis går det att underhålla alla bussar till den grad att det är omöjligt att hitta några fel på en slumpvis utvald buss. Eller så lägger man underhålls kostnaden på en nivå som är rimlig till vad slutkunden är villig att betala. Vilket då innebär att det går att hitta bussar med defekter. I Sverige kan du få underkänt på bilbesiktningen för något som besiktningsmannen enkelt kan åtgärda med en skruvmejsel. På samma sätt kan fel som var och varannan personbil har räcka för att ge en anmärkning åt en buss. Om du drar slutsatsen att det är farligt att åka buss då man toppat artikeln med en bild på en buss i en trafikolycka, ja vad skall man säga, grattis.

Alternativet -> inga vägtullar -> mer trafik -> Blir det mer eller mindre olyckor tro?

Nu strutsar du rejält, hade det varit några enstaka bussar så hade det varit ok, du kan läsa flera artiklar bara från 2011 och 2012, särskilt en incident där av 21 kontrollerade bussar blev *noll* godkända... Då är det medvetet eftersatt underhåll. Försök inte få det till något annat!

Alternativet att politikerna hittar lösningar som stöds av folket är inget som du är vän av antar jag? Göteborgs kollektivtrafik är rena skämtet, därav att många tvingas ta bil. Själv börjar jag jobba innan din älskade kollektivtrafik ens börjar rulla på morgonen, bara som ett exempel.
Citera
2013-01-04, 00:23
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
Låt kollektivåkarna betala det faktiska priset utan subventioner från bilismen,det är rättvist och tullarna hade då inte behövts.
Fast då kan ju bilägarna betala den faktiska kostnaden för motorvägar, trafikolyckor m.m. Personligen kan jag promenera till jobbet. Varför ska jag betala för någon annan? Är du sjuk? Dö din fitta istället för att parasitera på mina skattepengar. Klart så?
Citera
2013-01-04, 00:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Fast då kan ju bilägarna betala den faktiska kostnaden för motorvägar, trafikolyckor m.m. Personligen kan jag promenera till jobbet. Varför ska jag betala för någon annan? Är du sjuk? Dö din fitta istället för att parasitera på mina skattepengar. Klart så?

Fast klarar du dig utan varutransporter? Du lever inte på luft får man anta?

Bilismen är redan hårt pungslagen genom skatter i olika former så det räcker och blir över. Subventionerna av kollektivtrafiken är inte helt snälla mot oss som inte ens kan utnyttja den då den inte behagar rulla dygnets alla timmar exempelvis.

(Med din retorik: Dö din fitta som parasiterar på en kollektivtrafik vilken jag måste betala för men inte ens får tillgång till när jag behöver den).
Citera
2013-01-04, 00:32
Avstängd
jugbandbluess avatar
frågan är ingen ja- eller nej-fråga. frågan är varför man bestraffar a) personer som ska handla mat på hisingen, frölunda, etc. och b) personer som inte ens bor i göteborg utan bara kör igenom. som sagt, det är ju som om ett riktigt särskolebarn ritat tulldragningarna. hur ofta är det trängsel på lindholmen? varför ska personer som åker från kungsbacka till stenungssund betala för göteborgarnas kollektivtrafik? etc osv m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av perrand
Jag håller med. För oss som har råd känns det här kanon; pöbeln försvinner från vägarna och trafiken kommer bli mycket smidigare framöver. Större delen av låginkomsttagarna åker väl kollektivt redan och enligt mig borde man höja taxan något så att man blir av med hela det undre segmentet av medelklassen också.

shit va fb-cred du får nu. rik alltså? fb-dase med?
Citera
2013-01-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperino
Du gömmer dig bakom allt blir bättre med trängselavgifterna. Därför nämnde jag att Volvo (Olika bolag som sysselsätter ca 18 000 personer i Göteborgsregionen) kanske borde flytta sin verksamhet där deras anställda kan ta sig till jobbet utan bestraffas med skatter.

För det första så har jag inte påstått att ALLT blir bättre av trängselskatt. Jag försöker att föra en diskussion ur ett holistiskt perspektiv, medan du och många andra slänger in lösryckta argument och tror att de ger en adekvat bild av hur situationen kommer att bli.

För det andra har jag egentligen ingen lust att bemöta dina dumma argument. Skall Volvo flytta sin verksamhet så måste det finnas ekonomiska argument. Och att deras anställda får betala 18 kr om dagen är inget sådant.
En kvällsarbetare på Volvo PV kommer att betala 18*21=378 kr månad för att åka genom tullarna. Om du tror att Volvo kommer flytta sin verksamhet pga detta vet jag inte hur det snurrar i huvudet på dig.
Som jag påtalat tidigare så kommer detta göra att trafiken minskar (25% minskning idag enl en artikel i GT). Detta gynnar leveransprecisionen av material till fabriken och minskar kapitalbindningen. Så sorry, ditt argument om flytt av verksamheten känns rätt så krossat.

Dessutom har du inte räknat med att restiden till stan blir mindre. Restiden vid lite trafik från Volvo till city är ca 20 min, och utan vidare 40min+ när det är köer.
Att slippa stå i kö med tomgångskörning tror du kanske kommer göra massa människor upprörda.

Citat:
Visst luften kan bli renare, men det gynnar inte regionens näringsverksamhet att satsa på tågtrafik (Västlänken).

Med tanke på dina dumma argument hittills så tänker jag faktiskt inte be dig berätta hur du kommit fram till detta.
Citera
2013-01-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -flame4fame-
Källa på fetmarkerade?

/...Syftet med trängselskatten är dels att förbättra framkomligheten och miljön (minska kvävedioxidutsläppen) i de centrala delarna av Göteborg och dels att bidra till finansieringen av investeringar i kollektivtrafik, järnväg och väg, bland annat till Västlänken (en järnvägstunnel under centrala Göteborg).../

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Trangselskatt/
Citera
2013-01-04, 00:37
Medlem
Citat:
EU-kommissionen konstaterar att trängselskatten är diskriminerande.

Kan du vara lite tydligare med din källhänvisning.
Citera
2013-01-04, 00:49
Medlem
Citat:
Nu strutsar du rejält, hade det varit några enstaka bussar så hade det varit ok, du kan läsa flera artiklar bara från 2011 och 2012, särskilt en incident där av 21 kontrollerade bussar blev *noll* godkända... Då är det medvetet eftersatt underhåll. Försök inte få det till något annat!

Jag försöker inte få det till något annat.
Definiera en godkänd buss. Ahh just det. Ditt exempel säger inte så mycket, eller tror du att ett trasigt positionsljus säger så mycket om huruvida en buss är trafiksäker?
Om det hade varit som du får det att låta så borde vi rimligen sett bussar som KONSTANT orsakat trafikolyckor pga icke fungerande bromsar etc.
Vanligtvis när jag ser och hör talas om olyckor så är det personbilar som är inblandade, och inte helt sällan sker det under rusningstid. Den slutsatsen jag drar är mer bilar = mer risk för olyckor.

Kom med något som ger en bra bild av verkligheten då vi pratar trafiksäkerhet.

Citat:
Alternativet att politikerna hittar lösningar som stöds av folket är inget som du är vän av antar jag? Göteborgs kollektivtrafik är rena skämtet, därav att många tvingas ta bil. Själv börjar jag jobba innan din älskade kollektivtrafik ens börjar rulla på morgonen, bara som ett exempel.

Anledningen till att jag är emot folkomröstning i detta fallet är att jag tror att folket röstar med sin plånbok snarare än vad som är bäst för dom själva i det långa loppet, samt att de inte inser fördelarna (fler personer var för trängselskatt i sthlm efter införandet av trängselskatt jmf med innan).
Samt att dom inte inser problemet med att trafiken kommer att växa. Hade det funnits en opinion om 0% skatt hade jag varit emot folkomröstning av samma anledning.
Citera
2013-01-04, 00:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag försöker inte få det till något annat.
Definiera en godkänd buss. Ahh just det. Ditt exempel säger inte så mycket, eller tror du att ett trasigt positionsljus säger så mycket om huruvida en buss är trafiksäker?
Om det hade varit som du får det att låta så borde vi rimligen sett bussar som KONSTANT orsakat trafikolyckor pga icke fungerande bromsar etc.
Vanligtvis när jag ser och hör talas om olyckor så är det personbilar som är inblandade, och inte helt sällan sker det under rusningstid. Den slutsatsen jag drar är mer bilar = mer risk för olyckor.

Kom med något som ger en bra bild av verkligheten då vi pratar trafiksäkerhet.

Anledningen till att jag är emot folkomröstning i detta fallet är att jag tror att folket röstar med sin plånbok snarare än vad som är bäst för dom själva i det långa loppet, samt att de inte inser fördelarna (fler personer var för trängselskatt i sthlm efter införandet av trängselskatt jmf med innan).
Samt att dom inte inser problemet med att trafiken kommer att växa. Hade det funnits en opinion om 0% skatt hade jag varit emot folkomröstning av samma anledning.

Hade du läst lite om vad det är som bussarna får anmärkning på så hade du inte kommit med kommentaren om positionsljus, sådant får man bara en anmärkning för - inte körförbud...

Anledningen till att du är emot folkomröstning är exakt samma som kommunalpolitikernas, ni är rädda för att folket skall få säga ifrån vad de faktiskt tycker. Detta bevisar att det inte är demokratiskt fattade beslut och att våra politiker inte respekterar de som tillsatt dem.

Sd och vägvalet kommer göra ett kanonval 2014 och de etablerade politikerna har *enbart* sig själva att skylla för detta.
Citera
2013-01-04, 01:05
Medlem
Citat:
Hade du läst lite om vad det är som bussarna får anmärkning på så hade du inte kommit med kommentaren om positionsljus, sådant får man bara en anmärkning för - inte körförbud...

Anledningen till att du är emot folkomröstning är exakt samma som kommunalpolitikernas, ni är rädda för att folket skall få säga ifrån vad de faktiskt tycker. Detta bevisar att det inte är demokratiskt fattade beslut och att våra politiker inte respekterar de som tillsatt dem.

Sd och vägvalet kommer göra ett kanonval 2014 och de etablerade politikerna har *enbart* sig själva att skylla för detta.

Anledningen till att jag tog exemplet om positionsljud var för att du skulle förstå att de artiklarna du refererade till inte ger någon bild av hur verkligheten ser ut ur ett trafiksäkherhetsperspektiv.
Du ger bilden av att man riskerar liv och hälsa varje gång man sätter sig i en buss. Och att busstrafiken därmed inte skall byggas ut. Jag delar inte denna slutsats då jag inte känner igen mig i den bilden du förmedlar.

Den där tönten till partiledare för Vägvalet är korkad och anledningen till att han gör vad han gör är enbart för att han inte har lust att betala.
För att rädda sitt skinn så slänger han in orimliga argument om att man tex inte undersökt hur skatten drabbar olika etniciteter
Samt ett orimligt förslag om en ny ringled, vilket för övrigt ser ut som ett ihopkladd i powerpoint av en 10 åring

Med tanke på de dumma argument jag läst i denna tråd, anser jag att många inte bör ha rösträtt i denna fråga. Och det har inget med någon bristande syn på demokrati att göra.
Punkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in